وعده های دولت قبل و به نتیجه نرسیدن آنها، کار را به اعتراض و اعتصاب کشاند
دولت سیزدهم پیگیر حل مشکلات کامیونداران معترض
گروه اقتصادی / از سال 97، دولت قبل به فعالان بخش حمل و نقل کالا و کامیونداران برای حل مشکلات این صنف وعدههایی داد که اجرا نشد اما اکنون معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی میگوید دولت برای بخش حمل کالا تصمیمات جدیدی را اجرا خواهد کرد.
رانندگان کامیون در سالهای گذشته برای حل مشکلات صنف خود، درخواستهایی داشتند که این خواستهها در دولت قبل نادیده گرفته شد. مهمترین خواسته کامیونداران، تعیین قیمت حمل کالا براساس هزینهها و تورم بود. افزایش نرخ تورم، افزایش هزینه سوخت، افزایش قیمت لوازم یدکی بخصوص قیمت لاستیک و موضوع بیمه، اعتراضات کامیونداران و رانندگان کامیون را در سالهای گذشته در پی داشت. دولت قبل برای حل این مشکلات وعدههایی را به کامیونداران داده بود، احمد کریمی، دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران با اشاره به این وعدهها میگوید: «دولت قبل در مدت زمان زیادی نسبت به مشکلات و خواسته بحق رانندگان بیتوجه بود اما در حال حاضر شرایطی ایجاد شده که هر هفته جلساتی با مسئولان برگزار میشود و امور در حال رصد است.»
شهریار افندیزاده، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز در گفتوگو با «ایران» از تلاش و پیگیری دولت سیزدهم برای حل مشکلات به جا مانده از دولت قبل در بخش حمل و نقل کالا خبر داد.
افندیزاده در این خصوص گفت: بحث حمل و نقل جادهای در هر دو بخش کالا و مسافر، با توجه به سهم بالای این نوع حمل و نقل در کشورما، اهمیت زیادی دارد. سالانه حدود 500 میلیون تن جابهجایی کالا داریم. این عدد نشان میدهد حمل و نقل کالا باید مورد توجه قرار بگیرد.
یکی از مهمترین خواستههای کامیونداران، تعین نرخ حمل کالا بر اساس افزایش هزینهها است. قیمت حمل کالا با کامیون در ۳۰ سال گذشته توافقی بوده است. شورای عالی ترابری در سال 97، تعیین نرخ کرایه حمل و نقل جادهای بر اساس پیمایش را تصویب کرد.
دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران میگوید با اینکه نرخ کرایه حمل کالا بر اساس پیمایش تعیین شده اما «افزایش نرخ کرایه حمل با توجه به رشد نرخ تورم سالانه بروزرسانی نشد.»
تعیین نرخ جدید کرایه حمل
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به درخواست کامیونداران برای افزایش نرخ کرایه حمل گفت: سالانه در کالاها و هزینههای مختلف مانند لاستیک، روغن، دستمزد و... افزایش قیمتی وجود دارد. اواخر سال گذشته، از فعالان حمل و نقل جادهای بخصوص حمل و نقل کالا و مسافر درخواست کردیم بهخاطر معیشت و حفظ رفاه مردم، در حمل و نقل افزایش قیمت نداشته باشیم. قرار بر این شد در پایان فروردین و پس از بررسی کارشناسی و نشست با صنفهای مختلف بخش حمل و نقل، نسبت به میزان افزایش نرخها در این بخش، اقدام لازم صورت گیرد.
او افزود: در روزهای گذشته، با صنوف مختلف و اتحادیههای حمل و نقل کالا جلساتی برگزار شده است و در روزهای آینده این جلسات ادامه خواهد داشت. تلاش میکنیم با تبادل نظراتی که انجام میشود، در جلسه ستاد تنظیم بازار در 24 فروردین، درمورد افزایش نرخ تعرفههای حمل و نقل تصمیمگیری و قطعاً تا پایان فروردین نرخ جدید حمل و نقل توسط ستاد تنظیم بازار اعلام میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از فعالان صنف تشکر میکنیم که با همکاری خود سعی کردند در حمل و نقل جادهای خللی وارد نشود و در ماه رمضان مخصوصاً برای تأمین کالا و ارائه خدمات به مردم نیازمند فعالیت بیشتر بخش حمل و نقل هستیم.
داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای نیز در مورد تصمیمات جدید برای حل مشکل چندساله کامیونداران گفت: در حال بررسی و برآورد هزینههای رانندگان هستیم که نهایتاً جمعبندی نظر کارشناسان، به ستاد تنظیم بازار ارجاع شده و قیمت نهایی مشخص میشود و درصد افزایش قیمت، بستگی به نرخ تورمی دارد که بانک مرکزی اعلام میکند.
تأمین روغن و لاستیک
کامیونداران در روزهای اخیر همچنین افزایش قیمت لاستیک و روغن را موجب افزایش هزینه حمل عنوان کردهاند. معاون حمل و نقل وزیرراه و شهرسازی با اشاره به مشکل کامیونداران در تأمین روغن و لاستیک نیز گفت: در پایان سال گذشته برای تأمین لاستیک و روغن کامیونداران از محل تولید داخل و واردات، جلساتی با وزارت صمت به عنوان متولی تأمین این کالاها برگزار و مقرر شد مسئولان وزارت صمت اقدامات لازم را انجام دهند. بر این اساس توزیع لاستیک کامیونداران بر اساس پیمایش خواهد بود و اطلاعات پیمایش از طریق سازمان راهداری در اختیار وزارت صمت قرار میگیرد. وزارت صمت مسئول تأمین لاستیک و روغن کامیونداران است که با تفاهمنامههایی که میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت انجام گرفته، مشکل تأمین روغن و لاستیک کامیونداران در سال 1401 حل میشود.
در خصوص تأمین لاستیک و روغن کامیونهای حمل بار، رئیس سازمان راهداری نیز گفت: نرخ لاستیک، روغن و قطعات یدکی دچار نوسانات قیمت است و برای تثبیت قیمت با وزارت صمت گفتوگوهایی داشتیم و از طرفی رانندگان با کمبود گازوئیل در برخی جایگاهها مواجه شدند که این دغدغه رانندگان نیز به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منعکس شده است.
بیمه رانندگان جدید
مشکل دیگری که رانندگان کامیونها سالها به دنبال حل آن هستند، موضوع بیمه است. رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای تأکید کرد که دولت این خواسته کامیونداران را پیگیری میکند. او افزود: رانندگان قدیمی از یارانهای استفاده میکنند که شامل رانندگان تازه وارد نمیشود اما طبق پیگیریهایی که از سازمان تأمین اجتماعی داشتیم، بخشنامهای صادر شده مبنی بر اینکه به ازای هر رانندهای که بازنشسته میشود، باید راننده جدیدی جایگزین شود تا مزایای یارانهای شامل حال آنها نیز بشود که این بخشنامه در برخی از استانها هنوز عملیاتی نشده اما با وجود این ، در حال پیگیری مشکلات رانندگان هستیم.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز به موضوع بیمه رانندگان پرداخت و گفت: بیمه تأمین اجتماعی درخواست رانندگانی است که بیمه نیستند. در این خصوص گفتوگوهایی با سازمان تأمین اجتماعی صورت گرفته است. انتظار داریم سازمان تأمین اجتماعی نسبت به بیمه کسانی که جدیداً به خانواده حمل و نقل جادهای اضافه شدهاند، هرچه زودتر اقدام کند.
در روزهای اخیر در برخی شهرها حمل کالا بویژه سبزیجات و تره بار با تأخیر صورت گرفته و موجب افزایش قیمت کالاهایی مانند گوجهفرنگی، پیاز و سیب زمینی شده است. دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران دراین باره گفت: متأسفانه فراخوانی از سوی یک مجموعه جعلی در خارج از کشور، برای توقف فعالیت رانندگان کامیون منتشر شد. این فراخوان از سوی اتحادیهای تحت عنوان اتحادیه سراسری رانندگان و کامیونداران در فضای مجازی منتشر شده که اساساً چنین اتحادیهای وجود خارجی ندارد. کریمی تأکید کرده: مشکل حمل کالا از روز گذشته رفع شده و حمل بار در سراسر کشور روند عادی دارد.
سوخت فراهم است
روز گذشته در فضای مجازی، تصاویری از صفکامیونها برای دریافت سوخت منتشر شده بود. دبیر انجمن صنفی کامیونداران علت این مشکل را کمبود سوخت ناوگان عنوان کرد. اما کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در گفتوگو با مهر، گفت: مشکلی برای عرضه گازوئیل به کامیونداران وجود ندارد. هر مشکلی بوجود بیاید و از طریق سامانه گزارش شود، در سایت شرکت پخش اعلام خواهیم کرد.
همچنین مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه کرمان در واکنش به برخی اخبار با موضوع کمبود گازوئیل در جنوب این استان تأکید کرد: وقفه عرضه گازوئیل در جنوب کرمان تنها مربوط به یک جایگاه فروش بود که پس از دو تا سه ساعت نیاز جایگاه تأمین شد.
در حال حاضرتخصیص سوخت به کامیونها بر اساس پیمایش است. قیمت هر لیتر گازوئیل سهمیهای کامیون 300 تومان است که سوخت اضطراری نیز به قیمت هر لیتر 600 تومان برای کامیونها در نظر گرفته شده و جایگاهها موظف به عرضه این سوخت هستند.
با توجه به اینکه بیشترین جابهجایی بار در کشور از طریق حمل و نقل جادهای است توجه به مطالبات فعالان این حوزه در دستور کار دولت قرار گرفته است. از سوی دیگر دولت به این موضوع توجه دارد که افزایش کرایه حمل بار بر قیمت کالاها تأثیر نداشته باشد به همین دلیل تصمیمگیری در این خصوص بعد از بررسیهای کارشناسی دقیق و با نظر ستاد تنظیم بازار اعلام میشود.
وزیر راه وشهرسازی :
۷۰ درصد اراضی اجرای طرح نهضت ملی مسکن تأمین شد
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه ۷۰ درصد اراضی اجرای طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده است از عملیاتی شدن ۲ میلیون واحد مسکونی این طرح در۶ ماهه نخست امسال خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی در نشست با اعضای کمیسیون عمران مجلس گفت: هم اکنون حدود ۲ میلیون و۴۰۰ هزار واحد زمین آماده آغاز عملیات اجرایی است که با این میزان زمینی که آماده شده به همراه آغاز عملیات اجرایی بیش از۸۸۰ هزار واحد مسکونی، بیش از۷۰ درصد اراضی اجرای طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده است. قاسمی توضیح داد: بر اساس آمار، عملیات اجرایی ۸۸۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده است. همچنین حدود ۳۲۰ هزار واحد نیز وارد عملیات اجرایی شدند که مجموع آنها بالای یک میلیون در سطح کشور است. وی تصریح کرد: با برنامهریزیهای وزارت راه و شهرسازی در۶ ماهه سال جاری (۱۴۰۱) سهم اجرای طرح نهضت ملی مسکن به ۲ میلیون واحد مسکونی میرسد و با این احتساب، تلاش خواهد شد تا در زمانبندی اعلام شده واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی احداث و تکمیل شود.
تشکیل بانک زمین
وی در بخش دیگری از سخنان خود تشکیل بانک زمین در وزارت راه و شهرسازی را از جمله اقدامات مناسب ارزیابی کرد و گفت: بخش عمده اراضی تأمین شده طرح نهضت ملی مسکن از اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی است و انتظار میرود تا سایر وزارتخانهها و ارگانها در تأمین اراضی برای اجرای مسکن همکاری بیشتری با وزارت راه و شهرسازی داشته باشند. قاسمی اعلام کرد: ایجاد شهرها و شهرکهای جدید از دیگر برنامههایی است که وزارت راه و شهرسازی در دستور کار دارد. در همین خصوص نیز حدود۳۰ شهرک جدید در مراحل تغییر کاربری هستند و بزودی ایجاد خواهند شد. وی تکمیل و واگذاری واحدهای مسکونی باقیمانده مسکن مهر را بیش از۲۰۰ هزار واحد برشمرد و فعالیت برای اتمام این واحدها را یادآوری کرد.
