صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و شش - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و شش - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

رئیس جامعه اورولوژی ایران در پاسخ به «ایران» عنوان کرد

پیشرفته‌ترین جراحی‌های اورولوژی دنیا با وجود تحریم‌ها

محدثه جعفری
خبرنگار

رئیس جامعه اورولوژی ایران با اعلام اینکه حدود 70 درصد جراحی‌ها در حوزه اورولوژی با وجود تحریم‌ها به صورت کم‌تهاجمی است، سنگ کلیه را جزو بیشترین عمل‌های انجام شده در این رشته دانست و گفت: در حال حاضر کمتر از ۵ درصد جراحی‌های سنگ کلیه در ایران به شکل باز انجام می‌شود.
سیدامیرمحسن ضیایی در نشست خبری که به مناسب بیست و هفتمین کنگره سالیانه جامعه اورولوژی برگزار شد، در پاسخ به خبرنگار «ایران» درباره اینکه چند درصد از جراحی‌های اورولوژی به صورت کم‌تهاجمی انجام می‌شود، افزود: جراحی کم‌تهاجمی فیلد زیادی از بیماری‌های سیستم ادراری را در برمی‌گیرد به عنوان مثال سرطان‌های سیستم ادراری به این روش قابل جراحی هستند و سنگ‌های کلیه که جزو شایع‌ترین موارد بیماری‌های اورولوژی هستند به روش کم‌تهاجمی جراحی می‌شوند.
ضیایی عنوان کرد: با اینکه رشته اورولوژی وابسته به تجهیزات و دستگاه‌هاست اما جزو رشته‌های پیشرو در حوزه پزشکی محسوب می‌شود به طوری که بیماری‌های کلیوی، مجاری ادراری، سرطان‌های دستگاه ادراری و…، همگی تحت‌الشعاع رشته اورولوژی است.

در رشته اورولوژی جزو بهترین‌ها
در منطقه هستیم
رئیس جامعه اورولوژی ایران با اشاره به اینکه در سطح منطقه، جزو بهترین ارائه‌دهندگان خدمات تشخیصی و درمانی بیماری‌های اورولوژی هستیم، افزود: جامعه اورولوژی ایران از جایگاه بالای علمی در دنیا برخوردار است و فقط در بحث دسترسی به دستگاه‌های به‌روز دنیا به علت تحریم‌ها مشکلاتی داریم. این در حالی است که حتی تحریم‌ها هم نتوانسته چیزی از ارائه خدمات روز دنیا در کشور ما بویژه در این رشته بکاهد.
وی افزود: یکی از به‌روزترین فنون در این رشته استفاده از روبات است به طوری که در دنیا پزشکان با استفاده از روبات عمل‌‌های جراحی را انجام می‌دهند اما هنوز این روبات‌ها به علت تحریم به ایران وارد نشده‌اند، همین امر سبب شده دانشگاه تهران به ساخت بومی این روبات‌های جراحی روی آورد اما جراحی‌هایی که در ایران به صورت کم‌تهاجمی صورت می‌گیرد با روش‌های مختلفی همچون لاپاراسکوپی انجام می‌شود. جراحان ایرانی به دلیل نبود روبات در کشور مهارت بسیاری در انجام جراحی لاپاراسکوپی دارند و این کمبود را از این طریق جبران می‌کنند به طوری که فردی که جراحی سنگ انجام داده است یک روز بعد از عمل می‌تواند به فعالیت‌های روزانه‌اش بازگردد.

انجام پیشرفته‌ترین جراحی‌های اورولوژی در نقاط مختلف ایران
دکتر ضیایی با بیان اینکه سنگ‌های ادراری، پروستات، عفونت‌های دستگاه ادراری و سرطان‌های دستگاه ادراری، به ترتیب شایع‌ترین بیماری‌های اورولوژی محسوب می‌شوند، اظهارداشت: در حال حاضر پیشرفته‌ترین عمل‌های جراحی رشته اورولوژی در نقاط مختلف کشور بویژه در مراکز شهرستان‌ها هم انجام می‌شود.

تأثیر افزایش سطح سواد سلامت روی تشخیص بیماری‌ها
رئیس جامعه اورولوژی ایران، از افزایش سطح سواد سلامت جامعه به عنوان یکی از دلایل افزایش تشخیص بیماری‌ها نام برد و گفت: اگر کشور روی سواد سلامت جامعه سرمایه‌گذاری کند، می‌توان از افزایش بار بیماری‌ها جلوگیری کرد. اکنون مردم نسبت به وضعیت سلامت‌شان اهمیت بیشتری می‌دهند و با آزمایش‌ها و چکاپ‌های سالانه بسیاری از بیماری‌ها آشکار می‌شود و این امر می‌تواند کمک‌کننده باشد تا بیماری‌ها در ابتدای راه تشخیص داده شوند و به درمان‌های موجود بهتر جواب دهند که این امر ناشی از افزایش سطح سواد سلامت در جامعه است.
دکتر ضیایی افزود: با افزایش آگاهی می‌توانیم جلوی بسیاری از مرگ و میرهای شایع را بگیریم. سرمایه‌گذاری یک دلار در بخش پیشگیری معادل ۵ دلار در درمان است.

شیوع سنگ کلیه در کشور حدود
5 درصد است
محمدهادی رادفر، دبیر جامعه اورولوژی ایران، در این نشست گفت: کشور ما یکی از دو کشور برتر رشته اورولوژی در منطقه است و این امر نتیجه سال‌ها فعالیت در بخش دانشگاهی و علمی کشور است. اکنون در رشته اورولوژی پیشرفته‌ترین اعمال جراحی، پیوند کلیه و لاپاراسکوپی در سطح کشور و حتی در بسیاری از نقاط محروم که مردم به برخی خدمات در آن مناطق دسترسی ندارند، انجام می‌شود و همین امر سبب شده است جایگاه اورولوژی در منطقه مورد توجه سایر کشورها قرار گیرد.
دکتر رادفر با بیان اینکه بیشترین جراحی‌های این رشته را سنگ‌ها و بعد از آن سرطان تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: شیوع سنگ کلیه در کشور حدود 5 درصد است که در اکثر موارد جراحی آن به صورت کم‌تهاجمی صورت می‌گیرد اما باوری غلط در میان مردم جا افتاده است که اگر جراحی به صورت کم‌تهاجمی باشد سرطان به درستی درمان نمی‌شود. این باور اشتباه است و اگر پزشک متخصص تشخیص دهد جراحی را به صورت بسته انجام دهد به این معناست که هر دو روش جراحی باز و کم‌تهاجمی مؤثر است و برای کاهش رنج بیمار جراحی بسته را پیشنهاد می‌دهد اما در مواردی هم فقط جراحی باز می‌تواند سبب بهبود بیماری فرد شود که افراد باید به تشخیص پزشک‌شان اعتماد داشته باشند.

ضرورت حفظ منابع انسانی
در حوزه سلامت
دبیر جامعه اورولوژی ایران با اشاره به اهمیت نیروی انسانی در حوزه پزشکی گفت: آنچه که باید از سوی مسئولان نظام سلامت مد نظر قرار گیرد، حفظ نیروی علمی و کارآمد پزشکی است و باید با تقویت بخش‌های مختلف بویژه علمی و اقتصادی به حفظ منابع انسانی در حوزه پزشکی بپردازند.
بیست و هفتمین کنگره سالیانه جامعه اورولوژی ایران، در روزهای ۱۲ تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی (ابوریحان) برگزار می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی