ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گفتوگوی «ایران» با وزیر سابق آموزش و پرورش در باره مصائب کنکور و شرایط آموزش مجازی
مافیای کنکور نمیگذارد این سفره 15 هزار میلیارد تومانی جمع شود
هدی هاشمی
خبرنگار
سال 86 بود که طرح «نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی» در مجلس تصویب شد؛ قرار بود براساس این قانون نقش کنکور در پذیرش دانشجو کم و در نهایت تا سال 90کنکورکلاً حذف شود. سال 99 آمد و ١٣ سال هم از تصویب این قانون گذشت، نه تنها کنکور حذف نشد بلکه در این سالها برخی از مسئولان ارشد کشور از مافیای کنکور و عوامل دخیل در آن گفتند که با قدرتی که دارند اجازه حذف کنکور را نمیدهد. موضوعی که محمد بطحایی وزیر سابق آموزش و پرورش به آن اشاره کرده است.او میگوید: «مافیای کنکور اجازه نمیدهد که حذف کنکور به نتیجه برسد. آنها زور و قدرت دارند. همین کنکور موجب شده تا دانشآموزان دچار مشکلات روحی شوند. البته بخشی از این اخبار در خبرهای رسمی میآید و بسیاری از خبرها در بولتنهای محرمانه میآید که مثلاً فلان جوان به خاطر مشکلات روحی و روانی کنکور خودکشی کرد.حالا اینها کسانی هستند که خودکشی میکنند و ما در بولتنها میبینیم.شما یقین داشته باشید که صدها برابر این افراد درگیر مشکلات روحی و از درون متلاشی میشوند.» با وی درباره مافیای کنکور و آموزش مجازی گفتوگویی کردهایم که میخوانید.
آقای دکتر بارها، درباره کنکور و حذف آن گفتید و اعلام کردید تلاش می کنید تا کنکور را حذف کنید، چند ماهی از مدیریت شما گذشت و دانشآموزان مطالبه اصلی خودشان یعنی حذف کنکور را پیگیری کردند و شما گفتید، مافیای کنکور اجازه حذف کنکور را نمیدهد. میخواهم تعریف شما را بهعنوان کسی که زمانی مدیر ارشد وزارت آموزش و پرورش بوده است از مافیای کنکور بدانم؟
بله. ما از واژه مافیای کنکور استفاده کردیم. ببینید، وقتی ما صحبت از مافیا میکنیم از پدیدهای حرف میزنیم که ظاهر و درونش متفاوت است ظاهرش خیلی زیبا و موجه است، اما درون آن بسیار تاریک و خطرناک است از این جهت کلمه مافیا برای کنکور به نظرم بسیار درست است. یعنی وقتی صحبت از کنکور میشود استدلالهایی در حمایت از کنکور مطرح میشود که همه میگویند باید کنکور باشد. اما وقتی عمیق وارد این ماجرا میشوید و آثار و صدمات کنکور را در زمینههای مختلف حتی زمینههای آموزشی مورد بررسی کارشناسانه قرار میدهید متوجه میشوید این هیولا واقعاً همه تلاشهای دستاندرکاران تعلیم و تربیت را با خاک یکسان کرده است. کنکور در ٥٠سال پیش شکل گرفت و آن زمان ما نیاز به کنکور داشتیم و تا سالها هم توانست مشکلات نظام آموزشی را حل کند اما حالا و در ادامه حیاتش تبدیل به سم مهلکی برای داوطلبان شده. پشت کنکور یک مافیاست و بهنظرم، کسانی که در برقراری و حفظ وضع موجود و شرایط کنونی کنکور ذینفع هستند، خواسته یا ناخواسته باید بپذیرند در رشد این غده سرطانی که هدفش نابودی نظام تعلیم و تربیت است، مسئول هستند.
