ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام هادی (ع): در آن زمانى که عدالت اجتماعى ، حاکم و غالب بر تباهى باشد، نباید به شخصى بدگمان بود مگر آنکه یقین و معلوم باشد.
اعلام الدین، ص 312
حسین مسافرآستانه: تمرکز اصلی جشنواره بر بهرهگیری از بستر فضای مجازی است
تمرکز اصلی جشنواره امسال در شکل برگزاری بر بهرهگیری از بستر فضای مجازی است اما متناسب با شرایط. در صورت اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر استفاده از ظرفیت ۵۰ درصدی تماشاخانهها در زمان برگزاری جشنواره، تنها تعدادی از سالنهای منتخب و دارای شرایط مناسب برای اجرای آثار در شرایط مقتضی، میزبان مخاطبان نمایشهای بخش صحنهای خواهند بود. سیونهمین جشنواره تئاتر فجر از ۱۱ تا ۲۱ بهمن برگزار میشود.
دبیر سیونهمین جشنواره تئاتر فجر در گفتوگو با روابط عمومی زمان دقیق برگزاری این رویداد را مشخص کرد.
پرونده سیوهفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران تا پایان سال بسته میشود
رقابت فیلمهای کوتاه در انتظار بازگشایی سالنهای سینما
سیدصادق موسوی
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان
سیوهفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران طبق تقویم جهانی هفت آبان ماه با برگزاری نشستهای تخصصی آغاز شد؛ برای گریز از بیماری کرونا، نمایش آثار به تعویق افتاد اما بعد آموزشی جشنواره حفظ شد و از 7 تا 17 آبانماه نشستهای تخصصی «۳۷-۲۰» در لایو اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد. در نهایت ۲۰ نشست تخصصی با حضور ۲۱ استاد ایرانی و بینالمللی در این بخش برگزار شد و در مجموع هزار و ۹۲۰ دقیقه محتوای آموزشی تولید و بیش از ۳۳ هزار بازدید به ثبت رسید. تجربه موفق برگزاری این نشستها دستاوردی برای جشنوارههای آتی است. این شیوه در دوران پساکرونا هم ادامه خواهد یافت، حتی اگر جشنواره بهصورت فیزیکی برگزار شود آموزشها و نشستهای خبری بهصورت مجازی خواهد بود. بخش اصلی جشنواره یعنی نمایش فیلمها اما همچنان چشم انتظار بازگشایی سالنهای سینماست. به محض این که طبق مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا فعالیت سینماها منعی نداشته باشد جشنواره را به شکل فیزیکی و آنلاین برگزار خواهیم کرد. برنامهریزی ما استفاده از 25 درصد ظرفیت سالنهای سینماست. بر این اساس نمایش آثار صرفاً برای عوامل آثار و اهالی رسانه خواهد بود. سیوهفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه برای سال 99 است و به طور حتم تا پایان سال برگزار خواهد شد. در صورت بازگشایی سینماها در ایام جشنواره فیلم فجر هم، بهطور حتم جشنواره فیلم کوتاه تهران به زمان مناسب موکول خواهد شد و دو جشنواره بهصورت همزمان برگزار نخواهد شد. چنانچه تا پایان اسفندماه سالنهای سینما بدون فعالیت باشند بالاجبار جشنواره را بهصورت مجازی برگزار و نتایج را اعلام خواهیم کرد. تعداد زیادی از صاحبان آثار در نامهای به دبیر جشنواره عدم رضایت خود را از نمایش آنلاین اعلام کردهاند. در صورت برگزاری آنلاین جشنواره، این آثار به نمایش در نمیآید البته این آثار از داوری حذف نخواهد شد و فقط برای هیأت داوران نمایش داده خواهد شد. امیدواریم در صورت تداوم وضعیت موجود و تعطیلی سالنها این بخش از فیلمسازان کوتاه هم به نمایش آنلاین رضایت بدهند اگرچه هیچ فشاری از جانب جشنواره برای کسب رضایت آنها وجود ندارد چرا که نمیتوانیم مسئولیت امنیت آثار را بپذیریم. شیوع کرونا در ماههای ابتدایی چرخه تولید فیلم کوتاه را مختل کرده بود و تصور این بود که در این دوره از جشنواره با کاهش جدی آثار مواجه شویم. تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره نشان داد که این نگرانی بیهوده بوده است. هزار و ۵۸۵ فیلم ایرانی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در مقایسه با سال گذشته کمتر از 10 درصد کاهش داشت. در مجموع ۱۴۲ اثر به بخش مسابقه سینمای ایران راه پیدا کرد که از این تعداد ۶۹ فیلم داستانی، ۲۹ فیلم مستند، ۱۷ فیلم پویانمایی و ۲۷ فیلم تجربی است. موضوع های اجتماعی بخصوص در حوزه داستانی پر بسامدترین مضمون آثار این دوره از جشنواره است. توجه فیلمسازان جوان معطوف به مسائل اجتماعی روز است. تمام آثار راه یافته بخش داستانی (تا سقف 15 دقیقه) این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران، برای داوری بخش فیلمهای کوتاه سیونهمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدهاند.
