ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
چرا بچهها ژانر وحشت را دوست دارند؟
احمد اکبرپور:من ژانر وحشت را نه بلدم و نه کار میکنم ،هیچوقت هم نتوانسته ام علت علاقه بچهها را به این نوع کتابها بدانم. گهگاه که قبل از کرونا به مدارس دعوت میشدم، از بچهها که میپرسیدم چه کتابهایی دوست دارند، اولین چیزی که میگفتند داستانهای وحشتناک بود، بعد ژانر عشقی و ملودرام عاشقانه و رمانهای طنز هم در رده سوم قرار میگرفت. نه صدا و سیما، نه خانواده و نه مدرسه از این ژانر حمایت نمیکنند اما نمیدانم چرا بچهها آن را دوست دارند؟! بهنظر من در این باره باید با یک روانشناس صحبت شود. این گرایش میتواند یک گرایش ذاتی زندگی امروزه باشد یا کودکان با ترسهایی مواجهند که دوست دارند این ترسها را در رمانها و فیلمها هم ببینند یا استرسی در زندگی دارند که به این سمت کشیده میشوند.
بخشی از صحبتهای این نویسنده حوزه کودک و نوجوان در گفتوگو با ایسنا
یادداشتی به بهانه اختتامیه دهمین دوره دوسالانه عکس هنرمندان قم
تفکر جهانی در عکاسی ایرانی
مهدی توکلیان
روزنامهنگار و عکاس
شایسته است که پدیدهها و رخدادهای بزرگ تاریخی، بویژه نقش رهبریت درآنها بارها مورد بازخوانی، تفسیر و تحلیل قرار گیرد. انقلاب اسلامی که مسیر جدیدی به سوی فلاح و رستگاری فراروی انسان ظلمت زده عصر حاضر پی افکند، نه تنها از این قاعده مستثنی نیست بلکه شاید بیش از هر پدیده دیگری میباید بر آن اهتمام ورزید؛ رخدادی که بر محور امام خمینی(ره) به وقوع پیوست. امام مجتهد و فقیهی که با تکیه بر اجتهاد بر دو پایه مقتضیات زمان و مکان در قرن افول دینداری و معنویت، انقلابی را بهنام خدا در ایران رهبری و به پیروزی رساند. از این روست که بسیاری از صاحب نظران برجسته دنیا قرن بیستم را قرن خمینی(ره) نامیدند.
بدون تردید سهم قابل توجهی از حافظه تاریخی جهان معاصر، مرهون تلاش عکاسانی است که با ثبت وقایع و رخدادها علاوه بر ارتقای فرهنگ بصری، پیشینه و مستندسازی و تاریخ نگاری را بهبود بخشیده تا بدانجا که در برخی موارد بدیلی را برای آن نمیتوان سراغ داشت. تاریخ نگاران بصری و عکاسانی که در کوران یکی از مهمترین رخدادها و تحولات عظیم اجتماعی جهان معاصر یعنی انقلاب اسلامی قرار گرفتند، آثار و سندهای مصوری را از خود به یادگار گذاردند که شاید مشابه آن را در کمترمقطع تاریخی میتوان سراغ گرفت.
این رخداد بزرگ قرن از آن چنان اهمیتی برخوردار بود که چه در زمان وقوع و حتی دهها سال پس از پیروزی و به ثمر رسیدن آن کانون توجه افکار عمومی و رسانههای جهان بوده و است. از این روست که در این سالها و بویژه در سال های 56 و 57، عکاسان بزرگ و نام آشنای جهان به ایران عزیمت کرده و از نزدیک شاهد و تصویرگر آن رخدادها بودند. در خود ایران نیز عکاسان نامداری از بستر وقایعی چون انقلاب و جنگ سربرآوردند که از جمله آنها میتوان به زندهیاد مریم کاظمزاده همسر شهید اصغر وصالی اشاره کرد که روحیه جهادی او و عکسهای کمنظیرش تا همیشه در خاطرات باقی خواهد ماند.
امروز دغدغه اصلی و اساسی فضای هنر عکاسی در کشور این است که بدرستی به جایگاه عکاسی هنری معاصر ایران و جریانها و رویکردهای مسلط در عکاسی هنری معاصر ایران پی برده شود و در پی آن آثار هنرمندان ایرانی، که هر یک در روند رو به رشد عکاسی هنری ایران به نوعی جریان ساز بودهاند، بررسی شود و بالطبع دلایل توجه مخاطبان غیرایرانی و پیشرفت ناگهانی عکاسی هنری ایران در عرصههای بینالمللی از نظر گذرانده شود تا بدین ترتیب بتوان به یک نقشه راه درست و اصولی برای نیل به اهداف و افقهای پیش رو رسید. استفاده از روش تحلیلی و توصیفی، شیوههای کتابخانهای و رسانههای معتبر، برای گردآوری اطلاعات مورد نظر در این عرصه از ضروریات است و شکی نیست که هرجا در امر هنر، نگاه معقولانه و سنجیده با رویکرد علمی شکل گرفته است، حاصل کار برای هنرمندان بسیار قابل بهرهمندی و استفاده بوده است.
کلام آخر اینکه مهمترین نتیجه برگزاری رویدادهای جمعی در حوزه فرهنگ و هنر با تمسک به ساحت هنر، فرهنگ و رسانه بیانکننده نکات ارزشمندی در قالب محصولات فرهنگی و تبیین ضرورت و نیازهای شهروندان و مجاوران و زائرانی است که به بهشت زعفرانی ایران اسلامی عشق میورزند. روند تحول فعالیتهای فرهنگی و هنری و شتاب گسترش جهانی این مسائل بهعنوان عوامل مهم و تأثیرگذار در فعالیتهای فرهنگی میتوانند مورد بررسی دقیقتر قرار گیرند.
روزنامهنگار و عکاس
شایسته است که پدیدهها و رخدادهای بزرگ تاریخی، بویژه نقش رهبریت درآنها بارها مورد بازخوانی، تفسیر و تحلیل قرار گیرد. انقلاب اسلامی که مسیر جدیدی به سوی فلاح و رستگاری فراروی انسان ظلمت زده عصر حاضر پی افکند، نه تنها از این قاعده مستثنی نیست بلکه شاید بیش از هر پدیده دیگری میباید بر آن اهتمام ورزید؛ رخدادی که بر محور امام خمینی(ره) به وقوع پیوست. امام مجتهد و فقیهی که با تکیه بر اجتهاد بر دو پایه مقتضیات زمان و مکان در قرن افول دینداری و معنویت، انقلابی را بهنام خدا در ایران رهبری و به پیروزی رساند. از این روست که بسیاری از صاحب نظران برجسته دنیا قرن بیستم را قرن خمینی(ره) نامیدند.
بدون تردید سهم قابل توجهی از حافظه تاریخی جهان معاصر، مرهون تلاش عکاسانی است که با ثبت وقایع و رخدادها علاوه بر ارتقای فرهنگ بصری، پیشینه و مستندسازی و تاریخ نگاری را بهبود بخشیده تا بدانجا که در برخی موارد بدیلی را برای آن نمیتوان سراغ داشت. تاریخ نگاران بصری و عکاسانی که در کوران یکی از مهمترین رخدادها و تحولات عظیم اجتماعی جهان معاصر یعنی انقلاب اسلامی قرار گرفتند، آثار و سندهای مصوری را از خود به یادگار گذاردند که شاید مشابه آن را در کمترمقطع تاریخی میتوان سراغ گرفت.
این رخداد بزرگ قرن از آن چنان اهمیتی برخوردار بود که چه در زمان وقوع و حتی دهها سال پس از پیروزی و به ثمر رسیدن آن کانون توجه افکار عمومی و رسانههای جهان بوده و است. از این روست که در این سالها و بویژه در سال های 56 و 57، عکاسان بزرگ و نام آشنای جهان به ایران عزیمت کرده و از نزدیک شاهد و تصویرگر آن رخدادها بودند. در خود ایران نیز عکاسان نامداری از بستر وقایعی چون انقلاب و جنگ سربرآوردند که از جمله آنها میتوان به زندهیاد مریم کاظمزاده همسر شهید اصغر وصالی اشاره کرد که روحیه جهادی او و عکسهای کمنظیرش تا همیشه در خاطرات باقی خواهد ماند.
امروز دغدغه اصلی و اساسی فضای هنر عکاسی در کشور این است که بدرستی به جایگاه عکاسی هنری معاصر ایران و جریانها و رویکردهای مسلط در عکاسی هنری معاصر ایران پی برده شود و در پی آن آثار هنرمندان ایرانی، که هر یک در روند رو به رشد عکاسی هنری ایران به نوعی جریان ساز بودهاند، بررسی شود و بالطبع دلایل توجه مخاطبان غیرایرانی و پیشرفت ناگهانی عکاسی هنری ایران در عرصههای بینالمللی از نظر گذرانده شود تا بدین ترتیب بتوان به یک نقشه راه درست و اصولی برای نیل به اهداف و افقهای پیش رو رسید. استفاده از روش تحلیلی و توصیفی، شیوههای کتابخانهای و رسانههای معتبر، برای گردآوری اطلاعات مورد نظر در این عرصه از ضروریات است و شکی نیست که هرجا در امر هنر، نگاه معقولانه و سنجیده با رویکرد علمی شکل گرفته است، حاصل کار برای هنرمندان بسیار قابل بهرهمندی و استفاده بوده است.
کلام آخر اینکه مهمترین نتیجه برگزاری رویدادهای جمعی در حوزه فرهنگ و هنر با تمسک به ساحت هنر، فرهنگ و رسانه بیانکننده نکات ارزشمندی در قالب محصولات فرهنگی و تبیین ضرورت و نیازهای شهروندان و مجاوران و زائرانی است که به بهشت زعفرانی ایران اسلامی عشق میورزند. روند تحول فعالیتهای فرهنگی و هنری و شتاب گسترش جهانی این مسائل بهعنوان عوامل مهم و تأثیرگذار در فعالیتهای فرهنگی میتوانند مورد بررسی دقیقتر قرار گیرند.
