ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«ایران» از کاهش شدید سرمایه گذاری نیروگاهی در 8 سال اخیر و کسری 11 هزار مگاواتی تولید برق گزارش می دهد
شوکر برقی!
کارشناسان می گویند به دلیل بی توجهی دولت قبل در صنعت نیروگاه سازی در سال های گذشته، عبور بدون خاموشی از تابستان امسال خیلی سخت به نظر می رسد
گروه اقتصادی / گرمای زودرس امسال، این نگرانی را ایجاد کرده است که آیا صنعت برق توان تأمین نیاز کشور را دارد یا آنکه مانند دو سال گذشته خاموشیها تکرار خواهد شد؟ خاموشیهایی که در وهله نخست نتیجه افت شدید سرمایهگذاری در زمینه نیروگاهسازی بود و منجر به نارضایتیهای اجتماعی و صدمه به تولید و اقتصاد کشور در سالهای 1399 و 1400 شد.
آن طور که سخنگوی صنعت برق میگوید «شرایط تأمین برق تابستان امسال بسیار سخت خواهد بود و صنعت برق با تمام توان در حال برنامهریزی برای عبور از پیک (اوج مصرف برق) تابستان است و امیدوار است که بتواند با اجرای 100 برنامه، ناترازی را به حداقل برساند و تابستان را بدون خاموشی سپری کند.» اما پاسخ اینکه در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد؟ نیازمند بررسی دقیق تر شرایط موجود است.
17 هزار مگاوات کسری تولید برق
بررسیها نشان میدهد که در سالهای اخیر سرمایهگذاری در زمینه احداث نیروگاه آنقدر اندک بود که صنعت برق در تابستان 2 سال گذشته، چارهای جز اعمال خاموشیهای برنامهریزی شده نداشت. به طوری که همایون حائری، معاون برق وزارت نیرو مردادماه سال 1400 در یک جلسه اضطراری اعلام کرد: «شرایط به گونهای است که آخرین راه کنترل شبکه برق، اعمال خاموشی برنامهریزی شده است.»
آمارها نشان میدهد که تابستان سال گذشته صنعت برق کشور با 12 هزار مگاوات کسری برق مواجه بود که این میزان کسری بسیار قابل توجه است. آن زمان حداکثر ظرفیت تولید برق کشور حدود 54 هزار و 500 مگاوات بود؛ درحالی که نیاز مصرف به بیش از 66 هزار مگاوات رسیده بود. با در نظر گرفتن این ظرفیت واقعی تولید برق کشور و میزان تقاضا، میتوان دریافت که این کسری تا چه اندازه غیر قابل جبران بوده است و همین مسأله نیز منجر به خاموشیهای گسترده شد.
البته سال گذشته خشکسالیها نیز در خروج بخشی از نیروگاههای برقآبی از مدار تولید و کاهش ظرفیت تولید برق کشور بی تأثیر نبود و احتمال دارد که امسال نیز به خاطر شرایط نامطلوب منابع آبی امکان استفاده از این نیروگاهها وجود نداشته باشد؛ اما طبق قانون توسعه کشور، صنعت برق باید هر 5 سال حدود 25 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور بیفزاید تا در صورت وقوع خشکسالی، توان پاسخگویی به تقاضا را داشته باشد. این اتفاق در دو دولت قبل رخ نداد و در 8 سال فقط حدود 20 هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شد.
اما این پایان ماجرای خاموشیها و عقبماندگی در توسعه نیست. کارشناسان برای تابستان امسال پیشبینی کرده بودند که میزان کسری برق در 1401 به 17 هزار مگاوات خواهد رسید. 17 هزار مگاواتی که نزدیک به دو برابر مصرف استانی مانند تهران است و برای ایجاد آن نیاز به بیش از 15 میلیارد یورو سرمایهگذاری است. این عدد بزرگی است که براحتی و در زمان اندک نمیتوان به آن رسید.
پیک زودرس و افزایش مصرف برق در 1401
در چند روز اخیر میزان مصرف برق کشور حدود 10 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده و برای این موقع از سال، میزان مصرف 42 هزار مگاوات ساعت برق یک رکورد محسوب میشود. علت این است که با افزایش گرمای هوا، بسیاری از خانهها و ادارات، وسایل سرمایشی خود را روشن کردهاند. همین مسأله، مصرف برق را بر مدار صعود قرار داده و ادامه این روند موجب میشود که زودتر از سالهای قبل رکورد مصرف برق شکسته شود.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران به «ایران» میگوید: «با وجود این افزایش مصرف، ما در حال حاضر در سطح کشور هیچ گونه خاموشی به دلیل کمبود تولید نداریم و وضعیت تولید نسبت به مصرف غالب است. لذا از نظر تولید برق مشکلی وجود ندارد.»
بر اساس آنچه مصطفی رجبی مشهدی بیان میکند، در شرایط کنونی اگر در نقطهای از ایران خاموشی رخ دهد این خاموشی از نوع برنامهریزی شده نیست و ناشی از مشکلات فنی و محدود به همان منطقه است.
خاموشیها در کمین است؟
اما با توجه به کسری تولید برق در سال گذشته، عبور بدون خاموشی از تابستان امسال خیلی سخت به نظر میرسد. حتی چندی پیش در این خصوص، پرویز محمدنژاد قاضی محله، رئیس کمیته نیروی کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد که «با توجه به جمیع شرایط کنونی حداقل تا سال ۱۴۰۲ نمیتوانیم ۱۲هزار مگاوات برقی را که کمبود داریم، جبران کنیم و بنابراین خاموشیهای برنامهریزی شده امسال نیز ادامه خواهد داشت.»
دولت در نظر دارد تا پیک تابستان 1401 حدود 6 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی را به شبکه بیفزاید اما اگر این میزان را از 17 هزار مگاوات کسری موجود کم کنیم، بازهم 11 هزار مگاوات کسری تولید برق داریم. اگر 6 هزار مگاوات همکاری با صنایع و کشاورزی نیز رقم بخورد، بازهم 5 هزار مگاوات کسری وجود دارد که تنها در صورت بارشهای مساعد و در مدار بودن ظرفیت تمام نیروگاههای برقآبی کشور قابل جبران است.