راهاندازی سامانه گزارشدهی پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در نشست مشترک با وزیر راه و شهرسازی با مثبت ارزیابی کردن اقدام وزارت راه و شهرسازی در حوزه تملک زمین، خواستار راهاندازی سامانه گزارشدهی بهروز از پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن شد. محمدرضا رضاییکوچی ضمن اعلام این مطلب که در حوزه تملک زمین در اجرای طرح نهضت ملی مسکن اقدامات مناسبی از سوی وزارتخانه راه و شهرسازی انجام شد، خواستار تعریف سامانهای بهروز برای ارائه آمار از میزان پیشرفت طرح تولید مسکن شد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: سامانهای تعریف و هفتگی بهروز شود تا میزان پیشرفت پروژههای مختلف طرح نهضت ملی مسکن در تمامی استانها و شهرها مشخص و ارائه شود. رضاییکوچی ادامه داد: درخصوص قیمت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن باید راهکارهایی ارائه شود تا متقاضیان تأیید شده بتوانند برنامهریزی داشته باشند. همچنین درخصوص آورده متقاضیان نیز باید به نحوی برنامهریزی شود که آورده متقاضیان در استطاعت و توان پرداخت مردم باشد.
تأمین 90 درصد اراضی نهضت ملی مسکن در استان البرز
مدیرکل راه وشهرسازی استان البرز گفت: بیش از۹۰ درصد اراضی مورد نیاز ۴ساله طرح نهضت ملی مسکن در استان تأمین شده و در این زمینه، استان البرز پیشرو است. رضا خالقی با اعلام ثبت نام ۲۱۲ هزار و ۳۴۳ نفر در طرح نهضت ملی مسکن گفت: تعداد واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده برای استان البرز یکصدهزار و۵۷۲ واحد است و با انجام پالایشها تاکنون ۶۲ هزار و ۹۵۵ نفر رد درخواست شدهاند و ۱۷ هزار و ۵۱۰ نفر نیز انصراف دادهاند و ۳۸ هزار و ۵۱۴ نفر منتظر تأیید استعلام هستند که در این میان ۷۸ هزار و ۴۳۹ نفر منتظر بررسی مدارک هستند. از این تعداد برای ۶ هزار و۳۰ نفر تخصیص پروژه انجام شده است. مدیرکل راه وشهرسازی استان البرز در مورد تأمین زمین در استان گفت: بیش از۹۰ درصد اراضی مورد نیاز ۴ ساله طرح نهضت ملی مسکن تأمین شده و در این زمینه، استان البرز پیشرو است. باتوجه به اینکه استان کوچک البرز بعد از استان تهران، پرتراکمترین استان درکشور به شمار میآید، با محدودیت اراضی مواجه هستیم، با کار مطالعاتی که از تیرماه انجام شد، توانستیم مصوبات شهرکهای جدید مسکونی با موضوع امکان سنجی و مکانیابی را از استان اخذ کنیم.
مدیرکل راه وشهرسازی استان البرز با اشاره به اخذ مصوبه ۳ شهرک مسکونی در استان البرز افزود: هریک از شهرهای جدید میانگین ۳۰۰ هکتار است و در تأمین زمین بر اساس سهمیه در استان مشکلی نداریم و با توجه به اعلام سازمان ملی زمین و مسکن، استان البرز در تأمین زمین مسکن رتبه اول را کسب کرده است. خالقی در ادامه افزود: شهرهای جدید استان البرز در طرح نهضت ملی مسکن؛ اقبالیه، صالحیه و شهرک جدید فخر ایران است، این سه شهر قطعی شدهاند و در لیست انتظار دو شهرجدید نیز پیشبینی شده است که درصورت افزایش سهمیه یا بارگذاری تراکمی اگر نیاز به توسعه و اراضی باشد، حتماً از دو شهرک جدید در مجاورت نظرآباد و اشتهارد بهره خواهیم برد. وی در مورد مسکن مهر، آن بخشی که اداره راه و شهرسازی استان البرز متولی است، تصریح کرد: در یک سالی که گذشت، تمامی پروژههای نیمه تمام مسکن مهر تکمیل شده است و به مرحله نصب انشعاب و آسانسور رسیده و بحث ساماندهی متقاضیان و صدور قرارداد و کارت قسط در حال انجام است.
