رئیس سازمان برنامه و بودجه در تشریح لایحه بودجه سال آینده اعلام کرد
معادلات فروش نفت در بودجه 1400
درآمدهای نفتی منعطف است / 8 میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی
گروه اقتصادی / آخرین لایحه بودجه دولت دوازدهم روز 12 آذرماه به مجلس رفت و دیروز محمدباقر نوبخت معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه به همراه معاونان خود درجمع خبرنگاران به تشریح جزئیات بودجه سال آینده پرداخت.
این درحالی است که لایحه بودجه 1400 از ابعاد مختلفی با حواشی بسیاری مواجه شد، مواردی مانند فروش روزانه 2.3 میلیون بشکه نفت، نحوه تأمین درآمدهای مالیاتی با وجود کرونا و نحوه تخصیص ارز 4 هزار و 200 تومانی که رئیس سازمان برنامه و بودجه به تمام آنها پاسخ گفت.
طبق اعلام مسئولان سازمان برنامه و بودجه، در سال آینده صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز سقف منابع بوده و از محل آن هشت میلیارد دلار برای کالاهای اساسی اختصاص پیدا میکند که در صورت عدم تحقق، منابع از محل پیش فروش نفت و انتشار اوراق تأمین خواهد شد.
فروش نفت در بودجه منعطف است
در این نشست رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در سال آینده کف صادرات نفت یک میلیون بشکه در نظر گرفته شده و سقف آن ۲.۳ میلیون بشکه در روز است و طوری برنامهریزی شده که اگر محقق نشد و نتوانستیم به بیرون بفروشیم، بتوان پیش فروش داخلی کرد و اگر بیش از رقم پیشبینی شده، محقق شود که یک ریال مازاد در اختیار ما نیست و به ذخایر ارزی اضافه میشود.
وی با اشاره به اظهاراتی مبنی بر اینکه بودجه مذاکراتی بسته شده است، گفت: در بحث فروش نفت، ما باید بدانیم که میتوانیم به سهمیه اوپک دست پیدا کنیم یا نه. باید بررسی کرد آیا احتمال این وجود دارد که به سهمیه اوپک دست پیدا کنیم که احتمال دارد این اتفاق بیفتد یا نیفتد. اگر به سهمیه خود در اوپک برسیم، هوالمطلوب است و اگر نرسیم به همین میزان در داراییها فروش مالی خواهیم داشت و میتوانیم اوراق بفروشیم، بنابراین بودجه 1400 منعطف و غلتان است.رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: در صورت برداشته شدن تحریمها باید خود را برای صادرات 4.6 میلیون بشکه نفت آماده کنیم.
انتقال کسری بودجه به بانک مرکزی، درست نیست
نوبخت تأکید کرد: آن عدهای که میگویند دولت با کسری بودجه مواجه است و آن را به بانک مرکزی منتقل کرده باید گفت که از ۳۹هزار میلیارد تومان اجازه قانونی برای استفاده از تنخواه بانک مرکزی فقط ۱۹هزار میلیارد تومان ناترازی را جبران کردیم و این گفتهها درست نیست.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تأکید کرد: درآمدهای نفتی مانند بودجه نیست. اگر درآمد مالیاتی را 225 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته باشیم اما تا 350 هزار میلیارد تومان وصول درآمدی داشته باشیم، در این بخش مجاز هستیم این عدد بیشتر را استفاده کنیم اما در بخش نفت این گونه نیست و امکان استفاده درآمدهای نفتی بیشتر از آنچه که در بودجه در نظر گرفته را نداریم و باید به حساب جداگانهای واریز شود.
جبران کسری بودجه از افزایش نرخ ارز، دروغ بزرگ
نوبخت با اشاره به اهمیت حفظ ارزش پول ملی و افزایش قدرت خرید مردم گفت: این یک دروغ بسیار بزرگ است که دولت میخواهد منابع کسری بودجه خود را از طریق افزایش نرخ ارز و نرخ تسعیر جبران کند. اگر این سیاست را دنبال میکردیم باید پول نفت را با دلار 22 هزار و 500 تومان در بودجه میآوردیم ، نه با دلار 11 هزار و 500 تومانی.
وی با بیان اینکه در بحث نرخگذاری ارز غیرنفتی مداخلهای نداشتیم، اظهار داشت: ارز غیرنفتی را امسال در بخش غیرخصوصی وارد در بازار فروخت و ربطی به دولت نداشت. دولت هم در بخش تعیین نرخ ارز و هم نرخ تسعیر خواهان رشد ارزش پول ملی است و این موضوع را قبول نمیکنیم که از طریق رشد نرخ ارز بخواهیم درآمدزایی کنیم.
ارز4200 ادامه دارد
وی گفت: نرخ ۴۲۰۰ تومان که برای کالای اساسی پرداخت میکنیم، همچنان در سال آینده تثبیت شده اما اگر بدانیم میتوان کنترل کرد، ادامه میدهیم اما در صورت تبدیل که فکر میکنیم ۹۰ هزار میلیارد تومان آزاد شود، که این رقم را عیناً برای کالاهای اساسی هزینه خواهیم کرد و مانند افزایش قیمت بنزین هرچه درآمد باشد به مردم بازمیگردانیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخشی از اظهارات خود گفت که دلیل گرانیهای اخیر، فشار هزینه هاست و تولیدکننده دست به افزایش قیمت میزند و مشکل از افزایش تقاضا و کمبود کالا نیست.
وی در رابطه با میزان درآمد ارزی نفت و نحوه توزیع با نرخهای تعیین شده و نحوه صرف منابع در صورت حذف، توضیح داد: ارز ۴۲۰۰ تومانی موافقان و مخالفان خود را دارد. موافقان میگویند این نرخ موجب رانت، تخریب تولید یا ارائه یارانه به کشورهای دیگر میشود. از سوی دیگر، مخالفان تأکید دارند که حذف آن موجب اعمال فشار بر مردم خواهد شد. بر این اساس، حفظ یا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه و همچنین نحوه مصرف و مکانیزم آن به تصمیمگیری در مجلس واگذار شده است.
نوبخت افزود: از درآمد کسب شده هشت میلیارد دلار برای کالاهای اساسی اختصاص پیدا میکند که از این رقم شش میلیارد تومان برای کالاها و نهادههای دامی و دو میلیارد دلار برای خرید بخشی از دارو و تجهیزات پزشکی خواهد بود.
۹۵ هزار میلیارد سهام شرکتها در بورس واگذار میشود
نوبخت همچنین درخصوص نحوه فروش سهام دولت اعلام کرد: با بررسیهای وزارت اقتصاد و تضمینی که به سازمان برنامه و بودجه داده است، حدود ۹۵ هزار میلیارد تومان از سهام شرکتها در بورس واگذار خواهد شد.به گفته وی واگذاری شرکتها بر اساس اصل ۴۴ که باید از سال ۱۳۸۶ صورت میگرفته، در دستور کار است و در بودجه نیز پیشبینی شده است.
شرط واردات خودرو
اما اعمال حقوق ورودی واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۰ در حالی گمانه زنیها برای واردات خودرو را آغاز کرده که اعلام مسئولان سازمان برنامه و بودجه از این حکایت دارد که فعلاً در مورد آزادسازی واردات خودرو تصمیمگیری نشده و این حقوق ورودی مربوط به واردات جدید نیست، بلکه برای ترخیص خودروهای دپو شده در گمرک در نظر گرفته شده است.
در این رابطه که آیا با پیشنهاداتی که در مورد واردات خودرو وجود دارد، دولت در سال آینده در این رابطه اقدام خواهد کرد؟ رئیس سازمان برنامه و بودجه پاسخ داد: برای واردات خودرو باید کشور در شرایط عادی قرار داشته باشد، در غیر این صورت بر سیاست پول و ارز اثرگذار خواهد بود. بنابراین واردات خودرو زمانی انجام میشود که آثار منفی آن به حداقل برسد که لازمه آن به ثبات رسیدن وضعیت ارزی است، آنگاه سازمان برنامه و بودجه نیز با این موضوع همراهی خواهد کرد.
