وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیأت دولت مطرح کرد
تخصیص ۲ درصد از اعتبارات هزینهای دستگاههای اجرایی و شرکتهای دولتی به حوزه فرهنگ
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: «بر اساس آیین نامه بند ز تبصره ۹ لایحه بودجه تصویب شد تا دو درصد از مجموع اعتبارات هزینهای دستگاههای اجرایی و شرکتهای دولتی به حوزه فرهنگ اختصاص داده شود.»
او ادامه داد: «طبق آیین نامه بند ز تبصره ۹ لایحه بودجه تصویب شد که دستگاهها و شرکتهای دولتی میتوانند 2 درصد از اعتبارات هزینهای و سرمایهای خودشان را در حوزه فرهنگی مصرف کنند.»
او افزود: «این اتفاق، گشایش مهمی در حوزههای فرهنگی، هنری، گردشگری و فعالیتهای قرآنی ایجاد خواهد کرد.»
نگاه تهدید محور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
«ممکن است مثل هر بخش دیگری در شبکه نمایش خانگی هم اشکالی باشد اما بنای ما این است که کمک کنیم تا این مشکلات حل شود و اصلاً نمیپسندیم که نگاه تهدیدمحور به این حوزه وجود داشته باشد.»محمدمهدی اسماعیلی در ادامه افزود: «آییننامه تکلیفی بودجه داشتیم که همه دستگاههای دولتی بتوانند ۲ درصد از اعتبارات سرمایهای و هزینهای خود را در حوزه فرهنگی مصرف کنند. امروز (چهارشنبه) در جلسه دولت این امر به تصویب رسید که گشایش مهمی در حوزههای فرهنگی و هنری و نیز گردشگری و فعالیتهای قرآنی ایجاد میکند.»وزیر ارشاد ادامه داد: «تقریباً ۸ تا ۹ مورد از فعالیتهای فرهنگی، هنری و گردشگری احصا شده و این آییننامه که امروز تصویب شد موارد آن در نظر گرفته شده و در طول سالهای اخیر ما چنین آییننامه و قانونی که بتواند یک گره اساسی از فرهنگ و هنر باز کند، نداشتیم.»اسماعیلی افزود: «امیدوارم بزودی با رفع اشکالاتی که بنا شد در جلسه خارج از دولت حل شود، تحول مهمی در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد و این را در لایحه بودجه تثبیت کنیم. این خارج از منابع عادی وزارتخانههای فرهنگی است و معطوف به همه بخشهای دولتی و شرکتهای دولتی است که قصد دارند در حوزه فرهنگ کار کنند.»
سیاست دولت در قبال کنسرتها حمایتی است
همچنین وزیر فرهنگ با تشکر از وزیر کشور برای رفع مشکل برگزاری یک کنسرت در استان خوزستان، گفت: «سیاست دولت در این حوزه، سیاست حمایتی است. در همین دوره چند ماهه که کرونا تقریباً کمتر شده است، با استقبال وسیع از مراسم فرهنگی و هنری مواجهیم و مثلاً بیش از صدها مورد اجرا شده که یک مورد هم دچار اشکال نشده است.»او، درباره موضع خود نسبت به لغو کنسرتها در استان خوزستان، اظهار کرد: «معاون حقوقی وزارت ارشاد و مدیرکل استان خوزستان در این زمینه رسماً موضعگیری کردند. من از وزیر کشور هم تشکر میکنم که کاملاً حمایت کردند و بلافاصله اشکال در استان مرتفع شد.»
هیچ بنبستی در نظام تصمیمگیری و اعتلای انقلاب اسلامی وجود ندارد
همچنین اسماعیلی در آیین اختتامیه نخستین نمایشگاه همافزایی مدیریت ایران، گفت:«این نمایشگاه فرصت مغتنمی برای مدیران تصمیمگیر دولت بود تا با قدرت و ظرفیتهای مردمی آشنا شوند.»او ادامه داد: «تمام ریل گذاریهای حاکمیتی و مدیریتی در نظام جمهوری اسلامی و دولت مردمی بر این اصل و اساس استوار است که مردم مسئولیت اجرای امور را عهدهدار شوند و دولت نیز در جایگاه نظارتی و تسهیلگری قرار گیرد.»عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به مطالبه رهبر معظم انقلاب در نخستین دیدار اعضای هیأت دولت مردمی اشاره و تأکید کرد:«در اولین جلسهای که همزمان با روزهای آغاز به کار دولت مردمی، به محضر رهبر معظم انقلاب رسیدیم، ایشان مطالبهای داشتند مبنی بر اینکه به جبهه فرهنگی و مردمی اعتماد کنیم و ما در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این کار را از همان ابتدا آغاز کردیم و امروز در استانهای مختلف، مسئولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد را به چهرههای انقلابی و متعهد سپردهایم که امیدواریم این مدیران با اعتقاد کامل و مسئولیتپذیری در تقویت حوزه نظارت و تسهیلگری دولت قدم بردارند.»او تأکید کرد: «معتقدیم امروزه هیچ بنبستی در نظام تصمیمگیری و اعتلای انقلاب اسلامی وجود ندارد و بنبست برای جهل سیاستگذاران و مدیرانی است که نسبت به قدرت بینظیر حلقههای میانی ناآگاه هستند.»
یک عمر پایداری بر سر هنر انقلابی
آزاده سهرابی/ اواخر دهه 70 و اوایل دهه 80 بود که دوسالانههای جهان اسلام در فرهنگستان هنر کلید خورده بود و حبیبالله صادقی پای ثابت اجرایی شدن این دوسالانهها بود. همان جا حبیبالله صادقی را برای نخستین بار از نزدیک دیدم. بولتنهای این دوسالانهها را تهیه میکردم و نشستن پای صحبت این هنرمند نقاش که چهره هنریاش با هنر انقلابی و اسلامی و هنر مقاومت که آن روزها شکلی تازه به خود میگرفت، گره خورده بود بسیار دلنشین بود. او هنرمند نقاش فعالی بود. همیشه در حال خلق اثری تازه بود. کسی که لابهلای تعریف خاطراتش یادم میآید که میگفت دو سه روز قبل از 22 بهمن 57 در زیرزمین دانشکده هنرهای زیبا با هنرمندان دیگری در حال خلق آثاری از انقلاب مردم بودند و از همان زیر زمین به تظاهرات پیوستند. از دوران جبهه و جنگ میگفت. از وقتی که در دانشکده هنرهای زیبا شاگرد هانیبال الخاص بود و میگفت الخاص هم مدافع هنر اعتراضی بود و در آن زمان او تابلوی فیضیه را کار کرده بود. میگفت تعداد ما هنرمندانی که شکل اعتراضهای مردم را برای انقلاب میدیدم کم بود و در مقابل هنرمندان چپ زیادتر بود اما آنها تلاش کردند هنر اعتراضی را تعریفی دیگر کنند. معرفت دینی را به نقاشیها آوردند. از روزهایی میگفت که در حوزه هنری در کنار کسانی چون کاظم چلیپا، مرتضی گودرزی، ناصر پلنگی، مرتضی اسدی، غلامعلی طاهری و... شروع کردند به پدید آوردن هنر انقلابی، هنر حماسی که بعدها آثار این هنرمندان به روایتهای مردم مظلوم فلسطین و ظلمهای رژیم اشغالگر قدس نیز کشیده شد و درباره روز قدس، کشتار غزه، جنگ ۳۳ روزه، انتفاضه و.... اثر خلق کردند.
درباره تک تک خاطراتش روایتی صریح اما با طمأنینه داشت. حبیبالله صادقی در هر طرفی ایستاده بود، همیشه خودش بود. هیچ گاه از قطار هنرمند انقلابی و اسلامی بودن پیاده نشد. همیشه نقاشی بود که آثارش چه آنها که انتزاعی بودند و چه آثاری که روایتی مستقیمتر از عاشورا و انقلاب و فلسطین داشت، میتوانست با مخاطب وارد دیالوگی شاعرانه و عاشقانه شود و مصداق این بود که «آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.» او از سوی دیگر در بازار هنرهای تجسمی هم خوش درخشید. از هنرمندان انقلابی بود که آثارش در حراج تهران بارها با استقبال زیاد به فروش رفت و نمایشگاههایش در گالریها با استقبال بسیار خوب هنرمندان و خریداران حرفهای هنر روبهرو میشد. او مصداق یک هنرمند انقلابی بود که توانسته بود مخاطبان خود را به شکل مؤثری افزایش دهد و با نسل جوان نیز ارتباط خوبی داشت. یکی از دغدغههایش این بود که چه کسانی راه او و امثال او را ادامه خواهند داد.