به مناسبت خجسته میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر
ریحانه آل محمد(ص)
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
ولادت حضرت معصومه(س) در طلیعه نخستین طلوع ذیالقعده سال ۱۷۳ (ه.ق ) خبر خوشی بود که خاندان رسول گرامی اسلام(ص) را بیش از حد خشنود نمود. پدرش امام موسی کاظم(ع) نام فاطمه را برایش برگزید و از همان ابتدا وی را برای همراهی با برادرش، امام رضا(ع) تربیت کرد. فاطمه معصومه(س) تا آخر عمر، هیچ گاه ازدواج نکرد و برادر را در راه حفظ و ترویج اصالتهای مکتب یاری رساند. لازمه این همراهی شناخت و تسلط کامل بر معارف دین و سایر علوم روز بود. آن حضرت(س) با پاسخگویی به سؤالات مراجعان به جای پدر و برادرش فصلی تازه در جایگاه زن در شریعت محمدی(ص) گشود، تا آنجا که برخی از آن دوران با عنوان عصر طلایی نقشآفرینی نوع زن در حوزه علم و دانش و معرفت آموزی در جغرافیای اسلامی یاد میکنند. حضرت معصومه(س) در دوران سختگیری عباسیان و حبسهای طولانی مدت امام موسی کاظم(ع) و غیبت چهار ساله امام رضا(ع) در انظار عمومی به دلیل مخاطرات جدی از سوی بد خواهان دستگاه حاکمه، ضمن هموار نمودن رنجهای بسیار بر خود، از موضع عالمی درس آموخته در مکتب اهل بیت رسول خدا(ص) به مقابله با بیرقداران بی دینی رفت و با قابلیتهای خود شگفتی آفرید. آن حضرت در شرایطی که عباسیان جسارت یافته و علناً اهل بیت رسول گرامی اسلام را مورد آزار و اذیت و توهین قرار میدادند و با خوی ستیزه جوئی با شیعیان برخورد میکردند، ضمن آموزش زنان مدینه که دستگاه حاکمه حساسیت کمتری نسبت به آنان از خود نشان میداد، به ترویج معارف دین و تعالیم مکتب پرداخت.ریحانه آل محمد(ص) و افتخار بزرگ جهان تشیع، قریب 25 سال توانست بدین ترتیب عهدهدار مسئولیتی سترگ در پاسخگویی به سئوالات و شبهات رایج در جامعه شده و از چیزی فروگذار نباشد.
او دفتر زندگی خود را با سرمشقهای نورانی پدرش امام موسی کاظم(ع) زینت بخشید و از گفتار و رفتار برادر معصومش امام رضا(ع) راه و رسم رویش معنوی و بالندگی جامعه را آموخت. در آئینه وجود آن حضرت(س) پاکی و فضیلت وضوح داشت و احترام به زیردستان و همنشینی با تهیدستان از جمله صفات ویژه وی بود. عبادات چشمگیر، نمازهای معراج گونه و رفتار لبریز از اخلاص حضرت معصومه(س) سطر سطر صحیفه وجودش را جلایی بیشتر و نورانیتی برتر میبخشید. به گونهای که نهان خانه وجودش سرشار از ادب، وقار و بزرگمنشی و بزرگواری بود.او درون خویش را به صفات آسمانی آراسته و نمونه تقوا، پاکدامنی و اسطوره سادگی و همیت دینی بود. طوری که در نتیجه سیره و سلوک حضرتش تلاشهای معرفت آفرین عینیت یافتند.آنچه در این میان روح لطیف و مهربان حضرت معصومه(س) را میآزرد، ظلم عباسیان و نامردمیهای آنان بود. جسارت دستگاه عباسی نسبت به شیعیان و شقاوتی که در این راه به کار میگرفتند، موجب بود تا حضرت معصومه(س) همواره نسبت به تعرض حکمرانان بر جان برادر خویش و جمعیت شیعیان نگران بوده و غرق در گردبادی از هراس و اضطراب روزگار را سپری کند.حیات کوتاه، اما پربرکت آن حضرت(س) فرصتی فراهم آورد تا امام رضا(ع) از جایگاهی رفیعتر به ارشاد و راهنمایی مسلمانان پرداخته و مکتب امامیه مورد توجه عموم مسلمانان قرار گیرد.
هوشمندی این بانوی ارجمند چنان توفیقی برای وی فراهم کرد که برکات بسیاری از شاخسار وجود حضرتش نصیب نوع زن گردیده و موفق شود پا به پای مقام عصمت به نشر فرهنگ ناب و معارف اصیل شیعه بپردازد. حضرت معصومه به تفسیر قرآن نیز اهتمام ورزیده و واژههای نورانی و مؤثر بسیاری را نصیب تشنگان علم نمود.حضرت معصومه(س) در بیان سیره رسول خدا و اهل بیت عصمت و طهارت روشی نوین را برگزیده و ضمن آن به تبیین معارف الهی موفق شد. وی در کسوت عالمه آل محمد(ص) و در کنار فروزان نگه داشتن کانون علم و آگاهی، هیچ گاه از مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه خویش غفلت نکرد و پیوسته در رسیدگی به محرومان و دلجویی از شیعیان مظلوم فعالیت مینمود. تا آنجا که بانوان مدینه هرگاه محتاج دستی پرمهر و رویی گشاده در برطرف کردن مشکلات خویش بودند، به سراغ این فرزانه آسمانی رفته و به آرامش لازم دست مییافتند. رابطه گرم و شیرین حضرت معصومه(س) با پدرش امام موسی کاظم(ع) موجب شده تا روز تولد آن حضرت روز دختران نیز نامیده شده و فرصتی برای تقویت پیوندهای نسبی و عاطفی فراهم آید.
