با افزایش ساعت کاری در پایانه مرزی دوغارون خراسان رضوی و تسهیل رفت و آمد کامیون ها
گره ترافیکی در مرز شرق کشور باز شد
شیما جهانبخش
خبرنگار
گمرک دوغارون با قدمتی یکهزار ساله که از دیرباز یکی از مهمترین گمرکات صادراتی کشور محسوب میشود، رتبه سوم کشور در حوزه صادرات از معبرهای زمینی و رتبه پنجم ترانزیت خروجی را در اختیار دارد؛ هرچند طی ماه های گذشته معطل شدن طولانی کامیونهای ترانزیتی در پشت این مرز به یکی از مشکلات برای توسعه صادرات کالا تبدیل شده بود. مشکلی که با تلاش مسئولان استان خراسان رضوی و با افزایش ساعت کاری این پایانه در هفتههای اخیر برطرف شده است.
در حال حاضر این مرز از 6 صبح تا 22 فعال بوده و خروج کامیونها سرعت زیادی گرفته اما آنطور که مسئولان این استان میگویند با وجود آنکه از حجم کامیونها در توقفگاههای مرزی کاسته شده اما نبود باسکول و اینترنت مطلوب در گمرک «اسلام قلعه» افغانستان مشکلاتی را ایجاد کرده و کامیونها همچنان معطل میمانند، بنابراین برای حل این موضوع باید مذاکراتی با طرف افغانستانی انجام شود تا ترددها تسهیل شود و صادرات رونق بیشتری بگیرد.
کاهش زمان توقف کامیونها در مرز دوغارون
«علی رسولیان»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در گفتوگو با «ایران» از تسهیل تردد کامیونهای صادراتی در گمرک دوغارون خبر داد و اظهار داشت: از آنجایی که یکی از مهمترین موضوعات برای توسعه صادرات کالا از استان رسیدگی به وضعیت مرز دوغارون است با دستور استاندار، ساعت کار این پایانه افزایش یافت تا مشکل کامیونهای متوقف شده در پشت مرز برطرف شود. در حال حاضر این مرز از 6 صبح تا 22 فعال بوده و با این کار با افزایش ۲۰ درصدی ترددها بیش از یکهزار کامیون از حجم ماشینهای متوقف در پشت مرز کاسته شده است.
نبود باسکول و اینترنت مطلوب در گمرک افغانستان
رسولیان با اشاره به کمبود باسکول و ضعف اینترنت در آن سوی مرز ادامه داد: از ابتدای آبان ماه ورودی کامیون از افغانستان 8.2 درصد و خروجی کامیون از سمت ایران 20.9 درصد افزایش یافته، بهطوری که در هر ساعت 18 کامیون از مرز دوغارون خارج میشود. باوجود آنکه از حجم کامیونها در توقفگاههای مرز کاسته شده اما نبود باسکول و اینترنت مطلوب در گمرک اسلامقلعه افغانستان مشکلاتی را ایجاد کرده است. از اینرو ساماندهی این دو بخش یک مطالبه جدی ما از دولت افغانستان است. در واقع در حالی که خروج کامیونها از مرز دوغارون سرعت گرفته اما دوباره در گمرک اسلامقلعه معطل میمانند، بنابراین بیشتر کامیونهای ترانزیتی بهدلیل ناامنی در آن سوی مرز، حاضر نیستند از ساعت 17 از مرز دوغارون خارج شوند، به همین دلیل در توقفگاه میمانند، برای حل این موضوع باید مذاکراتی با طرف افغانستانی انجام شود.
نیروی انسانی فعلی جوابگوی افزایش ساعت کاری در مرز نیست
وی با تأکید بر اینکه برای تسهیل ترددها چارهای جز شبانهروزی کردن ارائه خدمات در این مرز نداریم، افزود: کارکنان بخش صدور گذرنامه بیشترین فشار کاری در مرز را متحمل میشوند لذا تلاش کردهایم با ایجاد مشوقهایی بازده کاری را افزایش دهیم، اما برای ادامه این روند نیازمند جذب نیروی انسانی جدید هستیم تا بتوانیم آنان را در دو نوبت ساماندهی کنیم. از سوی دیگر در صورت دونوبته شدن فعالیت کارکنان مرزبانی و اداره گذرنامه در مرز، کارکنان گمرک نیز باید بهصورت دونوبته فعالیت کنند. میدانیم که کار در مرز فرسایشی است از اینرو باید نیروهای انسانی در مرزبانی، گمرک و اداره گذرنامه تقویت شوند، زیرا نیروی انسانی فعلی جوابگوی افزایش ساعت کاری انجام گرفته در مرز نیست.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی مرز دوغارون را یکی از تنفسگاههای تجاری کشور دانست و افزود: با توجه به اهمیت این مرز قرار شده طرح جامع منطقه ویژه اقتصادی دوغارون پیگیری شود. در حال حاضراجرای این طرح چند سالی است که معطل مانده، بنابراین در صورتی که سازمان مسئول در موعد مقرر نتواند این طرح را مصوب و زمینه سرمایهگذاری را فراهم کند مجبور به اتخاذ تدابیر دیگری خواهیم شد.
ساعات کاری مرز دوغارون2 برابر شد
«امید جهانخواه»، ناظر گمرکات خراسان رضوی نیز دراین زمینه به «ایران» گفت: از ابتدای امسال تا کنون یکهزار و 854 تن کالا به ارزش 32میلیون دلار از مرز دوغارون صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 3.5 درصد افزایش داشته است. همین افزایش صادرات در ماههای اخیر سبب بیشتر شدن ترددها در این پایانه شده به همین خاطر با دستور استاندار ساعت کاری در این مرز دو برابر شده است. وی ادامه داد: با افزایش ساعت کاری این پایانه در هفتههای اخیر تعداد کامیونهای معطلمانده در پشت مرز از 3 هزار و 300 دستگاه به یکهزار و 900دستگاه کاهش یافته است. البته تشریفات گمرکی در سمت افغانستان سبب معطلیهایی میشود و اگر آنها همکاری کنند و ساعات کاری را افزایش دهند، آمار خروج کامیونها میتواند روزانه به بیش از 750 دستگاه برسد.
کالاهای صادراتی فقط ۲ روز در مرز میمانند
ناظر گمرکات خراسان رضوی با اشاره به افزایش 20 درصدی خروج کامیونها از سه معبر مرزی در دوغارون تصریح کرد: بعد از اجرای دستور استاندار مدت توقف کامیونهای کالاهای صادراتی و ترانزیت به مقصد افغانستان با ۸ روز کاهش، از ۱۰ روز به ۲ روز رسیده است. البته نه تنها مدت معطلی کامیونهای صادراتی و ترانزیتی ۸ روز کاهش یافته بلکه زمان توقف کامیونهای حامل انواع بار برای تخلیه در پایانه مرزی دوغارون هم از ۲۵ روز به ۴ روز رسیده و ۲۱ روز کاهش یافته است.
جهانخواه خاطرنشان کرد: افزایش ساعت کاری سبب شده تعداد کامیونهای خروجی حامل کالاهای صادراتی روزانه از ۱۶۰ دستگاه به ۲۵۰ دستگاه برسد. همچنین طی این مدت بیش از ۳۸۰ هزار تن انواع کالای صادراتی به افغانستان صادر شده است.
توجه به اقتصاد مرزنشینان
«محسن سیاح» فرماندار تایباد نیز در گفتوگو با «ایران» یکی از سیاستهای دولت را فراهم کردن بسترهای سرمایهگذاری عنوان کرد و اظهار داشت: روزانه بیش از ۴۰۰ کامیون در مرز دوغارون رفت و آمد میکنند، از اینرو تلاش داریم با ساماندهی این ظرفیت زمینه رونق اقتصادی و توسعه گمرک این پایانه را بیش از پیش مهیا کنیم.
