تلاش برای درآمدزایی مستند در <اکران حقیقت>
فرهنگی/ اکران در حوزه آثار مستند متفاوت از سینمای داستانی است و عموماً اکران جدی برای مستند وجود ندارد. اگر چه اغلب کارشناسان این حوزه معتقدند بهترین محل نمایش فیلمهای مستند تلویزیون و شبکههای مختص فیلم مستند است اما برخی آثار به لحاظ کیفیت پخش صدا و تصویر برای پرده عریض ساخته شدهاند و صاحبان این آثار اصرار به نمایش فیلمشان در سالن سینما دارند.
در ایام عادی این نمایشها عموماً به اکرانهای محدود هنری و فرهنگی بویژه در گروه هنر و تجربه خلاصه میشد؛ البته در این میان برخی استثناها همچون مستند «صفر تا سکو» سحر مصیبی هم بودند که توانستند رضایت چرخه اکران عمومی را جلب کنند. با شیوع کرونا این بخش از اکران آثار مستند هم شبیه همان سرنوشتی را که برای سینمای داستانی پیش آمد، تجربه کرد. فارغ از این آسیب که محصول شرایط ناگزیر تعطیلی و عدم استقبال مخاطب از تماشای فیلم در سالن سینما بود؛ اما جدی نگرفتن اکران آنلاین در حوزه آثار مستند و تجربی با گلایههای بسیاری همراه بود. افزایش مخاطبان آثار مستند در پلتفرمهای نمایش _اگر چه نه چندان معنادار_ اما نشانههایی امیدوارکننده بر این مدعا بود که میشود با برنامهریزی مناسب جایگاه مستند را حفظ و در لیست انتخاب تثبیت کرد. با وجود این که از همان روزهای ابتدایی اغلب صاحبنظران سینما بر این باور بودند که جریان اکران آنلاین بیش از اینکه فرصتی برای دیده شدن فیلمهای تجاری باشد باید مورد استفاده و اقبال گروه هنر و تجربه قرار بگیرد این گروه اکران بالاخره از بهمن ماه سال گذشته با راهاندازی گروه هنر و تجربه در سایت هاشور، اکران اینترنتی برخی از آثار را در این پلتفرم آغاز کرد. در همین مسیر و در اقدامی تازه چندی پیش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از طرح اکران آنلاین مستندهای تولید شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خبر داد. عصر روز دوشنبه 18 مردادماه با حضور مدیران این مرکز و فیلمسازان از این طرح با عنوان «اکران حقیقت» رونمایی شد. محمد حمیدیمقدم مدیر عامل این مرکز در این مراسم یکی از اهداف این طرح را ایجاد ارتباط ویژه میان مردم و سینمای مستند اعلام کرد: «یعنی پیوستگی، استمرار و سبدی که باعث میشود تا مخاطب در هر شرایطی بتواند فیلم مستند را بدون مشکل انتخاب کند.» او البته برگشت مالی اکران فیلمهای مستند را گام بعدی در مسیر اجرای این طرح عنوان کرد: «دلایل ما در ابتدا ارتباط مستند با مردم و مخاطبان است، در مرحله بعد برگشت سرمایه حتی در شکل حداقلی خود اهمیت دارد. این نکتهای است که به عنوان تیتر انتخاب و اعلام کردیم که باید از مستند درآمدزایی کنیم.» در مرحله اول این طرح «بانو قدس ایران» (مصطفی رزاق کریمی)، «در جستجوی خانه خورشید» (مهدی باقری)، «زیر این چتر باران میبارد» (کتایون جهانگیری)، «ف - الف» (فرشاد اکتسابی) و «بر سر خاک» (محسن خان جهانی) اکران میشوند.
وزیر فرهنگ در شورای پاسداشت زبان فارسی و نخستین دوره معرفی روستاهای قرآنی خبر داد
تشکیل ستادهای استانی برای حفظ و پالایش زبان فارسی
گروه فرهنگی/ تازهترین جلسه شورای پاسداشت زبان فارسی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و تأکید بر این برگزار شد که باید تلاش شود کلمات بیگانه و مخل هویتمان به زبان فارسی ورود پیدا نکند. افزون بر این برنامه، صالحی با حضور در آیین پایانی معرفی روستاهای قرآنی کشورمان از الگوسازی بهعنوان موضوع مهمی یاد کرد که از آن طریق میتوان فرصتی برای بروز خلاقیتهای موجود در روستاها فراهم کرد.