با این حال، رجبی مشهدی میگوید: «تعمیرات نیروگاههای موجود مطابق زمانبندی در حال انجام است و در حال حاضر 73 درصد تعمیرات انجام شده و به گونهای برنامهریزی شده که تا پایان اردیبهشت ماه کلیه عملیات تعمیرات واحدهای نیروگاهی به پایان برسد. لذا ما از ابتدای خردادماه شاهد تولید حداکثری نیروگاههای کشور برای تولید برق و ارائه خدمات به مردم خواهیم بود و وضعیت آمادگی بسیار مطلوب و خوب است.»
او ادامه میدهد: «اما در بخش توسعه نیروگاهی، نیروگاههایی که در دست ساخت هستند نیز با جدیت دنبال میشوند و انشاالله تا تابستان این بخش نیز در مدار تولید قرار خواهد گرفت. همچنین طرحهای ارتقای تولید که حدود هزار و 113 مگاوات است و همین طور طرحهای دانش بنیان در دست اقدامند و این بخش نیز از پیشرفت خوبی برخوردار است. امیدواریم که با ایجاد ظرفیتهای جدید و همین طور اقدامات مدیریت تقاضا، تابستان خوبی را پشت سر بگذاریم و پایداری تأمین برق کشور در حالت حداکثری باشد.»
او با اشاره به ظرفیتهای مدیریت تقاضا و همچنین نیازی که به همراهی مشترکان برق برای مدیریت شرایط وجود دارد، عنوان میکند: «درخصوص اقدامات مدیریت تقاضا برنامه متنوعی طراحی شده که تشویق محور است. این بخش در حوزه مشترکان خانگی با توجه به تعرفههای جدید و همین طور طرحهایی که منجر به جابه جایی بار و مدیریت مصرف میشود، دنبال خواهد شد. امیدواریم که با مجموعه این اقدامات، در هیچ نقطه از کشور خاموشیها رخ ندهد.»
دولت سیزدهم برای جبران بخشی از عقبماندگی در زمینه توسعه نیروگاهی، برای ایجاد 35 هزار مگاوات نیروگاه طی 4 سال برنامهریزی کرده است. در همین حال، برای مدیریت مصرف، اصلاح الگوی مصرف، تغییر تعرفه برق و جریمه پرمصرفها و فرهنگسازی را در دستور کار قرار داده ایم. آن طور که آرش کردی، مدیرعامل توانیر میگوید: «براساس برنامهریزیهای صورت گرفته، بیش از نیمی از بارهای مصرفی شبکه کنترل پذیر خواهد شد و تفاوت اصلی برنامههای مدیریت بار امسال با سالهای گذشته، کنترل پذیری بارهای مصرفی شبکه برق است.»
کردی عنوان میکند که صنعت برق برنامههای پیش رو برای گذر موفق از پیک تابستان 1401 را به شکل منسجم و ویژهای در دست پیگیری و اقدام دارد و از آغازین روزهای سال جدید، جلسات مداومی با شرکتها به منظور بررسی و تدوین دقیق برنامههای پیک بار 1401 برگزار شده که با مدیریت هوشمندانه مصرف، خاموشیها مدیریت شود.
مصرف ۵۰ درصد برق بخش خانگی توسط ۲۵ درصد مشترکان
آمارهای وزارت نیرو نشان میدهد که مصرف حدود ۷۵ درصد از مشترکان خانگی در راستای الگوی مصرف است و ۲۵ درصد خارج از الگوی مصرف دارند که این بخش ۵۰ درصد از برق مصرفی بخش خانگی را به خود اختصاص میدهند. با توجه به اینکه 90 درصد مصرف برق خانگی به خاطر مصرف بالای «کولر»، «یخچال» و «روشنایی» است، پرمصرفها با بازنگری در این 3 بخش میتوانند مصرف خود را کاهش دهند تا هم هزینه کمتری بپردازند و هم به پایداری شبکه کمک کنند. بویژه در زمینه وسایل سرمایشی که حدود یک سوم مصرف برق کشور را در تابستان به خود اختصاص میدهد و بیش از 21 هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور را میبلعد. برای تأمین مصرف این بخش بیش از 17 میلیارد یورو سرمایهگذاری نیروگاهی شده است. لذا در راستای نیاز کشور به اصلاح مصرف برق و نزدیک شدن به استانداردهای جهانی، ضروری است که توجه ویژهای به این بخش شود. کاهش بار سرمایشی در کنار اقداماتی مانند استفاده از وسایل غیرضرور در ساعات خارج از پیک ظهر و شب و همین طور استفاده از روشنایی طبیعی کمک خواهد کرد که پیک سایی از مصرف برق در تابستان رقم بخورد و با توجه به ایجاد ظرفیت جدید نیروگاهی، خاموشیهای برنامهریزی شده دیگر تکرار نشود.
آن طور که سخنگوی صنعت برق میگوید «شرایط تأمین برق تابستان امسال بسیار سخت خواهد بود و صنعت برق با تمام توان در حال برنامهریزی برای عبور از پیک (اوج مصرف برق) تابستان است و امیدوار است که بتواند با اجرای 100 برنامه، ناترازی را به حداقل برساند و تابستان را بدون خاموشی سپری کند.» اما پاسخ اینکه در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد؟ نیازمند بررسی دقیق تر شرایط موجود است.
17 هزار مگاوات کسری تولید برق
بررسیها نشان میدهد که در سالهای اخیر سرمایهگذاری در زمینه احداث نیروگاه آنقدر اندک بود که صنعت برق در تابستان 2 سال گذشته، چارهای جز اعمال خاموشیهای برنامهریزی شده نداشت. به طوری که همایون حائری، معاون برق وزارت نیرو مردادماه سال 1400 در یک جلسه اضطراری اعلام کرد: «شرایط به گونهای است که آخرین راه کنترل شبکه برق، اعمال خاموشی برنامهریزی شده است.»
آمارها نشان میدهد که تابستان سال گذشته صنعت برق کشور با 12 هزار مگاوات کسری برق مواجه بود که این میزان کسری بسیار قابل توجه است. آن زمان حداکثر ظرفیت تولید برق کشور حدود 54 هزار و 500 مگاوات بود؛ درحالی که نیاز مصرف به بیش از 66 هزار مگاوات رسیده بود. با در نظر گرفتن این ظرفیت واقعی تولید برق کشور و میزان تقاضا، میتوان دریافت که این کسری تا چه اندازه غیر قابل جبران بوده است و همین مسأله نیز منجر به خاموشیهای گسترده شد.
