سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در گفتوگو با «ایران» خبر داد
آمادگی 9 شرکت خارجی برای سرمایه گذاری در توسعه فرودگاه امام (ره)
تا قبل از سال 1402 با شرکتهای خارجی برای سرمایهگذاری در احداث فاز 2 فرودگاه امام قرارداد امضا میکنیم / در 10 سال گذشته،توسعه فرودگاه امام پیگیری نشده است
گروه اقتصادی / ساخت و توسعه فرودگاه امام حدود نیم قرن زمان برده است اما فازهای مختلف توسعه فرودگاه هنوز تکمیل نشده است. بیشترین پروازهای بینالمللی از فرودگاه امام انجام میشود و برای افزایش تعداد پروازها ساخت فاز دوم فرودگاه امام در دستور کار قرار دارد. سعید چلندری، سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با تشریح جزئیات طرح توسعه فرودگاه امام گفت: در 8 سال دولت گذشته ثبات مدیریتی در فرودگاه امام نداشتیم و مدیران فرودگاه تخصصی در صنعت هوایی نداشتند به همین دلیل در فرودگاه امام در 8 سال گذشته توسعه زیرساختی بهصورت اساسی پیگیری نشده است.
چلندری خاطرنشان کرد: برای مثال ترمینال سلام فرودگاه که در سال 93 حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشت در طول 8 سال دولت قبل، تنها طرح توسعهای فرودگاه فقط تکمیل ترمینال سلام بود و توسعه دیگری در فرودگاه امام انجام نشده است. وی با اینکه احداث منطقه آزاد فرودگاه امام در دولت قبل تصویب و قرارداد آن نیز منعقد شد اما برای ساخت آن هیچ اقدامی صورت نگرفت، اظهار داشت: اما در 7 ماه اخیر پیشرفت فیزیکی در منطقه آزاد داشتهایم.
چلندری ادامه داد: مشکلاتی در شهر فرودگاهی امام خمینی است که وزیر سابق (مرحوم رستم قاسمی) هم تأکید داشتند که باید توجه ویژهای به فرودگاه امام شود. از سال ۸۴ تا به امروز نگاه جدی به فرودگاه نشده است به دلیل اینکه در دولت قبل ثبات مدیریتی در فرودگاه امام خمینی نبوده و افراد سیاسی برای مدیریت فرودگاه انتخاب شده است، طبق آمار طی ۱۰ سال هیچ کاری برای توسعه و پیشرفت طرحهای این فرودگاه انجام نشده است. وی افزود: روزانه بین ۱۲۰ تا ۳۰۰ پرواز در فرودگاه امام خمینی انجام میشود؛ اما آنچنان که باید به شهر فرودگاهی امام خمینی که مورد درخواست مسافران است در سالهای اخیر توجه نشده بود. در حال حاضر ۱۱ شرکت داخلی و ۲۳ شرکت خارجی در فرودگاه امام عملیات پروازی دارند. با توجه به رویکرد دولت سیزدهم و نگاه ویژه وزارت راه و شهرسازی و همچنین تأکید سازمان هواپیمایی، اقدامات مهمی در این شهر فرودگاهی اجرا میشود.
توسعه فرودگاه بدون بودجه دولتی
سرپرست شهرفرودگاهی امام با تأکید بر اینکه فرودگاه امام ویترین مدیریتی کشور است، گفت: پشتیبانی حاکمیت و دولت از توسعه این فرودگاه، تکمیل آن را تسریع خواهد کرد. با تجربهای که در صنعت هوایی داریم در فرودگاههای بزرگ مانند مشهد، شیراز، کیش، بندرعباس، فرودگاه امام و فرودگاههای بزرگ دیگر نیاز به بودجه دولتی نداریم فقط کافی است بستر را برای فعالیت و سرمایهگذاری بخش خصوصی آماده و فراهم کنیم. چلندری افزود: بخش خصوصی آماده سرمایهگذاری در فرودگاه امام است و شرکتهای خارجی نیز برای سرمایهگذاری در فرودگاه امام بسیار تمایل دارند. با 9 شرکت خارجی برای سرمایهگذاری در فرودگاه امام مذاکره داشتهایم، این 9 شرکت همین الان آماده سرمایهگذاری در فرودگاه امام هستند دو شرکت از آنها شرکتهای بزرگ با پیشینه اجرایی قوی در داخل ایران و کشورهای دیگر هستند.
