ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام جعفر صادق (ع): کسی که خداوند خیر را برای او اراده کرده باشد، محبت حسین علیهالسلام و زیارتش را در دل او میاندازد و کسی که خداوند بدی را برایش بخواهد، کینه و خشم حسین علیهالسلام و خشم زیارتش را در دل او میاندازد. وسایلالشیعه/14/496
شوکت حجت: صدای مرحوم مرتضی احمدی بیتکرار بود
صدای راوی «شکرستان» را بارها عوض کردیم اما هیچ کدام آنطور که میخواستیم نشد؛ زیرا صدای مرحوم مرتضی احمدی بیتکرار بود. در کارهای طولانی و درازمدت که به دل مینشیند و مردم دنبال میکنند، بهتر است که صدا تغییر نکند. مگر اینکه دیگر چارهای نباشد مثل درگذشت گویندهها که باز هم سعی میکنیم صداها را شبیه صدای قبلی انتخاب کنیم؛ مثلاً در همین «شکرستان» متأسفانه ما سه ـ چهار گوینده را از دست دادیم. راوی «شکرستان» را که مرحوم مرتضی احمدی بودند بارها و بارها جابهجا کردیم اما آن چیزی که میخواستیم نشد. همینطور آقایان محمد عبادی، مهدی آریننژاد و اصغر افضلی که نبودشان به نقاشی ترکیب صداها لطمه میزند.
بخشی از سخنان مدیر دوبلاژ انیمیشن شکرستان در گفتوگو با ایسنا
شرط توفیق سریال های مذهبی در پخش جهانی
حسن هدایت
تهیهکننده، کارگردان و فیلمنامهنویس
تجربه نشان داده است که یکی از ژانرهای بسیار موفق بخصوص در تلویزیون، سریالهای تاریخی است که یکی از شاخههای فرعیاش سریالهای مذهبی تاریخی است که همیشه طرفداران خودش را داشته است؛ طیف طرفداران سریالهای مذهبی گسترده است، مخاطبان هم از منظر تاریخی و جذابیت داستانی به اینگونه فیلمها و سریالها توجه میکنند. بههمین دلیل تجربه طولانی در تمام دنیا ثابت کرده است که اینها سریالهای خوبی هستند و در ایران اینگونه کارها موفق بودهاند؛ بجز تعدادی از کارهای ضعیف و ناخوشایند که در این مدت ساخته شد و مخاطب هم استقبال نکرد.
در کل سریالهای مذهبی تاریخی ایرانی در دنیا به لحاظ اکران موفق نبوده است. اینکه چرا سریالهای مذهبی تاریخی ما در کشورهای عربی بهطور عام و کشورهای مسلمان به طور خاص که هم دین هستیم، نمایش داده نمیشود، دو دلیل دارد. یکی اینکه خوب ساخته نمیشوند و دوم اینکه ما با دید بسته با اینگونه سریالها بخصوص در تلویزیون برخورد میکنیم و میخواهیم از یک زاویه مشخص به موضوعات توجه شود و این در حالی است که با کمی سعه صدر میتوان فیلمهایی ساخت تا در همه کشورها نمایش داده شوند. نکته دیگری که میشود به آن اشاره کرد این است که سریالهای مذهبی به طور معمول بین 50 تا 500 درصد بیشتر از سریالهای پرهزینه، هزینه دارند، اما اغلب، به استثناء چند اثر واقعاً فاخر، انعکاس آنها آنچنان که باید و شاید نیست و اگر تماشاگران آن را میبینند به خاطر موضوع و بنمایه مذهبی آنهاست که به آن عشق میورزند. همه اینها یعنی در این حوزه هنوز بسیار بسیار جای کار وجود دارد چنین موضوعاتی که جزو فرهنگ و اعتقادات مردم است باید بسیار حرفهای و در طرازی بالاتر از استاندارد ساخته شوند و در این صورت حتماً با استقبال صدچندان مواجه خواهند شد.
کتیبه زخم
عبدالرحیم سعیدیراد
شاعر
سوزش آفتاب مانع میشود تا مرد سرش را بالا بگیرد؟ یادش که میآید چگونه راه را بر خورشید بسته است؛ پاهایش سست میشود. میایستد و از دل میگذراند: «اگر مرا نبخشد؟...»
تیرهای آفتاب همچنان در چشمهایش فرو میرود. دیگر نمیتواند قدم بردارد. تردید امانش را بریده است؛ اما چهره مهربان امام که به یادش میآید دلش محکم میشود. خم میشود و بندچکمههایش را باز میکند و گره میزند و به گردن میآویزد. شنهای داغ صحرا به پاهای برهنهاش بوسه میزند. صدای ضربان قلبش را فرشتهها به تبرک میبرند. حالا مرد جلوی خیمهای رسیده که قلب زمین است. میخواهد حرفی بزند. صدایش در نمیآید. نگاهش را از روی شنهای داغ به پرده خیمه میدوزد. ناگهان دستی پرده خیمه خورشید را بالا میزند و گوید: خوش آمدی حرّ...!
منابع نهضت عاشورا -4
نقش غالیان در تحریف حماسه عاشورا
اسماعیل علوی
دبیر گروه پایداری
ابی عبدالله حسین بن حمدان الخصیبی یکی از چهرههای برجسته مکتب تاریخ نگاری شام است. وی دو قرن پس از واقعه عاشورا در شهر حلب در خانوادهای شیعی به دنیا آمد. پدرش حمدان بن خصیب و عموهایش احمد و ابراهیم با امام حسن عسکری(ع) مراوده داشتند. وی محدث و راوی اخبارشیعه امامیه در عصر غیبت صغری و سالهای آغازین غیبت کبری و مورد احترام فرقه نصیریه است. خصیبی مؤلف کتاب جنجالی «الهدایة الکبری» و متهم به گرایشهایی غالیانه است. در دوران حیات وی سیف الدوله حمدانی که گرایش شیعی داشت حاکم حلب ورقه بود. خصیبی ارادت خاصی به اهل بیت پیامبر اکرم(ص) داشت و بناهای معروف مقام و مشهد الحسین، در حلب به همت وی ساخته شدهاند. وی در زمان حیات و حتی مدتها پس از آن طرفداران سفت و سختی در برخی شهرهای ایران از جمله کرمانشاه، زنجان، قزوین و ری داشته است.
خصیبی پنج گزارش مفصل از واقعه کربلا نقل کرده که آنها را با دو یا سه واسطه به امام باقر وامام صادق(ع) نسبت میدهد. هر پنج گزارش، مشحون از شرح امور غریبه که بیانگر تصرف بیقید و شرط امام حسین(ع) در نظام هستی و قائل به علم غیب نامحدود آن حضرت(ع) است، میباشد. داستان امسلمه با وجود نقل در برخی منابع دیگر بهصورت مختصر، با حواشی و تفصیل آن، فقط از سوی خصیبی روایت شده است. در نقل خصیبی در آغاز حرکت امام حسین(ع) از مدینه و شکلگیری سفر شهادت امسلمه به نزد امام(ع) آمده و میگوید: «پیامبر مقداری خاک به من داده و فرموده است؛ هرگاه فرزندم حسین(ع) بهسوی عراق حرکت کرد به این خاک نظر کن، وقتی به خون آغشته شد بدان که حسین(ع) را کشتهاند. پس از این سفر صرفنظر کن که انتهایش کشته شدن است.» امام حسین(ع) در پاسخ از روز، ساعت و محل کشته شدنش خبر میدهد و حتی قاتلان خود را یک به یک با جزئیات معرفی میکند و علاوه برآنها صحنه کشته شدن خودش را به امسلمه نشان میدهد. این در حالی است که براساس تعالیم اسلامی که مورد تأیید عالمان دینی است، اگر چه نمیتوان امام حسین(ع) را از فرجام کار بیخبر دانست، اما بسط آن با شرح جزئیات روز، ساعت، محل شهادت و معرفی قاتلان و برتر از آن نشان دادن صحنه شهادت فقط ازسوی خصیبی نقل شده و با توجه به بعد مکان و زمان نمیتوان چندان به آن اعتماد کرد.
در بررسی گزارشهای خصیبی از حادثه عاشورا به این نتیجه میرسیم که غلات، مقامی خداگونه برای ائمه و از جمله امام حسین(ع) قائل بودهاند. حداقل آسیب این نوع نگرش در ارتباط با حماسه عاشورای حسینی(ع) خدشه در اهداف قیام اباعبدالله الحسین(ع) و تحتالشعاع قرار دادن اجرای فریضه امر بهمعروف و نهی از منکراست؛ امری که امام هادی(ع) به مقابله با آن برخاست و بیشترین اهتمام خویش را صرف تکذیب و نفی غالیان نمود.
