صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و شش - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و شش - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

1/7 میلیارد دلار تجارت مرزی ایران و پاکستان

بیش از ۹۰ درصد کامیون‌هایی که بین پاکستان و ایران بار حمل می‌کنند، ایرانی هستند.

ایران و پاکستان برای دستیابی به تجارت ۱۰میلیارد دلاری در سال برنامه دارند و در سفر رئیس جمهور به پاکستان بر تحقق این هدف تأکید شد. بیشترین تجارت بین دو کشور از طریق تردد کامیون‌ها در پایانه‌های مرزی دو کشور در سیستان و بلوچستان و بخصوص از تفتان است. ۱۰۰ نوع کالا از ایران به پاکستان از این مرز صادر می‌شود و تردد روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ کامیون در مرز تفتان در جریان است.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان که رئیس جمهور را در سفر به پاکستان همراهی کرده است از عزم ایران و پاکستان برای توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری به منظور دستیابی به تجارت ۱۰ میلیارد دلاری دو کشور خبر داد.
رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان درباره موضوعات مطرح شده در دیدارها و نشست‌های مقامات ایران و پاکستان، از دیدار دوجانبه رؤسای کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور خبر داد و گفت: در این دیدار موضوعات مختلف در حوزه اقتصادی مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد نشست بعدی این کمیسیون ظرف چند ماه آینده در تهران برگزار شود.
رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان، وجود بنادر مهم پاکستان از جمله کراچی و همچنین موقعیت بنادر ایران از جمله بندر چابهار و دسترسی به آب‌های آزاد را فرصت مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور دانست و افزود: توسعه بنادر پاکستان و ایران از دیگر موضوعاتی بود که در دیدارهای دوجانبه مطرح شد.
بذرپاش با اشاره به هدفگذاری ۱۰ میلیارد دلاری تجارت دو کشور گفت: دستیابی به این هدف نیازمند توسعه جدی زیرساخت‌ها از جمله بنادر و تسهیل تردد کامیون‌ها در مرزهای دو طرف است.
 
تسهیل تردد‌های مرزی
 به گفته وزیر راه و شهرسازی ۳ مرز ریمدان، میرجاوه و پیشین میان ایران و پاکستان وجود دارد که دو مرز آنها نسبتاً جدید است و باید تردد از این مرزها تسهیل شود.
 وزیر راه و شهرسازی از طرح اجازه حمل یکسره بار توسط کامیون‌های ایرانی به داخل پاکستان خبر داد و افزود: این موضوع هم سرعت تردد و هم حجم انتقال بار را افزایش می‌دهد.
بذرپاش گفت: تسهیل تردد جاده‌ای و توسعه زیرساخت‌ها در دو طرف مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد که هم توسعه پارکینگ‌ها و هم مناسب‌سازی معابر تردد باید مورد توجه قرار گیرد.
وی یادآور شد: مشکلات برخی رانندگان ایرانی در خصوص لزوم اخذ ویزا و اجازه ورود تنها تا ۵۰ کیلومتر به کشور پاکستان از جمله دغدغه‌هایی بود که با طرف پاکستانی مطرح و مقرر شد این موضوع در دستور کار قرار گیرد.
مهدی ریگی، رئیس اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان هم در خصوص تردد کامیون‌ها بین ایران و پاکستان گفت: بیش از ۹۰ درصد کامیون‌هایی که بین پاکستان و ایران بار حمل می‌کنند، ایرانی هستند و بیشترین سهم از تجارت مرزی را کامیونداران ایرانی و بخصوص استان سیستان و بلوچستان بر عهده دارند.
وی افزود: از ۵ هزار کامیون فعال در پایانه‌های مرزی ایران و پاکستان ۲۵۰۰ کامیون متعلق به استان سیستان و بلوچستان است.
حمل کالا به پاکستان یکسره نیست و کامیون‌ها در تفتان کالا را جابه‌جا و تحویل کامیون‌های پاکستانی می‌دهند. به گفته رئیس اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان، این جابه‌جایی هزینه حمل را برای کامیونداران کاهش داده اما درخواست ما حمل یکسره کامیون‌های یخچالی است و در خصوص سایر کامیون‌ها مشکلی در حمل نداریم.
کامیون‌های پاکستانی اجازه حمل کالا تا عمق خاک ایران و شهرهای مختلف را دارند،
 به گفته رئیس اتاق بازرگانی برخی موانع مانند قوانین گمرکی و تجاری مانع از تردد کامیون‌های ایرانی به عمق خاک پاکستان است.
رئیس اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان با اشاره به صادرات سالانه حدود ۲ میلیون تن کالا به پاکستان از مرزهای استان سیستان و بلوچستان ‌گفت: ۱۰۰ نوع کالا شامل مواد معدنی، نفتی، گازی، کشاورزی و... به پاکستان صادر می‌شود و بیشترین واردات هم شامل برنج، مرکبات و دانه‌های روغنی است.
وی افزود: حدود ۲.۴ میلیارد دلار تجارت مرزی بین ایران و پاکستان در سال گذشته انجام شده که سهم صادرات ایران ۱.۷ میلیارد دلار است که ۱.۳ میلیارد دلار آن از طریق بازارچه‌های مرزی است و رشد مثبتی در صادرات ثبت شده است.
ریگی گفت: تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ایران و پاکستان با تسویه حساب‌های ریالی تحقق پیدا می‌کند.
 