به گفته سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی شرکتهای داخلی نیز توان مشارکت در توسعه فرودگاه امام را دارند. ترمینال ۴۱۰ هزار متری و برج مراقبت و ساختمانها تا قبل از پایان سال وارد عملیات اجرایی میشود. ۴ شرکت داخلی و دو شرکت خارجی در اجرای فاز ۲ فرودگاه امام مشارکت خواهند داشت.
وی رقم توسعه پروژه فاز 2 فرودگاه امام را 120 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با شرکتهای داخلی در جذب سرمایه و ساخت ملاحظاتی داریم اما شرکتهای خارجی اعلام آمادگی کردهاند و طرحهای خود را ارائه دادهاند برنامه این است که تا قبل از پایان سال برای توسعه فاز 2 فرودگاه امام به نتیجه برسیم.
سرپرست شهر فرودگاهی امام تأکید کرد: برای توسعه فرودگاه نیاز به بودجه دولتی نداریم و بدون تکیه به منابع دولتی منابع را تأمین میکنیم. بخش خصوصی آماده سرمایهگذاری است. پروژهها را تفکیک میکنیم، برای پروژههایی که در مقیاس 2 تا 10 هزار میلیارد تومان است از سرمایهگذاران داخلی و برای مبالغ بالاتر از سرمایهگذارن خارجی استفاده میکنیم.
چلندری توسعه فرودگاه امام را تکلیف قانونی و جزئی از قرارداد 25 ساله با چین عنوان کرد و گفت: در راستای قرارداد 25 ساله با چین توسعه فرودگاه امام به ما تکلیف شده است. در همین راستا با 2 شرکت چینی معتبر وارد مذاکره شدهایم. در جذب سرمایهگذاری خارجی برای توسعه فرودگاه امام هیچ محدودیتی نداریم بلکه در قوانین بالادستی به ما تکلیف شده برای توسعه فرودگاه امام از توان و سرمایه شرکتهای خارجی بهره ببریم. شرکتهای دیگر نیز از کشورهای منطقه هستند. همچنین با ارزیابی توان مالی شرکتهای داخلی، توسعه بخشهایی از فرودگاه با اعتبار کمتر از 10 هزار میلیارد تومان به این شرکتها سپرده میشود. همچنین در توسعه فرودگاه امام شرکتهای دانشبنیان نیز مشارکت خواهند داشت و حدود 30 شرکت در این خصوص اعلام آمادگی کردهاند.
به گفته چلندری توسعه فاز 2 فرودگاه امام با 120 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری بخش خصوصی خارجی اجرا میشود.
وی افزود: مدل تأمین مالی و ساخت فرودگاه باید مشخص شود و در همین خصوص جلسهای با وزیر راه و شهرسازی برگزار شده است. در خصوص شیوه مالی توسعه فرودگاه با وزیر راه و شهرسازی توافق کردهایم و بزودی به عقد قرارداد میرسیم.
وی افزود: یکی از مباحث اصلی، بهسازی باند اصلی فرودگاه است که فراخوان و انتخاب پیمانکار انجام شده و عملیات اجرایی آن بزودی آغاز میشود. با احداث ترمینال سلام در قسمت جنوبی باند فرودگاه، احداث باند دوم شمالی را در دستور کار قرار دادیم که بزودی عملیات احداث آن که بیش از هزار میلیارد تومان است آغاز میشود. هماکنون در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در دست احداث دارد که ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن از منابع شهر فرودگاهی و مابقی از طریق بخش خصوصی تأمین میشود.