شما درگیر چه مسائلی شدید که از مافیای کنکور گفتید؟
در این سالها وقتی از کنکور حرف میزنیم از یک منافع اقتصادی بزرگ که پشت کنکور است هم صحبت میکنیم، از آموزشگاههای آنچنانی و کتابهای کمک درسی گرفته تا مدرسهای که میآید مجری برگزاری کلاس کنکور برای دانشآموزانش میشود تا از کنار این کلاسها بتواند درآمدی کسب کند و به زخمی در مدرسهاش بزند. در این جریان هم بیشترین درآمد به کسانی می رسد که کتابها را تألیف و منتشر میکنند و سیستمهای آمادگی کنکور را برای دانشآموزان راه میاندازند. یک درصد ناچیزی از این در آمدها هم به همکارانم در مدرسه میرسد که کلاسهایی برای دانشآموزان راهاندازی کردهاند. میخواهم بگویم همه ما در سرپا نگه داشتن این غول بیشاخ و دم کمک کردهایم و البته همه ما هم مقصر این جریان هستیم. نمیتوانیم فقط انگشت خودمان را بهسمت فلان آموزشگاه یا ناشر کتاب کنکور ببریم و بگویم که اینها مافیای کنکور هستند. بهنظرم خود خانوادهها هم در این قضیه سهیم هستند خانوادهای که فرزندش را از دوره ابتدایی وادار می کند که تست زنی یاد بگیرد او هم به نوعی در شکلگیری این مافیا شریک است. مافیای کنکور مثل مافیای مواد مخدر نیست که بگوییم ٥ نفر عامل اصلی ورود مخدر هستند و اگر این ٥ نفر دستگیر شوند میتوانیم مسأله را حل کنیم. اگر روزی بخواهیم مافیای کنکور را از کشور ریشه کن کنیم، باید از من مدیر ارشد کشور گرفته تا خانوادهها و صداوسیما، افکار عمومی، رسانههای ارتباط جمعی همه باید دستبهدست هم بدهند تا این موضوع برای همیشه تمام شود.
شما به خانوادهها اشاره کردید، اما خانوادهها داخل یک جریانی که سیستم آموزشی برای آنها طراحی کرده است، افتادهاند و هیچ راه فراری هم ندارند. بهنظرم این ضعف سیستم آموزشی است و اتفاقاً شما و وزیران دیگرهم نتوانستید آن را به سرانجامی برسانید؟
بله قبول دارم. ما یک جریان کاذب را در کشور راه انداختیم و خانوادهها هم میگویند باید در این صف قرار بگیریم. اما ببینید خود مردم و خانوادهها اگر یک تحلیل درست از شرایط کنکور داشته باشند نمیآیند بچه هایشان را چند سال درگیر کلاس کنکور کنند. شما دیگر عددهای نجومی کلاس کنکور را شنیده اید که مثلاً ٣٠ تا ٨٠ میلیون تومان برای یک دوره یک ساله کنکور از خانوادهها گرفته می شوددر حالی که خانواده میتواند به جریان این کلاسها دامن نزند.
آیا خودتان این پول را برای آینده فرزندانتان خرج نمیکنید؟
واقعیت این است که شاید من هم این کار را می کردم. چون شرایط را ما برای بچهها بهگونهای فراهم کردیم که خانواده میگوید کنکور یک عمر آینده بچهام است. خیلی از خانوادهها بر این باورند که مثلاً ٨٠ میلیون خرج می کنم اما فرزندم دندانپزشک یا پزشک میشود و بعد از آن دیگر یک عمر خیالم راحت است چرا که فکر میکنم بچهام صدها برابر این پول را جبران می کند. این حق را هم به خانواده میدهم اما دربحث خواستم دامنهای از تعریف مافیا بدهم که خانواده هم درگیرش شده است.
