یک میلیون و 200 هزار شاغل سال گذشته به جمع بیمه‌شدگان اضافه شدند

دوران طلایی بازار کار در دولت سیزدهم

می‌توان گفت که سال گذشته، سال تثبیت اشتغال در سایه امنیت شغلی و بهبود محیط کسب و کار بوده است و این گزاره دقیقاً در راستای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری بوده است. موضوعی که بهبود معیشت جامعه کارگری را نوید می‎دهد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه وعده اشتغال سالانه یک میلیون شغل در این دولت محقق شده است، از ثبت یک میلیون و 200 هزار بیمه شده جدید اجباری در پارسال خبر داد. سال گذشته به نظر می‌رسد یکی از طلایی‌ترین دورانی بوده که بازار کار به خود دیده است. نشانه آن ثبت کمترین میزان نرخ بیکاری در مقایسه با 26 سال اخیر به میزان 8.1 درصد بوده و بیش از 24 میلیون شاغل در کشور مشغول بکار بوده‌اند. اشتغالی که با رشد مشارکت اقتصادی توأم بوده و همین امر پویایی بازار کار را نشان می‌دهد. حرف‌های روز گذشته، سیدصولت مرتضوی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه تهران مُهر تأییدی بر این نوشتار گفته شده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این مراسم گفت: سال گذشته با توجه دولت مردمی یکی از محوری‌ترین دستور کارها موضوع اشتغال بود و دولت توانست وعده یک میلیون فرصت شغلی را با آماری متقن محقق کند.
وی در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مهمی که مقام معظم رهبری به آن اشاره فرمودند، بحث ایجاد ثبات شغلی است.
احیای ۱۰ هزار کارگاه نیمه‌فعال
مرتضوی بیان کرد: خوشبختانه دولت سیزدهم نزدیک به ۱۰ هزار کارگاه نیمه فعال را به ظرفیت اسمی رساند و ۳۰۰۰ واحد بزرگ و متوسط تعطیل شده را به چرخه تولید برگرداند و رابطه بنگاهداران و بانک‌ها را اصلاح کرد. رئیس جمهور دستور دادند اگر کارفرمایی بدهکار بانکی است هیچ بانکی اجازه تعطیل کردن کارگاه و کارخانه را ندارد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به توسعه فرایند صدور مجوزها در حوزه اشتغال خرد و خانگی اظهار کرد: در حوزه تکافل اجتماعی دولت کارهای بزرگی را انجام داده از جمله اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی که خوشبختانه ۲۰میلیون خانوار بالغ بر ۶۰ میلیون نفر با درصد استقبال ۹۰ در آن مشارکت کردند؛ البته این طرح هم ممکن است مثل هر طرحی مشکلاتی داشته باشد که به مرور زمان آن را برطرف می‌کنیم.

اجرای طرح‌های معیشتی
وی ادامه داد: در راستای حمایت از قانون جوانی جمعیت و خانواده ۲ کار برجسته صورت گرفته است. اول توجه به کودکان شیرخوار که ۱۲۴ هزار نفر از کودکان شیرخوار در دهک‌های اول تا سوم ماهیانه بین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان به حساب سرپرست خانوار آنها واریز می‌شود. دوم در حوزه مادران شیرده در دهک‌های اول به صورت فصلی به ازای یک میلیون نفر در هر فصل حدود ۶۰۰ هزار تومان از سوی دولت تزریق می‌شود.
مرتضوی همچنین از افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی خبر داد و گفت: سال قبل مستمری‌ها ۴۰ درصد و امسال ۳۰ درصد افزایش یافته و به اشتغال در این حوزه توجه ویژه شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی