نگرانی عزیزالله حمیدنژاد از نقش فروشی
عزیزالله حمیدنژاد در واکنش به گلایه نقش فروشی، اتفاقی که چندی است از سوی بازیگران متوجه سازندگان فیلمهای سینمایی و حتی سریالهای تلویزیونی شده، تأکید دارد که نباید سرمایه سالاری درانتخاب نقشها سرنوشت ساز باشد. این گفته حمیدنژاد در حالی است که برخی شنیدهها گویای پول گرفتن کارگردانها در ازای اعطای نقش است. کارگردان مجموعه تلویزیونی «بانوی عمارت» در گفتوگویی که با ایسنا داشته منکر این اتفاق نشده و حتی گفته که متأسفانه موارد بسیاری از آن را شنیده، اینکه نقش به آدم شایستهای سپرده نشده و اجرای بازی داد میزند که نوعی گزینش بر اساس مسائل مالی در کار بوده. حمیدنژاد معتقد است اگر این شیوه انتخاب بازیگر به روالی همیشگی تبدیل شود شاهد افولی جدی در سطح کیفی آثار خواهیم بود، مسألهای که معتقد است حتی به تئاتر هم کشیده شده و به مرور منجر به منزوی شدن بازیگران حرفهای میشود. او معتقد است صدا و سیما بهعنوان یکی از ارگانهای مهم در زمینه ساخت فیلم و سریالهای تلویزیونی باید ساز و کاری در نظر بگیرد تا هر کسی از راه رسید به صرف برخی اتفاقات پشت پرده بازیگر نشود، البته او از نقش و وظیفه کارگردانان هم غافل نیست و بخش مهمی از این وظیفه را به عهده سازندگان فیلمها و سریالها میداند.
مروری بر کارنامه هنری رویا تیموریان چهره درخشان تئاتر ایران در سالی که گذشت
نقش های ابدی یک نقش آفرین زبده
رویا تیموریان از جمله بانوان هنرمند کشور است که نقشهایش را چنان بازی میکند که هرگز از یاد هیچ بینندهای نمیروند. او که زاده اسفند 1338 است و دانش آموخته بازیگری- کارگردانی تئاتر، نشان داده با وجود حضور پیوسته در سینما و تلویزیون همچنان بر صحنه تئاتر میدرخشد.
بازی رویا تیموریان در نمایش «خانه برنارداآلبا» و بزرگداشت او در اختتامیه سی و هفتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، رویدادهایی هستند که در سال گذشته با نام او همراه بودهاند. اما آنچه بازی تیموریان را از دیگر هنرمندان این عرصه جدا میکند، انتخاب متن و نقشهایی است که نه تنها دشوار که بسیار حساس و تأثیرگذار نیز هستند. از اینرو مروری بر پرونده کاری این هنرمند در تئاتر داریم.
ماهی سیاه کوچولو، کتیبه، مریم و مرد آویج، باغ آلبالو، شمس، هرا، پنج ثانیه برف، خانه برناردا آلبا، زندان زنان، بارانی، کافه ستاره، گوشواره، رعنا، دوران سرکشی، شب دهم، مدار صفر درجه ، حوالی پاییز و... تنها بخشی از نمایشهایی هستند که این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در آن ایفای نقش کرده است.
«ماهی سیاه کوچولو» در سال 58 و در دانشکده هنرهای دراماتیک اجرا شده است. او از جمله بازیگرانی است که در نمایش تندیس به کارگردانی منیژه محامدی حضور داشت. این نمایش از جمله اولین نمایشهای خیابانی بعد از انقلاب است که در سال 58 در تهران اجرا شده است. در همین سال تیموریان در نمایش کتیبه کار مشترک منیژه محامدی و محمد اسکندری نیز در سالن خانه نمایش روی صحنه میرود.
سال 63 برای ابوالقاسم معارفی نمایش «آبی به رنگ دریا» را بازی میکند و پس از وقفهای سه ساله با دو نمایش «مریم و مردآویچ» و «تولد» به صحنه باز میگردد. یکی را بهزاد فراهانی و دیگری را رکنالدین خسروی کارگردانی میکنند. پس از این همکاری است که در دو نمایش «ادیپوس» و «باغ آلبالو» رکنالدین خسروی که در تئاترشهر اجرا میشوند نیز حضور پیدا میکند.