متولد 1336 بود. در دوره کارشناسی نقاشی با تحقیق پیرامون موضوع «اساس آفرینش هنری در قرآن کریم» و انجام پروژه عملی تحت عنوان «هابیل و قابیل» پرداختن به بیان هنری از مفاهیم قرآن کریم را عملاً تجربه کرد. دکترای پژوهش هنر را از دانشگاه تربیت مدرس گرفته بود و در دانشگاههای متعددی با نسل جوان دمخور بود. مدتی رئیس موزه هنرهای معاصر بود اما بیشترین زمان حضورش در یک مجموعه فرهنگی به عنوان عضو پیوسته در فرهنگستان هنر بود.
در همان روزهایی که نمایشگاههای دوسالانه جهان اسلام برپا میشد، حرفش این بود که وقتی انقلاب شد ما کمتر از 25 سال داشتیم. در یکی از مصاحبههایش گفته: « هنرمند انقلاب همواره به دنبال بیان است نه بیانیه؛ در تمامی انقلابهای جهان هنرمندان انقلابی به دنبال بیانیهسازی برای تطهیر حکومت انقلابی بودند اما هنرمندان انقلاب اسلامی چون شاهد حقایق زیبایی همچون دین، قرآن، ولایت و شهدا در بطن جامعه ایرانی بودند به دنبال ترویج این مسائل در قالب نقاشی افتادند. پس ما باید همزمان با جهانیشدن و معاصرشدن، اهدافمان را بازشناسی و بازخوانی کنیم.»
او همیشه طرف انقلاب ماند و در کمال ناباوری صبح روز چهارشنبه به دلیل ایست قلبی این دنیا را ترک کرد در حالی که تابلوهای ناتمام زیادی را به جا گذاشت و بومهای سفیدی در انتظار او ماندند.
در رثای حبیب الله صادقی، هنرمندی متعهد و تأثیرگذار که مرگی زودهنگام داشت
وداع با چهره ماندگار هنر انقلاب
گروه فرهنگی /آخرین اثرش با نام «در رثای سیمرغ تجلی» یک ترکیببند نمادین بود و روایتی تصویری از وقایع مهم تاریخ معاصر آن هم با موضوعاتی مثل انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و رشادتهای شهدا و... . استاد حبیبالله صادقی را میگویم. هنرمندی که هنر انقلاب را به تمام معنا به تجلی رساند. او روز چهارشنبه 5 مرداد ماه بر اثر سکته قلبی دعوت حق را لبیک گفت و جامعه هنری را در ماتم فرونشاند.
نام و یاد دکتر صادقی به عنوان تأثیرگذارترین و مهمترین نقاشان جریان انقلاب و هنر متعهد در خاطر علاقهمندان باقی خواهد ماند.
او در سال 1336 چشم به جهان گشود و از همان کودکی نقاشی را آغاز کرد و تحصیلات دانشگاهیاش را تا دکترای پژوهش هنر از دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد. او از محضر استادانی همچون محمود فرشچیان، هانیبال الخاص، پرویز تناولی و... بهره جست.
بابک پوریان، رئیس موزه هنرهای معاصر فلسطین درباره این هنرمند میگوید: «حبیبالله صادقی همیشه پیشگام بود. من از نزدیک شاهد بودم که ایشان حتی در برخی موارد از خودشان هزینه کردند؛ البته شاید اصلاً پسندیده نباشد که من بخواهم بگویم، ولی آقای صادقی تمام اتفاق را شخصی رقم زدند و قطعاً از پیشگامان هنر انقلاب هستند.»او که باور دارد «مظلومیت انقلاب» را در چهره این هنرمند دیده، درباره ویژگیهای شخصیتی و هنری او میگوید: «من افتخار ۲۰ سال کار کردن در خدمت ایشان را داشتم. قطعاً ایشان از برجستگان و پیشگامان هنر انقلاب بودند.»
