وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:
دشمن بهدنبال سیاهنمایی درباره ایران اسلامی است
گروه فرهنگی:روزهای پایانی هفتهای که گذشت با سفرهای استانی تازهای از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیدار وی با برخی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه نقاط مختلفی از کشورمان، از جمله استان همدان، شهر تبریز و شهرستان میانه همراه شد. محمد مهدی اسماعیلی در سخنرانیهای خود درباره عزم دشمن برای سیاهنمایی درباره ایران اسلامی و وارونه جلوه دادن واقعیتهای جامعه ایرانی سخن گفت و تأکید کرد: «ما نباید اجازه دهیم یک فهم نادرست و رسانهزده در این زمینه قدرت عمل را به دست گیرد.»
لزوم معرفی افتخارات فرهنگ و تاریخی کشورمان
بنا بر گزارشهای ارسالی روابط عمومی وزارت ارشاد، بخشی از این سفرها با حضور وزیر فرهنگ در آیین پایانی پانزدهمین جشنواره فیلم تبریز همراه شد. محمد مهدی اسماعیلی در این آیین با تأکید بر لزوم معرفی افتخارات فرهنگی و تاریخی کشورمان گفت: «هنوز بزرگان و فرهیختگان بسیاری در این منطقه وجود دارند که باید با بهرهگیری از قدرت هنر سینما، روایت شوند.تبریز با توجه به پیشینه غنی و قوی خود و بهعنوان قطب بزرگ فرهنگی و هنری این ظرفیت را دارد که میزبان یکی از مهمترین جشنوارههای سینمایی کشور و منطقه باشد.»بنابر خبر دیگری، وزیر فرهنگ در ادامه سفر خود به شهرستان میانه رفته و در میان اهالی فرهنگ و هنر این شهرستان نیز حضور یافت. اسماعیلی با تأکید بر اهتمام دولت مردمی مبنی بر تحقق عدالت فرهنگی در سراسر کشور گفت: «این وزارتخانه در دوره جدید از فعالیت، اقدامات گستردهای در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه برای تحقق عدالت فرهنگی در سراسر کشور آغاز کرده است.»
تلاش برای خودکفایی در تولید کاغذ
براساس خبر دیگری، وزیر فرهنگ ظهر پنجشنبه وارد همدان شد و در بدو ورود با حضور در منزل استاد ابراهیم انتظام معلم پیشکسوت و استاد اخلاق مدرسه شهید مطهری این شهر، با وی دیدار و گفتوگو و به رسم شاگردی به این معلم اخلاق ادای احترام کرد.
اسماعیلی با تأکید بر اینکه تدین، انقلابیگری و ولایت مداری استاد همیشه زبانزد بود، از سالها تلاش این معلم پیشکسوت برای پرورش شاگردانش قدردانی کرد.بنابر گزارش دیگری، اسماعیلی، وزیر فرهنگ در جمع فعالان فرهنگی استان همدان با اشاره به شعار خودکفایی دولت در حوزه کاغذ گفت: «هم اکنون محمولههای کاغذ در حال ورود به کشور است و همزمان نیز مجموعههای داخلی در حال آمادهسازی برای تولید کاغذ داخلی هستند تا با هدفگذاری برای سال آینده ضمن بینیازی از واردات کاغذ، به سمت صادرات این محصول در منطقه و خودکفایی در حوزه کاغذ حرکت کنیم.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات دولت مردمی در خصوص توجه به موضوع فرهنگ در لایههای مختلف دولت، ایجاد ستاد ویژه مختص هماهنگی امور فرهنگی-اجتماعی به ریاست رئیسجمهور را یکی از مهمترین اقدامات دولت مردمی در این حوزه برشمرد.
وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنان خود نگرانیهای موجود در جامعه نسبت به وضعیت حجاب و عفاف را قابل درک توصیف کرد و با تأکید بر اینکه برخی مشکلات کوچک را انکار نمیکنیم، عنوان کرد: «تعداد کسانی که در حوزه عفاف و حجاب دچار کاستیاند اندک است، اما در این میان دشمن تلاش میکند با دوقطبیسازی، جامعه ایرانی را در این زمینه روبهروی هم قرار دهد.»