تا سالهای آغازین دهه 80، بازی در نمایشهای «معرکه در معرکه» به کارگردانی «سیاوش طهمورث»، «بینوایان» به کارگردانی«بهروز غریبپور»، «شمس» به کارگردانی«امیر دژاکام»، «هرا» به کارگردانی «نصرالله قادری»، «عروسی خون» بهکارگردانی«علی رفیعی»، «پابلو نرودا» بهکارگردانی«علیرضا کوشک جلالی»، «بازرس» بهکارگردانی علیرضا کوشک جلالی؛ «خانه برناردا آلبا» بهکارگردانی روبرتوچول، «im» بهکارگردانی مسعود رایگان را پشت سر میگذارد و نشان میدهد که بازیگری گزیده کار است. در سال 1390 با نمایش «شرق، شرق است» بهکارگردانی مسعود رایگان روی صحنه میرود اما فاصلهای پنج ساله از صحنه میگیرد تا اینکه در سال 95 با حضورش در دو نمایش «بیگانه» به کارگردانی مسعود دلخواه و «پنج ثانیه تا برف» کار مرتضی میرمنتظمی به این جدایی پایان میدهد. سال 97 با اجرای «خانه برنارداآلبا» بهکارگردانی علی رفیعی درخششی دوباره بر صحنه تئاتر دارد.
تیموریان که یکبار در سال 78 لوح تقدیر و هدیه مرکز هنرهای نمایشی را بهعنوان فعالترین بازیگر زن دریافت کرده در سال 95 نیز جایزه بهترین بازیگر زن را از کانون ملی منتقدان تئاتر ایران میگیرد.
درباره خالق برناردا آلبا
آخرین نمایشی که رویا تیموریان در آن حضور داشت اثر علی رفیعی، خانه برناردا آلبا بود که در آن نقش مادر را ایفا میکرد. بهروز غریبپور در یادداشتی که به مناسبت بزرگداشت او نوشته درباره بازی تیموریان میگوید: او را اخیراً و در آخرین حضورش در «خانه برناردا آلبا»ی علی رفیعی بزرگ دیدم و ایمان آوردم که رویا تیموریان بازیگری به تمام معناست: او فانتین فلکزده و ویرانشده را بههمان زیبایی خلق میکرد که آلبای فاشیست و ویرانگر را. و اگر قرار بر این باشد که به او توصیهای بکنم به او میگویم: «در این اوج و در این زمان بالندگی دوباره خودت را وقف صحنه کن، هرچند که تو شهرتات را مدیون صفحه تلویزیون و پرده سینما هستی؛ اما بر صحنه باشکوهتری. خود، خود رویای یک بازیگر رؤیایی هستی که صحنه را با تمام وجودش از آن خود میکند اما اگر زمانه غدار نگذاشت به توصیهام عمل کند، هر چند وقت یکبار به معبد جاودانه ما، صحنه تئاتر، سر بزند و نگذارد که صحنه از وجودش محروم بماند.»
رضا آشفته منتقد تئاتر نیز درباره این هنرمند و در نقد نمایش خانه برنارداآلبا مینویسد: بازی رویا تیموریان در نقش برنارداآلبا مؤید یک بازی قابل تأمل و چشمگیر است که شاید برای این بازیگر یک نقطه اوج باشد و انگار که این بازیگر دارد در آستانه استانداردهای جهانی ما را شگفتزده میکند. این منتقد به جزئیات حرکت، نگاه، کلام، ریتم و ریزه کاریهای حسی رویا تیموریان در ایفای این نقش پرداخته و در انتها با یک جمله نوشتهاش را به پایان رسانده است: تیموریان برناردا را میشناسد.
وقتی بهروز غریبپور درباره رویا تیموریان مینویسد: «بازیگری که درک نقشش عالی بود و دارای احساسی درخور نقش بود و قدرت رویارویی با بازیگرانی همچون مهدی فتحی و بهزاد فراهانی را داشت و در جمع ستارگان نمایش بینوایان حضوری باشکوه پیدا کرد» یا یادآوری میکند که «رویا»، رؤیاگونه و برابر با آنچه من از هر بازیگری توقع دارم در «بینوایان» حضور داشت و بیاغراق میگویم که هر شب در صحنه بیمارستان و هنگامه جنون این مادر رنجکشیده، چنان بازی میکرد که من بغض میکردم: مادرانه، دردمندانه، جنونزده و بیمار. توأم کردن اینها و رو در روی مسیو مادلن(مهدی فتحی) و پرستار(شمسی فضلالهی) قرار گرفتن و هردو آنها را مقهور بازی و سرانجام مرگ خود کردن، کم نبود و نیست» باید گفت که تیموریان بازیگری است که تئاتر را میشناسد.