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران و مدیرعامل انجمن سینمای جوانان
سیوهفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران طبق تقویم جهانی هفت آبان ماه با برگزاری نشستهای تخصصی آغاز شد؛ برای گریز از بیماری کرونا، نمایش آثار به تعویق افتاد اما بعد آموزشی جشنواره حفظ شد و از 7 تا 17 آبانماه نشستهای تخصصی «۳۷-۲۰» در لایو اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد. در نهایت ۲۰ نشست تخصصی با حضور ۲۱ استاد ایرانی و بینالمللی در این بخش برگزار شد و در مجموع هزار و ۹۲۰ دقیقه محتوای آموزشی تولید و بیش از ۳۳ هزار بازدید به ثبت رسید. تجربه موفق برگزاری این نشستها دستاوردی برای جشنوارههای آتی است. این شیوه در دوران پساکرونا هم ادامه خواهد یافت، حتی اگر جشنواره بهصورت فیزیکی برگزار شود آموزشها و نشستهای خبری بهصورت مجازی خواهد بود. بخش اصلی جشنواره یعنی نمایش فیلمها اما همچنان چشم انتظار بازگشایی سالنهای سینماست. به محض این که طبق مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا فعالیت سینماها منعی نداشته باشد جشنواره را به شکل فیزیکی و آنلاین برگزار خواهیم کرد. برنامهریزی ما استفاده از 25 درصد ظرفیت سالنهای سینماست. بر این اساس نمایش آثار صرفاً برای عوامل آثار و اهالی رسانه خواهد بود. سیوهفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه برای سال 99 است و به طور حتم تا پایان سال برگزار خواهد شد. در صورت بازگشایی سینماها در ایام جشنواره فیلم فجر هم، بهطور حتم جشنواره فیلم کوتاه تهران به زمان مناسب موکول خواهد شد و دو جشنواره بهصورت همزمان برگزار نخواهد شد. چنانچه تا پایان اسفندماه سالنهای سینما بدون فعالیت باشند بالاجبار جشنواره را بهصورت مجازی برگزار و نتایج را اعلام خواهیم کرد. تعداد زیادی از صاحبان آثار در نامهای به دبیر جشنواره عدم رضایت خود را از نمایش آنلاین اعلام کردهاند. در صورت برگزاری آنلاین جشنواره، این آثار به نمایش در نمیآید البته این آثار از داوری حذف نخواهد شد و فقط برای هیأت داوران نمایش داده خواهد شد. امیدواریم در صورت تداوم وضعیت موجود و تعطیلی سالنها این بخش از فیلمسازان کوتاه هم به نمایش آنلاین رضایت بدهند اگرچه هیچ فشاری از جانب جشنواره برای کسب رضایت آنها وجود ندارد چرا که نمیتوانیم مسئولیت امنیت آثار را بپذیریم. شیوع کرونا در ماههای ابتدایی چرخه تولید فیلم کوتاه را مختل کرده بود و تصور این بود که در این دوره از جشنواره با کاهش جدی آثار مواجه شویم. تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره نشان داد که این نگرانی بیهوده بوده است. هزار و ۵۸۵ فیلم ایرانی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در مقایسه با سال گذشته کمتر از 10 درصد کاهش داشت. در مجموع ۱۴۲ اثر به بخش مسابقه سینمای ایران راه پیدا کرد که از این تعداد ۶۹ فیلم داستانی، ۲۹ فیلم مستند، ۱۷ فیلم پویانمایی و ۲۷ فیلم تجربی است. موضوع های اجتماعی بخصوص در حوزه داستانی پر بسامدترین مضمون آثار این دوره از جشنواره است. توجه فیلمسازان جوان معطوف به مسائل اجتماعی روز است. تمام آثار راه یافته بخش داستانی (تا سقف 15 دقیقه) این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران، برای داوری بخش فیلمهای کوتاه سیونهمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدهاند.