فرماندار تایباد با تأکید بر اینکه ۶۵ درصد کالاهای صادراتی استان از این پایانه به افغانستان صادر میشود، افزود: در حال حاضر سالانه بیش از ۲ میلیون تن انواع کالا به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار از این معبر وارد افغانستان شده و نیاز بازار ۳۰ میلیون نفری این کشور را تأمین میکند. در واقع معبر زمینی دوغارون پل ارتباطی ایران با سایر کشورهای آسیای میانه به شمار میرود و لازم است مسئولان نگاه ویژهای به این منطقه داشته باشند. وی به نزدیک بودن گمرک دوغارون به مهمترین بازار اقتصادی افغانستان اشاره کرد و گفت: هرات یکی از مهمترین بازارهای کشور افغانستان است که با نقطه صفر مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد و همین موضوع سبب شده حدود 1500 نفر از مردم منطقه بهصورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول فعالیت اقتصادی در زمینه صادرات کالا به کشور افغانستان باشند.
سیاح با تأکید بر اینکه باید توجه ویژهای به خانوادههای مرزنشین شود، افزود: با اقدامات انجام شده زیرساختهای مناسبی برای حضور سرمایهگذاران داخلی و خارجی در این منطقه فراهم شده لذا امیدوارم با حمایتهای مسئولان استانی و کشوری بتوانیم با توسعه اقتصاد این منطقه شرایط بهتری را برای مرزنشینان مهیا کنیم. توجه به اقتصاد مرزنشینان میتواند نقش ویژهای در رفاه، پیشرفت و توسعه نواحی مرزی، افزایش، بهبود وضعیت معیشتی مردم منطقه، کاهش فقر، توزیع مناسب درآمد، ایجاد فرصتهای شغلی، استمرار زندگی در روستاها و مهاجرت معکوس داشته باشد.
نیم نگاه
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی :یکی از مهمترین موضوعات برای توسعه صادرات کالا از استان رضوی رسیدگی به وضعیت مرز دوغارون است . با دستور استاندار، ساعت کار این پایانه افزایش یافت تا مشکل کامیون های متوقف شده در پشت مرز برطرف شود. در حال حاضر این مرز از 6 صبح تا 22 شب فعال بوده و با این کار با افزایش ۲۰ درصدی ترددها بیش از یکهزار کامیون از حجم ماشین های متوقف در پشت مرز کاسته شده است
قدیمیترین سازه تاریخی کرج تسلیم باران شد
گروه ایران زمین / پل «خاتون» یا پل «دختر» بازمانده از دوره سلجوقی که در همسایگی ساختمان تاریخی صمصام روی رودخانه کرج بنا شده است در پی بارندگیهای چند روز اخیر بعد از ظهر جمعه فروریخت. این پل که در دوره صفوی بر بقایای پلی کهنتر منسوب به دوره سلجوقی ایجاد شده بهعنوان قدیمیترین سازه شهر کرج همواره مورد توجه دوستداران آثار باستانی بوده است.
باوجود آنکه به گفته کارشناسان میراث فرهنگی طی دهه ۸۰ سه فاز مرمتی و در اوایل دهه ۹۰ نیز یک فاز مرمتی روی این پل تاریخی انجام شده بود اما بهعلت وقوع زلزله و سیلاب سالهای اخیر استحکام این بنا کاهش یافت و فعل و انفعالات جوی و بارشهای اخیر در نهایت باعث ریزش قسمت میانی این پل شد.
«فریدون محمدی»، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز در گفت وگو با «ایران» از ریزش بخشی از سقف پل تاریخی خاتون واقع در شرق کرج خبر میدهد ومی گوید: با توجه به اهمیت این بنا صبح شنبه گروهی از کارشناسان از سوی وزارت میراث فرهنگی به محل اعزام شد و بعد از بررسیهای انجام شده در جلسهای با کارشناسان استان نتایج به دست آمده را مورد بررسی قرار دادند و بنا شد مرمت اضطراری این بنای تاریخی در روزهای آینده آغاز شود؛ در بررسیها حجم خسارتها برآورد شده و میزان اعتبار مورد نیاز برای بهسازی و مرمت این اثر تاریخی در روزهای آینده اعلام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه این پل از قسمت جبهه شرقی در وسط ریزش کرده و پایههای آن سالم است ادامه میدهد: ریزش در قسمت میانی و سقف پل تاریخی خاتون اتفاق افتاده و خوشبختانه با توجه به استحکام دیواره و طاقهای کناری، آسیبی متوجه سایر قسمتها نشده است؛ قسمت تاجها و پایههای پل سالم است و تنها قسمت وسط آن به دلیل بارشها و فرسایش صورت گرفته در سالهای متوالی ریزش کرده است، هر چند در سالهای اخیر چند فاز مرمتی روی این پل انجام شده و قسمتهایی از آن مورد بازسازی قرار گرفته اما با توجه به اینکه رفت و آمد روی این دست از ابنیه تاریخی بیشتر است نسبت به سایر آثار تاریخی آسیبپذیرتر بوده و این اتفاق در پلهای تاریخی معمول است.
محمدی با تأکید بر اینکه این پل در دورههای مختلف مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته است میافزاید: در بررسیهای انجام شده هیچ نشانه ظاهری مبنی بر آسیب دیدگی سازه وجود نداشته و پل به یکباره نشست کرده است، البته این موضوع در آثار تاریخی طبیعی است و به علت نوع مصالح که آجر و گچ نیم پز است معمولاً رطوبت جذب سازه میشود و وقتی رطوبت جمع شود آن محل ریزش میکند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز با اشاره به اینکه این حادثه خسارت جانی نداشته است، خاطرنشان میکند: تمام محورهای منتهی به پل مسدود شده و امکان تردد در آن وجود ندارد؛ در حال حاضر به علت شرایط آب و هوایی امکان آغاز عملیات مرمت وجود ندارد و این عملیات در ماههای ابتدایی سال آینده انجام خواهد شد؛ نجات بخشی و عملیات اضطراری ایجاد سازههای پشتیبان از چند روز آینده شروع خواهد شد.
وی میافزاید: قبل از آغاز مرمت اضطراری این پل، آسیبشناسی آن انجام و طرح مرمت در شورای فنی استان بررسی و تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد؛ باید به این نکته توجه داشته باشید که این پل تاریخی در دهههای ۴۰ و ۵۰ محل تردد خودروها بوده که این امر نیز در کاهش استحکام آن بیتأثیر نبوده است. همچنین درسالهای گذشته این پل باید با مصالح سبک مرمت میشد تا دچار ریزش نشود.
طرحی تازه در اصفهان، یزد و فارس برای پیشگیری از ورشکستگی صنعت گردشگری
ایمنسازی سفر در مثلث طلایی گردشگری ایران
حمیرا حیدریان
خبرنگار
سه استان اصفهان، یزد و فارس با همکاری یکدیگر آماده اجرایی کردن طرحی با عنوان «گردشگری ایمن» در روزهای کرونایی و پس از آن میشوند تا از رکود بیش از پیش این صنعت مهم جلوگیری کنند.
معاون اقتصادی استانداری اصفهان در گفتوگو با «ایران» با اعلام این خبر گفت: از آنجایی که اقتصاد سه استان فارس، یزد و اصفهان بر پایه گردشگری است و در شرایط فعلی شیوع بیماری کرونا بشدت آسیب دیده است و نمیدانیم این شرایط تا چه زمانی ادامه دارد از این رو، مقدمات «گردشگری ایمن» فراهم شده تا از ادامه این روند آسیبزا جلوگیری شود.