بحث مافیای کنکور از زمان وزارت آقای دانش آشتیانی مطرح شد، شما هم موضوع را پیگیری و رسانهای کردید اما موضوع مهم این است که شما دو بخشنامه هم داشتید یکی از مهمترین بخشنامه ها درباره مؤسسات کنکور بود که اعلام کردید مؤسسات کنکور نباید با آموزش و پرورش قراردادی ببندند اما همان روزهایی که شما این بخشنامه را ابلاغ کردید مؤسسات کنکور قراردادهای خود را با آموزش و پرورش تمدید میکنند. اینجاست که این سؤال پیش میآید که حرف وزیر چه میشود؟ آیا مدیران میانی آموزش و پرورش با مؤسسات کنکور بیشتر از شما همراه بودند؟
سؤال سختی را پرسیدید، باید بگویم ممکن است برخی از مدیران با سیاستها صددرصد موافق نباشند یا اندکی زمان ببرد تا این انطباق صورت بگیرد. بنابراین پاسخ سؤال شما را نه میتوانم بگویم بله نه میتوانم بگویم نه. اما میتوانم بگویم که وقتی یک سیاست منطقی در نظام آموزش و پرورش کشور مطرح میشود کسانی که باید این سیاست را عملی کنند به نسبتهای مختلفی با این سیاست همراه هستند. اما چیزی که مهم است این است که مداوم باید روی یک سیاست حرکت کرد تا محقق شود. باید همه وزرای آموزش و پرورش به موضوع کنکور زدایی توجه کنند این غول ٥٠ ساله طی دو سال یا چهار سال زمین گیر نمیشود این کار مداومت و استمرار میخواهد و در دولتهای مختلف باید مورد پیگیری قرار بگیرد.
اما آقای بطحایی، طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، سال ۸۶ به مجلس رفت و تصویب شد و از آن زمان تمام وزیران آموزش و پرورش گفتند که کنکور باید حذف شود اما تاکنون به نتیجه نرسیدهایم؟
این برمیگردد به مؤلفه مافیا. فکر میکنم وزیران آموزش و پرورش باید باور کنند کنکور به ضرر دانشآموزان است حتی اگر این مسأله به ضرر وزیر یا نفعش تمام شود. وزیران باید به طور جدی با کنکور مبارزه کنند اگر اینگونه رفتار نکنند قطعاً کنکور حذف نمیشود. محافظه کاریها و ملاحظه کاریها در این راه نباید باشد. برخی وقتها عدهای میگویند، ول کن آقا، شما چند سال وزیر هستی چرا خودت را با آدمهایی که حتی میتوانند با افراد خاصی ارتباط بگیرند درگیر میکنید. برخی از اجزای این مافیا از طریق آنها اعمال فشار میکنند. عدهای هم میگویند، انقدر مسأله در آموزش هست که بیخیال این موضوع شوید. هم اکنون یک سفرهای به نام کنکور باز است که از این سفره ١٥ هزار میلیارد تومانی افراد بهره میبرند. کسانی که دور این سفره نشستهاند نمیگذارند شما این سفره را جمع کنید. این آدمها حرفهای شدهاند آنها بلدند چگونه با شخص شما و کار شما دشمنی کنند و شما را زمین بزنند در حالی که هیچ کس آنها را نمیبیند.
آقای بطحایی شفاف بگویید، اینها چه کسانی هستند؟
آدمهای دور این سفر از خودم بهعنوان یک وزیر سابق، تا یک نفر بهعنوان کارشناس در وزارت آموزش و پرورش تا یک نماینده مجلس یا کسی که صدها ساختمان در اقصی نقاط کشور دارد و هزاران نفر جزو کارمندان این آقا هستند همه اینها کسانی هستند که دور این سفرهاند یعنی شما وقتی بخواهید این سفره را جمع کنید همه این سفره را میگیرند چون هر کسی سهمی دارد و از جمله سازمان سنجش . البته به مدیران و مسئولان این سازمان هیچ اتهامی وارد نمیشود، همه آنها را میشناسم و بسیار مدیران دلسوزی هستند اما اگر در مجموعه سنجش دولایه پایینتر را نگاه کنید متوجه موضوع میشوید. شما وقتی یک سازمان سنجش درست کرده اید که صدها نفر مستقیم و هزاران نفر غیرمستقیم از درآمد آن ارتزاق میکنند چطور میخواهید کنکور را جمع کنید. ما به خود سازمان سنجش میگوییم. این چنین است که به نتیجه نمیرسیم ما اینگونه زمان را از دست میدهیم. شما هر سال شاهد هستید که جوانان ما درگیر مشکلات روحی میشوند. البته بخشی از این اخبار در خبرهای رسمی میآید بسیاری از خبرها در بولتنهای محرمانه میآید که مثلاً فلان جوان به خاطر مشکلات روحی و روانی کنکور خودکشی کرد. حالا اینها کسانی هستند که خودکشی میکنند و ما در بولتنها میبینیم. شما یقین بدانید صدها برابر این افراد درگیر مشکلات روحی میشوند و از درون متلاشی میشوند.
آیا این موارد محرمانه در دوره وزارت شما هم آمده بود؟
بله. بولتنهای محرمانهای که میآمد و هنوز هم میآید. این محرمانهها خبرهایی است که پخش شدنش به صلاح جامعه نیست. اینها همه تأییدکننده این است که کنکور با این روش و این فضای اجتماعی اصلاً به صلاح جامعه نیست.
کنکور شاخ و برگهای زیادی دارد؛ یکی از مواردی که در راستای کنکور عمل میکند آزمون سمپاد است که البته شما بخشنامهای برای حذف این آزمون هم داشتید، اما در همان سال باز آزمونی پرسروصدا برگزار شد. البته درباره سمپاد خیلیها بر این باورند که دانشآموزان را برای کنکور تربیت میکند. مشکلات مدارس سمپاد چه بود؟
درباره سمپاد باید بگویم که ما دانشآموزان را شناسایی میکنیم و تحت آموزشهای خاص قرار میدهیم که خوب این یک اصل آموزشی برای دانشآموزان نخبه است اما همچنان میگویم که به لحاظ اصل تربیتی این کار درست نیست شما تجارب بینالمللی را هم بررسی کنید همه گواه این است که این کاری که ما انجام میدهیم خطاست. ما نباید مدارس جداگانهای داشته باشیم. از پایه هفتم به دانشآموز یک برچسب میزنیم و میگوییم تو با دیگران تفاوت داری. تو یک برتریهایی داری که دیگر دانشآموزان ندارند و به خاطر این برتریها ما آموزشهای تو را در یک ساختمان جداگانه انجام میدهیم و باید از دیگران جدا شوی که مبادا تو را دانشآموزان یا معلمان اذیت کنند. همه اینها سیگنالهایی است که ما به دانشآموز سمپاد میدهیم. اینها همه ضد تربیت است ولو اینکه این آدم را درست شناسایی کرده باشیم که برخی وقتها شناسایی ما اشتباه است.
چطور دانشآموز نخبه را اشتباه شناسایی میکنیم؟
درباره این مدارس معتقدم برخی از خانوادهها با دوپینگ کردن (تست زنی و آموزشهای خاص کوتاه مدت) بچهها را به این مدارس میفرستند. در بسیاری از مواقع این چنین رفتار میکنیم. اگر این بچهها شناسایی شدند با آزمون غلط این کار انجام شده است. اگر میخواهیم که کنکور ریشه کن شود باید عوامل مؤثر آن را به صفر برسانیم. یکی از این عوامل برمیگرد به آموزش و پرورش. البته فقط نباید به سازمان سنجش ایراد بگیریم بلکه در آموزش و پرورش کارهایی میکنیم که بچهها برای کنکور عطش بیشتری داشته باشند.
یعنی شما میگویید برخی وزارتخانهها هم به مافیای کنکور چراغ سبز نشان میدهند؟
دقیقاً همینطور است. آزمونهای مدارس خاص یکی از اینهاست. ما در آموزش و پرورش آمدیم یکسری مدرسه خاص درست کردیم و بعد از آنکه دیدیم صفهای ورودی برای آمدن به این مدارس زیاد شده است آزمون را طراحی کردیم. کجای دنیا این چنین است که برای شناسایی استعداد برتر آزمون بگیرند. ما خودمان با دست خودمان ده نوع مدرسه درست کردیم. حالا شما بخواهید این مدارس را جمع کنید، داستان میشود. روزی که به وزارتخانه رفتم گفتم نمیخواهیم این مدارس را جمع کنیم ولی میخواهیم استعداد درخشان واقعی را پیدا کنیم. الان هم میگویم اگر یک روزی دستم میرسید این مدارس را جمع میکردم. در آن زمان گفتم استعدادهای درخشان را شناسایی کنیم اما نباید آزمون تحصیلی بگیریم. این آزمون خودش کنکور است و یکی از عوامل تقویتکننده کنکور این آزمونهای مدارس خاص است که به اسم شاهد، استعدادهای درخشان، نمونه دولتی یا غیرانتفاعی خاص میگیریم. آن زمان گفتم آزمون ورودی ممنوع است چرا این کار را کردم چون عامل تقویت کننده کنکور بود. ما دانشآموز داریم که در تیزهوشان درس میخواند اما تجدید میشود آخر چطور میشود دانشآموز تیزهوش باشد و نمره ٨ بگیرد. معلوم است که این بچه را شما به زور به مدرسه تیزهوشان راه دادید.