تأثیرات مثبت موسیقی بر نوزادان
شهرزاد عبدیه
روانشناس
اگر باردار هستید یا نوزادی در آغوش دارید؛ همین حالا بلند شوید و خودتان و فرزندتان را به یک موسیقی خوب میهمان کنید. ماهها و سالهای نخست زندگی انسان دوران طلایی است که تأثیراتی پایدار در همه عمر فرد برجا خواهد گذاشت. اگر گمان میکنید نوزادی که در آغوش دارید، طفلی بیهوش و حواس است که تنها به شیرخوردن و تعویض پوشک احتیاج دارد و چیزی از محیط اطرافش متوجه نمیشود؛ سخت در اشتباه هستید. تحقیقات علمی نشان میدهد محرکهایی که نوزاد از محیط دریافت میکند روی هوش و زندگی او در آینده تأثیرگذار هستند. نوزاد مانند هر انسان دیگری دارای حواس پنجگانه (لامسه، شنوایی، بینایی، چشایی و بویایی) است و از طریق همین حواس آرام آرام با محیط اطرافش آشنا میشود. تحریک درست و بموقع این حواس در رشد کودک از جهات مختلف مؤثر خواهد بود. یکی از این حواس، شنوایی است. در گذشته مادرها برای بچههایشان لالایی میخواندند، نوایی آرامش بخش که امروزه پژوهشها تأثیرات مثبت آن را تأیید کردهاند. امروزه فعالان کار با کودک و روانشناسها تأکید میکنند که هیچ والدی نباید از تأثیر موسیقی روی نوزاد و حتی جنین غافل شود. به همین دلیل توصیه میشود که مادرها از همان دوران بارداری موسیقیهای خوب گوش کرده و بعد از تولد فرزندشان نیز برای او موسیقی بگذارند. نوزادانی که بهطور مرتب در معرض موسیقی قرار دارند، زودتر از نظر کلامی رشد کرده و زبان باز میکنند و رشدشناختی بهتری دارند. تحقیقات از تأثیرات مثبت موسیقی بر رشد مغز نوزادان حکایت دارند. در واقع نوزادان با میلیاردها سلول مغزی به نام نورون متولد میشوند و در ماهها و سالهای اولیه زندگی این نورونها با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. محرکهای بیرونی در این ارتباطات بسیار تأثیرگذار هستند. موسیقی یکی از راههایی است که میتواند در این زمینه بسیار مفید باشد. جالب است بدانید پژوهشهای علمی ثابت کردهاند موسیقی حتی میتواند در رشد نوزادان نارس (زود متولد شده) نیز تأثیرات مثبتی داشته باشد. موسیقی باعث کاهش استرس این نوزادان شده و میتواند تأثیرات مطلوبی در تنظیم تعداد تنفس و ضربان قلب این بچهها داشته باشد. همچنین در وزنگیری بهتر این نوزادان نیز مؤثر است. لالاییها یکی از بهترین انواع موسیقی برای نوزادان هستند. موسیقیهای کلاسیک، صداهای طبیعت، نواهای بیکلام و موسیقیهایی که امروزه برای کودکان ساخته میشوند، همه و همه میتوانند مفید باشند. فقط کافی است تلویزیون را خاموش کنید و با یک جستوجوی ساده در اینترنت موسیقی خوب را انتخاب کنید. در آرامش نوزادتان را در آغوش بگیرید و در حالی که آرام او را تکان میدهید با هم به موسیقی گوش بدهید. اگر خودتان هم دستی بر آتش دارید و ساز مینوازید که چه بهتر؛ برای فرزندتان بنوازید.
روانشناس
اگر باردار هستید یا نوزادی در آغوش دارید؛ همین حالا بلند شوید و خودتان و فرزندتان را به یک موسیقی خوب میهمان کنید. ماهها و سالهای نخست زندگی انسان دوران طلایی است که تأثیراتی پایدار در همه عمر فرد برجا خواهد گذاشت. اگر گمان میکنید نوزادی که در آغوش دارید، طفلی بیهوش و حواس است که تنها به شیرخوردن و تعویض پوشک احتیاج دارد و چیزی از محیط اطرافش متوجه نمیشود؛ سخت در اشتباه هستید. تحقیقات علمی نشان میدهد محرکهایی که نوزاد از محیط دریافت میکند روی هوش و زندگی او در آینده تأثیرگذار هستند. نوزاد مانند هر انسان دیگری دارای حواس پنجگانه (لامسه، شنوایی، بینایی، چشایی و بویایی) است و از طریق همین حواس آرام آرام با محیط اطرافش آشنا میشود. تحریک درست و بموقع این حواس در رشد کودک از جهات مختلف مؤثر خواهد بود. یکی از این حواس، شنوایی است. در گذشته مادرها برای بچههایشان لالایی میخواندند، نوایی آرامش بخش که امروزه پژوهشها تأثیرات مثبت آن را تأیید کردهاند. امروزه فعالان کار با کودک و روانشناسها تأکید میکنند که هیچ والدی نباید از تأثیر موسیقی روی نوزاد و حتی جنین غافل شود. به همین دلیل توصیه میشود که مادرها از همان دوران بارداری موسیقیهای خوب گوش کرده و بعد از تولد فرزندشان نیز برای او موسیقی بگذارند. نوزادانی