اقدام برای برپایی ستادهای استانی
سیدعباس صالحی در این جلسه که شامگاه دوشنبه برپا شد با بیان اینکه دبیرخانه شورا تا به امروز برای برگزاری منظم جلسات تلاش کرده، گفت: «برگزاری ماهانه جلسات پاسداشت زبان فارسی باعث ایجاد یک کمیسیون دائم نیز در این حوزه شد، همچنین در استانها هم با کمک وزارت کشور قرار شد ستادهای استانی در ذیل این کارگروه شکل بگیرد.»
او در بخش دیگری از گفتههای خود یادآور شد: «در آستانه دولت سیزدهم هستیم و طبعاً تغییرات دولتها فرصت مناسبی را برای انرژیهای جدید و پیگیریهای بیشتر فراهم میکند، از اینرو پارهای از اقدامات باید به دولت بعد گزارش و همچنین پیشنهادهای جدید نیز به آنها ارائه شود.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: «باید تلاش کرد کلمات بیگانه و مخل هویت ما به زبان فارسی ورود پیدا نکند، حتماً مراقبتها در این بخش باید تکمیل شود، از طرفی رویکرد تشویقی را باید مدنظر قرار دهیم، بالاخره یکسری کلمات متولد و ترویج شده که تشویق آنها مقولهای است که باید به آن توجه شود.»
صالحی توضیح داد که برخورد با تخلفات نیز بخشی است که باید در آن اقدامات درست انجام شود، خوشبختانه اتاق اصناف، نیروی انتظامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بخش توانسته در یک فضای مناسب اقدامات خوبی داشته باشند. وی تصریح کرد: «ساختارسازی نیز در زبان فارسی بسیار مهم است، تشکیل کمیسیون دائم و برپایی شوراها در دستگاهها و تشکیل ستادهای استانی میتواند اتفاق خوبی در این راستا باشد، البته یک شیوه نامه که بتواند فراگیر باشد باید برای این شوراها تبیین شود تا همه دستگاهها بتوانند استفاده کنند.»
برپایی آیین پایانی نخستین دوره معرفی روستاهای قرآنی ایران
بنابر خبر دیگری، سیدعباس صالحی ظهر روزگذشته ضمن حضور در آیین پایانی نخستین دوره معرفی روستاهای قرآنی ایران، گفت: «توجه به روستاها که بهعنوان یکی از مسألههای مهم اجتماعی بوده و هست در فضای 40 ساله بعد از انقلاب در ابعادی خود را نشان داده که انکار نکردنی است که ازجمله این خدمات میتوان به خدمترسانی در حوزه آب، برق، گاز، ارتباطات و... اشاره کرد.»
وزیر ارشاد درادامه گفت: «همه این خدمات وقتی به نتیجه میرسد که بدانیم 26 درصد جمعیت کشور که روستاییان هستند زندگی سالمی دارند و به این خدمات باید دو نکته دیگر هم افزود که شامل فرصت اقتصادی و معیشتی متناسب با زندگی شهری و فرصتهای بروز خلاقیت و دیده شدن آنها میشود. این اهتمام در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد شد که چگونه خلاقیتهای دینی، فرهنگی، هنری و رسانهای روستاها را در نظر داشته باشیم و برای بروز و ظهور آن تلاش کنیم. درباره روستاهای قرآنی هم این تلاش از سال گذشته آغاز شد.»
او در حوزه کتابخوانی به برپایی طرحهایی همچون جام باشگاههای کتابخوانی، روستاهای دوستدار کتاب و... اشاره کرد و گفت: «حدود هشت هزار باشگاه کتابخوانی را در روستاها داریم و در فضای رقابتی سالم این روستاها فرصت حضور و بروز خلاقیت پیدا میکنند. در طرح روستاهای دوستدار کتاب هم در ابتدا 600 روستا شرکت داشت ولی در سال 99 بیش از 2هزار روستا حضور داشت و سالانه روستاهای دوستدار کتاب انتخاب میشوند و فرصتی برای دیده شدن جریان کتابخوانی خود در حوزه زیرساختها و فعالیتها و رویدادها پیدا میکنند.»
وی ادامه داد: «موضوع دیگری که مورد توجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم قرار گرفت این بود که فعالان فرهنگی، هنری و رسانهای روستاها دیده شوند و زمینههای بروز آنها پدید آید. جشنوارههای مختلف روستایی داشتیم. در نمایشگاه کتاب هم روستاها جایی نداشتند ولی برگزاری مجازی کتاب تهران مصرف روستاها در این زمینه را نشان داد و در این نمایشگاه از 3هزار نقطه روستایی کشور حضور داشتند و بیش از 17 هزار بسته پستی کتاب خریداری کرده بودند که این نمایشگاه بهگونهای منجر به عدالت توزیعی بین شهر و روستا شد.»
قرآن نقطه کانونی هویت دینی ما ایرانیان است
صالحی با اشاره به اولین دوره معرفی روستاهای قرآنی کشور ادامه داد: «از سال گذشته مقدمات برگزاری این جشنواره آغاز شد. جامعه روستایی با ویژگیهایی شناخته میشود. 26 درصد جمعیت کشور را تشکیل میدهد و دارای20 میلیون جمعیت است. جامعهای مولد است. جامعه روستایی ما دینمدار، دینمحور و دینگرا است. تدین در جامعه روستایی ما عمیق است و این ویژگیها اقتضا میکند به مباحث دینی که هویت دینی جامعه به شمار میآید توجه شود تا استمرار یابد و پایدار بماند.»وی در پایان تأکید کرد: «قرآن بهعنوان نقطه کانونی هویت دینی موردتوجه جامعه دینی جهان و ایرانی و روستاهای ایران است. تجربهای که ما از طرحهای قبلی در روستاها داشتیم، این بود که این طرحها فرصتی را فراهم میآرود که جدید هستند و ما پیش از آن فاقد آن بودیم. آمایش سرزمینی یکی از موضوعاتی است که در این فرصتها به آن توجه میشود. یکی از مشکلاتی که در فضای برنامهریزی کشور در حوزههای مختلف داریم این است که آمایش سرزمینی دقیقی نداریم.»
بازگشت باشکوه قهرمان به خانه
نگاهی به فیلم «خون شد» ساخته مسعود کیمیایی
علیرضا نراقی
منتقد
مسعود کیمیایی خالق برخی از بهترین شروعهایی است که سینمای ایران به خود دیده است. «خون شد» نیز نمونهای تر و تازه از این تبحر ویژه است. اینبار علاوه بر موتیف و فضاسازی- که تنها دارایی باارزش آثار چند سال اخیر کیمیایی بوده است- در ورود به داستان و ایجاد زمینه دراماتیک نیز فیلم بسیار موفق است. فضلی(سعید آقاخانی) به خانه بازمیگردد و با کوبیدن در به دست او، آب زلال در کوچه روان میشود؛ همچون برکتی از وجود حمایتگر و با معرفت او، که به خانه ربوده شده پدری بازگشته است. تا انتها این باران ادامه دارد و انگار به پاس وجود فضلی، زمین حیاط خانه همواره خیس و تازه است. از اینگونه فضاسازیها و نشانهگذاریهای جذاب در سکانسهای متعددی از «خون شد» میتوان دید. بدیهی است که احساساتگرایی خاص کیمیایی برای ارزشهای اخلاقی مورد نظرش، همچون معرفت، وفاداری، گذشت و ایثار برای دیگری و... به اثرگذاری قابل توجه این نشانههای تصویری، قوام و پشتوانه دراماتیک و معنایی بخشیده است.
پس از آن پلان گیرا و زیبای ابتدایی، فضلی وارد خانه میشود و در سکانسی طولانی با پدر و نامادری خود به گفتوگو مینشیند. برادر و خواهرانش هر کدام به گوشهای از دوری و درد خزیدهاند، از بیمارستان روانی گرفته تا اعتیاد و دربه دری؛ یعنی همان بدبختیهای آشنای آدمهای آسیب پذیر و فقرزده کیمیایی. خانه توسط سوداگران ملک تصرف شده و حالا فضلی دوباره باید با خون، جنگ و قربانی کردن خود، «بلاگردان» خانواده شود، خانه را از چنگ تخریبگران نجات دهد، تا دوباره خانواده در خانه تشکیل شود.