دبیر گروه پایداری
ابی عبدالله حسین بن حمدان الخصیبی یکی از چهرههای برجسته مکتب تاریخ نگاری شام است. وی دو قرن پس از واقعه عاشورا در شهر حلب در خانوادهای شیعی به دنیا آمد. پدرش حمدان بن خصیب و عموهایش احمد و ابراهیم با امام حسن عسکری(ع) مراوده داشتند. وی محدث و راوی اخبارشیعه امامیه در عصر غیبت صغری و سالهای آغازین غیبت کبری و مورد احترام فرقه نصیریه است. خصیبی مؤلف کتاب جنجالی «الهدایة الکبری» و متهم به گرایشهایی غالیانه است. در دوران حیات وی سیف الدوله حمدانی که گرایش شیعی داشت حاکم حلب ورقه بود. خصیبی ارادت خاصی به اهل بیت پیامبر اکرم(ص) داشت و بناهای معروف مقام و مشهد الحسین، در حلب به همت وی ساخته شدهاند. وی در زمان حیات و حتی مدتها پس از آن طرفداران سفت و سختی در برخی شهرهای ایران از جمله کرمانشاه، زنجان، قزوین و ری داشته است.
خصیبی پنج گزارش مفصل از واقعه کربلا نقل کرده که آنها را با دو یا سه واسطه به امام باقر وامام صادق(ع) نسبت میدهد. هر پنج گزارش، مشحون از شرح امور غریبه که بیانگر تصرف بیقید و شرط امام حسین(ع) در نظام هستی و قائل به علم غیب نامحدود آن حضرت(ع) است، میباشد. داستان امسلمه با وجود نقل در برخی منابع دیگر بهصورت مختصر، با حواشی و تفصیل آن، فقط از سوی خصیبی روایت شده است. در نقل خصیبی در آغاز حرکت امام حسین(ع) از مدینه و شکلگیری سفر شهادت امسلمه به نزد امام(ع) آمده و میگوید: «پیامبر مقداری خاک به من داده و فرموده است؛ هرگاه فرزندم حسین(ع) بهسوی عراق حرکت کرد به این خاک نظر کن، وقتی به خون آغشته شد بدان که حسین(ع) را کشتهاند. پس از این سفر صرفنظر کن که انتهایش کشته شدن است.» امام حسین(ع) در پاسخ از روز، ساعت و محل کشته شدنش خبر میدهد و حتی قاتلان خود را یک به یک با جزئیات معرفی میکند و علاوه برآنها صحنه کشته شدن خودش را به امسلمه نشان میدهد. این در حالی است که براساس تعالیم اسلامی که مورد تأیید عالمان دینی است، اگر چه نمیتوان امام حسین(ع) را از فرجام کار بیخبر دانست، اما بسط آن با شرح جزئیات روز، ساعت، محل شهادت و معرفی قاتلان و برتر از آن نشان دادن صحنه شهادت فقط ازسوی خصیبی نقل شده و با توجه به بعد مکان و زمان نمیتوان چندان به آن اعتماد کرد.
در بررسی گزارشهای خصیبی از حادثه عاشورا به این نتیجه میرسیم که غلات، مقامی خداگونه برای ائمه و از جمله امام حسین(ع) قائل بودهاند. حداقل آسیب این نوع نگرش در ارتباط با حماسه عاشورای حسینی(ع) خدشه در اهداف قیام اباعبدالله الحسین(ع) و تحتالشعاع قرار دادن اجرای فریضه امر بهمعروف و نهی از منکراست؛ امری که امام هادی(ع) به مقابله با آن برخاست و بیشترین اهتمام خویش را صرف تکذیب و نفی غالیان نمود.
روایتی شاعرانه از شهادت حضرت علیاصغر(ع)
فیلمتئاتر «طفل و تیر و تشنگی» به کارگردانی حجتالله ناظری همزمان با آغاز ماه محرم در پرتال اینترنتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر میشود. این فیلمتئاتر بهعنوان نذر فرهنگی به رایگان دراختیار عموم علاقهمندان و عزاداران سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) در سراسر کشور قرار میگیرد.