دبیر گروه پایداری
ولادت حضرت معصومه(س) در طلیعه نخستین طلوع ذیالقعده سال ۱۷۳ (ه.ق ) خبر خوشی بود که خاندان رسول گرامی اسلام(ص) را بیش از حد خشنود نمود. پدرش امام موسی کاظم(ع) نام فاطمه را برایش برگزید و از همان ابتدا وی را برای همراهی با برادرش، امام رضا(ع) تربیت کرد. فاطمه معصومه(س) تا آخر عمر، هیچ گاه ازدواج نکرد و برادر را در راه حفظ و ترویج اصالتهای مکتب یاری رساند. لازمه این همراهی شناخت و تسلط کامل بر معارف دین و سایر علوم روز بود. آن حضرت(س) با پاسخگویی به سؤالات مراجعان به جای پدر و برادرش فصلی تازه در جایگاه زن در شریعت محمدی(ص) گشود، تا آنجا که برخی از آن دوران با عنوان عصر طلایی نقشآفرینی نوع زن در حوزه علم و دانش و معرفت آموزی در جغرافیای اسلامی یاد میکنند. حضرت معصومه(س) در دوران سختگیری عباسیان و حبسهای طولانی مدت امام موسی کاظم(ع) و غیبت چهار ساله امام رضا(ع) در انظار عمومی به دلیل مخاطرات جدی از سوی بد خواهان دستگاه حاکمه، ضمن هموار نمودن رنجهای بسیار بر خود، از موضع عالمی درس آموخته در مکتب اهل بیت رسول خدا(ص) به مقابله با بیرقداران بی دینی رفت و با قابلیتهای خود شگفتی آفرید. آن حضرت در شرایطی که عباسیان جسارت یافته و علناً اهل بیت رسول گرامی اسلام را مورد آزار و اذیت و توهین قرار میدادند و با خوی ستیزه جوئی با شیعیان برخورد میکردند، ضمن آموزش زنان مدینه که دستگاه حاکمه حساسیت کمتری نسبت به آنان از خود نشان میداد، به ترویج معارف دین و تعالیم مکتب پرداخت.ریحانه آل محمد(ص) و افتخار بزرگ جهان تشیع، قریب 25 سال توانست بدین ترتیب عهدهدار مسئولیتی سترگ در پاسخگویی به سئوالات و شبهات رایج در جامعه شده و از چیزی فروگذار نباشد.
او دفتر زندگی خود را با سرمشقهای نورانی پدرش امام موسی کاظم(ع) زینت بخشید و از گفتار و رفتار برادر معصومش امام رضا(ع) راه و رسم رویش معنوی و بالندگی جامعه را آموخت. در آئینه وجود آن حضرت(س) پاکی و فضیلت وضوح داشت و احترام به زیردستان و همنشینی با تهیدستان از جمله صفات ویژه وی بود. عبادات چشمگیر، نمازهای معراج گونه و رفتار لبریز از اخلاص حضرت معصومه(س) سطر سطر صحیفه وجودش را جلایی بیشتر و نورانیتی برتر میبخشید. به گونهای که نهان خانه وجودش سرشار از ادب، وقار و بزرگمنشی و بزرگواری بود.او درون خویش را به صفات آسمانی آراسته و نمونه تقوا، پاکدامنی و اسطوره سادگی و همیت دینی بود. طوری که در نتیجه سیره و سلوک حضرتش تلاشهای معرفت آفرین عینیت یافتند.آنچه در این میان روح لطیف و مهربان حضرت معصومه(س) را میآزرد، ظلم عباسیان و نامردمیهای آنان بود. جسارت دستگاه عباسی نسبت به شیعیان و شقاوتی که در این راه به کار میگرفتند، موجب بود تا حضرت معصومه(س) همواره نسبت به تعرض حکمرانان بر جان برادر خویش و جمعیت شیعیان نگران بوده و غرق در گردبادی از هراس و اضطراب روزگار را سپری کند.حیات کوتاه، اما پربرکت آن حضرت(س) فرصتی فراهم آورد تا امام رضا(ع) از جایگاهی رفیعتر به ارشاد و راهنمایی مسلمانان پرداخته و مکتب امامیه مورد توجه عموم مسلمانان قرار گیرد.
هوشمندی این بانوی ارجمند چنان توفیقی برای وی فراهم کرد که برکات بسیاری از شاخسار وجود حضرتش نصیب نوع زن گردیده و موفق شود پا به پای مقام عصمت به نشر فرهنگ ناب و معارف اصیل شیعه بپردازد. حضرت معصومه به تفسیر قرآن نیز اهتمام ورزیده و واژههای نورانی و مؤثر بسیاری را نصیب تشنگان علم نمود.حضرت معصومه(س) در بیان سیره رسول خدا و اهل بیت عصمت و طهارت روشی نوین را برگزیده و ضمن آن به تبیین معارف الهی موفق شد. وی در کسوت عالمه آل محمد(ص) و در کنار فروزان نگه داشتن کانون علم و آگاهی، هیچ گاه از مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه خویش غفلت نکرد و پیوسته در رسیدگی به محرومان و دلجویی از شیعیان مظلوم فعالیت مینمود. تا آنجا که بانوان مدینه هرگاه محتاج دستی پرمهر و رویی گشاده در برطرف کردن مشکلات خویش بودند، به سراغ این فرزانه آسمانی رفته و به آرامش لازم دست مییافتند. رابطه گرم و شیرین حضرت معصومه(س) با پدرش امام موسی کاظم(ع) موجب شده تا روز تولد آن حضرت روز دختران نیز نامیده شده و فرصتی برای تقویت پیوندهای نسبی و عاطفی فراهم آید.
میر ماه است و بخارا آسمان...