البته سال گذشته خشکسالیها نیز در خروج بخشی از نیروگاههای برقآبی از مدار تولید و کاهش ظرفیت تولید برق کشور بی تأثیر نبود و احتمال دارد که امسال نیز به خاطر شرایط نامطلوب منابع آبی امکان استفاده از این نیروگاهها وجود نداشته باشد؛ اما طبق قانون توسعه کشور، صنعت برق باید هر 5 سال حدود 25 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور بیفزاید تا در صورت وقوع خشکسالی، توان پاسخگویی به تقاضا را داشته باشد. این اتفاق در دو دولت قبل رخ نداد و در 8 سال فقط حدود 20 هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شد.
اما این پایان ماجرای خاموشیها و عقبماندگی در توسعه نیست. کارشناسان برای تابستان امسال پیشبینی کرده بودند که میزان کسری برق در 1401 به 17 هزار مگاوات خواهد رسید. 17 هزار مگاواتی که نزدیک به دو برابر مصرف استانی مانند تهران است و برای ایجاد آن نیاز به بیش از 15 میلیارد یورو سرمایهگذاری است. این عدد بزرگی است که براحتی و در زمان اندک نمیتوان به آن رسید.
پیک زودرس و افزایش مصرف برق در 1401
در چند روز اخیر میزان مصرف برق کشور حدود 10 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده و برای این موقع از سال، میزان مصرف 42 هزار مگاوات ساعت برق یک رکورد محسوب میشود. علت این است که با افزایش گرمای هوا، بسیاری از خانهها و ادارات، وسایل سرمایشی خود را روشن کردهاند. همین مسأله، مصرف برق را بر مدار صعود قرار داده و ادامه این روند موجب میشود که زودتر از سالهای قبل رکورد مصرف برق شکسته شود.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران به «ایران» میگوید: «با وجود این افزایش مصرف، ما در حال حاضر در سطح کشور هیچ گونه خاموشی به دلیل کمبود تولید نداریم و وضعیت تولید نسبت به مصرف غالب است. لذا از نظر تولید برق مشکلی وجود ندارد.»
بر اساس آنچه مصطفی رجبی مشهدی بیان میکند، در شرایط کنونی اگر در نقطهای از ایران خاموشی رخ دهد این خاموشی از نوع برنامهریزی شده نیست و ناشی از مشکلات فنی و محدود به همان منطقه است.
خاموشیها در کمین است؟
اما با توجه به کسری تولید برق در سال گذشته، عبور بدون خاموشی از تابستان امسال خیلی سخت به نظر میرسد. حتی چندی پیش در این خصوص، پرویز محمدنژاد قاضی محله، رئیس کمیته نیروی کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد که «با توجه به جمیع شرایط کنونی حداقل تا سال ۱۴۰۲ نمیتوانیم ۱۲هزار مگاوات برقی را که کمبود داریم، جبران کنیم و بنابراین خاموشیهای برنامهریزی شده امسال نیز ادامه خواهد داشت.»
دولت در نظر دارد تا پیک تابستان 1401 حدود 6 هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی را به شبکه بیفزاید اما اگر این میزان را از 17 هزار مگاوات کسری موجود کم کنیم، بازهم 11 هزار مگاوات کسری تولید برق داریم. اگر 6 هزار مگاوات همکاری با صنایع و کشاورزی نیز رقم بخورد، بازهم 5 هزار مگاوات کسری وجود دارد که تنها در صورت بارشهای مساعد و در مدار بودن ظرفیت تمام نیروگاههای برقآبی کشور قابل جبران است.
با این حال، رجبی مشهدی میگوید: «تعمیرات نیروگاههای موجود مطابق زمانبندی در حال انجام است و در حال حاضر 73 درصد تعمیرات انجام شده و به گونهای برنامهریزی شده که تا پایان اردیبهشت ماه کلیه عملیات تعمیرات واحدهای نیروگاهی به پایان برسد. لذا ما از ابتدای خردادماه شاهد تولید حداکثری نیروگاههای کشور برای تولید برق و ارائه خدمات به مردم خواهیم بود و وضعیت آمادگی بسیار مطلوب و خوب است.»
او ادامه میدهد: «اما در بخش توسعه نیروگاهی، نیروگاههایی که در دست ساخت هستند نیز با جدیت دنبال میشوند و انشاالله تا تابستان این بخش نیز در مدار تولید قرار خواهد گرفت. همچنین طرحهای ارتقای تولید که حدود هزار و 113 مگاوات است و همین طور طرحهای دانش بنیان در دست اقدامند و این بخش نیز از پیشرفت خوبی برخوردار است. امیدواریم که با ایجاد ظرفیتهای جدید و همین طور اقدامات مدیریت تقاضا، تابستان خوبی را پشت سر بگذاریم و پایداری تأمین برق کشور در حالت حداکثری باشد.»
او با اشاره به ظرفیتهای مدیریت تقاضا و همچنین نیازی که به همراهی مشترکان برق برای مدیریت شرایط وجود دارد، عنوان میکند: «درخصوص اقدامات مدیریت تقاضا برنامه متنوعی طراحی شده که تشویق محور است. این بخش در حوزه مشترکان خانگی با توجه به تعرفههای جدید و همین طور طرحهایی که منجر به جابه جایی بار و مدیریت مصرف میشود، دنبال خواهد شد. امیدواریم که با مجموعه این اقدامات، در هیچ نقطه از کشور خاموشیها رخ ندهد.»
دولت سیزدهم برای جبران بخشی از عقبماندگی در زمینه توسعه نیروگاهی، برای ایجاد 35 هزار مگاوات نیروگاه طی 4 سال برنامهریزی کرده است. در همین حال، برای مدیریت مصرف، اصلاح الگوی مصرف، تغییر تعرفه برق و جریمه پرمصرفها و فرهنگسازی را در دستور کار قرار داده ایم. آن طور که آرش کردی، مدیرعامل توانیر میگوید: «براساس برنامهریزیهای صورت گرفته، بیش از نیمی از بارهای مصرفی شبکه کنترل پذیر خواهد شد و تفاوت اصلی برنامههای مدیریت بار امسال با سالهای گذشته، کنترل پذیری بارهای مصرفی شبکه برق است.»
کردی عنوان میکند که صنعت برق برنامههای پیش رو برای گذر موفق از پیک تابستان 1401 را به شکل منسجم و ویژهای در دست پیگیری و اقدام دارد و از آغازین روزهای سال جدید، جلسات مداومی با شرکتها به منظور بررسی و تدوین دقیق برنامههای پیک بار 1401 برگزار شده که با مدیریت هوشمندانه مصرف، خاموشیها مدیریت شود.