شیوه برگزاری این نمایش به شکل اجرای زنده عروسکی و موضوع آن نیز درباره یکی از وقایع روز عاشورا است. «طفل و تیر و تشنگی» که به شیوه زنده-عروسکی اجرا میشود و تیر سه شعبه که باید تصمیم بزرگی بگیرد. باید برود یا نرود. او مقصر است یا باید تقدیر را رقم بزند؟ باد و آسمان و آفتاب او را راهنمایی میکنند. حضرت علیاصغر (ع) روی دستان امام حسین (ع) است و...
نویسندگی نمایشنامه « طفل و تیر و تشنگی» را مهدی پوررضاییان برعهده داشته و تولید آن نیز از سوی گروه نمایشی مکتب و به تهیهکنندگی مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صورت گرفته است. در این نمایش هنرمندانی همچون زهرا مریدی، مرجان امیرارجمند، سارا بنیصدر، مریم کیاهاشمی، رکسانا تاجالدینی، الهه زادهمحمدی، سمیرا شرافتی، دنیا قاسمی، سمیه نادری بهعنوان بازیگر و عروسکگردان حضور دارند. مشاوره طراحی و ساخت عروسکها را نیز عادل بزدوده بهعهده داشته است.
این نمایش که پیشتر و در سال 1385 به روی صحنه رفته است، روایتی شاعرانه از شهادت مظلومانه حضرت علیاصغر (ع) را پیش روی علاقهمندان قرار میدهد. فیلمتئاتر «طفل و تیر و تشنگی» از روز ۲۵ تا ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ در پایگاه مجازی کانون به نشانی th.kpf.ir بهصورت رایگان در دسترس عموم قرارمیگیرد.
فیلمتئاتر «طفل و تیر و تشنگی»
کارگردان: حجتالله ناظری
نویسنده: مهدی پوررضاییان
یک تراژدی جمعی
بهاءالدین مرشدی
داستاننویس
یک کتاب دارد حافظ موسوی با اسم شعرهای خاورمیانه. هروقت یاد این کتاب میافتم همان سطر اول آن شعرش به یادم میآید که میگوید: «اینجا خاورمیانه است» و بعد هم میگوید که: «ما با زبان تاریخ حرف میزنیم» و بعد هم: «خوابهای تاریخ میبینیم.»
این شعر همیشه برای من شعری مهیب بوده. اصلاً فکر کردن به این جملهها و جملههای دیگر شعر آدم را به سرزمینهایی میبرد که همیشه در آن انتظار یک اتفاق میکشد. اما در کنار همه اینها و همه این تاریخی که این شعر میگوید در دل خود هزاران هزار قصه دارد. اصلاً به گمان من قصه رنجهای دنیا در همین خاورمیانه است. حالا نمیخواهم حرفهای غمگین بزنم اما میخواهم بعد از این جمله شعر حافظ موسوی که میگوید: «اینجا خاورمیانه است و این لکنته که از میان خون ما میگذرد تاریخ است» دست شما را بگیرم و به رمانی ببرم با نام «زنبوردار حلبی» که کریستی لفتری آن را نوشته و اینروزها نازنین حاجیزاده هم آن را ترجمه کرده و انتشارات بدرقه جاویدان هم منتشر کرده است.
اگر بخواهید مهیب بودن شعر بالا را درک کنید دست شما را میگیرم و شما را به جمله ابتدای این کتاب میبرم. همانجا که نوشته: «از چشمهای زنم میترسم.» و این شروعی هولآور برای یک رمان است که قرار شده قصه یک سفر را برای مخاطب روایت کند. در همان مقدمه نویسنده کتاب میگوید که ایده این کتاب از آوارگانی شکل گرفته که او در یونان دیده و مدتی در کنار آنها بوده و بعدها که به لندن میرود این آوارهها و خیال و قصهشان دست از سرش برنداشتهاند و همین شده تا دست به کار نوشتن این قصهها بشود. قصههایی حقیقی از آدمهای حقیقی.