اسماعیلی با بیان اینکه دشمن بهدنبال سیاهنمایی در خصوص ایران اسلامی و وارونه جلوه دادن واقعیتهای جامعه ایرانی است، تصریح کرد: «اینجاست که جنگ روایت شکل میگیرد و آن جهاد تبیین که رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی بارها در سخنانشان به آن اشاره کردهاند باید از سوی همه دلسوزان انقلاب اسلامی خودنمایی کند. ما نباید اجازه دهیم یک فهم نادرست و رسانهزده در این زمینه قدرت عمل را به دست گیرد.»
وی افزود: «این روزها با یک جنگ تمام عیار فرهنگی مواجه هستیم اما نظام مقدس جمهوری اسلامی با اتکا به منبع لایزال وحی و محبت ائمه اطهار علیهمالسلام با این تهاجم گسترده مقابله کرده است. از سوی دیگر دشمنان برنامهریزی خود را برای به استحاله کشاندن جامعه استوار کرده است و قصد دارند دختران و پسران ما را نسبت به تاریخ با اصالت کشورشان بیعلاقه نشان دهند اما واقعیتها اینچنین نیست و جامعه ایرانی یک جامعه با نشاط دینی و فرهنگی است.»
مروری بر آنچه در اهواز و ماجرای لغو کنسرتها پیش آمد
اقدامات سلیقهای در تقابل با مجوزهای قانونی
فرهنگی/ طی یکی دو روز گذشته، لغو برخی کنسرتهای موسیقی در اهواز که از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان مجوز رسمی داشتند، به خبر اول حوزه موسیقی تبدیل شده و این پرسش را در ذهنها زنده کرده که چرا شورای تأمین شهر اهواز مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را باطل کرده است؟ این اتفاق حداقل طی سالجاری، برای چندمین بار است که در برخی استانهای کشور رخ میدهد اما مجموعه اتفاقهایی که طی روزهای اخیر در شهر اهواز رخ داد تا کنسرت قانونی و رسمی سیروان خسروی لغو شود، نیاز به تأمل و بازنگری در قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد تا به قول خسروی، زور چند وانت و بلندگوهای نصبشده روی آنها از قدرت قانون بیشتر نشود.
ماجرا چطور شروع شد!
طبق گزارش ایرنا، در اتفاق اهواز، گروهی با وانت روبهروی سینما هلال این شهر تجمع کرده و طی این اقدام، با رفتاری عجیب، از ورود افرادی که به شکلی قانونی، اقدام به تهیه بلیت کرده بودند، خودداری کردند؛ اتفاقی که تأخیری یکساعته در برگزاری کنسرت به وجود آورد و بعد که این مشکل، بهظاهر رفع شد، پخش مداحی با صدای بلند در روبهروی سالن اجرا، سبب شد تا تیم کنسرت، عملاً نتوانند به اجرای برنامه بپردازند.
با ریشهیابی این اتفاق و طی تأیید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، مشخص شد که لغو شدن این کنسرت، با مصوبه شورای تأمین شهر اهواز صورت گرفته است. اما نکته قابل تأمل این است که طبیعتاً برای این کنسرت نیاز به مجوز شورای تأمین هم بوده است و این شورا با بررسیهای دقیق بعد از دادن مجوز باید پای این تصمیم خود میایستاد و محدودیتها و معذوریتها را پیش از دادن مجوز بررسی میکرد. اتفاقی که این گزاره را در ذهن یادآور میشود که وقتی نهاد رسمی فرهنگ، برای برگزاری یک کنسرت، مجوز اعطا میکند، چرا نهادهایی مانند شورای تأمین شهر اهواز پس از دادن مجوز و موافقت با برگزاری، باید حکم به لغو این برنامه قانونی دهند؟
چندی پیش بود که از نمایش یک فیلم در شهر قم ممانعت به عمل آمد، وزیر محترم ارشاد و رئیس سازمان سینمایی، خیلی زود عنوان کردند که تمامی استانهای کشور باید مصوبات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را اجرایی کرده و از اقدامات سلیقهای و خودسرانه خودداری کنند. کمتر از ۲۴ساعت از این اظهارنظر نگذشت که فیلم مذکور روی پرده سینماهای قم رفت.