رضا مهدوی
موسیقی پژوه و نوازنده سنتور
مجموعه «بخارا» برگرفته از اشعار رودکی سمرقندی و چند شعر پراکنده ناشناخته قرن چهارم هجری، نگاه شسته رفتهای دارد از بیان قدیم و اشعار نغز روزگارانی که دیگر شعرای نامی پس از رودکی آغازیدند و هر یک گونهای از لفظ و کلام آهنگین خود را بر ادبیات ایران سایه گستراندند. رودکی بزرگمرد سدهها با ادبیات خاص و رفتار منحصر و معتقد و معتکف به موسیقی آنچنان واژگان را به طرزی فاخر رهنمون ساخت که تا کنون موسیقی و شعر جزءلاینفک فرهنگ شنیداری ایرانیان شد و گویی موسیقی شعر بدون شعر موسیقایی مفهوم چندانی ندارد و...!
صادق چراغی هنرمند دقیقی که مینوازاند سازهای بادی از جمله نی، بالابان، دونل،نیلبک و کرنا را در کنار رفتارهای پژوهش محورانه در سطوح مختلف نشان داده که نشان از یک نگاه فرهنگپژوهانه است. موسیقی را به هر شکل در قد و قامت جغرافیای فرهنگی سیاسی اجتماعی ایران میداند و خوب میداند که فلات ایران با وجود قومیتهای بینظیرخود چه آوردههایی از گذرتاریخ برای هرچه مانا شدن زندگانی مردمانش دارد و بهتر است که رگ و ریشههای شعر کهن و موسیقیهای مناطق تا فرامرزهایی را که روزی از جغرافیای ایران بزرگ بودهاند در یک پیوند و پیوست فرهنگی مهندسی شده به رخ بنمایاند. خوشبختانه مجموعه «بخارا» با اینکه در دوران همهگیری ویروس منحوس در استودیوهای مختلف طی دوسال به سختی تکه تکه ضبط و ارائه شده (نیشابور، تهران، خرمآباد، درود، تاجیکستان دوشنبه) و پویان رمضانی به مرور سامان داده همه را در انسجامی که میشنوید. افضل شاه شادی خواننده تاجیک به همراهی وحید تاج همخوانی و دوصدایی دارند در کنار موسیقیهای متنوعی که در نوع خود منحصر هستند، چه در آوازها و چه در آهنگ ترانهخوانیها که حاصل یک وحدت رویه در ارائه گونهای از فن موسیقا که از دوران قدیم و اینک با حال و هوایی تازه جاییابی میکند در گوشهای مشتاق اینگونه به فرهنگ شنیداری مردم دوستدار شنیدن موسیقیهای پژوهشمحورانه.
چهارده شیار (تراک) محتوای متنوعی در نوعی از موسیقی با کلام را در کنار تکنوازیهای موضوعی شامل میشود آلبوم بخارا را: این جهان، با عاشقان، زمانه، هرچه بادا باد، راز دانش، فرهنگ، وصل تو، هنوز بامنی، افسوس، سنگ خارا، نوروز آمد، بوی سمن، آمد بهار خرم و نوبهار که در مایههای بیات اصفهان و سهگاه طنینافکن است. همخوانهای تاجیک ایسای وامونزیفه (سوپرانو) و امینوف شمسیدین (باس) درکنار همخوانان ایرانی؛ مینا جعفری و صابر جعفری با نوازندگان: شروین مهاجر، پریچهر خواجه، پویا سرایی، آزاد میرزاپور، بهزاد رواقی، مجتبی روزبه، بهنام ارجمندی، سعید ساغچری اشتری، محسن کیهاننژاد، پویا هومان، مرتضی و مجید یگانه، سوگند عباسی، رجبعلی طلب آیف و شیما قربانی لطافت معنوی عرفانی ای با نشاط در ترکیببندی سازها حس شنیداری توأم با نغمههای نرم در روند ملودیک و ایجاد صدادهی دینامیک وار برخاسته از ذهن پدید آورنده اثر را مشهودتر کرده است. در پایان ای کاش با دقت نظر بیشتری گروه همخوانان میکس و مسترینگ میشد در حجم صدا کشی بهتر و گوشنوازی.
بخارا
موسیقی صادق چراغی
آواز افضل شادی. وحید تاج
انتشار 1400.بنیاد رودکی
موسیقی پژوه و نوازنده سنتور
مجموعه «بخارا» برگرفته از اشعار رودکی سمرقندی و چند شعر پراکنده ناشناخته قرن چهارم هجری، نگاه شسته رفتهای دارد از بیان قدیم و اشعار نغز روزگارانی که دیگر شعرای نامی پس از رودکی آغازیدند و هر یک گونهای از لفظ و کلام آهنگین خود را بر ادبیات ایران سایه گستراندند. رودکی بزرگمرد سدهها با ادبیات خاص و رفتار منحصر و معتقد و معتکف به موسیقی آنچنان واژگان را به طرزی فاخر رهنمون ساخت که تا کنون موسیقی و شعر جزءلاینفک فرهنگ شنیداری ایرانیان شد و گویی موسیقی شعر بدون شعر موسیقایی مفهوم چندانی ندارد و...!