بــــرش
طبق آمار طی ۱۰ سال گذشته هیچ اقدامی برای توسعه و پیشرفت طرحهای توسعه فرودگاه امام انجام نشده است
با 9 شرکت خارجی برای سرمایهگذاری در فرودگاه امام مذاکره انجام شده است، این 9 شرکت همین الان آماده سرمایهگذاری در فرودگاه امام هستند
توسعه فاز 2 فرودگاه امام با 120 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری بخش خصوصی خارجی اجرا میشود
برای توسعه فرودگاه امام نیاز به بودجه دولتی نداریم و بدون تکیه به منابع دولتی منابع را تأمین میکنیم
درسهای زلزله بم برای 100 شهر ایران
محمد آیینی
معاون وزیر راه و شهرسازی
پنجم دی ماه سال 1382 ساعت 5 و 28 دقیقه صبح ناقوس مرگ در شهر بم به صدا درآمد و زلزلهای با قدرت 6.6 ریشتر جان یک سوم شهروندان بم و به تعبیری 45 هزار نفر را گرفت.
مسئولان وقت از تخریب 100 درصدی خانهها خبر میدادند و خاطره تلخ زلزله رودبار و منجیل بار دیگر زنده شد. تعداد زیادی از هموطنان جان عزیز خود را از دست دادند اما شرایط برای بازماندگان هم بسیار غمبار بود، قطع عضو، معلولیت، افسردگی و بیماریهای روانی سوغات شوم زلزله بم برای مردم این دیار شد.
زمینلرزه بم پرتلفاتترین زلزله قرن اخیر در کشور ما بوده است اما دلیل اصلی این امر، زلزله 6 ریشتری نبود، دلیل اصلی وجود خانههای سست و لرزان بود که بر پایه اصول علمی ساخته نشده بودند و شاید در برابر زلزله با ابعاد کوچکتر نیز همین فاجعه به بار میآمد. ساخت و ساز در شهر بم متناسب با الگوهای علمی و توسعه پایدار مبتنی بر کاهش ریسک خطرات طبیعی نبود و متأسفانه این شرایط در شهرهای بسیاری وجود دارد و هر لحظه امکان وقوع فاجعهای مشابه در مناطق پرجمعیت و لرزهخیز کشور بخصوص در مناطقی که در بافتهای فرسوده قرار دارند، میرود. در محدوده بافتهای فرسوده 2 میلیون و 700 هزار بنای ناپایدار وجود دارد که فاقد سازه فلزی و بتونی بوده و حدود 10 میلیون نفر در این بناها ساکن هستند و میتوان گفت جان 10 میلیون نفر از هموطنان که زیر سقفهای لرزان زندگی میکنند در خطر قرار دارد و باید تا دیر نشده فکری به حال آنها کرد.
از مهمترین دلایل تلفات جانی بالا در زلزله بم میتوان به مشکلات کالبدی شهر، استحکام پایین ساختمانهای عمومی و ساختمانهای مهم شهر، تراکم بالای جمعیت در بافتهای فرسوده و تنگ و باریک بودن معابر شهر اشاره کرد. بنابراین نیاز به نوسازی و مقاومسازی ساختمانها در بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی به شدت احساس میشود. در این خصوص علاوه بر مسئولیتهایی که دولت و سایر ارگانهای مرتبط دارند نقش خود مردم بسیار پررنگ است. در واقع نهادهای دولتی فقط میتوانند نقش تسهیل کننده داشته باشند و این خود مردم هستند که باید از خطرات زندگی در این بافتها آگاه شده و با آگاهی از ضرورت نوسازی و مقاومسازی واحدهای مسکونی نسبت به این امر اقدام کنند. در واقع مردمیسازی فعالیتها و جلب مشارکت بخش خصوصی راه برونرفت از این وضعیت و شتاببخشی به نوسازی بافتهای فرسوده است.
در زمان زلزله بم، مردم این شهر تنها نبودند؛ تمام ایران در کنارشان بود و حالا بعد از گذشت 20 سال از این فاجعه این بار مردم شهر بم تصمیم گرفتهاند در قامت سفیران نوسازی برای ایران قوی تلاش کنند و تجربیات خود را با تمام مردم ایران به اشتراک بگذارند. در این راستا، شرکت بازآفرینی شهری ایران در نظر دارد به مناسبت پنجم دیماه سالروز زلزله بم پویش جهادی «بم سفیر نوسازی برای ایران قوی» را برگزار کند. این رویداد جهادی به منظور بهرهگیری از آموزههای زلزله بم و با هدف ترویج فرهنگ نوسازی، بهسازی و مقاومسازی مردمی واحدهای فرسوده و لرزان در شهرها و محلات هدف در روزهای سوم تا پنجم دی برگزار میشود. برای برگزاری این رویداد 100 شهر بزرگ در کشور انتخاب شدهاند و طی این پویش در هر سه روز سه جلسه مختلف در هر شهر برگزار خواهد شد.