سیدحسن قاضی عسگر با اشاره به اینکه وجود بیماری کووید 19 به ما این پیام را میدهد تا با آن همزیستی مسالمتآمیز داشته باشیم، افزود: شیوع کووید ۱۹ به ما اثبات کرد که در آیندهپژوهی و برنامهریزیهای آینده بر عوامل مؤثر صنعت گردشگری استان اصفهان متمرکز شویم.
وی با اشاره به برگزاری ویدیوکنفرانس بین استانهای اصفهان، فارس و یزد درخصوص توسعه صنعت گردشگری اظهار داشت: استانهای یزد، فارس و اصفهان به مثلث طلایی گردشگری ایران شهرت دارند و مقرر شد مقدمات «گردشگری ایمن» در این سه استان فراهم شود و در آینده نزدیک استانداران این سه استان جلسهای با همین موضوع برگزار خواهند کرد تا به پروتکلهای نهایی مناسبی دست پیدا کنیم تا اقدامات لازم در سطح هیأت دولت و دستگاههای اجرایی و تصویب نهایی آن در تهران اقدامات مربوطه انجام شود تا در نهایت بتوانیم اقتصاد گردشگری را راه بیندازیم.
این مسئول با تأکید بر اینکه شیوع این بیماری نه تنها بر بدنه گردشگری بلکه صنایع دستی بخصوص فرش دستباف آسیب جدی زده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بجز صنعت گردشگری، صنایع دستی و فرش دستباف بشدت دچار مشکل شده است که در این زمینه باید اقدامات جدی برای نجات این صنعت انجام شود. وی با بیان اینکه در نشریه «نیچر» مقالهای با مضمون تأثیر توسعه کرونا بر فعالیتهای اقتصادی منتشر شده است، عنوان کرد: این مقاله دستاوردهای جدیدی را ارائه کرده است مبنی بر اینکه 83 درصد ابتلا به کرونا ناشی از حضور در گردهماییهای خانوادگی و تجمعات است که با این آمار میتوان به پروتکلهای بهداشتی جدید و بهبود بخشیدن آن به منظور از سرگیری گردشگری و تحت عنوان گردشگری سلامت اشاره کرد. وی شرط اجرایی شدن «گردشگری ایمن» را در سازگاری باکرونا عنوان کرد و بیان داشت: چنانچه شهروندان شرایط زیست با ویروس کرونا را در سبک زندگی نهادینه کنند میتوان به عملیاتی کردن این طرح امیدوار بود و در آینده نزدیک شاهد از سرگیری سفرها اما با پروتکلهای بهداشتی سخت و جدیتر بود.
معاون اقتصادی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه امروز گردشگری بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران از ناحیه کرونا دچار آسیب شده است تصریح کرد: در همین شرایط کشورهای دنیا از جمله ترکیه بهجای رکود و سرکوب گردشگری به توسعه گردشگری ایمن روی آورده و فعالیت خود را در این حوزه گسترش دادهاند و این الگوی مناسبی است که کشور ما از آن بهره گیرد تا این صنعت در استانهایی چون اصفهان، فارس و یزد که بسیار در اقتصاد این استانها میتواند مؤثر باشد بار دیگر جان گیرد. وی با بیان اینکه ما نیز میتوانیم گردشگری ایمن را در سایه رعایت پروتکلهای بهداشتی در اصفهان داشته باشیم عنوان کرد: اگر همانطور که اشاره شد مردم از تجمع و گردهماییهای خانوادگی اجتناب کرده و پروتکلهای ساده بهداشتی که همان ماسک زدن، رعایت بهداشت فردی و فاصله اجتماعی است را مراعات کنند 83 درصد طبق بررسیهای علمی انجام شده از شیوع کرونا جلوگیری میشود.
سیدحسن قاضی عسگر با عنوان اینکه در حال حاضر برای اجرایی کردن طرح توسعه گردشگری در انتظار مجوز از سوی ستاد ملی کرونا هستیم ادامه داد: با توجه به رکود، خصوصاً در بخش صنایع دستی و فرش دستباف از تمامی سرمایهگذاران و کسانی که میتوانند در این حوزه سرمایهگذاری کنند دعوت میکنیم تا وارد این حوزه شده و به کمک این صنعت بیایند. حتی از کسانی که علاقه به صنایع دستی بخصوص فرش دارند میخواهیم که با خرید این صنایع به زنده ماندن این هنر کمک کنند تا بتوانیم با حداقل امکانات در شرایط فعلی این حوزه را حفظ کنیم تا در آینده نزدیک با برنامهریزیهای اصولی به گسترش و توسعه این صنعت تأثیرگذار و جهانی بپردازیم.
برای جلوگیری از کاهش تنوع زیستی خاک چه کنیم؟
لادن رضی کردمحله
رئیس گروه خاک سازمان محیط زیست کشور
بهنام رحمانی ایوریق
کارشناس بررسی زیست محیطی منابع خاک
خاک بهعنوان منبع طبیعی، سرمایه ملی و بستر حیات، نقش اساسی در استقرار و رشد جوامع بشری و نیز سایر مخلوقات دارد. در واقع بخشی از زنجیره غذایی انسان و سایر حیوانات از خاک است. بههمین دلیل هرگونه آلودگی موجود در خاک میتواند طی زنجیره غذایی، به سطوح بالاتر انتقال یافته و در نهایت در انسان تمرکز یابد. خاک از منابع تجدیدپذیر به شمار میرود اما براساس مراجع مختلف تشکیل هر سانتیمتر انواع خاک در شرایط مختلف آب و هوایی از 100 تا 10000 سال طول میکشد.
توسعه پایدار هیچ کشوری بدون توجه به منابع خاک، دست یافتنی نخواهد بود. روز پنجم دسامبر(15 آذر)، روز جهانی خاک نام گرفته است. بزرگداشت این روز از طرف جامعه جهانی بیانگر لزوم توجه هرچه بیشتر به این سرمایه عظیم خدادادی است که به علت افزایش نیازهای روزافزون جمعیت جهان تحت فشار مضاعف قرار گرفته است. امروزه آثار زیانبار عدم توجـه بـه سنتهای الهی و سوء مدیریت در بهرهبرداری از منابع خاک و اراضی، پدیدار گشته و زنگ خطر جدی را در مورد رفاه، سلامت و حتی ادامه حیات بشر به صدا درآورده است.
در جمهوری اسلامی ایران، بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی حفاظت از محیط زیست، جلوگیری از آلودگی خاک وظیفه تمام مردم اعلام شده است.
در مناطقی مانند ایران بهدلیل شرایط اقلیمی، خشکی و بیابان زایی نیز از جمله تهدیدات جدی، منابع خاک خواهد بود که با بهرهبرداری نامناسب تشدید می شود. چراکه ایران با وجودی که از نظر وسعت در دنیا در رتبه چهاردهم قرار دارد اما از نظر منابع خاک حاصلخیز از درجه پایینی برخوردار است.
بدین ترتیب موضوع مدیریت و بهرهبرداری از منابع خاک و جلوگیری از آلودگی و تخریب آن یکی از مهمترین چالشهای حال و آینده کشورهای در حال توسعه خصوصاً کشورهای واقع در منطقه خشک و نیمه خشک از جمله ایران شناخته میشود.
لذا به منظور حفظ و پایداری خاک بهصورت کمی و کیفی، کاربری صحیح و بهرهبرداری بهینه از خاک و جلوگیری از تخریب و آلودگی آن و احیا، اصلاح و بهسازی خاکهای تخریب و آلوده شده، لایحه «حفاظت از خاک» به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار دولت قرار گرفت. این لایحه در نهایت پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان، در تاریخ 22خرداد 1398 از سوی رئیس جمهوری با عنوان «قانون حفاظت از خاک» برای اجرا به دستگاههای اجرایی مربوط ابلاغ شد.
