دومینوی حمایت‌های دانشجویی از مردم غزه امریکا و اروپا را فراگرفت

طوفان الا حرار در غرب

در جدیدترین رسوایی برای دموکراسی غربی نیروهای امنیتی امریکا با حمله گسترده به دانشگاه‌ها دانشجویان و اساتید معترض را بازداشت کردند

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

 
فضای خشونت‌بار دانشگاه‌های امریکا که در چند روز اخیر تصاویر آن در رسانه‌های خبری منتشر شده، نه فقط منعکس‌کننده تزلزل شعار آزادی بیانی است که سال‌ها ایالات متحده چون سلاحی در کشورهای مخالف سیاست‌های خود به کار می‌گرفت که بیانگر شراکت راهبردی واشنگتن با تل‌آویو تا آنجا است که دانشجوی امریکایی به‌خاطر حمایت کاخ سفید از صهیونیست‌ها کتک می‌خورد و دستگیر می‌شود. امروز به خوبی بر مردم جهان آشکار شد که ندای حقوق انسانی تنها در جهتی کاربرد دارد که منافع کاخ سفید و رژیم صهیونیستی را تأمین نماید و اگر آزادی از این چهارچوب تخطی کند، ایالات متحده خود سردمدار مقابله با آن خواهد شد.
پس از تظاهرات مسالمت‌آمیز گروه‌های دانشجویی امریکایی در حمایت از فلسطین و مخالفت با حمایت‌های همه‌جانبه امریکا از صهیونیست‌ها، ‌نیروهای پلیس وارد محوطه دانشگاه‌ها شده و به تظاهرکنندگان یورش برده و صدها نفر را به طور خشونت‌آمیز دستگیر کردند.
اعتراضات ابتدا با برپایی کمپ‌های چادری در دانشگاه کلمبیا و درخواست برای پایان همکاری دانشگاه با تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان سلاح به صهیونیست‌ها به دلیل همکاری در جنایات در غزه آغاز شد و کمتر از یک هفته به دانشگاه‌های سراسر امریکا رسید. اکنون بیش از 20 دانشگاه بزرگ و مطرح امریکا چون دانشگاه نیویورک، اوهایو، نیوانگلند‏، ‏پرینستون، کالیفرنیا‏، ‏تگزاس، ‌میشیگان، فلوریدا، مینه‌سوتا، کارولینای شمالی، نورث وسترن، جرج تاون و جرج واشنگتن شاهد راهپیمایی‌های گسترده در اعتراض به تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و همچنین صحنه زدوخورد پلیس هستند.
 بازداشت دانشجویان و اساتید آنها
موج بازداشت‌ها البته منحصر به دانشجویان نبود و به خبرنگاران حاضر در اعتراضات و اساتید امریکا هم رسید؛ اساتیدی چون نوئل مکافی، رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه اموری در شهر آتلانتا و کارولین فولین، استاد اقتصاد دانشگاه اموری امریکا به طور خشونت‌آمیزی توسط پلیس دستگیر شدند. همچنین پلیس با پرتاب دوربین و فیلمبردار شبکه خبری فاکس ۷ به زمین، او را در حین پوشش زنده اعتراضات دانشجویان دانشگاه تگزاس بازداشت کرد.
علاوه بر اقدامات سرکوبگرایانه پلیس، تصاویر موجود در شبکه‌های اجتماعی از حضور تک‌تیراندازان امریکایی در برخی از ساختمان‌های مشرف به چادرهایی که توسط دانشجویان در دانشگاه اوهایو برپا شده، حکایت دارد.
به رغم آن که پلیس و گارد ملی امریکا صدها دانشجو و استاد دانشگاه را به علت شرکت در تجمع ضدصهیونیستی بازداشت کرده‌اند، اما این اعتراضات همچنان ادامه دارد. در ادامه فعالیت‌های حمایتی از فلسطین، هاله غریط سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه امریکا در اعتراض به حمایت دولت امریکا از نسل‌کشی مردم فلسطین توسط ارتش اسرائیل استعفا کرد.
 
گام دوم، علیه دموکراسی
البته رسوایی حقوق بشر امریکایی به اینجا ختم نمی‌شود، با وجود حجم عظیمی از اعتراضات به سیاست‌های حمایتی و تأمین سلاح در داخل امریکا پس از طوفان الاقصی، اما کاخ سفید هیچ بهایی حتی در لفظ برای این مطالبات قائل نشده و تنها بر مهار کردن صداهای ضد صهیونیستی و حمایتگرایانه از فلسطین متمرکز شده است؛ موضوعی که امریکا همواره با ژست حامی دموکراسی، برای وادار کردن حکومت‌های مخالف خود به تمکین در برابر خواسته‌ صداهای مخالف و وابسته غرب-همراه با هیاهوی زیاد رسانه‌ای ‌- به آنها برچسب ضد دموکراسی می‌زد، اما اکنون در ورطه عمل به این ادعاها، تنها به ارعاب و سرکوب روی آورده است.
رئیس جمهور امریکا که سال گذشته، آشوب‌های داخلی ایران را «بیداری معترضان ایران» می‌نامید و بر حمایت ایالات‌ متحده از عاملان آن تأکید می‌کرد، امروزه در استانداردی دوگانه، تظاهرات مسالمت‌آمیز در درون کشور خود را محکوم و به آن اتهام «یهودستیزی آشکار» می‌زند و با اعلام اینکه چنین اعمالی «هیچ جایی در پردیس‌های دانشگاهی ندارد» به سرکوب آنها می‌پردازد.

