وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشن عید قربان مردم قیدار تأکید کرد
نمادهای هویت ساز تاریخی باید احیا شوند
به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی «با گذشت ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی امروز موظف هستیم تا نمادهای هویتساز را که با دسیسه بدخواهان ایران، تلاش برای فراموشی آنها صورت گرفته احیا کنیم.»
محمدمهدی اسماعیلی عصریکشنبه در ادامه سفرهای استانی خود که به شهرستان خدابنده از توابع استان زنجان سفر کرد و در جشن بزرگ عید قربان مردم شهر قیدار از توابع استان زنجان که در حرم مطهر قیدار نبی علیهالسلام برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: هویت تاریخی برای همه کشورها یک مسأله مهم و مورد توجه است و کشورهای تازه تأسیس با پیشینه کمتر از ۲۰۰، ۳۰۰ سال همواره بهدنبال نقطه عطف تاریخی هستند.او به کمتوجهی نسبت به حضور حضرت قیدار نبی(ع) در ایران اشاره کرد و گفت: تمام همت جریان غربزده داخلی در ۱۰۰ سال اخیر، تاریخسازی غیرواقعی و داستان سرایی برای ایجاد تقابل هویت ملی در برابر هویت اسلامی است.
رئیس شورای هنر در تشریح علت کمتوجهی به هویتتاریخی کشورمان تأکید کرد: در یک قرن اخیر همه تلاش جریان فکری غربزده این بوده تا مسلمانان و جهان اسلام را از هویت دینیشان دور کند و برای این امر به تاریخسازی پناه بردهاند. این یک اقدام سازماندهی شده بود و جریانی به عمد بهدنبال حذف چهرههای مؤثر و هویتساز بودند تا کشورهایی نظیر ایران را از هویت تاریخی دور کنند.
اسماعیلی حضرت قیدار نبی را نقطه نورانی و درخشان برای ایران دانست و گفت: ایشان نوه ابراهیم خلیلالله و فرزند اسماعیل ذبیحالله است. تمام ارکان و تاریخ توحید با نام حضرت ابراهیم(ع) گره خورده و تمام حاجیانی که امروز در منا و کعبه حضور دارند و در طول صدها سال عاشقانه و با مشقت به این سرزمین سفر کردهاند وارد مکانی میشوند که جای جای آن خاطرات قهرمان بزرگ توحید و بت شکن الهی، حضرت ابراهیم است و ما در ایران و قیدار افتخار میزبانی از نوه ابراهیم و جد اعلای پیامبر ختمی مرتبت، صلیالله علیه و آله را داریم.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: باید هویت تاریخی خود را در پناه بزرگانی همچون حضرت قیدار نبی معرفی کنیم و این برنامه آغازی برای تبدیل این منطقه به قطب دینی و تاریخی در سراسر جهان اسلام است.
مشکل کاغذ در کوتاه مدت حل میشود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه این سفر در گفتوگو با ایرنا درخصوص کمبود کاغذ در کشور گفت: طی روزهای آینده و با همت و دستور رئیسجمهور محمولههای بزرگ کاغذ با ارز بسیار مناسبی وارد شد که با همکاری مطبوعات و بازار نشر امیدواریم مشکل کاغذ در کوتاهمدت حل شود و برای بلند مدت نیز بحث خودکفایی مد نظر است.
محمدمهدی اسماعیلی درخصوص اقدامات این وزارتخانه در حوزه آسیبهای اجتماعی نیز افزود: در این راستا و طی سال گذشته کار بزرگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهصورت متمرکز و با همکاری دستگاههای دیگر بویژه وزارت کشور آغاز شد و معتقدیم بخش مهمی از آسیبهای اجتماعی را میتوان با رویدادهای فرهنگی و هنری درمان کرد.