رویا تیموریان در مراسم بزرگداشتش در جشنواره تئاتر فجر تنها چند جمله سخن گفت: اگر بخواهم نقد و صحبت کنم به اندازه چهل سالی که کار کردم، حرف دارم و ترجیح میدهم سکوت کنم. فقط باید بگویم بهجز تعداد انگشت شماری از مسئولان، این عاشقان تئاتر بودند که آن را زنده نگه داشتند.
با «کن 2019»
پرتره زنی در آتش
وصال روحانی
خبرنگار
روز جمعه (27 اردیبهشت) در ادامه هفتاد و دومین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کن فرانسه یک فیلم از کشور کانادا بهکارگردانی زاوییر دولان به نام «ماتیاس و ماکسیم» مورد استقبال تماشاگران جشنواره و هیأت داوران بخش مسابقه قرار گرفت که ریاست آن با الهخاندرو گونزالز ایناریتوی مکزیکی و سرشناس است. این درام روانشناسانه متمرکز بر دوستی و سپس خیانت دو کاراکتر مرکزی فیلم در قبال یکدیگر، از درون ذهن خود دولان بیرون آمده و با سناریویی ازخود او به یکی از تأیید شدهترین کارهای جشنواره امسال تبدیل شده و کارشناسان، شانس تصاحب نخل طلایی جشنواره را نیز برای این فیلم قائلند. برای اینکه «ماتیاس و ماکسیم» عملاً به فیلمی تک نفره تبدیل شود، دولان یکی از دونقش اصلی را هم بازی کرده و این هنرمند 30 ساله متولد شهر مونترال کانادا بواقع نیز مردی همه فن حریف در دنیای هنر است و اضافه بر کارگردانی و بازیگری در تدوین فیلم و طراحی لباس هم مهارت دارد و صدا پیشگی را هم تجربه کرده است. بد نیست بدانید او از 2009 به این سو 8 فیلم راکارگردانی یا داستان آنها را نوشته و بجز «تام در مزرعه» تمامی این فیلمها اولین پخش بینالمللی خود را در کن تجربه کردهاند.
حیلههای رایج در غرب
امروز (شنبه) در پنجمین روز از جشنواره «کن 2019»، دو فیلم که توقعات فراوانی در موردشان وجود دارد و مثل کار دولان به بخش مسابقه تعلق دارند، به نمایش در میآیند. یکی از آنها فیلمی از سلین شیامای فرانسوی بهنام «پرتره یک زن در آتش» است که نوشتن سناریوی آن هم برعهده همین هنرمند بوده و یک کار دراماتیک و سرشار از حیلهها و نیرنگهای رایج در زندگیهای کنونی در غرب است. اده لههائه نل، نائومی مرلانت و والریا گولینو نقشهای اصلی این فیلم 120 دقیقهای را ایفا کردهاند. روزنامه معتبر فیگاروی فرانسه دیروز این فیلم را کاری ابتکاری توصیف و جولیین لاچرای را بهخاطر تدوین هنرمندانه صحنهها ستایش کرد و نوشت شیاما در روز پنجم جشنواره بخش عمدهای از توجه مردم را به سوی خود خواهد کشید.