مصرف ۵۰ درصد برق بخش خانگی توسط ۲۵ درصد مشترکان
آمارهای وزارت نیرو نشان میدهد که مصرف حدود ۷۵ درصد از مشترکان خانگی در راستای الگوی مصرف است و ۲۵ درصد خارج از الگوی مصرف دارند که این بخش ۵۰ درصد از برق مصرفی بخش خانگی را به خود اختصاص میدهند. با توجه به اینکه 90 درصد مصرف برق خانگی به خاطر مصرف بالای «کولر»، «یخچال» و «روشنایی» است، پرمصرفها با بازنگری در این 3 بخش میتوانند مصرف خود را کاهش دهند تا هم هزینه کمتری بپردازند و هم به پایداری شبکه کمک کنند. بویژه در زمینه وسایل سرمایشی که حدود یک سوم مصرف برق کشور را در تابستان به خود اختصاص میدهد و بیش از 21 هزار مگاوات از ظرفیت نیروگاهی کشور را میبلعد. برای تأمین مصرف این بخش بیش از 17 میلیارد یورو سرمایهگذاری نیروگاهی شده است. لذا در راستای نیاز کشور به اصلاح مصرف برق و نزدیک شدن به استانداردهای جهانی، ضروری است که توجه ویژهای به این بخش شود. کاهش بار سرمایشی در کنار اقداماتی مانند استفاده از وسایل غیرضرور در ساعات خارج از پیک ظهر و شب و همین طور استفاده از روشنایی طبیعی کمک خواهد کرد که پیک سایی از مصرف برق در تابستان رقم بخورد و با توجه به ایجاد ظرفیت جدید نیروگاهی، خاموشیهای برنامهریزی شده دیگر تکرار نشود.
وزیر نفت: چند برابر قرارداد بینتیجه توتال، قرارداد سرمایهگذاری امضا کردیم
جزئیات امضای 55 قرارداد نفتی در دولت سیزدهم
در شرایط تحریمی به هیچ وجه اسامی شرکت های خارجی را که با آنها قرارداد داریم اعلام نخواهیم کرد
گروه اقتصادی -اگرچه در چند سال گذشته کم لطفیها و بیتدبیریهایی در صنعت نفت رقم خورد و سرمایهگذاری چندانی در آن صورت نگرفت، اما دولت سیزدهم در نظر دارد تا با استفاده از تمام ظرفیتها و بدون معطلی برای ورود سرمایهگذاران خارجی، توسعه را بجد دنبال کند تا بخشی از عقبماندگی در این صنعت جبران شود.
در این راستا، راهکارهای سرمایهگذاری در شرایط تحریم و همینطور اولویتهای سرمایهگذاری و پروژهها مشخص شد و قراردادها و تفاهمنامههای داخلی و خارجی به امضا رسید. به این ترتیب بالغ بر 55 قرارداد و تفاهمنامه به ارزش 16.5 میلیارد دلار ظرف 7 ماه امضا شد که تفاهمنامهها نیز بهزودی منجر به قرارداد میشوند تا صنعت نفت بتواند آن نقش تأمین کننده و همینطور پیشران اقتصاد را حفظ کند. به عبارتی این صنعت نیاز به سرمایهگذاری دارد تا بتواند هم امنیت انرژی کشور را تأمین و هم از نظر اقتصادی به کشور کمک کند، چراکه یکی از امتیازات کشور ما همین صنعت است و باید در آن سرمایهگذاری صورت بگیرد تا بتواند بهعنوان پیشران اقتصاد، زمینه توسعه بخشها و صنایع دیگر را فراهم کند. این اتفاق طی سالهای اخیر نیفتاد و نگاه کشور به احیای برجام بود. مانند معطلی توسعه فاز 11 پارس جنوبی برای سرمایهگذاری توتال که هیچ گاه اتفاق نیفتاد.
حالا وزیر نفت میگوید که به دنبال سرمایهگذاری با بهرهگیری از تمام ظرفیتها هستیم و در عمر هفت ماهه وزارت نفت دولت سیزدهم تاکنون ۱۶.۵ میلیارد دلار قرارداد جدید امضا شده است که این قراردادها چند برابر قرارداد ایران با توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی است که البته آن قرارداد هم به نتیجه نرسید.
جواد اوجی به ایرنا توضیح میدهد: «این ۵۵ قرارداد و تفاهمنامه در حوزههای مختلفی از جمله بحث توسعه میدانهای نفتی و گازی مشترک تا بحث جمعآوری گازهای مشعل بوده است.»
او ادامه میدهد: «۲۸ مورد از این قراردادها مربوط به جمعآوری گازهای همراه نفت و مشعل بوده که قرار است تا پایان این دولت تعیین تکلیف شود. در بحث احداث خطوط انتقال فرآوردههای نفتی نیز قراردادهایی امضا شد تا تردد تانکرها در جادهها کم و انتقال فرآورده از جنوب کشور تا شمال کشور با خط لوله انتقال انجام شود. در دولت سیزدهم بیش از ۵۵ قرارداد و تفاهمنامه به ارزش ۱۶.۵ میلیارد دلار با شرکتهای داخلی و خارجی امضا شده است.»
اوجی بیان میکند: «در بحث احداث مخازن ذخیرهسازی گاز طبیعی، تکمیل زنجیره پتروشیمی و احداث پتروپالایشگاهی نیز قراردادهایی امضا شد و نخستین واحد پتروپالایشگاهی توسط خود وزارت نفت به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در استان هرمزگان در بهار امسال کلنگزنی خواهد شد.»
نحوه تأمین مالی قراردادها
آنطور که وزیر نفت میگوید، عمده تأمین مالی قراردادهای توسعه میدانها از محل عایدات همان میدان خواهد بود و هلدینگهای بزرگ، میدانهای نفتی و گازی را توسعه میدهند و سرمایهگذاری که انجام دادند از محل تولید نفت، میعانات گازی و گاز مستهلک خواهد شد. بخش دیگری از تأمین مالی نیز توسط کنسرسیومهای بانکی به صورت فاینانس و تسهیلات است و بخشی نیز از منابع داخلی پروژهها تأمین خواهد شد.
توسعه میدانهای مشترک نفت و گاز
بخشی از قراردادهایی که تاکنون در دولت سیزدهم امضا شده مربوط به توسعه میدانهای مشترک است. در این باره اوجی اظهار میکند: «برای توسعه فاز ۲ میدان مشترک آزادگان، شرکتهای مختلفی آمدهاند و تکمیل و توسعه این میدان در حال بررسی است تا زمینه همکاری با شرکتها و هلدینگهای بزرگ فراهم شود که تکمیل و توسعه این میدانها توسط شرکتهای بزرگ داخلی انجام خواهد شد.»