جزئیاتی از نمایشگاه «چراغ راه» در گپ و گفتی با مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری
الگویی برای خروج هنرمندان شهرستانی از انزوا
سیده مریم سادات گوشه
روزنامهنگار
نمایشگاه «چراغ راه» روز شنبه 18 تیرماه توسط حوزه هنری در گالری ابوالفضل عالی افتتاح شد و تا 29 تیرماه هم ادامه خواهد داشت. نمایشگاهی که قرار است به قول سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری چراغ راه شود. او در گفتوگو با «ایران» نوید داد تا هنرمندان شهرستان هم بتوانند از فضای نمایشگاه بهره ببرند و آثارشان را به فروش برسانند.
مسعود شجاعی طباطبایی درباره این نمایشگاه توضیح میدهد: «این اتفاق اول با هنرمندان حوزه هنری شکل گرفت و چون فضای نمایشگاه گنجایش 50 اثر بیشتر را نداشت ما آغاز راه را با هنرمندان تهران شروع کردیم و 48 اثر از ۱۵ هنرمند در رشتههای نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، نقاشیخط، تذهیب و... روی دیوار بردیم. در این نمایشگاه هنرمندانی همچون امیرحسین آقامیری، علی اسلامیمقدم، علیرضا امینمقدم، حاج عبدالله حاجی سیدحسن، حسین حبیبی، اژدر زارع حسینزادگان، ناصر سیفی، کامیار صادقی، مینا صدری، منصوره عالیخانی، حسین عصمتی، عبدالحمید قدیریان، کیومرث قورچیان و حشمتالله نوروزی آثارشان به نمایش درآمد.»
او گفت: «آثار به نمایش درآمده پیشتر دیده نشده و برای نخستینبار خلق شدهاند از اینرو بهطور کامل تولیدی هستند. این نمایشگاه اتفاق خوبی است که هنرمندانی در سبکهای مختلف کنار هم جمع شدند و آثار فاخری را خلق کردند. بنابراین ما هم سعی کردیم بجز نمایشگاه فیزیکی، نمایشگاه مجازی هم برگزار کنیم تا علاقهمندان به سهولت به آثار دسترسی داشته باشند. از این رو آثار از طریق سایت مجله هنرهای تجسمی و ایران کارتون و همچنین در فضای مجازی مرکز دیجیتال حوزه هنری به نمایش درخواهد آمد و علاقهمندان میتوانند از طریق فضای مجازی به تماشای آثار بپردازند.»
مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در ادامه درباره نمایشگاههای بعدی میگوید: «میخواهیم در شکل گستردهتر در آینده نزدیک نمایشگاهی برپا کنیم و از توانمندی و بضاعت بسیار بالای هنرمندان سراسر ایران بهره ببریم. قرار است نمایشگاه را در فضای وسیعتری در خانه عکاسان تهران که بارها در آن نمایشگاه برگزار شده برگزار کنیم. یادم میآید که اولین نمایشگاه مقارن با کرونا بود و به دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد مقابله با کرونا نمایشگاه بسته شد و تعداد کمی از آثار به فروش رفت. اما به امید خدا قرار است دوباره نمایشگاه جدیدی با محوریت هنرمندان شهرستانی برپا کنیم.»
طباطبایی در ادامه خاطرنشان کرد: «بحث فروش آثار برای هنرمندان بسیار مطرح است. اکثر هنرمندان بضاعت مالی چندانی ندارند و از راه هنرشان امرار معاش میکنند. اگر به نمایشگاه چراغ راه سری بزنید میبینید قیمتها به گونهای است که مردم بتوانند آثار را بخرند. یکی از مشکلات ما بحث فرهنگسازی برای خرید آثار هنری است که باید این موضوع بالاخره در کشورمان با قیمتگذاری مناسب نهادینه شود.»
مردم ایران همواره طی قرنهای متمادی نشان دادهاند به هنر علاقه وافری دارند. خانه ایرانیان همیشه با هنر ایرانی تزیین شده است، اما اکنون که وضعیت اقتصادی و شرایط مردم به گونهای شده که بیشتر مایحتاج اصلی زندگیشان را تأمین میکنند، بنابراین در چنین شرایطی با در نظر گرفتن قیمت مناسب برای آثار، مردم هم برای خرید اثر هنری تشویق میشوند. این موضوع را بارها در نمایشگاههای مختلف دیدهایم که تابلوها و آثار صنایعدستی که قیمت مناسبی داشتهاند، از سوی مردم خریداری شدهاند و این نشان از علاقه مردم به خرید آثار هنری است و صرفاً آثار هنری توسط گالریدار یا مجموعهدار خریداری نمیشود. برای همین اگر نمایشگاهها را به سمت برگزاری با قیمتهای بهصرفهتر پیش ببریم، ناخودآگاه این موضوع در سبد خانوار نیز گنجانده و فرهنگسازی میشود، به گونهای که هم هنرمند منتفع میشود و هم آثار هنری به خانهها روانه خواهد شد.
او در ادامه با اشاره به قانونی که قبلاً مجلس تصویب کرده بود و بر اساس آن سازمانها و ادارات و نهادها باید یک دهم درصد از اعتبارات خود را به خرید آثار هنری اختصاص دهند، توضیح میدهد: «ما درخواستهای بسیاری از سازمانها و ارگانها داریم تا آثار هنرمندان را بخرند. از اینرو نمایشگاههای مختلفی برگزار کردیم که آخرین آن نمایشگاه شهر آسمانی بود با موضوع آزادسازی خرمشهر که تعدادی از آثار در این نمایشگاه هم فروش رفت. اکنون هم حوزه هنری و هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شرایطی دارند که حل مشکلات معیشتی هنرمندان سراسر ایران را حل کنند. اگر به اوضاع گالریها نگاه کنید چند نکته مهم را درمییابید؛ اول اینکه در بزرگترین رویداد هنری فروش آثار هنرمندان که نامش حراج تهران است، هنرمندان بسیاری با درهای بسته مواجه میشوند و نمیتوانند در این رویداد اثر هنری بفروشند یا اصلاً آثارشان به این حراج راه پیدا نمیکند. دوم، گالریهای خصوصی تهران هستند که آنها هم تعدادشان محدود است و برای تعدادی هنرمند محدود است که مختص همان گالریهاست. یک بخش هم مربوط به مجموعه داران است که آنها هم معمولاً کارهای خاصی را انتخاب میکنند، و گروهی هم مربوط به هنرمندان پیشکسوت میشود که از قبل انقلاب تاکنون کار کردهاند و شناخته شده هستند. بنابراین هنرمندان شهرستانی که به تمام معنا توانمند هستند، نادیده گرفته شدهاند. من وقتی با انجمن عکاسان اصفهان صحبت کردم متوجه شدم این انجمن 150 عضو دارد و همه اعضایش ناراحت بودند که کارشان دیده نمیشود.
بنابراین ان شاءالله یک همافزایی صورت بگیرد و زمینهای فراهم شود تا هنرمندان شهرستانی بیشتر شناخته شوند. بنابراین بانک اطلاعاتی هنرمندان که توسط صندوق اعتباری هنر در حال بهروزرسانی است باید کاملتر شود.»
او در پایان با اشاره به نمایشگاه چراغ راه افزود: «این نمایشگاه شاکله اتفاقهای خوب آینده است و چراغ راهی است برای نمایشگاههای بعدی که قرار است هنرمندان شهرستانی را معرفی کند.»
درباره فیلم کارتونی جدید و موفق کمپانی دریم وورکز
تظاهر خنده دار «آدم بدها» به خوب شدن
وصال روحانی
مترجم
«آدمهای بد» (یا «آدم بدها») یک انیمیشن کامپیوتری جدید با مضمون جنایی و البته کمدی است که در سه ماه و نیم اخیر 250 میلیون دلار در سطح جهان فروخته و در میان 10 فیلم نخست پولساز دنیا قرار داشته است. این فیلم نه محصول مشترک سلاطین کارهای کارتونی 35 سال اخیر یعنی شرکتهای دیزنی و پیکسار بلکه محصول دریم وورکز است که طی این مدت به اتفاق فاکس نزدیکترین تعقیب کننده دیزنی و پیکسار بوده و رده دوم جدول موفقترین کارتونسازان دنیا را در اختیار داشته است. البته فراموش نکنیم شهرت دیزنی در این زمینه بسیار بیشتر از سایر رقبایش در طول مدت کارتونسازیهای موفقش بیش از 90 سال است.