«هوپر» در یک جمع بینالمللی
دیگر فیلمی که شنبه 28 اردیبهشت در مهمترین جشنواره سینمای جهان پخش میشود، کاری از ایرا ساک و محصول مشترک کشورهای امریکا، فرانسه، پرتغال و بلژیک بهنام «فرانکی» است که این نیز یک تم درام دارد و براساس سناریویی از خود ساکس و مائوریسیو زاخاریاس ساخته شده است. ایزابل هوپر هنرپیشه کهنهکار زن فرانسوی در شصتوششمین سال زندگیاش و با یک پشتوانه 50 ساله از کارهای هنری نقش اول این فیلم را بازی کرده و یک Cast بینالمللی با مشارکت او، برندان گلیسون، ماریزا تومی، جره می انر و پاسکال گریگوری این فیلم را که از 9 شهریور در سطح فرانسه و از 20 شهریور در اقصی نقاط دنیا اکران میشود، کامل کردهاند. تیهری فره مو مدیر پرنفوذ جشنواره کن دیروز در پاسخ به این سؤال که آیا 5 روز نخست جشنواره توقعات او و میهمانان را برآورده کرده یا خیر، گفت: ما به تنوع سوژهها که از اهداف اصلیمان بوده، نائل شدهایم و کن امسال به اکثر رویکردهای اجتماعی جا و مجالی برای عرضه شدن داده است. باقی قضایا را هم به مردم و داوران جشنواره سپردهایم و مطمئنیم دستاوردهای خوبی برای سینمای جهان خواهیم داشت.
معتمدآریا، رئیس جدید انجمن صنفی بازیگران
هیأت مدیره انجمن صنفی بازیگران سینما در اولین جلسه رسمی خود در تاریخ ۲۵ اردیبهشت، تقسیمبندی مسئولیتهای داخلی انجمن را انجام داده و براساس آن فاطمه معتمد آریا بهعنوان رئیس، آتیلا پسیانی بهعنوان نایب رئیس، علی دهکردی بهعنوان دبیر و فریبا کوثری خزانهداری انجمن را عهده دار شدند.
اجرای کیوان ساکت و وحید تاج
گروه موسیقی «وزیری» به سرپرستی کیوان ساکت با حضور وحید تاج بهعنوان خواننده روی صحنه میرود. گروه موسیقی «پایار» هم با صدای سعید خوانسازی ۲۹ اردیبهشت کنسرت خود را در تالار وحدت برگزار میکنند. علاوه بر این گروه موسیقی «آیان» به سرپرستی و خوانندگی هژیر مهرافروز هم ۳۰ اردیبهشت در تالار وحدت روی صحنه میرود.
معرفی برنده مهمترین جایزه نویسندگان نوقلم جهان
جایزه ۳۰ هزار پوندی «دیلن توماس» که یکی از گرانترین جوایز کتاب دنیا محسوب میشود برای رمان «در شهر دیوانه و خشمگین ما» به «گای گوناراتنه» نویسنده ۳۵ ساله انگلیسی- سریلانکایی اعطا شد، رمانی که روایتگر ناآرامیها در سطح شهر لندن پس از کشته شدن یک سرباز انگلیسی است.
اکران«کار کثیف» پس از عید فطر
فیلم «کار کثیف» به کارگردانی خسرو معصومی پس از پایان اکران عید فطر روی پرده میرود.معصومی که پس از هشت سال هنوز موفق به گرفتن مجوز اکران فیلم «خرس» نشده است، آخرین فیلمی را که در سینماها روی پرده داشت، «تابو» بود که در گروه هنر و تجربه اکران شد.
پتینسون، جوانترین ابرقهرمان سینما
رابرت پتینسون، بازیگر بریتانیایی در فیلم «بتمن» و در نقش این ابرقهرمان جلوی دوربین میرود.گفته شده این بازیگر در حال مذاکره است تا در نقش بتمن در فیلم ابرقهرمانی به کارگردانی مت ریوز نقشآفرینی کند و در نقش جوانترین ابرقهرمان جهان به روی پرده برود.این فیلم قرار است ۲۵ ژوئن ۲۰۲۱ راهی سینماها شود.
لغو مراسم واگذاری زمین موزه ایران درودی
مراسم واگذاری زمین موزه ایران درودی که قرار بود صبح روز جمعه (۲۷ اردیبهشت ماه) برگزار شود بهدلیل کسالت این هنرمند نقاش لغو شد.
مایکل کین در نقش یک کمدین
مایکل کین برای بازی در یک کمدی با عنوان «پرفروشها» قرارداد بست. کین بازیگر بریتانیایی که ۲ جایزه اسکار در کارنامه دارد در این فیلم در نقش نویسندهای بداخم ظاهر میشود که هدفش این است که روزهای باقی مانده از عمرش را در آرامش با سیگاری در دست و در کنار گربهاش بگذراند. این فیلم قرار است در کانادا فیلمبرداری شود و کار ساخت آن از نیمه جولای امسال شروع میشود.