که بهطور مرتب در معرض موسیقی قرار دارند، زودتر از نظر کلامی رشد کرده و زبان باز میکنند و رشدشناختی بهتری دارند. تحقیقات از تأثیرات مثبت موسیقی بر رشد مغز نوزادان حکایت دارند. در واقع نوزادان با میلیاردها سلول مغزی به نام نورون متولد میشوند و در ماهها و سالهای اولیه زندگی این نورونها با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. محرکهای بیرونی در این ارتباطات بسیار تأثیرگذار هستند. موسیقی یکی از راههایی است که میتواند در این زمینه بسیار مفید باشد. جالب است بدانید پژوهشهای علمی ثابت کردهاند موسیقی حتی میتواند در رشد نوزادان نارس (زود متولد شده) نیز تأثیرات مثبتی داشته باشد. موسیقی باعث کاهش استرس این نوزادان شده و میتواند تأثیرات مطلوبی در تنظیم تعداد تنفس و ضربان قلب این بچهها داشته باشد. همچنین در وزنگیری بهتر این نوزادان نیز مؤثر است. لالاییها یکی از بهترین انواع موسیقی برای نوزادان هستند. موسیقیهای کلاسیک، صداهای طبیعت، نواهای بیکلام و موسیقیهایی که امروزه برای کودکان ساخته میشوند، همه و همه میتوانند مفید باشند. فقط کافی است تلویزیون را خاموش کنید و با یک جستوجوی ساده در اینترنت موسیقی خوب را انتخاب کنید. در آرامش نوزادتان را در آغوش بگیرید و در حالی که آرام او را تکان میدهید با هم به موسیقی گوش بدهید. اگر خودتان هم دستی بر آتش دارید و ساز مینوازید که چه بهتر؛ برای فرزندتان بنوازید.
از «پ مثل پلیکان» تا «ناگهان درخت»
بابک بهداد
مستندساز
به عنوان یکی از طرفداران نوشتههای رضا جولایی، اگر قرار باشد فقط یک کتاب پیشنهاد کنم «شکوفههای عناب» را در صدر این فهرست قرار میدهم. نگاه ایشان به تاریخ جذاب است و این اثر هم برگرفته از تاریخ دوره قاجار و دوره پهلوی است.
با نوشتههای صفی یزدانیان آشنا بودم و با «در دنیای تو ساعت چند است» به شکل جدی به فیلمسازی او هم علاقهمند شدم. بر این اساس توصیه من به فیلم دیدن در این روزها «ناگهان درخت» است. بهخاطر قصه و روایت و نوع کارگردانی صفی یزدانیان، «ناگهان درخت» از آن دست آثار سینمای ایران است که باید حتماً آن را دید. این فیلم این روزها اکران آنلاین است. فرصت تماشای آن را از دست ندهید. در حوزه موسیقی هم معتقدم مجموعه «آیینه و آواز» محمدرضا درویشی هم شنیدنی است و هم شناخت خوبی از موسیقی فولکلور ایران میدهد. اگر علاقهمند به این آثار هستید کارهای آقای احمد عاشورپور پدر موسیقی فولکلور گیلان را هم به لیست علاقهمندیتان اضافه کنید.
چون خودم از فعالان حوزه مستند هستم پس اجازه میخواهم پیشنهادهایم در این حوزه پر و پیمانتر باشد. از میان آثاری که بتازگی در چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت دیدهام توصیه میکنم دیدن «ناخدا دریایی» مازیار مشتاق گوهری، «رؤیاهای خالکوبی شده» مهدی گنجی و «بر کرانههای کاسپین» پژمان مظاهریپور را از دست ندهید. «ناخدا دریایی» درباره سفر دریایی ناخدایی از منطقه سیستان و بلوچستان است. فیلمساز به مدت دو ماه با ماهیگیرها همراه و همسفر شده و نحوه صیادی و نوع زندگی آنها روی دریا را تصویر کرده است. با دیدن این فیلم یاد سفرهای سندباد میافتید. «رؤیاهای خالکوبی» روایتی جذاب و دیدنی درباره تلاش کودکانی است که میخواهند برای مدرسه فوتبالی در اروپا انتخاب شوند. «بر کرانههای کاسپین» که تولید آن 5 سال زمان برده فیلمی محیط زیستی درباره آلودگی دریای خزر است.
فارغ از آثار این دوره جشنواره سینما حقیقت، از آثار مستند در دسترس هم درخواست میکنم حداقل این دو اثر را حتماً ببینید؛ «تاراز» و «پ مثل پلیکان». 63 سال بعد از فیلم «علف»، فرهاد ورهرام در سال 1365 به مدت حدود یکماه با چند خانوار عشایر از خوزستان تا دامنه جنوبی زرد کوه همراه بود. «تاراز» مستند دیگر او درباره کوچ ایل بختیاری است. «پ مثل پلیکان» پرویز کیمیاوی فیلمساز پیشرو ایران فیلمی شاعرانه راجع به پیرمردی تنها در طبس است. در نهایت سفارش میکنم به «هاشور» که سایتی تخصصی برای سینمای مستند است سر بزنید و با مستندهای تازه و همچنین آثار فیلمسازانی همچون منوچهر طیاب، ناصر تقوایی و... که حدود 4 دهه در حوزه مستند فعالیت داشتند آشنا شوید.