سیاستهای مالی نیمه انبساطی است
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه سیاستهای مالی ما در حال حاضر نیمه انبساطی است، اظهار داشت: آثار این سیاستهای نیمه انبساطی را شاهد هستیم چنانکه دیدیم هزینههای مصرف عمومی را شاهد هستیم و میبینیم که اقتصاد با رشد 0.2 درصد مواجه بود.نوبخت با تأکید بر اینکه ما در سیاستهای خروج از رکود موفق بودهایم، گفت: امیدوارم بانک مرکزی هم در سیاستهای پولی موفق عمل کند.
تورم ناشی از افزایش قیمت ارز است
وی تأکید کرد: باید توجه داشته باشیم که تورم ما پولی نیست بلکه ناشی از افزایش قیمت ارز است چرا که میبینیم تولیدکنندگان لبنیات دو بار قیمتها را افزایش دادند و هر بار هم که این افزایش قیمت صورت میگرفت ناشی از افزایش هزینههای آنها بود، نه اینکه تقاضا بالا رفته باشد.
مخالف ارائه قیر رایگان هستیم
رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین درباره تصمیم دولت برای حذف قیر رایگان از بودجه، گفت: دولت و سازمان برنامه و بودجه مخالف ارائه قیر رایگان است چرا که معتقدیم این یک خواسته غیرمعمول مجلس بوده و قیر هم باید مانند سایر مصالح در پروژهها تأمین شود. دولت میتواند پول تأمین قیر را به مصالح ارائه کند.نوبخت در این باره افزود: خود مجلس هم گزارشی ارائه کرد که در آن از فساد موجود در قیر رایگان پردهبرداری کرده بود.
صرفهجویی 31 هزار میلیارد تومانی در بودجه امسال
وی همچنین به عملکرد بودجه سالجاری و وضعیت شاخصهای اقتصاد کلان اشاره کرد و گفت: درسالجاری منابع دولت بالغ بر ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بود که باید ۳۸۴ هزار میلیارد تومان در هشت ماهه اول امسال محقق می شد ولی عملکرد آن ۳۳۴ هزار میلیارد تومان بود که نشان میدهد ۵۰ هزار میلیارد تومان محقق نشد.
نوبخت گفت: مصارف سالجاری نیز ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بوده که در هشت ماهه اول باید ۳۳۴ هزار میلیارد تومان مصرف میشد، خزانه ۳۵۳ هزار میلیارد پرداخته است؛ بنابراین
۳۱ هزار میلیارد تومان نسبت به آنچه میتوانستیم مصرف کنیم، کمتر و صرفهجویی اجباری بود.
همتی از سازمان برنامه و بودجه تشکر کرد
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه منابع ۵۰ هزار میلیارد تومانی و مصارف ۳۱ هزار میلیارد تومانی نشان میدهد که ۱۹ هزار میلیارد تومان ناترازی داشتهایم که آن را براساس قانون از تنخواه بانک مرکزی استفاده کردیم، ادامه داد: مجاز بودیم ۳۹ هزار میلیارد تومان از تنخواه استفاده کنیم که در هشت ماه فقط ۱۹ هزار میلیارد تومان استفاده کردیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰۰۰ میلیارد تومان کمتر است. پس کسری بودجه به بانک مرکزی منتقل نشد و این ۱۹ هزار میلیارد تومان تا پایان سال تسویه میشود. این در حالی است که آقای همتی از سازمان برنامه و بودجه بابت فشاری که به بانک مرکزی وارد نشد، تشکر کرده است.
جهت گیریهای لایحه بودجه ۱۴۰۰
در ادامه این نشست، سیدحمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه و بودجه درباره منابع و مصارف لایحه بودجه ۱۴۰۰ و مقایسه آن با قانون بودجه امسال گفت: بودجه کل کشور سالجاری دو هزار و ۲۶ هزار میلیارد تومان است در حالی که لایحه بودجه سال آینده دو هزار و ۴۳۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است
به گفته پورمحمدی ۸۴۱ هزار میلیارد تومان آن منابع عمومی و ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمدهای اختصاصی دولت است.وی افزود: از محل ۸۴۱ هزار میلیارد تومان منابع عمومی قرار است ۵۴۲ میلیارد تومان حقوق کارمندان، مستمری بگیران و بازنشستگان پرداخت شود. همچنین اعتبار پروژههای عمرانی ۱۰۴ هزار میلیارد تومان و بازپرداخت اصل و سود اوراق ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است. ۳۵ هزار میلیارد تومان نیز در شرکتهای درآمد-هزینهای درآمد و هزینه خواهد داشت.
وی با تأکید بر اینکه در لایحه بودجه سال آینده سهم مالیات از درآمدها ۲۲۵ هزار میلیارد تومان است، گفت: ۲۲ هزار میلیارد تومان از درآمدهای گمرکی، ۲۵ هزار میلیارد تومان از فروش اموال دولتی، ۱۹۹ هزار میلیارد تومان فروش نفت و گاز، ۷۰ هزار میلیارد تومان پیش فروش نفت، ۹۵ هزار میلیارد تومان فروش شرکتهای دولتی و ۷۵ هزار میلیارد تومان برداشت از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.
وی درباره مصارف لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: امسال اعتبارات هزینهای ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بود اما در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این اعتبارات که شامل حقوق و مزایا و دیگر هزینههای دولت میشود به ۸۴۱ هزار میلیارد تومان افزایش مییابد ضمن اینکه مصارف بخش پروژههای عمرانی از ۸۸ هزار میلیارد تومان در سالجاری به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان در سال آینده افزایش خواهد یافت.
برش
افزایش ۵۳ درصدی حقوق و مزایا در سالجاری
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در بخش مصارف و در ۸ ماهه امسال ۳۹ درصد بیشتر از سال گذشته انجام شد، گفت: این مصارف در دو بخش هزینهای و تملک دارایی سرمایهای یا عمرانی بوده است و در ۸ ماهه اول اعتبارات هزینهای ۳۵ درصد بیشتر از اعتبارات ۸ ماهه اول سال ۹۸ بوده است.نوبخت افزود: امسال مجموع حقوق و مزایا ۵۳ درصد بیشتر از پارسال بود بنابراین آنچه صرفهجویی کردیم به بخش معیشت مردم منتقل شد.
تثبیت ۲ میلیون فرصت شغلی با ۵۲ هزار میلیارد اعتبار عمرانی
نوبخت یاد آور شد: در هشت ماهه امسال برای طرحهای عمرانی ۵۲ هزار میلیارد تومان هزینه شده و حتی در مواردی اوراق را خودمان در بورس فروختیم و به ریال تبدیل و به حساب پیمانکاران واریز کردیم. با این ۵۲ هزار میلیارد تومان، دو میلیون فرصت شغلی تثبیت شد.
چرا ثروتمندان، ثروتمندتر میشوند
منصور بیطرف
دبیر گروه اقتصادی
صندوق بینالمللی پول اخیراً گزارشی را منتشر کرده که عنوان آن این است: «چطور ثروتمند، ثروتمندتر میشود.»
عنوان جالبی است، مگر نه. شاید در وهله اول این طور بهنظر بیاید که یک چپ مقالهای با این عنوان نوشته اما واقعیت این است که نویسندگان این مقاله که خلاصهای از آن در سایت این صندوق آمده همگی از کارکنان این صندوق هستند.
گزارش صندوق اینگونه شروع میشود: «از قدیم گفتهاند که پول، پول میآورد. اکنون این ضرب المثل ساده را به نابرابری و نارضایتی رو به رشدی که تحت سایه کووید19 رخ داده هم اضافه کنید.