جلسه اول رویداد بم، با مدیران شهری و اعضای ستاد بازآفرینی شهرستان جهت تبیین و توجیه اهمیت موضوع برگزار خواهد شد. این رویداد آثار وسیعی در حوزه نوسازی و مقاومسازی بافتهای فرسوده خواهد داشت. این جلسه دو محور اساسی دارد که اولین آن پرداختن به آثار اجتماعی و عاطفی است و در بخش دیگر، سفیران نوسازی که از شرکت بازآفرینی شهری ایران به شهرهای منتخب میروند و در خصوص تهیه برنامه جامع بازآفرینی شهری اطلاعات لازم را به مدیران ارائه میکنند. جلسه دوم با سازندگان خواهد بود؛ در این جلسه از تمام سازندگانی که تجربه کار در بافتهای فرسوده را دارند یا علاقهمند به فعالیت در این حوزه هستند دعوت میشود و در خصوص مسئولیت اجتماعی که بر عهده آنهاست و نیز بر رعایت مقررات ملی ساختمان برای حفظ جان ساکنان تأکید خواهد شد. جلسه سوم نیز با حضور شهروندان ساکن در محلات بافت فرسوده برگزار و اطلاعرسانیهای لازم در این خصوص انجام خواهد شد.
یکی از اهداف این رویداد بزرگ اطلاعرسانی در خصوص بسته تشویقی شهرسازانه است که حدود دو ماه پیش از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد. سفیران نوسازی با حضور در این 100 شهر با اطلاع رسانیهای لازم مردم، سازندگان و توسعهگران را به استفاده از این بسته شهرسازانه دعوت میکنند. قرار است طی سه روز با یک کار جهادی در ۱۰۰ شهر که ۶۷ درصد بناهای ناپایدار را به خود اختصاص دادهاند، به جریان نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده شتاب بدهیم. هر چند نوسازی و مقاومسازی بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی هزینه بر و زمانبر به نظر میرسد اما با اتخاذ سازکارهای مناسب و کم هزینه مانند استفاده از فناوریهای نوین ساختمانی و با همکاری شرکتهای دانش بنیان در بخش ساخت وساز میتوان این امر را تسریع کرد.
فرسودگی ۸۰ درصد از ناوگان حملونقل عمومی
مدیرکل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور گفت: ۸۰ درصد از ۴۰۰ هزار ناوگان که در سطح جادههای کشور تردد میکنند بهدلیل عمر زیاد و فرسوده نیاز به نوسازی دارند. فیروز قیاسی گفت: با وجود اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد حملونقل کشور جادهای انجام میشود، عمر ناوگان بسیار فرسوده است. وی گفت: ۹۰ درصد اتوبوسهای کشور نیاز به نوسازی دارند و خودروی فرسوده، راننده و راه را هم فرسوده میکند و هزینههایی از قبیل مصرف سوخت، استهلاک و هدر رفت زمان را افزایش میدهد. قیاسی اعتبار لازم برای نوسازی ناوگان حملونقل کشور را ۳۰ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این موضوع یکی از دغدغههای وزارت راه و شهرسازی است که وزیر راه و شهرسازی نیز برای این حرکت جهادی و انقلابی تأکید دارد. وی در ادامه با بیان اینکه در بخش راهداری حدود ۲۲۰ هزار راه آسفالت در کشور وجود دارد، اظهار داشت: برای نگهداری راهها حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که فقط حدود ۱۰ درصد آن تأمین میشود.