مستندساز
به عنوان یکی از طرفداران نوشتههای رضا جولایی، اگر قرار باشد فقط یک کتاب پیشنهاد کنم «شکوفههای عناب» را در صدر این فهرست قرار میدهم. نگاه ایشان به تاریخ جذاب است و این اثر هم برگرفته از تاریخ دوره قاجار و دوره پهلوی است.
با نوشتههای صفی یزدانیان آشنا بودم و با «در دنیای تو ساعت چند است» به شکل جدی به فیلمسازی او هم علاقهمند شدم. بر این اساس توصیه من به فیلم دیدن در این روزها «ناگهان درخت» است. بهخاطر قصه و روایت و نوع کارگردانی صفی یزدانیان، «ناگهان درخت» از آن دست آثار سینمای ایران است که باید حتماً آن را دید. این فیلم این روزها اکران آنلاین است. فرصت تماشای آن را از دست ندهید. در حوزه موسیقی هم معتقدم مجموعه «آیینه و آواز» محمدرضا درویشی هم شنیدنی است و هم شناخت خوبی از موسیقی فولکلور ایران میدهد. اگر علاقهمند به این آثار هستید کارهای آقای احمد عاشورپور پدر موسیقی فولکلور گیلان را هم به لیست علاقهمندیتان اضافه کنید.
چون خودم از فعالان حوزه مستند هستم پس اجازه میخواهم پیشنهادهایم در این حوزه پر و پیمانتر باشد. از میان آثاری که بتازگی در چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت دیدهام توصیه میکنم دیدن «ناخدا دریایی» مازیار مشتاق گوهری، «رؤیاهای خالکوبی شده» مهدی گنجی و «بر کرانههای کاسپین» پژمان مظاهریپور را از دست ندهید. «ناخدا دریایی» درباره سفر دریایی ناخدایی از منطقه سیستان و بلوچستان است. فیلمساز به مدت دو ماه با ماهیگیرها همراه و همسفر شده و نحوه صیادی و نوع زندگی آنها روی دریا را تصویر کرده است. با دیدن این فیلم یاد سفرهای سندباد میافتید. «رؤیاهای خالکوبی» روایتی جذاب و دیدنی درباره تلاش کودکانی است که میخواهند برای مدرسه فوتبالی در اروپا انتخاب شوند. «بر کرانههای کاسپین» که تولید آن 5 سال زمان برده فیلمی محیط زیستی درباره آلودگی دریای خزر است.
فارغ از آثار این دوره جشنواره سینما حقیقت، از آثار مستند در دسترس هم درخواست میکنم حداقل این دو اثر را حتماً ببینید؛ «تاراز» و «پ مثل پلیکان». 63 سال بعد از فیلم «علف»، فرهاد ورهرام در سال 1365 به مدت حدود یکماه با چند خانوار عشایر از خوزستان تا دامنه جنوبی زرد کوه همراه بود. «تاراز» مستند دیگر او درباره کوچ ایل بختیاری است. «پ مثل پلیکان» پرویز کیمیاوی فیلمساز پیشرو ایران فیلمی شاعرانه راجع به پیرمردی تنها در طبس است. در نهایت سفارش میکنم به «هاشور» که سایتی تخصصی برای سینمای مستند است سر بزنید و با مستندهای تازه و همچنین آثار فیلمسازانی همچون منوچهر طیاب، ناصر تقوایی و... که حدود 4 دهه در حوزه مستند فعالیت داشتند آشنا شوید.
عکس نوشت
یکصد ساز سنتی ایرانی در ۴۷ مدل مختلف در نمایشگاه آلات موسیقی ایرانی در چین توسط سفارت ایران در پکن به نمایش گذاشته شدند.
قیچک، رباب، کمانچه، نقاره، دوتار خراسان، دوتار ترکمن، تنبک، قانون، سنتور، شورانگیز، بینجو، قیچک بلوچی و دهلک سازهایی هستند که توسط تجار ایرانی از سیستان و بلوچستان، به چین صادر شده و در این نمایشگاه قرار دارند.