حالا اما در حرکتی مشابه، این بار در حوزه موسیقی، شورای تأمین شهر اهواز برخلاف مجوز قانونی و رسمی وزارت ارشاد و ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، حکم به لغو این کنسرت داد.
قابلتأملتر آنکه دلایل لغو این کنسرت، ازدحام جمعیت مقابل سینما عنوان شده که موجب اختلال در عبور و مرور میشود. ضمن اینکه کرونا نیز بهانه خوبی قلمداد شده تا در شرایطی اینچنینی، بتوان به آن متمسک شد تا با پیش کشیدن بحثهای بهداشت عمومی، مکان از این نظر، ناسالم معرفی شود. شورای تأمین با همین توجیه، نهتنها از کنسرت روزهای ۳۰ و ۳۱ تیرماه ممانعت به عمل آورد بلکه طبق تحقیقات خبرنگار ایرنا، حالا خبر میرسد که کنسرت روزهای اول تا سوم مردادماه سهراب پاکزاد نیز در این شهر لغو شده است.سینما هلال اهواز با دارا بودن ۸۰۰ صندلی، یکی از اصلیترین مکانهای این شهر برای اجرای کنسرت است. اتفاقی که طی سالیان اخیر تکرار شده و خیلی جالب است که چطور شورای تأمین، بهتازگی متوجه شده که ازدحام مقابل این سینما، در رفتوآمد شهری اختلال ایجاد میکند. بنابراین کاملاً مشخص است که این موارد، تنها بهانههایی بوده تا این کنسرت لغو شود.
چرا شورای تأمین مجوز ارشاد را باطل کرد؟
در اردیبهشت ماه امسال بود که مشکلی مشابه با اتفاق اهواز، در یکی از استانهای کشور بروز کرد. در همان زمان، معاون حقوقی و امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با قاطعیت اعلام کرد که همه نهادها در سراسر کشور، باید از مجوزهای وزارت ارشاد تبعیت کنند زیرا مطابق قانون، مرجع بررسی، تشخیص و صدور مجوزهای مختلف فرهنگی، این وزارتخانه است. حالا شورای تأمین شهر اهواز باید به مردم شریف و هنردوست این استان و در گام بعدی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح شفاف بدهد که چرا در برابر یک مجوز رسمی ایستاده و حکم به لغو آن برنامه و برنامه بعدیاش داده است؟
این در حالی است که شورای تأمین مسئولیت تسهیل امور در یک استان را بر دوش میکشد، بنابراین چه شده که اینچنین چندهزار نفر را در سردرگمی فرو برده و برای نظام اسلامی، هزینهای اینچنینی تراشیده است؟ وقتی شورای تأمین از حساسیتهای بالای آیتالله رئیسی در مخالفت با مجوزها و قوانین وزارت ارشاد مطلع است آنوقت چطور حاضر شده به شکلی تکبعدی به غائلهای ورود کرده و درحالی که تقریباً تمام کشور، این روزها درگیر برگزاری کنسرت و تورهای موسیقی است، مردم این شهر فرهنگی را از تماشای کنسرت محروم کند؟ در شرایطی که گوشزدهای عالیرتبهترین مقامات فرهنگی وزارت فرهنگ، اینچنین نادیده گرفته میشود، این انتظار و مطالبه مردمی وجود دارد که با ورود مسئولانهتر و جدیتر دستگاههای ذیربط، مسبب این اتفاق غیرفرهنگی که به جریحهدار شدن ساحت فرهنگی هزاران نفر در اهواز و میلیونها نفر در کشور انجامیده، شناسایی شده و با اعمال مجازات، از تکرار حوادثی از این دست که آب در آسیاب بدخواهان نظام مقدس اسلامی و دشمنان قسمخورده این خاک میریزد، جلوگیری شود.
روحالله مفیدی در گفتوگویی منتشر نشده از یزد قدیم و خاطرات بازیگری گفته بود
یک خانواده بودیم
صادق دهقان منشادی/ روحالله مفیدی، پیشکسوت سینما و تلویزیون جمعه 24تیرماه بر اثر کهولت سن و بیماری سرطان در سن 93سالگی درگذشت. مفیدی متولد مرداد 1308، طی هفتاد سال حضور در عرصه بازیگری و نمایش در فیلمها و مجموعههای تلویزیونی زیادی ایفای نقش کرد و از او بهعنوان یکی از مسنترین بازیگران ایرانی یاد میشود. آنچه میخوانید گفتوگویی منتشر نشده با او در سال 98 و احتمالاً آخرین گفتوگوی مبسوط این بازیگر پیشکسوت سینمای ایران است. مفیدی آخرینبار در سال 90 در فیلم سینمایی «یه حبه قند» ساخته رضا میرکریمی جلوی دوربین رفت و پس آن آرزوهای این بازیگر برای بازگشت به صحنه سینما و تلویزیون به جایی نرسید و سالهای پایانی عمر خود را دور از بازیگری در گوشهنشینی و عزلت سپری کرد. مفیدی، زاده نصرآباد شهر یزد بود و در واپسین سالهای عمر چند صد کیلومتر دورتر از شهر و دیار خود در مهرشهر کرج زندگی میکرد.
شهری که دوستش داشتم
با ورود به داخل آپارتمان و دیدن اتاقها کمی شگفتزده میشوم؛ نمای داخلی اتاقها چیزی شبیه به نمایشگاه و گالریهای هنری است. هنر استاد به بازیگری ختم نمیشود؛ آثار او جای خالی روی دیوارها، طاقچه و قفسهها باقی نگذاشته و اتاقها به طرز زیبایی با تابلوهای نقاشی و مجسمههای کوچک و بزرگ آراسته شدهاند. لباس تمام مجسمهها، طراحی و دوخت همسرش است که مزون طراحی و دوخت لباس داشته و به قول مفیدی زندگی خود را از صفر با هم بنا کردهاند.
اطراف اتاقها با ظروف مسی مزین شده، وقتی به آنها اشاره میکنم مفیدی سری از افسوس تکان میدهد: «بخشی از این ظروف را از نقاط مختلف کشور خریداری کردیم. سماور و بخشی از ظروف هم یادگار پدربزرگ و مادربزرگم بود که در دستبردی که به خانه ما زده شد، بخشی از آنها به سرقت رفت و همراه با آن بخشی از خاطرات شیرین گذشته هم رفت.»
با گفتن این حرفها دلش پر میکشد به گذشته و شروع میکند از گفتن خاطرات کودکی؛ روزگاری که در کوچههای خشت و گلی محله امامزاده جعفر زندگی میکرد: «کودکی و جوانی من در یزد سپری شد. آن زمان پدرم در هند رستورانداری میکرد و مدام میان ایران و هند در رفتوآمد بود. سال 1319 آخرین باری که از هند برگشت به همراه او به تهران نقل مکان کردیم. به این ترتیب تا چهارم دبستان را در تهران گذراندم اما یک سال بعد همزمان با حمله متفقین به ایران و ناامن شدن اوضاع پایتخت، دوباره به یزد برگشتیم و ادامه تحصیلم را تا مقطع دبیرستان در مدرسه مارکار یزد پشتسر گذاشتم. تحصیل در این مدرسه نقطهعطفی در زندگی من بود و تأثیرات مثبت زیادی روی من گذاشت. دانشآموزان در مدرسه مارکار در زمینه انجام امور هنری بسیار تشویق میشدند.» دلبسته و علاقهمند به زادگاه و دیار روزگار کودکی و جوانیاش است و هر جای گفتوگو گریز میزند به یزد: «من یزد را خیلی دوست دارم. آن زمانها که در یزد زندگی میکردم صداقت، سادگی، پاکی و نجابت در مردمان این شهر موج میزد. بهخوبی به یاد دارم آن وقتها همه در یزد دوچرخه داشتند. زمانی که جایی روضهخوانی برگزار میشد یک دفعه صد تا دویست دوچرخه بدون نگهبان و اینکه حتی یک قفل هم به آنها زده شود، جلوی حسینیه و یا مساجد رها میشد. دست آخر هم که مراسم تمام میشد هر کسی سوار دوچرخه خودش میشد و میرفت. همه مردم مانند یک خانواده بودند و از عادات و رفتارهای هم خبردار بودند اما الان اینطور نیست، مهاجرینی وارد شهر شدند و روی فرهنگ شهر تأثیر گذاشتند.»