او در پاسخ به منتقدان این قراردادها میگوید: «در شرایط تحریمی طبیعی است اسامی شرکتها اعلام نشود. تنها برای اینکه عدهای دست از انتقاد بردارند، هرگز این رویه را تغییر نخواهیم داد و اسامی شرکتها و جزئیات قراردادها را افشا نخواهیم کرد. شاید آنها ناراضی هستند که هشت سال کشور را معطل امثال شرکت فرانسوی توتال کردند، اما اکنون میبینند شرکتهای بزرگ دیگری آمدهاند و در مجموع چند برابر وعده بیعمل توتال، حاضر به سرمایهگذاری شدهاند و قرارداد هم امضا کردهاند.»
او ادامه میدهد: «بیشک از این پس هم در همه قراردادهای نفتی، همین رویه ما خواهد بود و به هیچ عنوان انتظار انتشار جزئیات قراردادها و اسامی شرکتها را نداشته باشید. منتقدان میتوانند روند پیشرفت پروژهها را نقد کنند، صرف انتشار اسامی شرکتها جز اینکه راه را برای تحریم باز میکند، چه فایدهای دارد.»
ظرفیت صنعت پتروشیمی ایران در پایان دولت
ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران در حال حاضر بیش از ۹۰ میلیون تن است و در خصوص ظرفیت تولید این صنعت در پایان دولت، وزیر نفت میگوید: «با برنامهریزی که انجام شده تا پایان دولت سیزدهم ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ۱۴۰ میلیون تن میرسد که بیش از ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت.»
او درباره تغییرات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در بخش نفت توسط مجلس نیز میگوید: «پیشنهاد دولت در لایحه بودجه تقدیمی به مجلس، فروش نفت و میعانات گازی یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز بود که مجلس آن را به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رساند. قیمت نفت نیز در مصوبه مجلس افزایش یافت و از ۶۰ دلار به ۷۰ دلار رسید. همچنین اگرچه ابتدا قرار بود سهم ثابت ۱۴.۵ درصدی نفت از محل فروش متغیر شود اما این پیشنهاد تصویب نشد و سهم نفت همچنان ۱۴.۵ درصد از درآمدهای نفتی خواهد بود.»
توجه ویژه به نیروی انسانی
علاوه بر بحث افزایش فروش نفت در دولت سیزدهم و تلاش حداکثری برای جذب سرمایه، یک اتفاق داخلی مهم نیز در این صنعت رقم خورد و آن هم تلاش برای جلب مجدد رضایت نیروی انسانی به عنوان ستونهای اصلی صنعت نفت کشور بود. در این خصوص وزیر نفت میگوید: «کارهای بزرگی در بحث نیروی انسانی انجام شد. بحث نیروهای ایثارگر و جذب آنها طبق لایحه بودجه ۱۴۰۰ به طور کامل محقق و ابلاغیه آن انجام شد. صنعت نفت معادل کل دولت، نیروی ایثارگر دارد و بالغ بر ۲۲ هزار نیروی ایثارگر، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان، فرزندان آزادگان و خانواده شهدا و حوزه ایثارگران کشور در وزارت نفت جذب شد و این اتفاق پارسال رقم خورد.»
او در پایان بیان میکند: «صنعت نفت بیش از ۶۰ هزار نیروی رسمی دارد که ۲۲ هزار نیروی رسمی دیگر از این طریق به آنها اضافه میشود. در بحث ارکان ثالث، نیروهای پیمانکاری، خدماتی و اداری خوشبختانه در بحث معیشت اتفاقات خوبی افتاده و طبقهبندی مشاغل انجام شد. تأکید شده که باید نیروهای ارکان ثالث و پیمانکاری که قشر ضعیفی هستند در سال ۱۴۰۱ به حقوق و دستمزد آنها توجه ویژهای شود و معیشت آنها بهبود یابد، همچنین برای جذب فارغالتحصیلان الف دانشگاه نفت هم مجوز داده شد و بیش از ۹۰ درصد آنها در حال جذب هستند.»
در این راستا، راهکارهای سرمایهگذاری در شرایط تحریم و همینطور اولویتهای سرمایهگذاری و پروژهها مشخص شد و قراردادها و تفاهمنامههای داخلی و خارجی به امضا رسید. به این ترتیب بالغ بر 55 قرارداد و تفاهمنامه به ارزش 16.5 میلیارد دلار ظرف 7 ماه امضا شد که تفاهمنامهها نیز بهزودی منجر به قرارداد میشوند تا صنعت نفت بتواند آن نقش تأمین کننده و همینطور پیشران اقتصاد را حفظ کند. به عبارتی این صنعت نیاز به سرمایهگذاری دارد تا بتواند هم امنیت انرژی کشور را تأمین و هم از نظر اقتصادی به کشور کمک کند، چراکه یکی از امتیازات کشور ما همین صنعت است و باید در آن سرمایهگذاری صورت بگیرد تا بتواند بهعنوان پیشران اقتصاد، زمینه توسعه بخشها و صنایع دیگر را فراهم کند. این اتفاق طی سالهای اخیر نیفتاد و نگاه کشور به احیای برجام بود. مانند معطلی توسعه فاز 11 پارس جنوبی برای سرمایهگذاری توتال که هیچ گاه اتفاق نیفتاد.
حالا وزیر نفت میگوید که به دنبال سرمایهگذاری با بهرهگیری از تمام ظرفیتها هستیم و در عمر هفت ماهه وزارت نفت دولت سیزدهم تاکنون ۱۶.۵ میلیارد دلار قرارداد جدید امضا شده است که این قراردادها چند برابر قرارداد ایران با توتال برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی است که البته آن قرارداد هم به نتیجه نرسید.
جواد اوجی به ایرنا توضیح میدهد: «این ۵۵ قرارداد و تفاهمنامه در حوزههای مختلفی از جمله بحث توسعه میدانهای نفتی و گازی مشترک تا بحث جمعآوری گازهای مشعل بوده است.»