به نام تاریخ
11 دی
تولدها
حسین خواجه امیری: خواننده مطرح موسیقی سنتی ایران سال 1311 در چنین روزی به دنیا آمد. حسین خواجه امیری که به ایرج معروف است از پدرش آوازخوانی را یاد گرفت و ابتدا تعزیه خوانی میکرد. پس از آن در کلاسهای ابوالحسن صبا شرکت کرد و با کمک او به رادیو ایران راه پیدا کرد و سالها در برنامههایی مانند گلها اجرا کرد. او خواننده ترانههای بسیاری از فیلمهای آن زمان بود و در طول فعالیتش 2000 آواز، ترانه و تصنیف خواند. محمدرضا شجریان صدای او را متر و معیاری در قدرت صدا و حنجره میدانست.
علی محمد افغانی: نویسنده رمان «شوهر آهوخانم» سال 1304 به دنیا آمد. علی محمد افغانی تا پیش از نوشتن رمان «شوهر آهوخانم» در ابتدای دهه 1340 چندان شناخته شده نبود اما با این کتاب که تصویری از زندگی مردم آن زمان بود بسیار مطرح شد و خیلیها سبک نوشتن او را با تولستوی و بالزاک مقایسه کردند. پس از آن علی محمد افغانی کتابهایی مانند «شادکامان دره قره سو»، «سیندخت»، «بافتههای رنج»، «بوته زار»، «دکتر بکتاش»، «همسفرها»، «خداحافظ دخترم» و «سنگی روی بافه» را منتشر کرد.
آنتونی هاپکینز: بازیگر بریتانیایی که با فیلمهایی مانند «سکوت برهها» او را میشناسید امروز 83 ساله میشود. آنتونی هاپکینز در 17 سالگی وارد کار بازیگری شد و پس از تحصیل در کالج هنرهای نمایشی کاردیف در آکادمی سلطنتی هنرهای نمایشی در لندن بازیگری را ادامه داد. از سال 1968 با فیلم «شیر در زمستان» وارد سینما شد و از سال 1974 به امریکا رفت و در فیلمهای مختلف مانند «شعبده بازی»، «مرد فیل نما»، «پناهگاه» و «باونتی» بازی کرد. سال 1991 با فیلم «سکوت بره ها» شهرت ویژهای به دست آورد و برایش جایزه اسکار را هم برد. پس از آن در فیلمهایی مانند «بازمانده روز»، «نیکسون»، «نقاب زورو»، «مأموریت غیرممکن 2»، «هانیبال»، «اژدهای سرخ»، «اسکندر»، «همه مردان پادشاه»، «هیچکاک»، «دو پاپ» و «پدر» بازی کرد.
بن کینگزلی: بازیگر انگلیسی سال 1943 در چنین روزی به دنیا آمد. بن کینگزلی از 23 سالگی عضو گروه تئاتر رویال شکسپیر شد و بازیگری در تئاتر را آغاز کرد. او از سال 1966 در سریالهایی مانند «خیابان کورونیشن» بازی کرد و از 1972 وارد سینما شد. بازی اش در فیلم «گاندی» و در نقش ماهاتما گاندی در سال 1982 او را مطرح کرد و برای این نقش جوایز اسکار و گلدن گلوب را گرفت. «قاتلین میان ما»، «آن فرانک؛ داستان کامل»، «خانم هریس»، «باگزی»، «فهرست شیندلر»، «خانهای از شن و مه»، «جزیره شاتر»، «مرد آهنی 3»، «بندباز»، «تصادف» دیگر فیلمهایی است که کینگزلی در آنها بازی کرده است.
سالروز تولد گلچین گیلانی شاعر، مریم معترف بازیگر و کارگردان، مصطفی گرگینزاده نوازنده ترومپت و آهنگساز، ویگن داوودی آهنگساز، زهره امیری شاعر، سعید ربیعی شاعر، ندا کامیاب شاعر، سجاد گودرزی شاعر، حمیدرضا پگاه بازیگر و ول کیلمر بازیگر امریکایی هم امروز است.
درگذشتها
مرتضی ثاقب فر نویسنده و شاهنامه شناس، میرزا یوسف اعتصام الملک نویسنده و پدر پروین اعتصامی، علی اشرف والی نگارگر و تذهیب گر، پائولا بوربونی بازیگر ایتالیایی و ژان گرزو نقاش ارمنی- فرانسوی در چنین روزی درگذشتند.
12 دی
تولدها
جی. دی. سالینجر: نویسنده معروف امریکایی که با «ناتور دشت» او را میشناسید سال 1919 در چنین روزی به دنیا آمد. جروم دیوید سالینجر نخستین داستانش را در سال 1940 در مجله استوری منتشر کرد و از سال 1345 «ناتور دشت» او بهصورت دنباله دار منتشر میشد و بالاخره در سال 1951 به شکل یک کتاب به دست خوانندگانش رسید. کتابی که بسرعت شهرت و محبوبیت زیادی برایش همراه آورد. پس از آن سالینجر رمانهای «فرنی و زویی»، «تیرهای سقف را بالا بگذارید، نجاران و سیمور»، «جنگل واژگون» و مجموعه داستانهای «دلتنگیهای نقاش خیابان چهل و هشتم»، «هفتهای یه بار آدمو نمیکشه»، «نغمه غمگین»، «یادداشتهای شخصی سرباز» و «دختری که میشناختم» را منتشر کرد. «ناتور دشت» بهعنوان شصت و چهارمین رمان برتر قرن بیستم معرفی شده است. سالینجر سال 2010 درگذشت.