بعضی وقتها که به کتاب «هزار و یک شب» فکر میکنم، با خودم میگویم که این همه تخیل و این همه داستان و این همه پیچ در پیچی از کجا میآید؟ چطور میشود این هزارتو را خلق کرد و خیال خواننده را در آن رها کرد و به او گفت خودت را از این همه قصه بشناس و خودت را از این هزارلایه زندگی نجات بده؟ و حالا که فکر میکنم پاسخ این پرسشهای من در همان شعر حافظ موسوی است که میگوید اینجا خاورمیانه است. و بعداز آن است که فکر میکنم که چه داستانها که این آدمها از سر گذراندهاند. چطور میشود که حتی این آدمها اینقدر سرنوشتهای عجیب و حتی سوررئالی دارند. درست همان چیزی که گابریل گارسیا مارکز میگوید و از امریکای لاتین مینویسد انگار یک رئالیسم جادویی است. جادویی در این رئالیته وجود دارد. اما در خاورمیانه این یک جادوی سیاه است که بیمحابا و بیدریغ بر مردمانش هجوم میآورد و «زنبوردار حلبی» داستان همین مرد حلبی است گرفتار در همین جادوی سیاه. یک جمله در میانه کتاب هست و مردمانی را نشان میدهد که در راه به آوارهها نان و غذا میدهند، همانجا که نوشته: «نان و گیلاس و کیسههای کوچکی از آجیل به ما دادند و بعد سرجایشان برگشتند و رفتنمان را تماشا کردند. بعدها فهمیدم نگاهی که من به اشتباه نگاهی متعجب برداشت کرده بودم از روی ترس بود، خودم را جایشان گذاشتم؛ دیدن صدها نفر که زیر بار جنگ خمیده شدهاند و بهسوی آیندهای نامعلوم میروند.»
به همین جملهها که نگاه میکنیم و عناصر جمله را کنار هم میگذاریم میبینیم همین کلمات ترس، تعجب، تماشاکردن، جنگ، خمیده شدن، آینده، آینده نامعلوم... برای به دوش کشیدن یک جادوی سیاه کافی است.
داستاننویس
یک کتاب دارد حافظ موسوی با اسم شعرهای خاورمیانه. هروقت یاد این کتاب میافتم همان سطر اول آن شعرش به یادم میآید که میگوید: «اینجا خاورمیانه است» و بعد هم میگوید که: «ما با زبان تاریخ حرف میزنیم» و بعد هم: «خوابهای تاریخ میبینیم.»
این شعر همیشه برای من شعری مهیب بوده. اصلاً فکر کردن به این جملهها و جملههای دیگر شعر آدم را به سرزمینهایی میبرد که همیشه در آن انتظار یک اتفاق میکشد. اما در کنار همه اینها و همه این تاریخی که این شعر میگوید در دل خود هزاران هزار قصه دارد. اصلاً به گمان من قصه رنجهای دنیا در همین خاورمیانه است. حالا نمیخواهم حرفهای غمگین بزنم اما میخواهم بعد از این جمله شعر حافظ موسوی که میگوید: «اینجا خاورمیانه است و این لکنته که از میان خون ما میگذرد تاریخ است» دست شما را بگیرم و به رمانی ببرم با نام «زنبوردار حلبی» که کریستی لفتری آن را نوشته و اینروزها نازنین حاجیزاده هم آن را ترجمه کرده و انتشارات بدرقه جاویدان هم منتشر کرده است.
اگر بخواهید مهیب بودن شعر بالا را درک کنید دست شما را میگیرم و شما را به جمله ابتدای این کتاب میبرم. همانجا که نوشته: «از چشمهای زنم میترسم.» و این شروعی هولآور برای یک رمان است که قرار شده قصه یک سفر را برای مخاطب روایت کند. در همان مقدمه نویسنده کتاب میگوید که ایده این کتاب از آوارگانی شکل گرفته که او در یونان دیده و مدتی در کنار آنها بوده و بعدها که به لندن میرود این آوارهها و خیال و قصهشان دست از سرش برنداشتهاند و همین شده تا دست به کار نوشتن این قصهها بشود. قصههایی حقیقی از آدمهای حقیقی.