او ادامه میدهد: «۲۸ مورد از این قراردادها مربوط به جمعآوری گازهای همراه نفت و مشعل بوده که قرار است تا پایان این دولت تعیین تکلیف شود. در بحث احداث خطوط انتقال فرآوردههای نفتی نیز قراردادهایی امضا شد تا تردد تانکرها در جادهها کم و انتقال فرآورده از جنوب کشور تا شمال کشور با خط لوله انتقال انجام شود. در دولت سیزدهم بیش از ۵۵ قرارداد و تفاهمنامه به ارزش ۱۶.۵ میلیارد دلار با شرکتهای داخلی و خارجی امضا شده است.»
اوجی بیان میکند: «در بحث احداث مخازن ذخیرهسازی گاز طبیعی، تکمیل زنجیره پتروشیمی و احداث پتروپالایشگاهی نیز قراردادهایی امضا شد و نخستین واحد پتروپالایشگاهی توسط خود وزارت نفت به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در استان هرمزگان در بهار امسال کلنگزنی خواهد شد.»
نحوه تأمین مالی قراردادها
آنطور که وزیر نفت میگوید، عمده تأمین مالی قراردادهای توسعه میدانها از محل عایدات همان میدان خواهد بود و هلدینگهای بزرگ، میدانهای نفتی و گازی را توسعه میدهند و سرمایهگذاری که انجام دادند از محل تولید نفت، میعانات گازی و گاز مستهلک خواهد شد. بخش دیگری از تأمین مالی نیز توسط کنسرسیومهای بانکی به صورت فاینانس و تسهیلات است و بخشی نیز از منابع داخلی پروژهها تأمین خواهد شد.
توسعه میدانهای مشترک نفت و گاز
بخشی از قراردادهایی که تاکنون در دولت سیزدهم امضا شده مربوط به توسعه میدانهای مشترک است. در این باره اوجی اظهار میکند: «برای توسعه فاز ۲ میدان مشترک آزادگان، شرکتهای مختلفی آمدهاند و تکمیل و توسعه این میدان در حال بررسی است تا زمینه همکاری با شرکتها و هلدینگهای بزرگ فراهم شود که تکمیل و توسعه این میدانها توسط شرکتهای بزرگ داخلی انجام خواهد شد.»
او در پاسخ به منتقدان این قراردادها میگوید: «در شرایط تحریمی طبیعی است اسامی شرکتها اعلام نشود. تنها برای اینکه عدهای دست از انتقاد بردارند، هرگز این رویه را تغییر نخواهیم داد و اسامی شرکتها و جزئیات قراردادها را افشا نخواهیم کرد. شاید آنها ناراضی هستند که هشت سال کشور را معطل امثال شرکت فرانسوی توتال کردند، اما اکنون میبینند شرکتهای بزرگ دیگری آمدهاند و در مجموع چند برابر وعده بیعمل توتال، حاضر به سرمایهگذاری شدهاند و قرارداد هم امضا کردهاند.»
او ادامه میدهد: «بیشک از این پس هم در همه قراردادهای نفتی، همین رویه ما خواهد بود و به هیچ عنوان انتظار انتشار جزئیات قراردادها و اسامی شرکتها را نداشته باشید. منتقدان میتوانند روند پیشرفت پروژهها را نقد کنند، صرف انتشار اسامی شرکتها جز اینکه راه را برای تحریم باز میکند، چه فایدهای دارد.»
ظرفیت صنعت پتروشیمی ایران در پایان دولت
ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران در حال حاضر بیش از ۹۰ میلیون تن است و در خصوص ظرفیت تولید این صنعت در پایان دولت، وزیر نفت میگوید: «با برنامهریزی که انجام شده تا پایان دولت سیزدهم ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ۱۴۰ میلیون تن میرسد که بیش از ۵۰ درصد افزایش خواهد داشت.»
او درباره تغییرات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در بخش نفت توسط مجلس نیز میگوید: «پیشنهاد دولت در لایحه بودجه تقدیمی به مجلس، فروش نفت و میعانات گازی یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز بود که مجلس آن را به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه رساند. قیمت نفت نیز در مصوبه مجلس افزایش یافت و از ۶۰ دلار به ۷۰ دلار رسید. همچنین اگرچه ابتدا قرار بود سهم ثابت ۱۴.۵ درصدی نفت از محل فروش متغیر شود اما این پیشنهاد تصویب نشد و سهم نفت همچنان ۱۴.۵ درصد از درآمدهای نفتی خواهد بود.»
توجه ویژه به نیروی انسانی
علاوه بر بحث افزایش فروش نفت در دولت سیزدهم و تلاش حداکثری برای جذب سرمایه، یک اتفاق داخلی مهم نیز در این صنعت رقم خورد و آن هم تلاش برای جلب مجدد رضایت نیروی انسانی به عنوان ستونهای اصلی صنعت نفت کشور بود. در این خصوص وزیر نفت میگوید: «کارهای بزرگی در بحث نیروی انسانی انجام شد. بحث نیروهای ایثارگر و جذب آنها طبق لایحه بودجه ۱۴۰۰ به طور کامل محقق و ابلاغیه آن انجام شد. صنعت نفت معادل کل دولت، نیروی ایثارگر دارد و بالغ بر ۲۲ هزار نیروی ایثارگر، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان، فرزندان آزادگان و خانواده شهدا و حوزه ایثارگران کشور در وزارت نفت جذب شد و این اتفاق پارسال رقم خورد.»
او در پایان بیان میکند: «صنعت نفت بیش از ۶۰ هزار نیروی رسمی دارد که ۲۲ هزار نیروی رسمی دیگر از این طریق به آنها اضافه میشود. در بحث ارکان ثالث، نیروهای پیمانکاری، خدماتی و اداری خوشبختانه در بحث معیشت اتفاقات خوبی افتاده و طبقهبندی مشاغل انجام شد. تأکید شده که باید نیروهای ارکان ثالث و پیمانکاری که قشر ضعیفی هستند در سال ۱۴۰۱ به حقوق و دستمزد آنها توجه ویژهای شود و معیشت آنها بهبود یابد، همچنین برای جذب فارغالتحصیلان الف دانشگاه نفت هم مجوز داده شد و بیش از ۹۰ درصد آنها در حال جذب هستند.»
کدام مشترکان از پرداخت تعرفه آب، برق و گاز معاف هستند؟
قانون بودجه سال 1401 معافیت برخی مشترکان صنایع آب، برق و گاز را از پرداخت تعرفه و سایر خدمات جانبی مشخص کرده است.