برقراری پرواز مستقیم
یکی دیگر از مباحث توسعه روابط حمل و نقلی با پاکستان برقراری پروازهای منظم بین دو کشور است. در این باره وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع همکاری‌های هوایی از جمله افزایش پروازها بویژه میان لاهور و مشهد یا تهران نیز مطرح و مقرر شد برقراری پرواز میان تهران و اسلام‌آباد توسط شرکت‌های ایرانی اعلام شود تا بستر تردد راحت‌تر تجار فراهم شود.
علاوه بر این، بذرپاش با بیان طرح موافقت‌نامه تجارت آزاد گفت: علاوه بر این موافقت‌نامه، تعدادی موافقت‌نامه پیشنهادی از سوی سازمان‌های ایرانی به‌طرف پاکستانی ارسال شده بود که تا کنون نظر موافق یا مخالفی از سوی پاکستان اعلام نشده، به همین منظور قرار شد کارگروهی در وزارت مربوطه تشکیل و نشست‌های مجازی با سازمان‌های هم‌تراز برگزار شود تا هرچه سریع‌تر در مورد موافقت‌نامه‌ها نظر بدهند؛ همچنین نشست بعدی در سطح معاونان وزیر در تهران برگزار شود. رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان، تهاتر کالا را از دیگر موضوعات مورد بحث طرفین اعلام کرد که در دستور کار برای پیگیری بیشتر قرار گرفت.

 

برش

فصلی نوین در توسعه روابط حمل و نقل
بذرپاش با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید در پاکستان ابراز امیدواری کرد که توسعه همکاری‌ها با جدیت در دستور کار قرار گیرد و توافقنامه‌ها به سرانجام برسد. وی یادآور شد: پاکستان به دلیل مجاورت مرزی قابل توجه با کشورمان و بازار بزرگی که دارد، فضای مناسبی برای فعالان اقتصادی ایرانی است و باید زیرساخت‌ها برای دسترسی هرچه آسان‌تر تجار و بازرگانان ایران به این بازار فراهم شود که در نهایت توسعه اقتصادی کشور را به دنبال دارد. رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان، در حاشیه مراسم امضای ۸ سند همکاری میان دو کشور در حوزه‌های مختلف اظهار کرد: همکاری‌های حمل‌ونقلی از جمله در حوزه بنادر و دریایی، هوایی، ریلی و جاده‌ای از مسائل مطرح شده به‌منظور توسعه روابط دو کشور بود.

جستجو
آرشیو تاریخی