بعضی وقتها که به کتاب «هزار و یک شب» فکر میکنم، با خودم میگویم که این همه تخیل و این همه داستان و این همه پیچ در پیچی از کجا میآید؟ چطور میشود این هزارتو را خلق کرد و خیال خواننده را در آن رها کرد و به او گفت خودت را از این همه قصه بشناس و خودت را از این هزارلایه زندگی نجات بده؟ و حالا که فکر میکنم پاسخ این پرسشهای من در همان شعر حافظ موسوی است که میگوید اینجا خاورمیانه است. و بعداز آن است که فکر میکنم که چه داستانها که این آدمها از سر گذراندهاند. چطور میشود که حتی این آدمها اینقدر سرنوشتهای عجیب و حتی سوررئالی دارند. درست همان چیزی که گابریل گارسیا مارکز میگوید و از امریکای لاتین مینویسد انگار یک رئالیسم جادویی است. جادویی در این رئالیته وجود دارد. اما در خاورمیانه این یک جادوی سیاه است که بیمحابا و بیدریغ بر مردمانش هجوم میآورد و «زنبوردار حلبی» داستان همین مرد حلبی است گرفتار در همین جادوی سیاه. یک جمله در میانه کتاب هست و مردمانی را نشان میدهد که در راه به آوارهها نان و غذا میدهند، همانجا که نوشته: «نان و گیلاس و کیسههای کوچکی از آجیل به ما دادند و بعد سرجایشان برگشتند و رفتنمان را تماشا کردند. بعدها فهمیدم نگاهی که من به اشتباه نگاهی متعجب برداشت کرده بودم از روی ترس بود، خودم را جایشان گذاشتم؛ دیدن صدها نفر که زیر بار جنگ خمیده شدهاند و بهسوی آیندهای نامعلوم میروند.»
به همین جملهها که نگاه میکنیم و عناصر جمله را کنار هم میگذاریم میبینیم همین کلمات ترس، تعجب، تماشاکردن، جنگ، خمیده شدن، آینده، آینده نامعلوم... برای به دوش کشیدن یک جادوی سیاه کافی است.
عکس نوشت
آیین سنتی «صلا» روز گذشته در حرم رضوی برگزار شد. این آیین در روز اول محرم برگزار میشود و قدمتی 300 ساله دارد. صلا به معنی دعوت کردن و فرا خواندن است. خبرگزاری ایسنا گزارش تصویری از مراسم منتشر کرده است که جمعی از خادمان با قرائت شعر و نوحهخوانی با مضمون حرم و امام حسین (ع) زائران را برای شرکت در مراسم عزاداری دعوت میکنند.
هنرمندان در فضای مجازی
برخی از ناشران و صفحاتی که به کتاب میپردازند از روز جهانی عاشقان کتاب سخن گفتند و این روز را به دوستداران کتاب تبریک گفتند. همچنین علی سلیمانی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر همچنان در حال جنگ با کرونا است این روزها دوستانش برای او با ذکر «یاعلی»از او میخواهند که زودتر از بستر بیماری بلند شود.
نگاه از تو شکل میبندد
مرضیه وفا مهر عکسی از ناصر تقوایی منتشر کرد و برای او شعری از احمد شاملو نوشت: «کلام از نگاه تو شکل میبندد/ خوشا نظر بازیا که تو آغاز میکنی» ناصر تقوایی متولد تیرماه 1320 است. او کارگردان، نویسنده است و «ناخدا خورشید» بهترین فیلم اوست. او سال 1382 قرار شد که فیلم «چای تلخ» رابسازد که به دلایل مالی و مسائل دیگر کار نیمهکاره رها شد و حسرت این موضوع هم بر دل خودش ماند و هم بر دل دوستدارانش.
چهرهها
هومن بهمنش مدیر فیلمبرداری سریال «خاتون» با پخش اولین قسمت این سریال از پلتفرم نماوا نکاتی درباره پخش کیفیت این کار گفته است: «راستش نمیدانم چه بر سر کیفیت نمایش و اندازه رنگ و نور این سریال در تلویزیونهای خانگی تک تک شما که با سلیقههای گوناگون تنظیم رنگ و نور شدهاند خواهد آمد. ولی تنها الگوی درست برای تطبیق آنچه ما ساختیم و آنچه شما تحویل میگیرید همین تصویری است که در آنونسها و یا عکسهایی که اینجا گذاشتهام و شما در ال سیدی موبایلهایتان میبینید است. امیدوارم که به چشمان زیبایتان احترام گذاشته و همت کنید بعد از ورود به بخش(تصویر) picture منوی تلویزیون گزینه (بخش رنگ و نور تنظیمات تلویزیون)یکی از گزینههای cinema یا standard انتخاب نموده و توسط گزینه reset در همان صفحه به تنظیمات مورد نظر نزدیک شوید. لطفاً از گزینههایی مثل vivid و سایر گزینههای دیگر برای دیدن این سریال خودداری کنید.»
اسدالله امرایی مترجم در صفحه خود از تعطیلی کافه کتاب بوستان گفتوگو واقع در کوی نصر بوستان گفتوگو ابزار نگرانی کرده است و از مردم خواسته از این کافه اهل کتاب حمایت کنند: «پس از دو سال فعالیت و تلاش متأسفانه در آستانه تعطیلی قرار گرفته. به نهادهای متولی که امیدی نیست مگر علاقهمندان کتاب همتی کنند که ضرر کمتری متحمل شوند.»