«خاک را زنده نگه داریم، از تنوع زیستی خاک محافظت کنیم»، شعار امسال روز جهانی خاک ، حکایت از آن دارد که خاک موجودی زنده است و موجودات مختلفی در آن زندگی میکنند که به آن تنوع زیستی خاک میگوییم. از نقش و کاربرد خاک میتوان به تأمین غذا، سوخت، دارو، ذخایر ژنتیکی، چرخه عناصر غذایی، تصفیه آب، تصفیه آلودگی خاک، چرخه کربن و تنظیم آب و هوا، کنترل سیل، محل زندگی و خانه موجودات، پی برای ساختمان ها و منبع مصالح ساختمانی اشاره کرد.
خاک بیش از ۲۵ درصد کل تنوع زیستی زمین را در خود جای داده و از زندگی در خشکی و کل زمین پشتیبانی میکند. بیش از 90 درصد موجودات زنده در خاک زندگی کرده یا بخشی از زندگی خود را در خاک سپری میکنند.
حدود ۹۵ درصد از غذای مصرفی ما بهطور مستقیم یا غیرمستقیم از خاک بهدست میآید. ولی سالها فعالیت و عادات انسانها آلایندههای مختلفی از جمله مواد شیمیایی مورد استفاده در کشاورزی، فلزات سنگین، سوختهای فسیلی، پسماندهای شهری و صنعتی، آفتکشها و ضد باکتریهای مقاوم در محیط زیست را به محیط افزوده است.
هفت راهکار ساده وجود دارد که هر فرد میتواند با انجام آن از آلوده شدن خاک جلوگیری کند.
۱- دفع نامناسب پسماند خطرناک میتواند باعث رهاسازی آلایندهها به خاک شود- برای دفع پسماند خطرناک مثل باتریها و داروها مسئولیت پذیر باشیم و از روشهای مناسب ارائه به مراکز بازیافت محلات استفاده کنیم.
2- یک سوم از پلاستیکهای تولیدی در نهایت به خاک میرسد- از ظروف یکبار مصرف استفاده نکنیم و فرهنگ و عادت باز چرخش کالاها را توسعه دهیم.
3- بیش از ۴۰ میلیون تن پسماندهای الکترونیکی هر سال در جهان تولید میشود- قبل از خرید وسیله الکترونیکی جدید یک بار دیگر فکر کنیم.
4- بیش از نصف خریدهای ما مربوط به بستهبندی کالاها است- کالای دارای بستهبندی دوستدار محیط زیست و قابل استفاده مجدد را انتخاب کنیم.
5- مواد شیمیایی مصرف شده در خانههای ما به خاک ختم شده و در غذای ما وارد میشوند- محصولات شیمیایی که برای باغبانی، تمیزکردن خانه و نظافت شخصی استفاده میکنیم از محصولات دوستدار محیط زیست و سالم انتخاب کنیم.
6- بیش از یک دوم پسماندهای خانگی ما ترکیبات آلی اند، ولی در سایتهای پسماند دفع میشوند- با کمپوست باقی ماندههای مواد غذایی به تغذیه خاکهایمان کمک کنیم.
7- یک پنجم از مواد خام برای تولید محصولات جدید، تبدیل به پسماند میشود-با استفاده مجدد از مواد و لوازم معمول خانه به آنها یک زندگی دوباره بدهید.
بهطور کلی میتوان گفت هر چیزی که ما میخوریم و مینوشیم بارها و بارها از خاک عبور میکند بنابراین ما به خاک سالم نیاز داریم تا بتوانیم غذای سالم، محیط زیست سالم، انسانهای سالم و زندگی سالم داشته باشیم برای همین منظور با انجام اقداماتی نظیر موارد مطرح شده به کمپین« صدای خاک را زنده نگه داریم، از تنوع زیستی خاک حمایت کنیم»، بپیوندیم.