او ادامه میدهد: «آقای صادقی سالهای سال از اساتید برجسته دانشگاه و یک نقاش صاحب قلم و نظر بودند. در این یکی دو سال گذشته، با اثری از ایشان با موضوع حاج قاسم سلیمانی در خدمتشان بودیم. عاشقانه کار کردند و واقعاً متأسفم که ایشان را از دست دادیم.»
او در ادامه اظهار میکند: «من الان پیکر ایشان را مشاهده کردم و باور کنید که مظلومیت هنر انقلاب را دیدیم. آقای صادقی از پیشگامان هنر انقلابی بودند. بهخاطر ندارم اتفاقی در این حوزه بخواهد رخ دهد و ایشان و نظرشان نباشد. ایشان همیشه پیشگام بودند و حتی من از نزدیک شاهد بودم که ایشان حتی در برخی موارد نیز از خودشان هزینه کردند.»گفتنی است مراسم تشییع زندهیاد حبیبالله صادقی روز شنبه ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح از ابتدای خیابان مظفر روبهروی در مؤسسه صبای فرهنگستان هنر تا موزه فلسطین تشییع و سپس در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) به خاک سپرده خواهد شد.
هنرمندی تأثیرگذار با تواناییهای تکنیکی بالا و بینظیر
هادی ضیاءالدینی
نقاش و مجسمهساز
خبر درگذشت حبیبالله صادقی بسیار دردناک بود بخصوص برای من که با او همکلاسی بودم. استاد مشترکمان در دانشکده هنرهای زیبا هانیبال الخاص بود. برای من و جامعه هنری این اندوه بزرگی است. سالها طول میکشد تا رنجها دست به دست هم دهند تا هنرمندی با تواناییهای تکنیکی و هنری ساخته شوند.او هنرمندی بسیار تأثیرگذار بود. درهنرش بینظیر بود. ما همیشه در کلاس منتظر بودیم تا او الگوی نقاشی و بخصوص طراحیاش را به استاد بدهد تا از آن یاد بگیریم و مسیرمان را تعیین کنیم. آن سالها طراحی بسیار مهم بود و او در کارش استاد بود.بعد از اتمام دانشگاه من به سنندج آمدم اما باز هم با او در ارتباط بودم. یادم هست در سال 98 نمایشگاهی در تهران برگزار کردم که به لحاظ تعداد کار اقدام تازهای بود. 400 اثر داشتم. روز افتتاحیه یکی از سخنرانان حبیبالله صادقی بود. قطعاً هر کسی در حوزه هنر حد و حدود خود را میداند، اما در این سخنرانی او لطف بسیاری نسبت به من داشت و با جایگاه والای هنریاش گفت که در طول نمایشگاه خواهم آمد و از آثار استاد ضیاءالدینی طراحی خواهم آموخت. این تشویق مؤثری برای من بود و از همه مهمتر اینکه تواضع ایشان را نشان میداد.یادم است که یک بار دیگر هم به من گفتند برای تهران جای شرم است که یک مجسمه از هادی ضیاءالدینی نصب نشده است. این حرفها همه محبت ایشان را نشان میداد و برای یک هنرمند بسیار باارزش است و او را به جلو سوق میدهد.بسیار متأثر شدم که چنین هنرمند عزیزی از بین ما رفت و من به جامعه هنری تسلیت میگویم.
در پی درگذشت این هنرمند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران و ... در پیامهای جداگانهای درگذشت حبیب الله صادقی، هنرمند نقاش را تسلیت گفتند.
پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی درگذشت هنرمند برجسته و انقلابی
حضرت آیت الله خامنهای درگذشت هنرمند برجسته و انقلابی مرحوم حبیبالله صادقی را تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر انقلاب، متن پیام تسلیت رهبر انقلاب به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت هنرمند برجسته و انقلابی جناب آقای حبیب الله صادقی رحمة الله علیه را به هنرمندان و همکاران و دوستان و بویژه به خانواده مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای وی مسألت میکنم.