در بخش آب، برق و گاز، بر اساس قانون کلیه واحدهای آموزشی مدارس دولتی وزارت آموزشوپرورش از پرداخت هزینههای برق، گاز و آب تا سقف الگوی مصرف معاف هستند. همچنین مطابق قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی از پرداخت هزینههای صدورپروانه ساختمانی، عوارض دهیاری و شهرداری و هزینههای انشعابات برق، آب و فاضلاب و گاز برای واحدهای مسکونی اختصاص یافته به آنان بر اساس الگوی مصرف، فقط برای یکبار معاف هستند. به گزارش وزارت نیرو، در قانون بودجه 1401 نیز عنوان میشود: کلیه ردههای بسیج مستضعفین (پایگاهها و حوزههای بسیج)، پاسگاهها، کلانتریها و موزههای دفاعمقدس از پرداخت حق انشعاب برق، گاز، آب و فاضلاب معاف هستند. همچنین در این قانون تصریح شده است: تمامی مدارسی که حداقل ۵۰ درصد آن توسط خیرین ساخته میشود، از پرداخت حق انشعاب، توسعه شبکه، حق وصل شمارشگر (کنتور) آب، گاز و فاضلاب و حق انشعاب، افزایش جریان الکتریکی (آمپراژ) و حق وصل شمارشگر (کنتور) برق معاف هستند. در بخش گاز نیز، این موارد قانونی دیده شده است. به گزارش وزارت نفت، در این خصوص سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران میگوید: تعداد مشترکانی که کمیته امداد و بهزیستی برای دریافت گاز رایگان معرفی کرده و اطلاعاتشان در سامانه شرکت ملی گاز ثبت شده است، به بیش از ۶۰۰ هزار خانوار رسید.
«سیدجلال نورموسوی» در این باره اظهار میکند: درباره رایگان شدن گاز برای خانوارهای محروم زیر پوشش نهادهای حمایتی، تاکنون ما همه اطلاعات ارسالی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی را صحتسنجی کردهایم و بعد از آن وارد سامانه شرکت ملی گاز شده است.
او ادامه میدهد: بر این اساس در کمیته امداد امام خمینی(ره) از پیش از عید نوروز تاکنون شاهد افزایش ۲۳ درصدی آمار بودیم و کد اشتراک ۴۸۹ هزار خانوار کمیته امداد در سامانه شرکت ملی گاز ثبت شده است.
سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تصریح میکند: در سازمان بهزیستی رشد آمار نسبت به پیش از عید نوروز بیشتر بوده و تاکنون حدود ۱۱۴ هزار کد اشتراک خانوار در سامانه شرکت ملی گاز ثبت شده است. نورموسوی درباره دلیل اختلاف آمار کمیته امداد امام خمینی(ره) با فهرست شرکت ملی گاز، گفت: کمیته امداد یک فهرست کلی داده و ما پس از پایش به حدود ۵۰۰ هزار کد اشتراک رسیدیم که در سامانه شرکت ملی گاز ایران ثبت کردیم.
وی تأکید کرد: با توجه به اینکه بعضی خانوارها در مناطق محروم و عشایرنشین زندگی میکنند و از نعمت گاز بیبهره هستند، برنامهریزی کردیم که اگر این خانوارها در مسیر لولهکشیهای گاز قرار داشته باشند و بهدلیل نبود لولهکشی گاز از این حق قانونی محروم باشند، بند قانونی دیگری در نظر گرفتیم که شرکت ملی گاز تا سقف ۶ میلیون تومان هزینه برای لولهکشی گاز را بهعهده میگیرد. سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران یادآور شد: براین اساس لولهکشی بهصورت رایگان انجام میشود و افزون بر آن امتیاز گاز هم رایگان است و این افراد میتوانند از نعمت گاز رایگان استفاده کنند، همچنین آن دسته از افرادی که از مزیت مصرف گاز بیبهره هستند و از سوختهای مایع استفاده میکنند بهطور حتم قوانین حمایتی دیگر وجود دارد تا این افراد هم از این حق قانونی بتوانند استفاده کنند که از حوزه اختیارات شرکت ملی گاز خارج است.
خبر خوان
اصلاح مصرف سوخت تنها راهکار جبران افزایش سرانه مصرف بنزین است
مدیرعامل شرکت پخش و پالایش فرآوردههای نفتی گفت: اصلاح مصرف سوخت تنها راهکار جبران افزایش سرانه مصرف بنزین است.
به گزارش شانا، جلیل سالاری در ارتباط زنده تلفنی با برنامه «رویداد» درباره مصرف بنزین در ایام نوروز ۱۴۰۱ گفت: تعداد خودروهای فرسوده به موازات تولید در گذشته از چرخه خارج میشد، اما امروز با افزایش تولید خودروسازیها در عمل انباشت خودرو و مصرف بالای بنزین را شاهد هستیم. وی با اشاره به رفع نسبی مشکل کرونا و افزایش تردد و میزان مصرف بنزین افزود: از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۴ فروردینماه ۱۴۰۱ میانگین مصرف روزانه حدود ۲۵ میلیون لیتر بنزین با افزایش روبهرو بوده است که روند رشد مصرف را نسبت به پارسال تا مرز ۱۲ درصد نشان میدهد. مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه عمده طرحهای توسعهای به سمت دانشبنیانها بوده است و پتروپالایشگاهها از نظر بازده اقتصادی و تأمین نیازهای کشور مهم تلقی میشود، تصریح کرد: در این باره در گذشته نیز مجوزهایی تخصیص داده شده بود و دولت پیشنهادی به مجلس ارائه داد که در بودجه ۱۴۰۱ نیز آمده است.
سالاری اظهار کرد: اجازه داده شده با مشارکت بخش خصوصی، پالایشگاهی با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه مبتنی بر موادی با پایه پتروشیمی ساخته شود که از محل آن، ۳۵ درصد خروجی که پیشتر در حوزه پالایشگاهی وجود نداشته را خواهیم داشت و تلاش میشود از حوزه دانشبنیان داخلی استفاده کنیم. معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش بازده پایین نیروگاهها را نیازمند نوسازی و بازسازی خواند و اظهار کرد: سیاستها ارتباطی به مسائل تحریمی ندارد زیرا در داخل امکان اجرای آن وجود دارد، طرحهای پیشبینی شده نیز سعی دارد به بودجه دولت ارتباط پیدا نکند و بحث بر سر این است که در چرخه مدیریت سوخت، بازنگری کنیم و کاهش سن ناوگان را داشته باشیم.
ثبت رکورد تازه بازتولید گاز از مخزن ذخیرهسازی گاز شوریجه D
مقدار برداشت گاز در دوره بازتولید سال ۱۴۰۰ از مخزن ذخیرهسازی گاز شوریجه D خانگیران به حدود ۲ میلیارد و ۷۹ میلیون مترمکعب رسید که باگذر از رکورد سال ۹۹ حدود چهار درصد افزایش را نشان میدهد.
به گزارش شرکت نفت مناطق مرکزی، احمد رجبی درباره رکوردشکنی بازتولید گاز از مخزن شوریجه گفت: با توجه به طولانی شدن فصل سرد سال ۱۴۰۰ و همسو با تأمین گاز مورد نیاز شبکه سراسری گاز، بازتولید گاز از این مخزن تا دهم فروردینماه ۱۴۰۱ ادامه یافت و منجر به دستیابی به این رکورد شد. وی درباره اهداف اجرای گام نخست طرح ذخیرهسازی گاز در سازند مخزن شوریجه D میدان گازی خانگیران افزود: این طرح بهمنظور تزریق روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز سبک طبیعی طی هشت ماه سال و بازتولید روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب در چهار ماه سرد سال اجرا شده است، همچنین در گام دوم امکان ذخیرهسازی روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز در فصل گرم و برداشت روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب در چهار ماه سرد سال فراهم میشود.
مدیر تولید شرکت نفت مناطق مرکزی ایران تصریح کرد: شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بهعنوان محور تولید گاز در کشور که وظیفه تولید صیانتی از بخش عمده مخازن گازی در مناطق خشکی ایران را بهعهده دارد، بهعنوان نخستین شرکت تولید گاز خشکی وظیفه بهرهبرداری از دو مخزن ذخیرهسازی گاز را بهعهده دارد که در مجموع روزانه حدود ۲۵ میلیون مترمکعب گاز در فصل سرد از این دو مخزن تولید و وارد شبکه سراسری گازی میشود.
مدیرعامل شرکت پخش و پالایش فرآوردههای نفتی گفت: اصلاح مصرف سوخت تنها راهکار جبران افزایش سرانه مصرف بنزین است.
به گزارش شانا، جلیل سالاری در ارتباط زنده تلفنی با برنامه «رویداد» درباره مصرف بنزین در ایام نوروز ۱۴۰۱ گفت: تعداد خودروهای فرسوده به موازات تولید در گذشته از چرخه خارج میشد، اما امروز با افزایش تولید خودروسازیها در عمل انباشت خودرو و مصرف بالای بنزین را شاهد هستیم. وی با اشاره به رفع نسبی مشکل کرونا و افزایش تردد و میزان مصرف بنزین افزود: از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۴ فروردینماه ۱۴۰۱ میانگین مصرف روزانه حدود ۲۵ میلیون لیتر بنزین با افزایش روبهرو بوده است که روند رشد مصرف را نسبت به پارسال تا مرز ۱۲ درصد نشان میدهد. مدیرعامل شرکت ملی پخش و پالایش فرآوردههای نفتی ایران با بیان اینکه عمده طرحهای توسعهای به سمت دانشبنیانها بوده است و پتروپالایشگاهها از نظر بازده اقتصادی و تأمین نیازهای کشور مهم تلقی میشود، تصریح کرد: در این باره در گذشته نیز مجوزهایی تخصیص داده شده بود و دولت پیشنهادی به مجلس ارائه داد که در بودجه ۱۴۰۱ نیز آمده است.
سالاری اظهار کرد: اجازه داده شده با مشارکت بخش خصوصی، پالایشگاهی با ظرفیت پالایش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه مبتنی بر موادی با پایه پتروشیمی ساخته شود که از محل آن، ۳۵ درصد خروجی که پیشتر در حوزه پالایشگاهی وجود نداشته را خواهیم داشت و تلاش میشود از حوزه دانشبنیان داخلی استفاده کنیم. معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش بازده پایین نیروگاهها را نیازمند نوسازی و بازسازی خواند و اظهار کرد: سیاستها ارتباطی به مسائل تحریمی ندارد زیرا در داخل امکان اجرای آن وجود دارد، طرحهای پیشبینی شده نیز سعی دارد به بودجه دولت ارتباط پیدا نکند و بحث بر سر این است که در چرخه مدیریت سوخت، بازنگری کنیم و کاهش سن ناوگان را داشته باشیم.
ثبت رکورد تازه بازتولید گاز از مخزن ذخیرهسازی گاز شوریجه D
مقدار برداشت گاز در دوره بازتولید سال ۱۴۰۰ از مخزن ذخیرهسازی گاز شوریجه D خانگیران به حدود ۲ میلیارد و ۷۹ میلیون مترمکعب رسید که باگذر از رکورد سال ۹۹ حدود چهار درصد افزایش را نشان میدهد.
به گزارش شرکت نفت مناطق مرکزی، احمد رجبی درباره رکوردشکنی بازتولید گاز از مخزن شوریجه گفت: با توجه به طولانی شدن فصل سرد سال ۱۴۰۰ و همسو با تأمین گاز مورد نیاز شبکه سراسری گاز، بازتولید گاز از این مخزن تا دهم فروردینماه ۱۴۰۱ ادامه یافت و منجر به دستیابی به این رکورد شد. وی درباره اهداف اجرای گام نخست طرح ذخیرهسازی گاز در سازند مخزن شوریجه D میدان گازی خانگیران افزود: این طرح بهمنظور تزریق روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز سبک طبیعی طی هشت ماه سال و بازتولید روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب در چهار ماه سرد سال اجرا شده است، همچنین در گام دوم امکان ذخیرهسازی روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز در فصل گرم و برداشت روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب در چهار ماه سرد سال فراهم میشود.
مدیر تولید شرکت نفت مناطق مرکزی ایران تصریح کرد: شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بهعنوان محور تولید گاز در کشور که وظیفه تولید صیانتی از بخش عمده مخازن گازی در مناطق خشکی ایران را بهعهده دارد، بهعنوان نخستین شرکت تولید گاز خشکی وظیفه بهرهبرداری از دو مخزن ذخیرهسازی گاز را بهعهده دارد که در مجموع روزانه حدود ۲۵ میلیون مترمکعب گاز در فصل سرد از این دو مخزن تولید و وارد شبکه سراسری گازی میشود.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
شوکر برقی!
-
جزئیات امضای 55 قرارداد نفتی در دولت سیزدهم
-
کدام مشترکان از پرداخت تعرفه آب، برق و گاز معاف هستند؟
-
خبر خوان
اخبارایران آنلاین