خالقی در مورد بافتهای فرسوده استان البرز اظهار کرد: در استان البرز ۲ هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی شناخته شده داریم البته در زمینه کارهای روبنایی پروژههای مختلفی انجام شده است از جمله مدرسه، ایجاد کلانتری، مراکز فرهنگی، خانه بهداشت و در حال حاضر ۸ پروژه شاخص در این زمینه وجود دارد که در حال تکمیل است و تأمین اعتبار از طریق سطح ملی و هم از طریق سفر رئیس جمهور پیشبینی شده است تا ۸ پروژه را نیز به اتمام رسانیم.
شرط تزریق واکسن همراه با تست منفی کرونا برای ورود به کشور
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ضمن اعلام حذف محدودیتهای کرونایی مربوط به همه کشورها، آخرین مقررات پذیرش مسافران ورودی در پروازهای بینالمللی به ایران را اعلام کرد.
«میراکبر رضوی» اظهار داشت: براساس مصوبه یکصد و دوازدهمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، محدودیتهای کرونایی مربوط به همه کشورها حذف شده و تمامی مسافران بالای ۱۲ سال در پروازهای ورودی به ایران با تزریق دو دوز واکسن کرونا و داشتن تستهای پی سی آر منفی، میتوانند وارد کشور شوند.
وی افزود: مسافران ورودی به کشور باید در محدوده ۷۲ ساعت مانده به پرواز، به انجام آزمایش PCR اقدام کنند و گواهی جواب منفی تست کرونا را به زبان انگلیسی به همراه داشته و از آخرین نوبت تزریق واکسن آنها ۱۴ روز گذشته باشد.
رضوی در ادامه افزود: همچنین در این جلسه مقرر شد، ایرلاینها برای صدور بلیت برای سفرهای هوایی به سامانه «ایران من» متصل باشند و کنترل مسافران جهت مدیریت بیماری کرونا از طریق سامانه مذکور صورت گیرد.
حمل و نقل ریلی گلوگاه جهش اقتصادی کشور
مدیرعامل شرکت راه آهن، حمل و نقل ریلی را گلوگاه جهش اقتصادی کشور دانست و گفت: اکنون مسئولان ارشد نیز به این موضوع باور دارند.
سید میعاد صالحی افزود: تغییراتی در سیاستهای راهآهن ایجاد شده است و بزودی شاهد ثمرات و نتایج اقداماتی که در ۵ ماه گذشته انجام شده است، خواهید بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: خیلیها اعتقاد نداشتند که حمل و نقل ریلی گلوگاه جهش اقتصادی کشور است ولی اکنون مسئولان ارشد بر این موضوع باور دارند.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: اکنون در حوزه حمل و نقل ریلی، دهها مشکل به ما به ارث رسیده است که یکی از این موضوعات، بحث معیشت کارکنان محترم راهآهن است.
وی تأکید کرد: ما در وضعیت استخدامی مشکل داریم و امیدواریم بتوانیم این مشکلات را به صورت سیستمی و در برخی از مسائل دیگر به صورت نقطهای برطرف کنیم.
صالحی یادآور شد: یکی از موضوعاتی که در کشور مغفول مانده مربوط به حوزه حمل و نقل ریلی است. امیدواریم که بتوانیم در بحث سیاستگذاری اقدامات مؤثری انجام دهیم و این اقدام میسر نمیشود مگر اینکه امید ایجاد کنیم تا کارها رو به جلو بروند.
جابهجایی بیش از ۱۷ میلیون تن کالاهای اساسی از بندر امام خمینی(ره)
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان گفت: سال گذشته بیش از ۱۷ میلیون تن کالاهای اساسی از بندر امام (ره) جابهجا شد که نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ رشد ۳۳،۴ درصدی را نشان میدهد.
غلامعباس بهرامی نیا در گفتوگو با مهر اظهار کرد: سال ۱۴۰۰ جابجایی کالاهای اساسی با رشد ۳۳،۴ درصد به میزان ۱۷ میلیون و ۴۸۶ هزار و ۲۷۰ تن به ثبت رسید.
وی افزود: این میزان جابهجایی کالاهای اساسی توسط ۷۳۵ هزار و ۸۵۴ کامیون به سایر نقاط کشور انجام شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خوزستان بیان کرد: امسال نیز برنامه ریزی شده در صورت همزمان شدن جابهجایی کالاهای اساسی از بندر امام خمینی(ره) با محصولات کشاورزی این استان، بیشترین ناوگان حمل و نقل کالا به خوزستان هدایت شود.