این شاید واضحترین و تمیزترین داستانی است که کیمیایی در چند سال اخیر در قالب سینما تعریف کرده است. اما با وجود این داستان سرراست و قابل درک، آرام آرام معضل همیشگی انباشت اطلاعات و تراکم غلط آنها و عدم قانع کننده بودن ساختار اثر افشا میگردد.
در اولین قدم فضلی بهدنبال برادر خود میرود و همین سکانس آسایشگاه روانی آنچنان آشفته، غیر قابل درک و در فاصلهای نامفهوم میان واقعیت و وهم اجرا میشود که باز در آن چاله هرز گنگی و الکنی آثار کیمیایی متأخر میافتیم. هر چه فیلم جلوتر میرود این معضلات آشنا همچون مغشوش بودن، گنگی و زیادهگویی بیشتر میشوند و فیلم انسجام و اثرگذاری ابتدایی خود را ساده میبازد.
یکی از نکاتی که در «خون شد» بسیار بارز است نزدیکی بیشتر منطق فیلم به ادبیات داستانی است. موتیفها و دیالوگهایی که کیمیایی نوشته و طراحی کرده است در ادبیات قابل درک و حتی دلپذیر هستند، اما در سینما بهدلیل خاصیتهای ماهوی این گونه، قانع کننده نیستند. اینکه پس از مدتها پدری فرزند خود را ببیند و بدون هیچ شگفتی یا نگاهی تنها بگوید «مگر او هنوز زنده است» در ادبیات با توصیفات و فضاسازی زبانی قابل درک خواهد بود، اما در سینما مجموعهای از نشانههای قابل رؤیت و شخصیتپردازی دقیق نیاز دارد تا فهم پذیر شود. «خون شد» بیش از پیش نشان میدهد که گویی کیمیایی متأخر بیشتر از سینما، با زبان ادبیات به فیلم و بخصوص دیالوگها و ارتباطات شخصیتها فکر میکند و برای همین درکی متفاوت از منطق داستان گویی و زبان اثر دارد.
اما با همین فیلمنامه و همین کارگردانی، میشد به نتیجه بسیار منسجمتری رسید. اگر بسیاری از اضافات و یا ترتیب صحنهها در تدوین دگرگون میشد و داستان روی میز تدوین به شکلی تازه اما سرراستتر- شاید با ایدههای بدون دستکاری خود تدوینگر کاربلد فیلم یعنی هایده صفی یاری- بازتعریف و البته کوتاه میگشت. آنگاه شاید دقیقاً با همین مواد فعلی، «خون شد» بهترین فیلم کیمیایی پس از انقلاب میشد، نه یکی از میان چندین اثر ناقصالخلقه و الکنی که او در دستکم دو دهه اخیر ساخته است.
نقطه مثبت دیگر «خون شد» در سطح ایده و فیلمنامه، خودبسندگی داستان و عدم شعارزدگی آن است. کیمیایی بار دیگر همچون آثار پیشین نمیخواهد دغدغههای اجتماعی خود را از طریق دیالوگهای مطول و غیر مرتبط با داستان بازگو کند، بلکه برعکس، تلاش کرده زبان در سطح داستان باقی بماند و آشفتگی اجتماعی مورد نقدش در بافت فیلم قرار گیرد. او تصویری از جامعهای فرورفته در خودفراموشی ارائه میکند، که نسبت به تخریب زمینه زیستی و شهر خود حریص است و سوداگران فاسد را بهجای توسعهگران، در درون خود پرورش میدهد. اما این تصویر صرفاً در محدوده داستان خانه و خانواده فضلی ساخته میشود. کیمیایی دوباره آن قهرمان خواستنی و دوست داشتنی خود را به دل شهر فرستاده تا در میان این فراموشی جمعی، دنکیشوتوار علیه زمانه بشورد. همین مضمون و نگاه شریف است که گام به گام، مخاطب را به فضلی نزدیک و او را به قهرمانی به یادماندنی بدل میکند. در این میان همه چیز سهم فیلمنامه و کارگردان نیست، سهم بزرگی متعلق به سعید آقاخانی است که با اجرایی درخشان و انتخابهایی هوشمندانه در لحن، ژست و حرکت، شخصیتی فراموش نشدنی را خلق کرده و بخوبی و کمال شمایلی تازه از قهرمان همیشگی کیمیایی ساخته است.
شرکت کنندگان ششمین جشنواره موسیقی ایلام از شرایط این جشنواره میگویند
زمینهای برای نشان دادن و کشف استعدادهای نوظهور موسیقی
گروه فرهنگی/ ششمین جشنواره موسیقی استان ایلام به دبیری جواد یعقوبی و داوری اردشیر کامکار، فرشاد رستمی و ارژنگ سیفیزاده با معرفی برگزیدگان این دوره از جشنواره در بخشهای تک نوازی، گروه نوازی و سازهای جهانی به پایان رسید و برگزیدگان خود را شناخت. شادی نوروزی سرپرست گروه موسیقی «نوجوانان نیلبک» از گروههای شرکت کننده در این جشنواره درخصوص برگزاری این جشنواره در رونق بخشیدن به فضای موسیقی استان بیان داشت: جشنواره موسیقی بهترین اتفاق برای برانگیختن حس تلاش و رسیدن به لحظهای است که هنرمند دوست دارد به محک گذارده شود و حاصل تلاشش را به معرض نمایش بگذارد و دیده شود و این موضوع در ذات انسان است که زیباییهای هنرش را با مردم سهیم شود و در صورت تداوم این گونه برنامهها بدون شک آیندهای روشن در انتظار موسیقی ایلام است.چرا که درجشنواره امسال گروهها نسبت به جشنوارههای قبلی ازنظر فنی توجه خاصی به اجرای آثار داشتهاند.
محمدرضا اسماعیلی سرپرست گروه موسیقی «نغمه» نیز افزود: استان ایلام و زاگرس سرشار از استعدادهای نابی است که نیاز به حمایت همه جانبه متولیان فرهنگ وهنر دارد، اگر انتظار داریم که هنر استانمان پویا باشد، بایستی از هنرمندان استان حمایت کامل بشود، نه آنکه تنها بهعنوان وقت پرکن برنامهها از آنها استفاده شود بلکه از هنرمندان جهت آرامش اجتماعی درجهت رفاه روانی مورد نیاز جامعه استفاده مفید گردد، بخصوص در هنر موسیقی که یکی از والاترین هنرهاست. برگزاری چنین جشنوارههایی، نیزاز واجبات هنرموسیقی است، چون زمینه را برای نشان دادن و کشف استعدادهای نوظهور موسیقی فراهم میکند.
او بیان داشت: طی سی سال تجربه کاری در موسیقی سنتی وکلاسیک جهانی به این نتیجه رسیدم که موسیقی را باید برای مردم و مخاطبان بهصورت نیاز هر روز در معرض اجرا گذاشت. خوشبختانه موسیقی درخون تک تک زاگرس نشینان نهادینه شده، فقط زمینه بروز دادن آن توسط متولیان امر باید بیشتر فراهم شود و از موسیقی فاخر بومی و فیوژن و تلفیق آن با موسیقی جهانی جهت شناساندن استفاده کرد.البته این حمایت باید در قالب اداری و گزارش برای مدیران در جهت رفع مسئولیت نباشد و باید بهگونهای جدی و دلسوزانه در جهت اعتلای موسیقی استان شاهد و پیگیر باشیم.
علی اکبررادپورسرپرست گروه موسیقی «صبا» نیزگفت: برگزاری جشنوارههای موسیقی در سطوح مختلف نیاز مبرم موسیقی استان است و همچنین آموزش بهصورت حرفهای و زیرنظراستادان مطرح استانی وحتی کشوری، که این امرتا حدودی مورد توجه عزیزان فعال و دست اندرکار این حوزه قرار گرفته ولی میطلبد بیشتر تلاش گردد. همه هنرمندان هدف اصلی شان ارتباط با مردم بهعنوان مخاطب است، ما نیزبا توجه به ضعف امکانات و هزینههای جانبی این حوزه باز هم تلاشمان برقراری ارتباط با مردم است، آن هم در زمینه موسیقی سنتی که در این مقطع با توجه به هجمههای زیاد ضد فرهنگی ضرورت احساس میگردد.
پهنه فرهنگی رودکی در دومین سال پیاپی به دلیل شیوع ویروس کرونا و با رعایت حداکثری شیوهنامههای بهداشتی و فاصلهگذاری اجتماعی با میزبانی از هنرمندان تعزیه به مدت ۱۰ شب آثار این حوزه را به صحنه میبرد./ایرنا
امیر مشهدی عباس دبیر بیستوهفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان با بیان آنکه براساس پیشبینیها، امکان آن وجود دارد واکسیناسیون در کشور تا زمستان به طول انجامد گفت: بر آن شدیم تا زمان برگزاری بیست و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را به اسفند ماه موکول کنیم. /ایرنا
همسر علی سلیمانی خبر میدهد که حال او نسبت به قبل بهتر شده ولی همچنان از همه میخواهد برای سلامتی این بازیگر که این روزها با کرونا مبارزه میکند، دعا کنند./ایسنا
تولید و انتشار نماهنگ و تک آهنگ «خیمه غم» با آهنگسازی و تنظیم علی مهربان، شعر و دکلمه سعید بیابانکی، آواز مهدی عبدلی و ساخت کلیپ توسط علی سیف تولید شده است. طراح پوستر این اثر سید محسن حسینی است./ایسنا
فراخوان جشنواره فیلم کوتاه «۷ دقیقه، ۷ اقلیم» باهدف به تصویر کشیدن ظرفیتها، آیینها و آداب معطوف به سرور و نشاط، در مراسم و سنن اقوام و فرهنگهای مختلف ایرانی منتشر شد./ایرنا
فیلم کوتاه دخترخوب، به نویسندگی و کارگردانی راحله کرمی و تهیهکنندگی مانی قندی به بخش مسابقه جشنواره لینز اتریش راه یافت./ایرنا
«جشنواره فیلم سن سباستین» با اهدای جایزه افتخاری دونستیا از یک عمر دستاوردهای هنری «جانی دپ» تقدیر میکند./ایرنا
تعدادی از دست اندرکاران موسیقی کشور در قالب دیدگاههای کارشناسانه خود به ارائه پیشنهادات اجرایی در جهت ارتقای سطح کیفی حوزه شعر و محتوا در آثار موسیقایی و مؤلفههای نظارت در این بخش پرداختند./مهر
انجمن منتقدان فیلم آفریقایی امریکایی اعلام کرد برنامه فیزیکی ۲۰۲۱ خود را برای تجلیل از بهترینهای تلویزیونی آفریقایی امریکایی لغو کرده و به جای آن این رویداد به صورت مجازی برگزار میشود./مهر
همزمان با آغاز ماه محرم، دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر(عج) با تصویری از نقاشی جدید حسن روحالامین با عنوان «امان نامه» رونمایی شد./مهر
عذرا وکیلی مجری برنامه «سلام کوچولو» در رادیو پس از ۵۰ سال برای قصه گویی در ایام محرم به تلویزیون آمده است./مهر
دومین نماهنگ پروژه «روایت طَف» از اجتماع عظیم «عشیره عاشورا» در قالب یک دلنوشته عاشورایی در دسترس بینندگان قرار گرفت./مهر
تیم برتون که در حال ساخت سریالی برمبنای «خانواده آدامز» است کاترین زیتا جونز را به گروه بازیگرانش افزود./مهر
کتاب سایه ات را دنبال میکنم نوشته نسرین سالاری که به تازگی از سوی انتشارات هیلا منتشر شده در شمارگان ۵۵۰ نسخه و ۱۰۴ صفحه در اختیار علاقهمندان به ادبیات داستانی قرار گرفته است./ایرنا
نخستین مسابقه بینالمللی عکس «قاب سرخ» که به همت خانه عکاسان جوان برگزار شد برگزیدگان خود را شناخت./ایرنا
نمایشگاه مجازی کتاب «نسل حسینی» با محوریت کتابهای محرم آغاز به کار کرد و به صورت دائمی در اختیار مخاطبان قرار گرفت./ایسنا
علاءالدین قاسمی تعزیهخوان باسابقه اعلام کرد که به دلیل شرایط کرونا و همچنین توجه به سلامت مردم، حدود ۲ سال است که اجرای تعزیه نداشته است./مهر