صادق چراغی هنرمند دقیقی که مینوازاند سازهای بادی از جمله نی، بالابان، دونل،نیلبک و کرنا را در کنار رفتارهای پژوهش محورانه در سطوح مختلف نشان داده که نشان از یک نگاه فرهنگپژوهانه است. موسیقی را به هر شکل در قد و قامت جغرافیای فرهنگی سیاسی اجتماعی ایران میداند و خوب میداند که فلات ایران با وجود قومیتهای بینظیرخود چه آوردههایی از گذرتاریخ برای هرچه مانا شدن زندگانی مردمانش دارد و بهتر است که رگ و ریشههای شعر کهن و موسیقیهای مناطق تا فرامرزهایی را که روزی از جغرافیای ایران بزرگ بودهاند در یک پیوند و پیوست فرهنگی مهندسی شده به رخ بنمایاند. خوشبختانه مجموعه «بخارا» با اینکه در دوران همهگیری ویروس منحوس در استودیوهای مختلف طی دوسال به سختی تکه تکه ضبط و ارائه شده (نیشابور، تهران، خرمآباد، درود، تاجیکستان دوشنبه) و پویان رمضانی به مرور سامان داده همه را در انسجامی که میشنوید. افضل شاه شادی خواننده تاجیک به همراهی وحید تاج همخوانی و دوصدایی دارند در کنار موسیقیهای متنوعی که در نوع خود منحصر هستند، چه در آوازها و چه در آهنگ ترانهخوانیها که حاصل یک وحدت رویه در ارائه گونهای از فن موسیقا که از دوران قدیم و اینک با حال و هوایی تازه جاییابی میکند در گوشهای مشتاق اینگونه به فرهنگ شنیداری مردم دوستدار شنیدن موسیقیهای پژوهشمحورانه.
چهارده شیار (تراک) محتوای متنوعی در نوعی از موسیقی با کلام را در کنار تکنوازیهای موضوعی شامل میشود آلبوم بخارا را: این جهان، با عاشقان، زمانه، هرچه بادا باد، راز دانش، فرهنگ، وصل تو، هنوز بامنی، افسوس، سنگ خارا، نوروز آمد، بوی سمن، آمد بهار خرم و نوبهار که در مایههای بیات اصفهان و سهگاه طنینافکن است. همخوانهای تاجیک ایسای وامونزیفه (سوپرانو) و امینوف شمسیدین (باس) درکنار همخوانان ایرانی؛ مینا جعفری و صابر جعفری با نوازندگان: شروین مهاجر، پریچهر خواجه، پویا سرایی، آزاد میرزاپور، بهزاد رواقی، مجتبی روزبه، بهنام ارجمندی، سعید ساغچری اشتری، محسن کیهاننژاد، پویا هومان، مرتضی و مجید یگانه، سوگند عباسی، رجبعلی طلب آیف و شیما قربانی لطافت معنوی عرفانی ای با نشاط در ترکیببندی سازها حس شنیداری توأم با نغمههای نرم در روند ملودیک و ایجاد صدادهی دینامیک وار برخاسته از ذهن پدید آورنده اثر را مشهودتر کرده است. در پایان ای کاش با دقت نظر بیشتری گروه همخوانان میکس و مسترینگ میشد در حجم صدا کشی بهتر و گوشنوازی.
بخارا
موسیقی صادق چراغی
آواز افضل شادی. وحید تاج
انتشار 1400.بنیاد رودکی
سفر از من باز نمیگردد
بهاءالدین مرشدی
داستاننویس
باید به تداوم فکر کرد. یعنی میگویند هر کاری تداوم میخواهد و این است که وقتی میهمان جشنواره «گلاویژ» در سلیمانیه عراق شدیم دیدم تداوم داشتن در یک کار خوب است. امسال بیستوپنجمین سال برگزاری این جشنواره بود و در چند روز فقط به همین تداوم فکر میکردم. ادبیات ایران و جایزههای ادبی ایران آسیبشان نداشتن تداوم است.
اما ربع قرن برگزاری گلاویژ در سلیمانیه نشاطی به برگزارکنندگان داده بود که آنها را خوشحال میدیدم. رویدادهایی چون موسیقی، نقاشی، شعر و داستان و نمایشگاه و گالری در جشنواره خودش را بهخوبی نشان میداد و سحنرانان و میهمانان از سراسر دنیا به متنوع شدن آن میافزود.
ما هم که از ایران رفته بودیم شاهد ماجراهای این جشنواره بودیم. نویسندگان، پژوهشگران، مترجمان و شاعرانی که از ایران شرکت کرده بودند به تعاملات فرهنگی دو سرزمین تأکید داشتند. بدون تعامل نمیتوان کاری از پیش برد و این است که دور هم جمع شدنهایی اینچنینی حال ادبیات و فرهنگ را خوب میکند. شمس لنگرودی در مراسم افتتاحیه شعر خواند و شهرام ناظری آواز خواند و بعد هم در پنلهای مختلف افشین شاهرودی شعرخوانی کرد و در ادامه هم عباس مخبر از سیاستگذاری فرهنگی سخن گفت و مهدی رفیع هم از منظر فلسفه به فرهنگ نگاه کرد. اینطور است که حال خوب فرهنگها با یکدیگر ادغام شد و شبهای خاطرهانگیزی برای همه شکل گرفت.
وقت رفتن به سرزمین سلیمانیه فکر میکردم که چطور جایی است؟ خیابانها و آدمها برایم مهم هستند و دلم میخواهد مردمان را نگاه کنم. این است که لابهلای جشنواره به دل شهر زدم و دیدم همه این مردمان عین خود ما هستند و این قرابت فرهنگی برایم شگفتانگیز بود. اینکه همه ما انگار در یک کشور زندگی میکنیم. احساس غریبی نمیکردم و حتی با خیلیها به فارسی حرف میزدم. چه جایی جذابتر از جایی که آدم در آن غریبه نباشد و این اقلیم برای من اینطور بود.