با اصرار کیانوش عیاری به کار برگشتم
مفیدی مدتی بعد در طلب هنرپیشگی به تهران مهاجرت میکند و از سال 1327 وارد عرصههای جدیتر بازیگری با شرکت در کلاسهای آزاد بازیگری (جامعه باربد) میشود و سرانجام در سال 1330 بازی در اولین فیلم سینماییاش به نام «پریچهر» را تجربه میکند.
به قدری بازی در دو مجموعه «دایی جان ناپلئون» و «خانه به دوش» برای مفیدی جذاب بوده که از این دو بهعنوان بهترین نقشهای خود در قبل از انقلاب و از سریالهای خیابان خلوت کن آن سالها یاد میکند. از میان نقشهای سینمایی آن سالها «تنگسیر» امیر نادری را میپسندد و در مورد بهترین نقشهایش در بعد انقلاب هم میگوید: «نقشهای خوب زیادی به من پیشنهاد نشد اما در این میان میتوانم به فیلم «تنوره دیو» اشاره کنم که در این فیلم نقش اول منفی فیلم بودم. در واقع با دعوت کیانوش عیاری بود که ممنوعیت کاری من برداشته شد و پای من ایستاد تا به کار برگردم. به فارابی گفته بود یا به کلی فیلم را کنار میگذارد و یا آقای مفیدی باید بازی کند. نقش من در مجموعه تلویزیونی «برگریزان» هم نقش خوبی بود که مردم آن کار را پسندیدند. مردم در قبل انقلاب به واسطه مجموعه «مراد برقی»، دایی جان صدایم میکردند و بعد انقلاب هم عدهای برای بازی در مجموعه «برگریزان» مرا به اسم آقای کدخدایی میشناسند.»
در انتظار پیشنهادی برای بازگشت
مفیدی به لطف برنامه و عادات خوب زندگیاش از عهده انجام تمامی فعالیتهای روزمره زندگی خود برمیآمد و آمادگی جسمانی او به حدی بود که حتی اگر نقش مناسبی به او پیشنهاد میشد قادر بود آن را بهخوبی ایفا کند. وقتی از او پرسیدم چرا مدتی است کمتر در صفحه تلویزیون میبینیمش؟ پاسخ داد: «این سؤال را از عوامل تهیه و تولید فیلم و مجموعهسازان تلویزیونی بپرسید. کار ما بازنشستگی ندارد ولی نمیدانم چرا باید بیرون گود بنشینم. من اصلاً اهل لابی کردن برای گرفتن کار نیستم و معتقدم اگر کسی به من نیاز داشته باشد خودش سراغم را میگیرد.»
بعد از صدور مجوز همه پای آن بایستیم
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به لغو برخی کنسرتها در اهواز اعلام کرد: «مجوزهای کنسرت در استانها را تا شورای تأمین تایید نکند صادر نمیکنیم، اما بعد از صدور مجوز همه باید پای آن بایستیم.»
محمود سالاری در گفتوگو با ایرنا با اشاره به لغو برخی از کنسرتهای موسیقی در استانها با وجود داشتن مجوزهای قانونی و رسمی اظهار داشت: در استانها، در حوزه موسیقی و یا سایر برنامههای فرهنگی و هنری، شورای تأمین استان تصمیم میگیرد، که در آن نهادهای مختلفی از جمله نیروی انتظامی عضو هستند و شورای تأمین استان، باید اعلام کند که آیا میتواند امکانات امنیت اجرای کنسرت یا نمایشی را مهیا کند یا خیر؟
او گفت: ممکن است شورای تأمین استان اعلام کند که نیروهایش به دلیل رویدادی همچون همزمانی با مسابقه فوتبال یا سفر رئیس جمهور نمیتواند امنیت برگزاری کنسرت یا برنامه هنری را تأمین کند و ما هم نمیتوانیم زور و فشار بیاوریم تا به صورت الزام این کنسرت برگزار شود.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: شورای تأمین یک دلیل قانونی و عقلانی مطرح میکند که همزمان نمیتواند امنیت دو منطقه (به عنوان مثال برگزاری دو برنامه) را تأمین کند یا هر دلیل دیگری که شورای تأمین مطرح کند، به هر حال در استانها، نظر این شورا بر نظر ما ارجح است. سالاری در پاسخ به چرایی نبود تعامل میان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای تأمین استان برای برگزاری کنسرتهای موسیقی گفت: ما در تهران مجوز عمومی یک اثر را صادر میکنیم؛ به عنوان مثال اعلام میشود که برگزاری کنسرت خوانندهای یا انتشار اثر او در تمام کشور بلامانع است اما اینکه آن خواننده در چه استانی بتواند برنامهاش را اجرا کند باید از شورای تأمین آن استان مجوز بگیرد.
وی افزود: گاهی اوقات بداخلاقیهایی در برگزاری برنامههای فرهنگی و هنری از جمله برگزاری کنسرتهای موسیقی رخ میدهد؛ بعضی از کنسرتهای موسیقی ابتدا بدون دریافت مجوزهای لازم اقدام به تبلیغ میکنند و بعد شورای تأمین را در مقابل عمل انجام شده قرار میدهند که طبیعتاً شورای فرهنگ عمومی یک استان ممکن است زیر بار این فشارها نرود. معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اینکه گروه موسیقی بدون مجوزهای لازم، در سایت بلیتفروشی یا در فضای مجازی تبلیغاتی را انجام داده است، این تعهدی را برای شورای تأمین استانها ایجاد نمیکند، در مواردی که موضوع لغو بعضی از کنسرتهای موسیقی را در استانها پیگیری کردم، مسئولان استان اعلام کردند که این گروهها مجوز نداشتند و کارشان را با تبلیغات شروع کرده بودند، بعد که مجوز داده نشد، حاشیه ایجاد شد؛ در استانها ما مجوز را تا زمانی که شورای تأمین تأیید نکند صادر نمیکنیم.
دورهمی عروسکهای خاطرهساز
«موزه عروسکی» شهرک غزالی با بیش از یکصد عروسک خاطره ساز و نوستالژیک آماده بهرهبرداری و نمایش شده است.مهدی میرچی ـ مدیر شهرک سینمایی و تلویزیونی غزالی درباره ساخت موزه عروسکی در این شهرک گفته است: «طرح توسعه شهرک غزالی، از اداره کل تولید سیما مطرح شد و یک کارگروه با همکاری سازمان صدا و سیما و شهرک غزالی شکل گرفت. ما میخواستیم اتفاقی بیفتد که مردم با عقبه فعالیتهای رسانه ملی آشنا شوند.» به گفته میرچی هدف از احداث موزه عروسک این بود که یک عقبهشناسی و هویتشناسی برای مخاطب ایجاد و مخاطب با گذشته رسانه ملی آشنا شود. / ایسنا
ادای دین حامد بهداد به جمشید هاشمپور
اختتامیه سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران شامگاه چهارشنبه، ۲۹ تیرماه ۱۴۰۱ با پیام محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و برپایی نمایشگاه آثار برگزیده بخش عکس در مجموعه فرهنگی ورزشی غدیر برگزار شد. در این مراسم با حضور رئیس کمیته ملی المپیک و میهمانان جشنواره از یک دهه تلاش پژمان جمشیدی در عرصه سینما و تلویزیون قدردانی شد و عادل تبریزی، کارگردان فیلم «گیجگاه» با خواندن پیام حامد بهداد، جایزه بهداد بهعنوان بهترین بازیگر مرد جشنواره را به جمشید هاشمپور اهدا کرد./ ایسنا
دوست کودکان کار
روحالله زمانی بازیگر فیلم سینمایی «خورشید» ساخته مجید مجیدی که از جمله آثار جشنواره فیلم شهر است، با اشاره به اینکه بازی در این فیلم زندگیاش را تغییر داد، گفت: «کودکان کار اکثراً جایی برای خواب ندارند و در خیابان میخوابند. بیشتر اوقات غذایی برای خوردن ندارند و گرسنه میمانند. اگر بخواهم سختی زندگی این بچهها را شرح دهم باید اندازه یک شاهنامه صحبت کنم. از شهرداری و نهادهای دستاندرکار درخواست میکنم امکانات را برای درس خواندن و بهبود وضعیت معیشت آنها فراهم کنند.برخی از کودکان کار به دام اعتیاد میافتند و شانسی برای موفقیت ندارند.»/ ایرنا