«آدم بدها» براساس سناریویی از اتان کوئن، یکی از معروفترین کارگردانان جناییساز جهان و برپایه کمیک بوکهایی با همین نام ساخته شده که خالق این کمیکبوکها آرون بلیبی بوده است. کارگردان این فیلم پییر پریفل است که برای اولینبار یک فیلم بلند را کارگردانی میکند و پنج کاراکتر اصلی این سری داستانها، این نسخه سینمایی را هم در تسخیر خود قراردادهاند. آنها که یک مشت سارق فرصتطلب هستند، اقداماتشان را به سرکردگی «آقای گرگ» انجام میدهند که یک دزد تردست و جیببر حرفهای است و سم راک ول به جای او در این نسخه بلند کارتونی صحبت میکند. یکی دیگر از اعضای این گروه آقای مار (با صدای مارک مارون) است که استادِ در شکستن قفلهای امنیتی و باز کردن گاوصندوقهای آهنین است و یک عضو دیگر گروه، آقای کوسه است که مهارت فراوانی در گریم کردن و درآوردن خود بهصورت کاراکترهای متفاوت و متعدد دارد؛ صداپیشگی این کاراکتر را نیز کریگ رابینسون به عهده گرفته است. سپس به خانم تاران تولا (با صدای اکوافینا) میرسیم که استادِ در خلافهای کامپیوتری و هک کردن فایلهای اطلاعاتی و حسابهای بانکی سایرین است و نفر پنجم این گروه آقای پیرانها (با صدای آنتونی راموس) است که شاید ادغامی از خلافکاران تندرو و خشن فیلم «سگهای انباری» ساخته کوئنتین تارانتینو و کلاهبرداران ملایم و شیکپوش سهگانه اوشن باشد.
یک سؤال بدیهی و منطقی
میزان این شباهت به حدی میرسد که کاراکتر آقای گرگ با پوشیدن لباسی کاملاً سفید طوری به اوشن شبیه نشان میدهد که یکی دیگر از کاراکترها پس از دیدن او میگوید کاملاً تبدیل به جورج کلونی شده که ایفای کاراکتر دنی اوشن در تریلوژی اوشن اوست. تشابههایی از این دست و قیاس شدن دائمی این فیلم با آثار معروف غیرکارتونی دهههای اخیر و برخی تولیدات عظیم پولساز مانند «سریع و خشمگین» باعث توفیق هرچه بیشتر «آدمهای بد» و جا افتادن آن در بین قشرهای متفاوت شده است. این ارتباط جالب غیررسمی، این سؤال بدیهی و منطقی را پیش آورده که چرا والت دیزنی و سایر کارتونسازان پرسابقه این همه مدت انیمیشنهای موفق را رو کردهاند ولی نخواستهاند با شبیهسازی به فیلمهای معروف و موفق دارای بازیگران زنده، پایههای شهرت و اعتبار و طیف تأثیرگذاری کارتونهای خود را بیشتر و به هر رده و دستهای منتقل کنند.