علی درستکار که روزگاری یکی از محبوبترین مجریهای تلویزیون بود و البته این روزها بیشتر در فضای مجازی فعالیت دارد به مناسبت روز اول محرم نوشت: «به هم یادآوریم که مردم حرمت دارند!»
حریم مردم محترم است!
شیوا مقانلو نویسنده و مترجم در صفحه خود عکسی از دانشگاه سرسبز هرات منتشر کرده است و درباره این عکس نوشت: «عکس را یک دوست افعانستانی برایم فرستاد. چراغ هرات روشن باشد و مردمش پیروز.»
محسن کیایی یکی از هنرمندان عرصه سینما است که علاوه بر انتشار اخبار سینمایی به مسئولیت اجتماعی خود در جامعه هم میپردازد. او در پست اخیر خود درباره کرونا و ضرورت واکسن نوشته است: «واکسینه شدگان مبتلا به دلتا 6 روزه بر کرونا غلبه میکنند.»
مهرداد اسکویی هم در صفحه خود از شروع تحقیقات جدیدی خبر داد: «همیشه پروژههای تحقیقاتی بین رشتهای برایم بسیار ارزشمند است. مینا سعیدی شهروز، دکترای معماری و شهرسازی از پاریس است. سالهاست بین دو کشور کار و فعالیت میکند و شاگردان بسیاری هم تربیت کرده است. بزودی در دو پروژه، تحقیقاتی مهم را با یکدیگر آغاز خواهیم کرد. خوشحالم که در فیلم مستند جدیدی که در حال ساخت دارد توانستهام کمکهایی بکنم. طی همه این سالها پیرامون کارهای پژوهشیام، مینا خیلی راهنماییام کرد. امیدوارم این دو پروژه پژوهشی آماده انتشار گردد و نتیجه تلاشهایمان مورد توجه قرار گیرد.»
روایت شاهنامه با صدای خاطره برانگیز
شمسی فضلاللهی بازیگر و صدا پیشه از سال گذشته در صفحه خود با عنوان: «من و عالیجناب فردوس» به روایت داستانهای شاهنامه میپردازد. صدای گرم و دلنشین او بههمراه داستانهایی از شاهنامه برای مخاطب میتواند یادآور صدای مادربزرگها باشد. پس بد نیست این روایتها را به کودکان خود هم معرفی کنید.
تازههای نشر
نشر نو خبر از انتشار کتاب «قدرتهای جهان مطبوعات» نوشته مارتین واکر با ترجمه محمد قائد داده است: «این کتاب نگاهی است به روند پیدایش، رشد، گرفتاریها و بیم و امیدهای تحریریه دوازده روزنامه بزرگ در پنج قاره جهان. کارنامه آنها در انعکاس تحولات ایران از جشنهای 2500 ساله تخت جمشید در سال 1350 تا انقراض سلطنت نیز بررسی شده است.»
نگاه از تو شکل میبندد
مرضیه وفا مهر عکسی از ناصر تقوایی منتشر کرد و برای او شعری از احمد شاملو نوشت: «کلام از نگاه تو شکل میبندد/ خوشا نظر بازیا که تو آغاز میکنی» ناصر تقوایی متولد تیرماه 1320 است. او کارگردان، نویسنده است و «ناخدا خورشید» بهترین فیلم اوست. او سال 1382 قرار شد که فیلم «چای تلخ» رابسازد که به دلایل مالی و مسائل دیگر کار نیمهکاره رها شد و حسرت این موضوع هم بر دل خودش ماند و هم بر دل دوستدارانش.
چهرهها
هومن بهمنش مدیر فیلمبرداری سریال «خاتون» با پخش اولین قسمت این سریال از پلتفرم نماوا نکاتی درباره پخش کیفیت این کار گفته است: «راستش نمیدانم چه بر سر کیفیت نمایش و اندازه رنگ و نور این سریال در تلویزیونهای خانگی تک تک شما که با سلیقههای گوناگون تنظیم رنگ و نور شدهاند خواهد آمد. ولی تنها الگوی درست برای تطبیق آنچه ما ساختیم و آنچه شما تحویل میگیرید همین تصویری است که در آنونسها و یا عکسهایی که اینجا گذاشتهام و شما در ال سیدی موبایلهایتان میبینید است. امیدوارم که به چشمان زیبایتان احترام گذاشته و همت کنید بعد از ورود به بخش(تصویر) picture منوی تلویزیون گزینه (بخش رنگ و نور تنظیمات تلویزیون)یکی از گزینههای cinema یا standard انتخاب نموده و توسط گزینه reset در همان صفحه به تنظیمات مورد نظر نزدیک شوید. لطفاً از گزینههایی مثل vivid و سایر گزینههای دیگر برای دیدن این سریال خودداری کنید.»