مردمان کنار خیابان که نشستهاند و استکانهای چای روبهرویشان است و بیخیال شبهای خنک خرداد ماه را پشت سر میگذارند منظرهای جذاب بود برای من و جذابتر اینکه آدمهای این اقلیم با کتاب اخت هستند. دکههای کتابفروشی در کنار خیابان کتابهای عجیبی را در خودشان جا داده بودند. دیدن کتاب م.مؤدبپور در کنار ترجمه کردی صادق هدایت یا کتابی از احمد شاملو برایم عجیب بود، اینکه داستانهای ایرانی از همه شکل در سلیمانیه خریدار دارد. دیگر چیزی که چشمم را به خودش میکشید مجسمههای بسیاری بود که در گوشه و کنار شهر میدیدی. از مجسمه شهدا تا مجسمههای مشاهیر و مجسمههای انتزاعی که مثلاً مردی را در حال مطالعه نشان میداد که کتاب دور و اطرافش ریخته یا مردی که با سر روی یک کتاب ایستاده است. همه اینها چشم من را به خودش میکشید و تنوعی در منظر شهری ایجاد کرده بود و نشان میداد که اینها همه علاقههای یک سرزمین است، سرزمینی که هنر و ادبیات برایش شاخص است.
این است که وقتی به ایران میآیم و سوار مترو میشوم، یک مسافر را میبینم که دارد کتاب میخواند. نگاهی به کتابش میکنم که رمانی است از بختیار علی با نام «آخرین انار دنیا» که مریوان حلبچهای ترجمه کرده است. مریوان برای شناساندن ادبیات ایرانی و کردی بسیار زحمت میکشد و بیخستگی پیش میرود. از دیدن کتاب چشمم برق میزند و به قول شمس لنگرودی بازگشتهام از سفر، سفر از من باز نمیگردد.
عکس نوشت
مستند «آب، باد، خاک، نان» به کارگردانی مهدی زمانپور که روایتی است از زندگی ابوالفضل و ستایش دو کودک فهرجی به جشنواره مستند «داک اِج» نیوزیلند راه پیدا کرد.
هنرمندان در فضای مجازی
فضای مجازی اهالی فرهنگ و هنر در 24 ساعت گذشته اختصاص داشت به جشن قهرمانی تیم فوتبال استقلال تهران و همچنین واکنش به فیلم موهن «عنکبوت مقدس» و البته در کنار آن هنرمندان برنامههای فرهنگی خود را با مخاطبانشان به اشتراک گذاشتند.
چهرهها
اسماعیل امینی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر ایرانی با انتشار عکسی از حرم امام رضا (ع) نسبت به فیلم «عنکبوت مقدس» واکنش نشان داد و در شرح این عکس، با شعری از مهدی اخوان ثالث نوشته: «یا علی بن موسیالرضا ای پاک مرد یثربی در توس خوابیده؛ من تو را بیدار میدانم» و در ادامه شعری از قیصر امینپور آورده: «کاش من هم عبور تو را دیده بودم/ کوچههای خراسان تو را میشناسند»
امید شمس، کارگردان فیلم «ملاقات خصوصی» با انتشار بخشی از این فیلم، از اکران سراسری این کار خبر داده. هوتن شکیبا و پریناز ایزدیار از بازیگران «ملاقات خصوصی» هستند به تهیهکنندگی امیر بنان.
مهتاب کرامتی بازیگر سینما در صفحه شخصیاش اشاره کرده به تولد نگار اسکندرفر، مدیر مؤسسه کارنامه و با انتشار عکسی دو نفره در شرح آن نوشته: «زمان میگذرد، خاطرهها نه... روزها، ماهها و سالها میگذرد، دوستیهای واقعی نه... نگار جانم تولدت هزار بار مبارک»
نسیم ادبی با انتشار تصویری از نقش خود در سریال «پدر گواردیولا» به کارگردانی سعید نعمتالله، از پخش این فیلم خبر داده. مهران مدیری، مهران غفوریان و پانتهآ بهرام نیز از بازیگران این نمایش خانگی هستند.
یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در صفحه مجازیاش به نمایشگاه کتاب امسال اشاره کرده. خبری که محمدحسین آزاد بخت فعال سیاسی منتشر کرده و در شرح آن نوشته «خبر خوب فرهنگی که در هیاهوی خبرهای بد این روزها گم شد. فروش 3 میلیون نسخه کتاب به ارزش 211 میلیارد تومان در نمایشگاه کتاب سال.»
علیرضا قربانی هم تور کنسرت «با من بخوان» را در شیراز تمدید کرد و 16 و 17 خرداد اجرای برنامه دارد.
دیگه چه خبر!
جشن قهرمانی استقلال با واکنش هنرمندان از تیم محبوبشان روبهرو شد. کارن همایونفر آهنگساز و آرش فرهنگفر نوازنده ایرانی، با انتشار تصاویری از این مراسم، قهرمانی تیم محبوب خود را در فضای مجازی جشن گرفتند.
تیزر جدید فیلم سینمایی «انفرادی» همزمان با آغاز موج جدید تبلیغات این فیلم سینمایی منتشر شد؛ خبری که احمد مهرانفر بازیگر این فیلم به اشتراک گذاشته است. «انفرادی» به کارگردانی سید مسعود اطیابی، تهیهکنندگی سید ابراهیم عامریان و نویسندگی حمزه صالحی که از 7 اردیبهشت 1401 توسط خانه فیلم در حال پخش است، تاکنون با استقبال گرم مخاطبان روبهرو شده است.
قسمت هشتم سریال «نوبت لیلی» به صورت اختصاصی از نماوا منتشرشد؛ خبری که کارگردان این اثر روحالله حجازی به اشتراک گذاشته و در شرح آن نوشته این قسمت از این سریال با عنوان «سیگان» است.
مجمع ناشران انقلاب اسلامی هم از برگزاری جشن ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) خبر داده که امروز چهارشنبه ۱۱ خردادماه ۱۴۰۱ ساعت ۸ صبح با سخنرانی: حجتالاسلاموالمسلمین مرتضی روحانی و مداحی کربلایی محمدباقر نریمانی در این مجمع برگزار میشود.
فروشگاه اینترنتی ۳۰بوک به مناسبت روز دختر که مصادف با ولادت حضرت معصومه است، ضمن تبریک این روز از تخفیف 30 درصدی این فروشگاه که به مدت محدود بوده، به عنوان هدیه به دختران خبر داده است.
چهرهها
اسماعیل امینی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر ایرانی با انتشار عکسی از حرم امام رضا (ع) نسبت به فیلم «عنکبوت مقدس» واکنش نشان داد و در شرح این عکس، با شعری از مهدی اخوان ثالث نوشته: «یا علی بن موسیالرضا ای پاک مرد یثربی در توس خوابیده؛ من تو را بیدار میدانم» و در ادامه شعری از قیصر امینپور آورده: «کاش من هم عبور تو را دیده بودم/ کوچههای خراسان تو را میشناسند»
امید شمس، کارگردان فیلم «ملاقات خصوصی» با انتشار بخشی از این فیلم، از اکران سراسری این کار خبر داده. هوتن شکیبا و پریناز ایزدیار از بازیگران «ملاقات خصوصی» هستند به تهیهکنندگی امیر بنان.
مهتاب کرامتی بازیگر سینما در صفحه شخصیاش اشاره کرده به تولد نگار اسکندرفر، مدیر مؤسسه کارنامه و با انتشار عکسی دو نفره در شرح آن نوشته: «زمان میگذرد، خاطرهها نه... روزها، ماهها و سالها میگذرد، دوستیهای واقعی نه... نگار جانم تولدت هزار بار مبارک»
نسیم ادبی با انتشار تصویری از نقش خود در سریال «پدر گواردیولا» به کارگردانی سعید نعمتالله، از پخش این فیلم خبر داده. مهران مدیری، مهران غفوریان و پانتهآ بهرام نیز از بازیگران این نمایش خانگی هستند.
یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در صفحه مجازیاش به نمایشگاه کتاب امسال اشاره کرده. خبری که محمدحسین آزاد بخت فعال سیاسی منتشر کرده و در شرح آن نوشته «خبر خوب فرهنگی که در هیاهوی خبرهای بد این روزها گم شد. فروش 3 میلیون نسخه کتاب به ارزش 211 میلیارد تومان در نمایشگاه کتاب سال.»
علیرضا قربانی هم تور کنسرت «با من بخوان» را در شیراز تمدید کرد و 16 و 17 خرداد اجرای برنامه دارد.
دیگه چه خبر!
جشن قهرمانی استقلال با واکنش هنرمندان از تیم محبوبشان روبهرو شد. کارن همایونفر آهنگساز و آرش فرهنگفر نوازنده ایرانی، با انتشار تصاویری از این مراسم، قهرمانی تیم محبوب خود را در فضای مجازی جشن گرفتند.
تیزر جدید فیلم سینمایی «انفرادی» همزمان با آغاز موج جدید تبلیغات این فیلم سینمایی منتشر شد؛ خبری که احمد مهرانفر بازیگر این فیلم به اشتراک گذاشته است. «انفرادی» به کارگردانی سید مسعود اطیابی، تهیهکنندگی سید ابراهیم عامریان و نویسندگی حمزه صالحی که از 7 اردیبهشت 1401 توسط خانه فیلم در حال پخش است، تاکنون با استقبال گرم مخاطبان روبهرو شده است.
قسمت هشتم سریال «نوبت لیلی» به صورت اختصاصی از نماوا منتشرشد؛ خبری که کارگردان این اثر روحالله حجازی به اشتراک گذاشته و در شرح آن نوشته این قسمت از این سریال با عنوان «سیگان» است.
مجمع ناشران انقلاب اسلامی هم از برگزاری جشن ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) خبر داده که امروز چهارشنبه ۱۱ خردادماه ۱۴۰۱ ساعت ۸ صبح با سخنرانی: حجتالاسلاموالمسلمین مرتضی روحانی و مداحی کربلایی محمدباقر نریمانی در این مجمع برگزار میشود.
فروشگاه اینترنتی ۳۰بوک به مناسبت روز دختر که مصادف با ولادت حضرت معصومه است، ضمن تبریک این روز از تخفیف 30 درصدی این فروشگاه که به مدت محدود بوده، به عنوان هدیه به دختران خبر داده است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
چرا بچهها ژانر وحشت را دوست دارند؟
-
تفکر جهانی در عکاسی ایرانی
-
ریحانه آل محمد(ص)
-
میر ماه است و بخارا آسمان...
-
سفر از من باز نمیگردد
-
عکس نوشت
-
هنرمندان در فضای مجازی
اخبارایران آنلاین