پرده توجیه: اتهام «یهودستیزی» و انتساب به دیگر کشورها
ایالات متحده برای سرپوش گذاشتن بر خشونت‌های خود، تلاش کرده که از باب اتهامات مذهبی و امنیتی کردن تظاهرات، سرکوب معترضان را توجیه کند. درحالی دولت بایدن تلاش می‌کند این اقدامات را در راستای یهودی ستیزی بگنجاند که یهودیان بسیاری نیز در اعتراضات دانشجویی حضور داشته و حتی از ابتدای طوفان الاقصی به طور جداگانه‌ای علیه سیاست‌های خصمانه امریکا و رژیم صهیونیستی تحصن و اعتراض کرده بودند.
از طرفی، برخی ناظران سیاسی امریکا هم تلاش می‌کنند که مطالبه برآمده از جامعه امریکایی را به یک گروه وابسته به ایران منتسب کرده و ماهیت اعتراضی آنها را از بین ببرند. آنها گروه‌های مستقل و خودجوش امریکایی چون «دانشجویان برای عدالت در فلسطین» و «صدای یهودیان برای صلح» را که از محرکان این اعتراضات بودند، گروه‌های نیابتی دانشگاهی ایران عنوان می‌کنند. همچنین، این امر بیانگر آن است که شکسته شدن اعتبار امریکایی در پی این اعتراضات، بهای گزافی برای کاخ سفید در برداشته و آنها این امر را بر نمی‌تابند.
 
حمله به شهروندان امریکایی برای رضایت اسرائیل
ایالات متحده که از همه ظرفیت‌ها و ابزار موجود برای کمک به بقای اسرائیل بهره برده، اکنون نیز با ورود غیرقانونی به عرصه دانشگاه‌ها و حملات سرکوبگرایانه در حق معترضین، این مکان‌ها را به محلی برای حفاظت از رژیم اشغالگر مبدل کرده و این اطمینان خاطر را برای تل‌آویو محرز کرده که ما حتی به شهروندان خود نیز در برابر خدشه به اعتبار رژیم صهیونیستی رحم نخواهیم کرد.
از همین سو بود که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر همصدا با بایدن، طرفداران فلسطینی در دانشگاه‌های امریکا را یهودستیز دانست و با وحشتناک خواندن این اعتراضات گفت: «باید همه ما کنار هم بایستیم و بگوییم دیگر بس است.»
 
سرایت موج اعتراضات دانشجویی به سایر کشورها
پس از این تظاهرات مستمر و البته دخالت و خشونت‌های پلیس امریکا، حلقه‌های حمایتی در سایر دانشگاهای جهان چون استرالیا، ‌انگلیس، فرانسه، بلژیک، پرتغال، آلمان، سوئیس، ایرلند و کانادا در امتداد خیزش ضد صهیونیستی تشکیل شد. ‏دانشجویان دانشگاه پیتسبورگ در انگلیس با برپایی تجمعی در حمایت از فلسطین، خواستار توقف فروش سلاح به رژیم صهیونیستی شدند. همچنین، پلیس فرانسه دانشجویانی را که همزمان با سخنرانی رئیس‌جمهور فرانسه در دانشگاه، تظاهراتی را در نزدیکی دانشگاه سوربن برای پایان دادن به تجاوزات اشغالگران در غزه ترتیب داده بودند، سرکوب کرد.
 
فلسطین، مسأله اصلی جهان
با وجود آنکه رژیم صهیونیستی و ایالات متحده تلاش می‌کردند که در سکوت به تجاوز و اشغالگری در فلسطین اشغالی بپردازند و موضوع فلسطین را به حاشیه روندهای جهانی ببرند، اما اثرات آشکار و جهانی طوفان‌الاقصی و روشن شدن ماهیت جنایتکارانه رژیم صهیونیستی و امریکا در افکار عمومی، سبب شد که مسأله فلسطین در صدر مسائل مهم جهان بنشیند و اکنون به نقطه عطفی در تاریخ نظام بین‌الملل مبدل شود.

جستجو
آرشیو تاریخی