خیلیها مقاومتهای زیادی بابت مدارس سمپاد داشتند؟
فشارها بسیار بود. بحثهای مفصلی در شورای انقلاب فرهنگی داشتیم و آنها ابتدا بهشدت مخالف کردند اما در جلسات قبول کردند که این اتفاق بیفتد. در خود دولت و نهاد ریاست جمهوری جلسات متعددی داشتم و توضیح دادم. حتی در مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری این موضوع بحث شد و آنها به طور جدی وارد این موضوع شدند.
شما جایی هم گفتید مافیای کنکور وزیر جابه جا میکنند؟ آیا هنوز هم این اعتقاد را دارید؟
بله. من میگویم بالاتر از وزیر را میآورند و برمیدارند. در آن روزها که درباره کنکورزدایی میگفتم باید برای تک تک مسئولان جلسه میگذاشتم و قانع میکردم که قرار است چه شود. فکر نمیکردم انقدر فشار باشد. فشارها زیاد بود برخی از مراجع دینی را دیدم و توضیح دادم. خیلیها فضاسازی میکردند، مسائل مختلف بهوجود میآوردند.
پس با مواردی که شما اشاره کردید حالا حالاها نمیتوانیم کنکور را حذف کنیم؟
ما با این شرایط که میرویم تا سالهای سال نمیخواهیم کنکور را جمع کنیم. میتوانیم اما نمیخواهیم.
همانطور که میدانید به خاطر کرونا آموزشها مجازی شده است خیلیها میگویند با این آموزشها دانشآموزان افت تحصیلی شدیدی دارند برآورد شما از آموزشهای مجازی مدارس چیست؟
کرونا همه نظامهای آموزش و پرورش جهان را درگیر کرده است و اگر شما از همه نظامهای آموزشی این سؤال را بپرسید میگویند در آموزش مجازی کیفیت کارشان پایین آمده است. این اتفاق در اختیار ما نبوده است ما نه فقط در این زمینه بلکه در دیگر بحرانهایی که در کشور به وقوع میپیوندد هم مدیریت بحرانمان ضعیف عمل میکند. بنابراین بخشی از این مدیریت مجازی اجتنابناپذیر است و ما نباید توقع بالایی از دولت و آموزش و پرورش داشته باشیم. برخیها میگویند این چه آموزش و پرورشی است که به بچهها لپ تاپ نمیدهد ما الان مدرسهای داریم دیوار ندارد گاو وحشی از بیرون به دانشآموز حمله میکند آموزش و پرورشی که لنگ یک بخاری در کلاسش است چه توقعی دارید. البته این ایراد کار ماست و قبول دارم ما مشکل داریم. موضوع دیگر در آموزش مجازی این است که آموزش و پرورش باید فعالتر رفتار کند فرصت تابستان فرصت خوبی برای برنامهریزی بود. اگر همکاران عزیز و معلمان گرامی همکاری کنند ما کلاسهای نیمه خصوصی و حتی انفرادی میتوانیم برگزار کنیم تا دانشآموزان افت تحصیلی نداشته باشند بخصوص در جاهایی که نت و لپ تاپ وجود ندارد. با این حال این روزها به نظرم بحثهای آموزشی مهم نیست. بحثهای پرورشی بسیار مهمتر است اینکه دانشآموزان بدانند یک خانه دومی به اسم مدرسه دارند میخواهم بگویم سه ماه دیگر یا یک سال دیگر اگر کرونا رفت و مدارس درهاش باز شد معلوم نیست بچهها براحتی به در مدرسه بیایند.
کوررنگی مطلوب کرونایی
حسین میرزائی
جامعهشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
نارنجی همان قرمز است. بعد از اعلام وضعیت قرمز در پایتخت و بسیاری از شهرهای کشور، محدودیتهایی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام شد تا بهوسیله آن، بتوان وضعیت کرونایی افسارگسیخته را از شرایط بحران خارج کرد. اما این تغییر وضعیت، تنها به این معنا بود که بیمارستانها اندکی خلوتتر شوند و کادر درمان بتوانند خود را بازیابند و تنفسی داشته باشند وگرنه وضعیت نارنجی تفاوت زیادی با وضعیت قرمز ندارد. از نظر آمار رسمی، (بهطور نسبی) عدد 480 کشته در روز به عدد تقریبی 380 تبدیل شده و اگر خوب تأمل کنیم این عدد همچنان یک وضعیت بحرانی را روایت میکند.
این عدد یعنی هنوز در روز دستکم هزار خانواده ایرانی سوگوار از دسترفتن یکی از عزیزانشان میشوند، به عبارت دیگر، فاجعه هنور تمام نشده است! درست است که این کاهش آماری روی کاغذ، میتواند نویدبخش این پیام باشد که با مراعات بیشتر پروتکلها، این اعداد میتوانند بیش از این نیز روند کاهشی داشته باشند، اما عقل حکم میکند تا آنجا که ممکن است هزینهها و زمان این روند کاهشی برای کشور پایین آورده شود. حاکمیت با وضع قوانین و سیاستگذاریهای بهداشتی،اقتصادی و عقلایی باید شرایط را به سمت وضعیت مطلوب ریلگذاری کند و مردم نیز باید برای بازگشت به شرایط عادی و در امان ماندن خود و اطرافیان از شر این ویروس منحوس، از هیچ کوشش مسئولانهای دریغ نکنند. شواهد نشان میدهد در دو هفته گذشته، با اعمال محدودیتهای جدید، سطح رعایت موازین بهداشتی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده اما این به هیچوجه کافی نیست چون نتیجه هنوز مطلوب نیست.
از دست دادن هر کدام از عزیزان ما در این روزها، داغی است که روحمان را تا سالیان سال جریحهدار خواهد کرد. مشهور است بسیاری از انسانها از نظر فرهنگی، دچار کوررنگی هستند و نمیتوانند طیفهای گوناگون یک رنگ را از هم متمایز سازند. کاش این کوررنگی مصلحتی، همهگیر و درونی شود و ما تا زمان مهار کامل کرونا، تمام وضعیتهای هشدار را به رنگ قرمز ببینیم.
رئیسجمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:
مراقبت ها نباید به امید واکسن کاهش یابد
رئیسجمهوری دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن قدردانی از مردم برای رعایت دقیق دستورالعملهای بهداشتی، عنوان کرد که با اجرای مصوبات و رعایت آنها از سوی مردم، شمار شهرهای قرمز کشور از حدود ۱۶۰ به ۶۴ شهر کاهش یافته و مردم باید بدانند هر جا دستورالعملهای بهداشتی بیشتر مراعات شود، محدودیتها در آن مناطق بیشتر کاهش مییابد و هر چه مراعاتها کمتر گردد، محدودیتها بیشتر خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت دکتر حسن روحانی، با بیان اینکه اکنون ۷ شهرستان با وضعیت قرمز شدید داریم که باید برای آنها اقدامات فوری انجام گیرد، گفت: شرایط تهران نیز نارنجی اما لب مرز است و برای اینکه بار دیگر شرایط قرمز نشود، همه مردم و نیروهای اجرایی باید تلاش کنند تا دستورالعملها و مقررات بهخوبی اجرا گردد.
رئیسجمهوری با تأکید بر اینکه «به امید واکسن نباید مراقبتها کاهش یابد»، گفت: برای بیماریابی، باید تعداد آزمایشها توسعه یابد و بزودی به رقم آزمایش روزانه یکصد هزار میرسیم. روحانی با تأکید بر ضرورت رعایت پروتکلهای بهداشتی و همچنین پرهیز از ترددهای غیرمجاز و سفرهای غیرضرور، گفت: تا زمانی که مردم حس کنند این بیماری همچنان خطرناک و مسری است و باید به همراه خانواده و بستگان پروتکلها را بهصورت کامل رعایت کنند در مقابله با بیماری پیشرفت میکنیم.رئیسجمهوری با بیان اینکه قبل از اعمال محدودیتهای جدید آمار مرگ و میر به روزانه حدود ۵۰۰ نفر رسیده بود، گفت: پیشبینیها نیز نشان دهنده شرایط بدتری بود، اما خوشبختانه با اعمال محدودیتهای شدید در دو هفته گذشته شاهد کاهش چشمگیر آمار فوتیها هستیم اما باید توجه داشته باشیم که اگر دوباره تجمعها و ترددهای غیرضرور از سر گرفته شود، با وجود بهبود شرایط حتماً در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد به همین خاطر ضروری است که رعایت پروتکلهای بهداشتی، فاصلهگذاری اجتماعی و پرهیز از ترددهای غیرضرور را همچنان در دستور کار داشته باشیم. وی در ادامه بار دیگر بر افزایش آزمایشها برای شناسایی بیماران و بیماریابی تأکید کرد و گفت: برخورد با کسانی که دوره قرنطینه را نقض میکنند باید با قاطعیت انجام شود و این باعث تأسف است که شاهد تردد افراد مبتلا در سطح شهر و حتی تلاش آنها برای سوار شدن به هواپیما، قطار یا اتوبوس باشیم.
رئیسجمهوری در ادامه گفت: خواهش من این است که وقتی پروتکلی الزامی میشود و مصوبهای در ستاد، تصویب و ابلاغ میشود مسئولان برای اجرای آن پیشقدم شوند زیرا وظیفه و مسئولیت ما مسئولان برای اجرا از مردم عادی بیشتر و بالاتر است و اگر مسئولان رعایت نکنند این موجب میشود که مردم احساس کنند رعایت اجرای مصوبات ضروری نیست.
دوباره شهرها قرمز شوند، محدودیتها افزایش مییابد
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: دو مصوبه در ستاد مطرح شد؛ یک آنکه منع تردد از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح در شهرهای نارنجی علاوه بر شهرهای قرمز است. یعنی در ۲۷۸ شهری که نارنجی هستند، منع تردد شبانه اعمال میشود و با توجه به قید جمعیتی که گذاشته شده، این مصوبه اجرایی میشود.دکتر علیرضا رئیسی افزود: مصوبه بعدی درباره به همراه داشتن کارت ملی و کسانی است که بیمار هستند و نقض قرنطینه میکنند. این افراد باید در خانه بمانند، چراکه رفت و آمد یک بیمار در سطح شهر میتواند باعث انتشار بیماری شود. طی ۶ روز گذشته بیش از ۶۴۰۰ نفر از کرونا مثبتها برای سوارشدن به هواپیما، اتوبوس، تاکسی و قطار اقدام کردند که چون شناسایی شدند از سوار شدن آنها در وسایل نقلیه عمومی ممانعت به عمل آمد.وی همچنین به رعایت ۸۵ درصدی پروتکلهای ضد کرونا در یک ماه گذشته درکشور اشاره کرد و گفت: از ۶۴ شهر قرمز فعلی، ۱۱ شهر روند نزولی کندی دارند و ۷ شهر وضعیت صعودی دارند که بیتردید این شهرها نیاز به افزایش مراقبت دارند. عمده استانهایی که الان روند نزولی متفاوتی نسب به سایر نقاط کشور دارند و شاید روند ثابت و گاهی صعودی دارند، استانهای شمالی هستند؛ استان گلستان، گیلان و مازندران از استانهایی هستند که روندشان صعودی شده است. در استان قزوین هم گرچه روند بیماری کند شده، ولی هنوز روند نزولی به شکل قوی آغاز نشده است و نیاز است مراقبتها بیشتر باشد. در استان اردبیل هم وضعیتی داریم که نیاز است محدودیتها در آنجا افزایش یابد تا شاهد کاهش موارد بستری باشیم.