در مقالهای که با همکاری اقتصاددانان صندوق بینالمللی پول و دیگر نهادها نوشته شده، تأیید شده است که افراد ثروتمندتر از سرمایهگذاریشان بیشتر سود کسب میکنند تا افراد غیرثروتمند. همچنین این مقاله بیان کرده که فرزندان افراد ثروتمند، در حالی که ثروت را به ارث میبرند، لزوماً همان بازگشت سود را از سرمایه گذاریها به دست نمیآورند.» بنا بر این مقاله، «دادههای جزئی ثروت به ندرت وجود دارد اما مالیاتهای ثبتی 12 ساله کشور نروژ (2004-2015) پنجره جدیدی را به سمت انباشت ثروت افراد و فرزندانشان گشوده است. قاعده کشور نروژ این گونه است که آنها برای کاهش خطاهای خوداظهاری مالیات بر ثروت، به خوداظهاریها اتکا نمیکنند بلکه باید بانکها، کارفرمایان و دیگر اشخاص ثالث هم گزارشهای خود را ارائه دهند.این دادهها که تحت شرایط خاصی، علنی میشوند، این امکان را فراهم میسازد که ثروت اولیا با فرزندانشان تطبیق پیدا کند.»
در ادامه آمده است «دادهها نشان میدهند فردی که در رده هفتاد و پنجم دهک توزیع ثروت قرار دارد و در سال 2004، یک دلار سرمایهگذاری کرده در پایان سال 2015 حدود 1.50 دلار نصیبش شده است- یعنی بازگشت سرمایهاش 50 درصد بوده است. اما فردی که در رأس یک دهم درصدی دهک قرار دارد با همان سرمایهگذاری 2.40 دلار نصیبش شده، یعنی یک بازگشت 140 درصدی سرمایه.» این مقاله یک سؤال اساسی پرسیده است و آن اینکه چرا افراد ثروتمند بازگشت بالاتر سود را دارند؟ عقل متعارف میگوید که افراد ثروتمندتر داراییهای خودشان را در معرض ریسکهای بالاتر قرار میدهند و در نتیجه بازگشت سرمایه بالاتری نصیب آنها میشود. اما تحقیقات نویسندگان مقاله نشان میدهد که افراد غنیتر حتی در سرمایه گذاریهای محافظه کارانه، بازگشت سرمایه بالاتری را دارند. افراد ثروتمندتر از «بازده به مقیاس» محض ثروتشان لذت میبرند. مشخصاً، افرادی که غنیتر هستند در قبال پرتفویی که تخصیص میدهند به احتمال خیلی زیاد بازگشتهای ریسک تعدیل شده بالاتری را دریافت میکنند چون آنها به فرصتهای مطلوب و منحصر به فرد سرمایهگذاری یا مدیران بهتر ثروت دسترسی دارند. همچنین پیچیدگیهای مالی، اطلاعات مالی و مهارتهای کارآفرینی هم مهم هستند. این ویژگیها، بازگشت سرمایه را در طول زمان محکمتر میکنند.این تحقیقات در وهله اول این مکانیزم را تعیین میکند و در ضمن نشان میدهد که این مکانیزم از لحاظ تجربی هم مهم هستند.
اما سؤال دیگر این مقاله این است که آیا بازگشت سرمایه در طول نسلها مقاوم میماند؟ جواب به طور خاص مثبت است. ثروت یک همبستگی بالای بین نسلی دارد. فرزندان ثروتمندترین افراد به احتمال خیلی ثروتمند میشوند اما بعید است که از این ثروت همانند اولیاشان بازگشت سرمایه بالایی را بهدست بیاورند. این مقاله نشان می دهد که در حالی که پول یقیناً موروثی است اما مهارتها اصلاً نیستند.