قیاسی با بیان اینکه بر اساس قانون، ۲ درصد سهم معادن بابت نگهداری راهها باید هزینه شود، اظهار داشت: حدود ۵۰ هزار کیلومتر از راههای فرعی و روستایی تحت تأثیر معادن هستند که از ۵۰۰ میلیون تن بار ۵۰ میلیون تومان مربوط به معادن است که انتظار میرود حداقل به اندازه همین ۱۰درصد در نگهداری راهها کمک کنند.
مدیرکل دفتر نگهداری راههای فرعی و روستایی سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور، افزایش عوارض حمل کالای جادهای از 4 به 9 درصد را از عوامل فزونی عملکرد سازمان راهداری عنوان کرد و گفت: این افزایش عوارض به حوزه راهداری برگشته است که رانندگان نتیجه کار را میبینند. قیاسی در پایان نیز با اشاره به تلاشهای رانندگان در جابهجایی زائران اربعین امسال اظهار کرد: در طول ۲۰ روز ۳.۵ میلیون نفر از زائران اربعین حسینی جابهجا شدند ضمن اینکه کمترین دغدغه را در زمینه تأخیرها داشتیم.
ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی
با مسئولیت قرارگاه امام حسنمجتبی(ع)
روند اجرایی ساخت ۵۰۰ هزار واحد مسکونی، موضوع تفاهم وزارت راه وشهرسازی با قرارگاه امام حسنمجتبی بررسی شد.
در نشست مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی با مسئولان قرارگاه امام حسن مجتبی آخرین وضعیت پیشرفت طرحهای نهضت ملی مسکن در شهرهای مورد توافق بررسی و مسئولان قرارگاه گزارشی از پیشرفت طرحهای مسکن در شهرهای مختلف را ارائه دادند.
در این جلسه همچنین چالشهای پیشرفت طرحها مورد بررسی قرار گرفت و وزیر راه و شهرسازی دستورات ویژهای جهت تسریع در روند ساختوساز صادر کرد.همچنین مقرر شد مسئولان قرارگاه امام حسن مجتبی در جهت کاهش هزینههای ساخت واحدهای مسکونی اقدامات لازم از جمله ساخت تدریجی مسکن و کاهش سهم مشاعات ساختمانی را از طریق ساخت واحدهای یک طبقه حیاط دار در اولویت قرار دهند. گفتنی است قرارگاه امام حسن مجتبی وابسته به قرارگاه خاتم میباشد.
چهارمین کشتی ایرانی حامل بار صادراتی عازم ونزوئلا شد
چهارمین کشتی حامل بارهای صادراتی ایران با برنامهریزی ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران عازم ونزوئلا شد.
به گزارش کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، در راستای سیاستهای دولت سیزدهم و با تأکید بر ضرورت توسعه صادرات کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی، چهارمین کشتی حاوی محمولههای صادراتی تولیدکنندگان ایرانی راهی ونزوئلا شد.پیشبینی شده کشتی بعدی محمولههای صادراتی ایران، در صورت تکمیل ظرفیتها، ماه آینده روانه ونزوئلا میشود.همچنین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مکاتبات متعددی که با مراجع ذیصلاح و اتاقهای بازرگانی داشته، آمادگی خود را برای برقراری خط منظم حمل بار صادراتی به ونزوئلا اعلام کرده که در صورت استقبال تجار و صادرکنندگان ایرانی، امکان برقراری این خط منظم فراهم است و ناوگان ملی کشتیرانی محدودیتی در این زمینه نخواهد داشت.
بررسیهای اقتصادی صورت گرفته حکایت از آن دارد که حمل دریایی بار، تأثیر قابل توجهی در حمل بار صادراتی صادرکنندگان ایرانی داشته و برخی مسیرهای پیشنهادی به تجار و صادرکنندگان از طریق ترکیب زمینی و ریلی برای حمل بار صادراتی به ونزوئلا علاوه بر افزایش مدت زمان حمل بار، منجر به بالا رفتن هزینههای جانبی نیز خواهد شد؛ در عین حال کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در صورت افزایش تقاضا برای حمل بار به مقصد این کشور، به طور قطع با بهکارگیری کشتیهای دارای تناژ بالاتر خود، نسبت به کاهش هزینه حمل بار اقدام خواهد کرد.