سید علی خامنه ای
۵ مرداد ۱۴۰۱
قلم طلایی هنر ایران
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت حبیبالله صادقی هنرمند نقاش متعهد را تسلیت گفت. در بخشی از پیام وزیر آمده است: «استاد حبیبالله صادقی هنرمند برجسته عاشورایی، چهره ماندگار هنر انقلاب، دفاعمقدس و قلم طلایی هنر ایران در آستانه ماه محرم تن را در میان زمینیان رها کرد، بر همای جان نشست و از عالم خاک پرکشید تا بال در بال ملائک در پیشگاه معبود ازلی جایگاهی رفیع و مقامی شامخ یابد.آن زندهیاد که با زبان شیوای هنر، پای آرمانهای انقلاب اسلامی ایستاد و جلوههایی از زیبایی دین را به زبان تصویر نشان میداد، تصویرگر پیشاهنگ جبهه هنری انقلاب و مقاومت و جویبار زلال هنر ایران و انقلاب بود که در آثارش سراسر نبرد تاریکی و روشنایی را بازنمایی میکرد. هنرمندی که توش و توان خود را در راه ثبت حقیقت از منظر ولایت و بیان هنرمندانه آنچه در تاریخ انقلاب اسلامی رقم خورده بود، صرف کرد و جانهای خسته مردمان عصر جدید را با هنر دینی و انقلابی آشنا ساخت.»
تصویرگر باورهای مردم
محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پیام خود برای درگذشت این هنرمند نوشته است: «خبر درگذشت اندوهبار هنرمند متعهد، انقلابی و پیشکسوت عرصه نقاشی، کاریکاتور و گرافیک استاد حبیبالله صادقی، موجب تألم و تأثر فراوان اینجانب شد. شخصیت بزرگی که عمر پربرکت خویش را با عشق و هنرمتعهدانه درهم آمیخته و سالها با جان و دل در دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس با آثارش کنار مردم بود و باورها آرمانهای مردم را نقش زد؛ انقلابی بود و تفکر آرمانی داشت، همواره به دنبال ایجاد تحول، تجلی، قرائت و رهیافت جدید از روحیه انقلابی با زبان هنر، ثابت قدم پای آرمانهای انقلاب اسلامی ایستاد. یقیناً نام و آثار هنری این استاد و هنرمند پیشکسوت ارزشمند روایتگر انقلاب و حماسه برای همیشه در تاریخ هنر ایران اسلامی ماندگار خواهد بود. اینجانب فقدان این هنرمند پیشکسوت را به خانواده محترم ایشان، اصحاب فرهنگ و هنر تسلیت عرض کرده و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم، رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان صبر و اجر آرزومندم.»
هنرمندی با آثار پایدار
عبادرضا اسلامی کولایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران هم در پیام تسلیت خود نوشته: «حبیبالله صادقی هنرمند ارزشمند، سالها در جریان حرفهای و آموزش دانشگاهی هنر نقش فعالی داشت و فعالیتهای این هنرمند و استاد هنر نتایج و آثار پایداری برای فرهنگ و هنر کشور دارد. او در عرصه مدیریت هنری از جمله به عنوان رئیس موزه هنرهای معاصر تهران به هنر و هنرمندان خدمت
کرد. »
تربیت یک نسل هنرمند انقلابی
عبدالرضا سهرابی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی نیز در پیامی درگذشت این هنرمند را تسلیت گفت. در بخشی از پیام او آمده: «دکتر حبیبالله صادقی از پیشگامان وارسته هنر انقلاب و از هنرمندان صاحبسبک رشته نقاشی بود که از عنفوان انقلاب شکوهمند اسلامی تا پایان دوران دفاع مقدس و سالهای متمادی پس از آن، عمر شریف و پربرکت خود را صرف رشد و اعتلای هنر انقلاب و تربیت نسل ارزندهای از هنرمندان متعهد و انقلابی ساخت.»
حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده برجسته در گفت و گو با ایرنا:
نسل جدید موسیقی، ثروت آینده ما هستند
به گفته حسین علیزاده: «موسیقی ایرانی زنانه و مردانه ندارد اما فرهنگی که در طول تاریخ بر آن غالب بوده این تفکیک را ایجاد کرده و خوشبختانه امروز تعداد هنرمندان زن بسیار بیشتر از گذشته است و من این را آینده بهتری میبینم. البته این موضوع، حاصل تلاش خود خانمهاست. اگر تبعیض جنسیتی و ادبیات کلیشهای در مورد نوازندگی و ساز ادامه یافته، به این دلیل بوده که از یک فرهنگ غلط تبدیل به یک عادت شده است وگرنه خانمهای متخصص فراوانی در رشتههای مختلف موسیقی داریم که نهتنها چیزی کمتر از مردان ندارند که یک سروگردن بالاتر هم هستند.»
این آهنگساز برجسته در گفتوگو با ایرنا، به تغییر ذائقه هنری جامعه به موسیقی اشاره کرد و افزود: عقیده دارم دراین سالها سیاست اشتباهی وجود داشته که باعث شده فرهنگ در عرصه موسیقی، ادبیات و هنر تغییر یابد و برای تغییر این وضعیت نیاز به افراد دلسوز و متفکری است که مسئول مراکز هنری باشند.در هر دوره توجه به موسیقی منحصر به یک سبک بوده، همچنان که پیشتر در دورهای موسیقی سنتی محور بوده، امروز موسیقی مورد توجه جامعه، صرفاً پاپ است، چرا که سلیقه، نگاه، درک و فهم مسئولی که در دورهای برمسند قرار گرفته، در این زمینه حرف اول را میزند.
او بیان داشت: امروز هر کنسرتی که در سطح شهر اجرا شود، مسأله میزان درآمد آن مطرح است. فیلمهای بازاری و بیمحتوا معمولاً از این جهت موفق بودهاند که چه میزان در گیشه فروختهاند و در گیشه فروختن شامل همه هنرها شده است. یعنی عامل موفقیت هنری آثار را در میزان فروش آن میبینند. این مسأله که همه زندگی ما شده پول و مادیات آن هم در جامعهای معنوی، جای افسوس دارد.
نویسنده کتابهای آموزش سهتار، دوره مقدماتی و آموزش سهتار، دوره پیشرفته با تأکید بر اهمیت حمایت دولتی از موسیقی ملی، بیان کرد: در همه جای دنیا موسیقی جدی و کلاسیک که نشاندهنده فرهنگ آن مملکت است، مورد حمایت قرار میگیرد و قرار نیست این موسیقی با درآمدزایی بقا داشته باشد. امروز مخارج سالنهای برگزاری کنسرت آنقدر بالا رفته که اجرای کنسرت با هزینههای بسیار همراه است و به سختی میتوان مخارج و هزینهها را تأمین کرد.
علیزاده با تأکید بر امیدواری به نسل جدید هنرمندان، بیان کرد: اینکه فکر کنیم امروز ثمرات هنری نداریم، بسیار غلط است. چون در نسل جوان استعدادهایی عالی داریم و صرفاً در بخش برنامهریزی فرهنگی مشکل داریم. اینکه این هنرمندان آتیهای ندارند، یعنی کارشان دیده نشده است. سؤال این است که آینده کسی که موسیقی میخواند یا هنرمند میشود، از منظر اقتصادی چیست؟
او تصریح کرد: در هیچ جای دنیا، هنرمند واقعی بهدنبال مالاندوزی نیست. چون با حداقلها میتواند زندگی کند اما وقتی در جامعه شاهد این هستید که هدف همه، مسائل مالی است، نتیجه این میشود که فلان کنسرت موفق است، چون فلان مقدار فروخته است. اینجاست که باید تأکید کرد چیزی که اقبال عمومی دارد لزوماً ارزش هنری ندارد.
این استاد موسیقی ایرانی، در مورد نسل جدید و هنرمندان جوان بیان کرد: این نسل، بخشی هستند که کمتر دیده میشوند اما شرایط خوبی دارند یعنی از منظر شناخت موسیقی و تبحر، هنرمندان جوانی هستند که در خانوادههایی بزرگ شدهاند و تحصیل کردهاند که هنر را میشناسند. آنان ثروتهای آینده ما هستند و صرفاً مدیریت هنری میخواهد که این استعدادها در جامعه کشف شوند و به آنان امکانات داده شود.