ضیا موحد نویسنده و شاعر، مانوئل ماروتیان بازیگر و نمایشنامه نویس ارمنی، مهین اسکویی کارگردان، علی اصغر بیگ وردی شاعر، شین پرتو داستان نویس، حسین جلالپور شاعر، فرهاد خاکیان دهکردی داستان نویس، ایرج زبردست شاعر، محمدصالح سلطانی شاعر و داریوش عابدی
داستان نویس هم متولد امروز هستند.
درگذشتها
محمدعلی اینانلو: مستندساز و گوینده خوش صدای ایران سال 1394 در چنین روزی درگذشت. محمدعلی اینانلو متولد سال 1326 بود و با علاقه به محیط زیست بهعنوان بنیانگذار روزنامه نگاری محیط زیست در ایران مطرح شد. او مستندهای زیادی در این زمینه ساخت که «با طبیعت» و «ایران؛ جهانی در یک مرز» از مستندهای مطرح او هستند. اینانلو در فیلمهای «ارتفاع پست» و «به رنگ ارغوان» هم بهعنوان بازیگر حضور داشت.
سالروز درگذشت هما ناطق نویسنده و پژوهشگر و یواخیم دو بله شاعر فرانسوی هم امروز است.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#آلودگی_هوا
آلودگی هوا در بعضی شهرها به اوج خود رسید و وضعیت تهران قرمز شد. اصفهان هم شرایط بهتری از تهران نداشت. شکایت از این شرایط و انتقاد از اینکه چرا فکری برای حل این مشکل نمیشود، در نوشتههای بسیاری از کاربران ایرانی میدیدیم: «هوا خیلی سنگینه؛ مه ِ دود اول صبح تهرانو توی خودش حل کرده.»، «هوای امروز تهران برای همه گروهها ناسالمه. دکمه آلودگی هوا رو ماسکها رو فعال کنین»، «در اصفهان ادارات و صنایع در شیفت صبح به خاطر آلودگی هوا تعطیلند. واقعاً نمی دونم ادامه این وضعیت اسفبار به کجا میخواد ختم بشه، اما کاش دست از سر این مردم بدبخت حداقل تو این شرایط بد اقتصادی و کرونایی بردارید. مردم نباید جورکش پالایشگاها باشن»، «ما رو سالهای پیش که کرونا نبود، آلودگی هوا تو این فصل میکشت، باید بچهها و باردارها و گروههای سنی حساس رو زندونی می کردیم هفتهها تو خونه به خاطر هوا. ما عادت داریم. امسالم مثل هر سال + کرونا»، «در هوای آلوده پیادهروی نکنید. ورزش نکنید. اگر می تونید در خانه بمانید.»، «حتی من دیگه دلم نمیخواد پرده رو بکشم اینقدر آسمون از آلودگی کثافته و نوری که تو هوا هست حتی، چشمم رو خراش میده.»، «از وضعیت قرمز کرونا وارد مرحله آلودگی هوا شدیم»، «کرونا کم بود آلودگی هوا هم بهش اضافه شد. این مرحله، دیگه مرحله خفه شدن و مُردنه. بنده خدا کسانی که بیماری های تنفسی و مشکلات ریوی دارن»، «متأسفانه دیگه امکان فرار از شهر هم وجود نداره بهخاطر محدودیتای تردد فقط باید امیدوار باشیم باد بیاد»، «دقت کردین امروز اکثراً سردرد و گلو درد داریم؟ تهران هوا نیست.»، «وضعیت آب و هوای تهران: لابه لای آلودگیها، مقداری هوا هم است»، «امروز کاشان به خاطر آلودگی هوا ادارات رو تعطیل اعلام کردند. نکته جالب توجهش اینجاست که بانکها همچنان باقدرت به فعالیت خود ادامه میدهند و تمام اصناف و بازار هم مشغول فعالیت هستند. جالبتر اینجاست که امروز صبح نسبت به روزهای قبل خیابونهای شهر شلوغتر بود. مسئولان محترم مچکریم»، «هواى صبح امروز تهران سم خالص و کشنده است»، «وضعیت هوای تهران این است؛ شهرداری که میگوید تقصیر سوزاندن مازوت در نیروگاههاست؛ مدعیالعموم و وزارت نیرو و استانداری و سازمان محیط زیست و اون نماینده تهران که با آب گلآلود خوزستان هم عکس میگرفت هم اصلاً چیزی نمیگویند.»، «دوتا ماسک به خاطر کرونا رو صورتمونه، یدونه هم واسه آلودگی هوا باید بزنیم. اگه از کرونا جون سالم به در ببریم، آلودگی هوا قطعاً زمینگیرمون میکنه.»، «هفتههای پیش بهخاطر کرونا دورکار میشدیم، این بار بهخاطر آلودگی هوا. قبلاً محض شوآف هم که شده یه کارایی میکردن، اما خدا رو شکر امسال همونا هم نیست دیگه. امیدوارم این نظرم اشتباه باشه که اثر طولانیمدت آلودگی هوا روی سلامت از کرونا بدتر و بیشتره.»، «هر روز این آلودگی هوا یه سال از عمر ما داره کم میکنه، ولی کی حساب میکنه این حرف رو؟ کی گوش میده؟»