اسدالله امرایی مترجم در صفحه خود از تعطیلی کافه کتاب بوستان گفتوگو واقع در کوی نصر بوستان گفتوگو ابزار نگرانی کرده است و از مردم خواسته از این کافه اهل کتاب حمایت کنند: «پس از دو سال فعالیت و تلاش متأسفانه در آستانه تعطیلی قرار گرفته. به نهادهای متولی که امیدی نیست مگر علاقهمندان کتاب همتی کنند که ضرر کمتری متحمل شوند.»
علی درستکار که روزگاری یکی از محبوبترین مجریهای تلویزیون بود و البته این روزها بیشتر در فضای مجازی فعالیت دارد به مناسبت روز اول محرم نوشت: «به هم یادآوریم که مردم حرمت دارند!»
حریم مردم محترم است!
شیوا مقانلو نویسنده و مترجم در صفحه خود عکسی از دانشگاه سرسبز هرات منتشر کرده است و درباره این عکس نوشت: «عکس را یک دوست افعانستانی برایم فرستاد. چراغ هرات روشن باشد و مردمش پیروز.»
محسن کیایی یکی از هنرمندان عرصه سینما است که علاوه بر انتشار اخبار سینمایی به مسئولیت اجتماعی خود در جامعه هم میپردازد. او در پست اخیر خود درباره کرونا و ضرورت واکسن نوشته است: «واکسینه شدگان مبتلا به دلتا 6 روزه بر کرونا غلبه میکنند.»
مهرداد اسکویی هم در صفحه خود از شروع تحقیقات جدیدی خبر داد: «همیشه پروژههای تحقیقاتی بین رشتهای برایم بسیار ارزشمند است. مینا سعیدی شهروز، دکترای معماری و شهرسازی از پاریس است. سالهاست بین دو کشور کار و فعالیت میکند و شاگردان بسیاری هم تربیت کرده است. بزودی در دو پروژه، تحقیقاتی مهم را با یکدیگر آغاز خواهیم کرد. خوشحالم که در فیلم مستند جدیدی که در حال ساخت دارد توانستهام کمکهایی بکنم. طی همه این سالها پیرامون کارهای پژوهشیام، مینا خیلی راهنماییام کرد. امیدوارم این دو پروژه پژوهشی آماده انتشار گردد و نتیجه تلاشهایمان مورد توجه قرار گیرد.»
روایت شاهنامه با صدای خاطره برانگیز
شمسی فضلاللهی بازیگر و صدا پیشه از سال گذشته در صفحه خود با عنوان: «من و عالیجناب فردوس» به روایت داستانهای شاهنامه میپردازد. صدای گرم و دلنشین او بههمراه داستانهایی از شاهنامه برای مخاطب میتواند یادآور صدای مادربزرگها باشد. پس بد نیست این روایتها را به کودکان خود هم معرفی کنید.
تازههای نشر
نشر نو خبر از انتشار کتاب «قدرتهای جهان مطبوعات» نوشته مارتین واکر با ترجمه محمد قائد داده است: «این کتاب نگاهی است به روند پیدایش، رشد، گرفتاریها و بیم و امیدهای تحریریه دوازده روزنامه بزرگ در پنج قاره جهان. کارنامه آنها در انعکاس تحولات ایران از جشنهای 2500 ساله تخت جمشید در سال 1350 تا انقراض سلطنت نیز بررسی شده است.»
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
شوکت حجت: صدای مرحوم مرتضی احمدی بیتکرار بود
-
شرط توفیق سریال های مذهبی در پخش جهانی
-
کتیبه زخم
-
نقش غالیان در تحریف حماسه عاشورا
-
روایتی شاعرانه از شهادت حضرت علیاصغر(ع)
-
یک تراژدی جمعی
-
عکس نوشت
-
هنرمندان در فضای مجازی
اخبارایران آنلاین