او تأکید کرد: نکته مهم آن است که تغییر وضعیتها و تغییر سطح هشدار کاملاً متغیر و ناپایدار است و وابسته به میزان رعایت پروتکلهاست. اگر وضعیت رعایت پروتکلها به سمت کاهش و غفلت برود، متأسفانه سریعاً بیماری برمیگردد، شهرها قرمز میشوند و مجبوریم محدودیتها را افزایش دهیم. محدودیت هوشمند یعنی همین؛ اگر جایی پروتکلها خوب رعایت میشود و سطح هشدارها از سطح سه به سطح یک میرسد و وضعیت شهر زرد میشود، قطعاً محدودیتها برداشته میشود و برعکس این موضوع هم صادق است که اگر نکات بهداشتی بهخوبی رعایت نشود، مجبوریم محدودیتها را بیشتر کنیم. به همین دلیل درخواست آن است که موضوع را جدی بگیریم. تغییر وضعیت شهرها از قرمز به نارنجی به معنای از بین رفتن بیماری یا ضعیف شدن ویروس نیست؛ تنها معنی آن رعایت نکات بهداشتی از سوی مردم است. وی درباره وضعیت استان تهران، بیان کرد: وضعیت تهران به سطح نارنجی رسیده اما وضعیت کاملاً شکننده است. اگر رعایت پروتکلها طی این هفته و هفته آینده به قوت خود باقی بماند این روند میتواند ادامه یابد و حتی به سمت شرایط زرد بیماری رود، اما با توجه به شکننده بودن وضعیت، در صورت عدم رعایت پروتکلها ممکن است به وضعیت قرمز بازگردیم و مجبور شویم هفته آینده محدودیتها را تشدید کنیم.
فعالیت مجاز گروه شغلی ۲
رئیسی تأکید کرد: ۲۷۸ شهر در وضعیت نارنجی هستند و گشایشهایی در بحث محدودیتها رخ داده است. ۱۴ فعالیت در شهرهای نارنجی اضافه میشود به فعالیتهای قبلی که در گروه شغلی یک فعال بودند. بنابراین گروه شغلی دو در وضعیت نارنجی مجاز به فعالیت هستند؛ پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید و فروش بزرگ، بازارها و نمایشگاه فروش خودرو، باشگاه ورزشی، آرایشگاه مردانه، مراکز فروش لوازم آرایشی بهداشتی، فروش فرش، موکت، لوازم خانگی، مراکز کادویی و اسباببازی، مراکز فروش انواع پوشاک، عکاسیها، آژانس مشاور املاک، خدمات چاپ دیجیتال، مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری به شرط رعایت پروتکلها و قنادیها، آبمیوه و بستنی فروشیها مجاز به فعالیت هستند. تا زمانی که شهرها نارنجی باشند این مشاغل فعال خواهند بود اما با تغییر وضعیت دوباره تعطیل میشوند.
آمار قربانیان کرونا از مرز۵۰ هزار نفر گذشت
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۳۲۱ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی، شمار جان باختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۰ هزار و ۱۶ نفر رسید.
به گزارش وبدا، دکتر سیما سادات لاری با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جان باختگان کرونا در ایران افزود: از ظهر 14 آذر تا ظهر 15 آذر ۱۳۹۹ براساس معیارهای قطعی تشخیصی ۱۲ هزار و ۱۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و هزار و ۵۶۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۸ هزار و ۹۸۶ نفر رسید.سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۷۱۹ هزار و ۷۰۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شدهاند. همچنین ۵۸۱۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۶ میلیون و ۳۴۲ هزار و ۶۲۸ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. لاری افزود: در حال حاضر ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
مافیای کنکور نمیگذارد این سفره 15 هزار میلیارد تومانی جمع شود
-
کوررنگی مطلوب کرونایی
-
مراقبت ها نباید به امید واکسن کاهش یابد
-
آمار قربانیان کرونا از مرز۵۰ هزار نفر گذشت
اخبارایران آنلاین