بودجهای منطبق بر واقعیت و به دور از سیاست
مهدی تقوی
اقتصاددان و مدرس دانشگاه
شرایط امروز اقتصاد ایران موجب شده است تا شاهد ارائه راهکارهای مختلف برای برون رفت از شرایط موجود باشیم اما در واقع شاهد درجازدن اقتصاد ایران هستیم و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در شرایط کنونی برای حل معضلات اقتصادی کشور دیگر راهکارهای ارائه شده در علم اقتصاد جواب نمیدهد بلکه باید روی واقعیات سیاسی حساب باز کرد. تداوم رشد اقتصادی منفی برای کشور در 6 سال گذشته و رونق بازار بورس به سبب رشد افسارگسیخته نقدینگی موجب شده تا قیمت انواع کالا در بازار در مدت کمتر از 2 سال بیش از 10 برابر شوند که بهطور عملی اقتصاد ایران را با چالشهای فراوان روبهرو کرده است. خلق پول برای جبران کسری بودجه دولت موجب شده است تا شاهد افزایش قیمت افسارگسیخته در بازارهای مسکن، ارز و طلا باشیم که وقوع این اتفاق تعادل بین عرضه و تقاضا را در بازار برهم زده است. تدوین بودجهای انقباضی برای مقابله با نرخ تورم و کاهش نقدینگی در بازار میتواند بهلحاظ سیاسی و اقتصادی برای کشور در شرایط بحرانی کنونی مهم باشد. در حقیقت بودجه باید ساختار خود را تغییر دهد و بهجای تمرکز روی هزینههای جاری روی کاهش نرخ تورم و میزان نقدینگی در بین آحادجامعه تمرکز کند.
از سوی دیگر نقش سیاست خارجی با چگونگی تدوین بودجه بسیار اهمیت دارد زیرا اگر تغییری در روند سیاست خارجی کشور اتخاذ شود به طور قطع متغیرهای اقتصادی با نوسان روبهرو خواهند شد.همچنین نباید نگاه به بازار سرمایه جبران کسری بودجه دولت باشد. حتی به بازار ارز هم باید نگاه اقتصادی داشته باشیم.
تدوین بودجه کشور در شرایط اقتصادی و سیاسی کشور باید بهطور دقیقی انجام گیرد زیرا اتلاف پول و وقت در شرایط حساس کنونی آسیبهای جبرانناپذیری را به کشور وارد خواهد کرد. اتفاقهای سیاسی بهطور قطع بر تحقق بودجه در بعد اقتصادی میتواند تأثیرگذار باشد اما به شرطی که متغیرهای اقتصادی را با شوک روبهرو نکند. ذکر این نکته ضروری است که بازار طلا و ارز و توأم با بورس برای دولت نباید به منابعی برای کسری بودجه تبدیل شود که اگر بخواهیم شاهد چنین اتفاقاتی باشیم باید بودجه کشور را براساس واقعیتهای سیاسی و اقتصادی ببندیم.
اگر دچار توهمات در بودجهریزی بخشهای مختلف اقتصادی کشور شویم در آن موقع شاهد افزایش میزان کسری بودجه در طول یکسال برای دولت خواهیم بود و در آن زمان متغیرهای اقتصادی دچار التهاب خواهند شد یا از جیب مردم برای جبران کسری بودجه هزینه خواهد شد. ممکن است عدهای بگویند که حل این بحرانها نیازمند تجدیدنظر اساسی در نظام اقتصادی و یک جراحی بزرگ است که البته سخن درستی است. اما این گونه راهکارها با توجه به انباشتهای از معضلات و کاستیها در بخشهای مختلف اقتصادی، بهزمان زیادی نیاز خواهد داشت.
ارائه راهکارهای عملیاتی در زمان کم میتواند بحرانهای اقتصادی و سیاسی کشور را حل کند به شرطی که بودجهریزی سالانه ایران بر واقعیت منطبق باشد نه براساس تصمیمات سیاسی یا اقتصادی که قرار است در آینده اتخاذ شود.
راه خروج از بحران اقتصادی را باید در تنشزدایی با کشورهای همسایه، عادیسازی روابط با بازیگران اصلی نظام بینالملل و در یک کلام، ایجاد گشایش در روابط خارجی جستوجو کرد؛ گشایشی که طیف وسیعی از دولتها و بازیگران بینالمللی را شامل شود و تنها محدود به یک یا چند دولت خاص مثل چین یا روسیه نشود. بنابراین نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که حل بحرانهای سیاسی و اقتصادی کشور در سایه بودجهریزی درست و منطقی تحقق پذیر است اما بهشرطی که کسری بودجه را با بازی کردن با متغیرهای اقتصادی جبران نکنیم و عواملی را که موجب ایجاد کسری بودجه میشوند پیدا کنیم و برای حل آنها از هیچ کوششی دریغ نشود.
اعلام جزئیات تسهیلات برای واحدهای تولیدی آسیب دیده از کرونا
معاون اقتصادی رئیسجمهوری با اشاره به این مطلب که مهلت تسویه حساب بدهکاران تا پایان 99 تمدید شد، گفت: فرصت مراجعه به مؤسسات اعتباری تا پایان آذرماه است. محمد نهاوندیان اظهار داشت: با توجه به آثار و محدودیتهایی که برای واحدهای اقتصادی دارند مجلس برای سال گذشته مصوبهای برای اشخاص حقیقی و حقوقی در نظر گرفت مبنی بر اینکه فرصت داده شد بدهیهای معوق تا سال 97 تا پایان 98 پرداخت شود.
وی تصریح کرد: به ترتیبی که در این قانون تسهیل بدهی بدهکاران شبکه بانکی بود اشخاص حقیقی تا 500 میلیون تومان و اشخاص حقوقی نیز میتوانستند تا 2 میلیارد تومان از این مهلت با شرایطی که در قرارداد اولیه مشخص شده بدهی خود را پرداخت کنند، در این زمینه تخفیفاتی هم در نظر گرفته شده بود، اما ماه آخر سال که طبعاً پایان فرصت بود با شیوع کرونا مواجه شدیم و بسیاری از واحدهای تولیدی نتوانستند از شرایط استفاده کنند. معاون اقتصادی رئیسجمهوری گفت: با توجه به موضوع یاد شده در بانک مرکزی و کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی و پیشنهاداتی ارائه دادند و مشترکاً در کارگروه اقتصادی کرونا بررسی شد، امروز به تصویب رسید که مهلتی را که تا پایان پارسال برای تسویه حساب بدهکاران داده شده بود تا پایان 99 تمدید شود، البته فرصت مراجعه به مؤسسات اعتباری تا پایان آذرماه است.
وی تأکید کرد: به بانکها و مؤسسات اعتباری نیز فرصت داده شده که به حسابها برسند و مهلت پرداخت تا پایان اسفند ماه خواهد بود، بنابراین واحدهای تولیدی که میخواهند از این امهال استفاده کنند حتماً باید تا پایان این ماه اقدام کنند./ایلنا
موافقت ستاد تنظیم بازار با عرضه مستقیم تک محصولی برای شب یلدا
ستاد تنظیم بازار درخواست سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران در خصوص اختصاص حق بهرهبرداری موقت (کوتاه مدت) برای عرضه مستقیم تک محصولی انار، ازگیل، خرمالو، نارنگی و هندوانه با تسهیلات و شرایط آسان ویژه شب یلدا با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، مراکز تعاون روستایی و سازمان صمت در تهران و استانهای سراسر کشور را تصویب کرد. در این جلسه مقرر شد تا نسبت به اطلاعرسانی و معرفی متقاضیان توزیع عرضه در این اماکن اقدام شود./ وزارت صمت
آغاز ثبتنام دوگانهسوزکردن خودروهای مسافربر اینترنتی از آذرماه
مدیر طرح سی.ان.جی شر کت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: آذرماه ثبتنام برای دوگانهسوزکردن مسافربرهای اینترنتی آغاز میشود و براساس مصوبه شورای اقتصاد، گازسوزی این خودروها تا ۷۵ درصد رایگان است و صاحبان خودرو ۲۵ درصد هزینه را میپردازند.
«محمدحسین باقری» پیرامون آخرین وضعیت هوشمندسازی جایگاههای سوخت نیز گفت: در حال پیگیری برای اتمام کار هستیم. تاکنون نیز مناقصات برگزار شده است و تلاش میشود تا تمامی مجوزها را اخذ تا در زمان اجرا با مشکل روبهرو نشویم.
بهگفته مدیر طرح سی.ان.جی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، بحث صدور کارت جدید خودرو با ذکر گازسوز شدن آن نهایی شده و در حال انجام است. باقری افزود: لیست خودروهای دارای گواهی سلامت دوگانه سوز شده از سوی وزارت صنعت به پلیس منتقل میشود و تغییر کارت را انجام داده و کارت جدید را صادر میکنند. /ایرنا