روندی برعکس و موفق
«آدم بدها» کاراکترهای خاص و جذاب دیگری مثل فرماندار ایالت کالیفرنیای امریکا را هم که او را فاکسینگتون (با صدای زازی بیتز) مینامند، دربر دارد و از ادغام اینگونه شخصیتها در چهارچوب داستانیاش و طی اتفاقاتی پایانناپذیر بیشترین بهره را میگیرد و نقطه قوت اضافیاش کار عالی صداپیشههای فیلم است که به هر یک از شخصیتها جان میبخشند و شنوندگان را به وجد میآورند. یک اشتباه بزرگ که در انتخاب و بهکارگیری صداپیشهها در بسیاری از آثار کارتونی مشاهده شده، استفاده از چهرههای بسیار معروف برای ادمین صدای کاراکترها با هدف جذب هرچه بیشتر مخاطب است و این چهرهها چون بیشترشان پول شهرت خود را میخورند و در صداپیشگی استاد نیستند، از ضرب و ریتم فیلمها میکاهند.
در این انیمیشن اما قضیه برعکس است و مبنای انتخاب افراد تأمینکننده صداها، مهارت و کارایی آنها بوده و درنتیجه فیلم «آدم بدها» توانسته است صداها و گویشهایی را برای کاراکترهایش فراهم آورد که کاملاً به فراخور این شخصیتها و جانبخش و روحافزا هستند. به این موارد بیفزایید سیستم درست ساخت و ارائه یک انیمیشن کامپیوتری را که با رنگهای شفافش، چشمها را خیره میکند. از جلوه رنگها که بگذریم، موسیقی متن آن چنان پرتحرک و نشاط آور است که میتواند برای هر فیلم غیرکارتونی و همراه با بازیگران زنده نیز مناسب و موجب تقویت و ارتقای آن باشد.
اخبار کوتاه از دنیای فرهنگ و هنر
اجرای یک کنسرت رایگان
فرمان فتحعلیان خواننده و نوازنده موسیقی پاپ همزمان با آغاز دهه ولایت و جشنواره تابستانی برج میلاد کنسرت رایگانی را برای شهروندان تهرانی برگزار میکند.به گفته عباس حیدری مدیرعامل برج میلاد، در کنار جشنواره تابستانی برج میلاد، همزمان با جشن بزرگ عید غدیر، کنسرت نمایش «راه عشق» با اجرای فرمان فتحعلیان از ۲۴ تا ۲۸ تیر برگزار خواهد شد. همچنین کنسرت دولتمند خالُف هنرمند، نوازنده و خواننده تاجیکستانی۲۰ و ۲۱ تیر در تالار ایوان شمس معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران درحال برگزاری است./روابط عمومی
از درسگفتارهای میرشکاک
چهارمین جلسه از درسگفتارهای شاهنامه یوسفعلی میرشکاک، شاعر و پژوهشگر ادبی، به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، ساعت 18 تا 20 امروز سهشنبه 21 تیر ۱۴۰۱ در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار می شود.به گزارش دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، یوسفعلی میرشکاک، شاعر، نویسنده، پژوهشگر و طنزپرداز، درخصوص آنچه در جلسه چهارم درسگفتارهای شاهنامه مطرح خواهد کرد اظهار کرد: در جلسه این هفته، به مذهب فردوسی، نحوه روی آوردن آن حکیم بزرگ به آغاز سرودن شاهنامه و انگیزه این ابرمرد از پی افکندن این بنای جاودان و گزندناپذیر میپردازیم./روابط عمومی
همکاری پانتهآ بهرام و سیاوش طهمورث
پانتهآ بهرام بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون قرار است در جدیدترین تجربه حضور خود بر صحنه تئاتر، در نمایش «معرکه در معرکه» به کارگردانی سیاوش طهمورث به ایفای نقش بپردازد. در اجراهای گذشته «معرکه در معرکه» رویا تیموریان ایفاگر این نقش بود.
سیاوش طهمورث که علاوه بر کارگردانی «معرکه در معرکه»، ایفاگر نقش پهلوان نیز هست، درباره حضور پانتهآ بهرام در «معرکه در معرکه» میگوید: این اولین تجربه همکاری من با پانتهآ بهرام است ولی از قدیم طرفدار بازیهای او بودم. قرار است در این اجرا بهرام ایفاگر نقش مادر باشد. /مهر