نشان تازه موزه هنرهای معاصر
لوگو و نشان جدید موزه هنرهای معاصر از موضوعات بحث برانگیز یکی، دو روز گذشته در شبکههای اجتماعی بود. هنرمندان زیادی با انتشار تصاویر لوگوی قدیم و جدید در اینستاگرامشان دربارهاش اظهارنظر کردند و کاربران زیادی هم دربارهاش نوشتند که بیشتر این نوشتهها انتقادی بود. هرچند که خیلیها هم از رضا عابدینی، طراح این لوگو حمایت کردند: «به نظرمن نهادهای تاریخداری چون موزه هنرهای معاصر هیچ نیازی به تغییر نشانه ندارند اما نیازمند به روزرسانی امکانات حفظ و نمایش آثارهنری هستند. رضا عابدینی هم یک حرفهای است و ظرفیتهای زیادی به گرافیک اضافه کرده اما طرح او از نظر همان اصولی که خودشان به ما آموختند هم پرعیب است.»، «من هم به مانند بسیاری نشان بصری و لوگوی موزه هنرهای معاصر را نپسندیدم اما به احترام رضا عابدینی و تاریخِ پربار کارهایش کلاه از سر برمیدارم. خواندن برخی تعابیر درباره این هنرمند شناخته شده جهانی مزید برغم این روزگار بود.»، «من هنوز نفهمیدم یه آدم چطور میتونه درباره روند امدادرسانی به زلزلهزدهها، ورود ایران به مرحله تنش آبی، نحوه حمایت از کودکان کار، ریشههای سقوط صفویه، لوگوی جدید موزه هنرهای معاصر، انتخابات امریکا و... نظر قطعی و کارشناسی بده.»، «طرف چون شنیده لوگوی جدید موزه هنرهای معاصر رو رضا عابدینی طراحی کرده داره از لوگوی قبلی ایراد میگیره و میگه شکل اسباببازیه. خب تو که اصلاً تا حالا موزه نرفتی و نمیدونی فرم لوگو از کجا اومده واسه چی نظر میدی؟»، «حالا چه اصراری بود در لوگوی موزه هنرهای معاصر از تایپ حروف انگلیسی استفاده بشه؟ هدف این ریدیزاین فقط یکجور خودنمایی بوده و بس، وگرنه لوگوی قبلی هم زیباتر و هم مفهومیتره.»، «مسأله اصلی این هست که موزه هنرهای معاصر تهران بهعنوان یک مرکز هنری عمومی بحث تغییر هویت بصری و ری دیزاین لوگو این مجموعه رو باید به مناقصه میگذاشت و از بین طرحهای ارائه شده داوری با کارشناسان خبره و با سابقه طرح مناسب انتخاب میشد»، «با اجازه متخصصان و خیل عظیم شاکیان، از لوگوی جدید موزه هنرهای معاصر بدم نیومد. نمونههای خارجیش رو هم رفتم دیدم و کار عجیب یا بکری نیافتم.»، «آرامستان دولاب بازپیرایی می شود، مجسمه پهلوان شاهنامه نقاشی می شود، هویت بصری موزه هنرهای معاصر بازطراحی میشود... یکی از یکی ترسناکتر...، خدایا خودت رحم کن.»، «70 درصد استوریای اینستاگرام من یا راجع به سریال قورباغهاس یا لوگوی موزه هنرهای معاصر.»، «هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران یه حرف فارسی توش نداره.»
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
حسین مسافرآستانه: تمرکز اصلی جشنواره بر بهرهگیری از بستر فضای مجازی است
-
رقابت فیلمهای کوتاه در انتظار بازگشایی سالنهای سینما
-
تأثیرات مثبت موسیقی بر نوزادان
-
از «پ مثل پلیکان» تا «ناگهان درخت»
-
عکس نوشت
-
به نام تاریخ
-
شهروند مجـــازی
اخبارایران آنلاین