وزارت جهاد کشاورزی ترمز فساد در واردات را کشید

به همه نهاده‌های محصولات پروتئینی و به همه واردکنندگان، ارز 28 هزار و 500 تومانی تخصیص داده شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد

امین محمودی
خبرنگار

دوشنبه هفته جاری بود که محمد مهدی نهاوندی، دبیر و عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی در نامه‌ای به محمد علی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی از تخلف و تبعیض در زمینه واردات ذرت به بندر امام خمینی(ره) استان خوزستان خبر داد. در این نامه آمده است: اخیراً مجموعه‌ای به نام «بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران» که هیچگونه سابقه‌ای در واردات کالای اساسی به کشور ندارد، مبادرت به واردات چندین فروند کشتی پاناماکس ذرت به بندر امام خمینی(ره) کرده و بر اساس اطلاع واصله، حجم زیادی ذرت خریداری شده نیز در راه دارد. در ادامه این نامه نیز آورده شده« قطعاً با توجه به اینکه این مجموعه، سابقه واردات در این حجم ندارد، لذا به طور طبیعی رعایت ضوابط سقف و سابقه که تمام واردکنندگان ملزم به اجرای آن می‌باشند، برای آنان در نظر گرفته نشده است و طبعاً همانند شرکت آریو تجارت سهیل باید با دستور مقامات بالایی، از رعایت ضوابط سقف و سابقه معاف شده باشد که تبعیض و ظلمی آشکار به دیگر واردکنندگان کالای اساسی می‌باشد. حضرتعالی استحضار دارید که در حال حاضر شرکت‌های وارد کننده کالاهای اساسی، برای انجام ثبت سفارش با چه مشکلات جدی از نظر رعایت سقف وسابقه مواجه هستند.»
در پایان نامه نیز آمده است: «از سوی دیگر کالاهای وارداتی مذکور بنابر اطلاع واصله از مسیر عادی ثبت سفارش برای واردات کالا و تأیید وزارت جهاد کشاورزی وارد کشور نشده و یا اساساً ثبت سفارش نشده است به طوری که اگر ثبت سفارشی وجود نداشته باشد، چگونه کالاها اجازه تخلیه در بندر داشته‌اند و اگر از مسیر جاری ثبت سفارش نشده باشند، چگونه این فرمان برای آنان صادر شده است که طبعاً تاریخ بارنامه‌ها مقدم بر ثبت سفارش باشد؟»

شرکت واردکننده مجوز ترخیص ذرت ندارد
بلافاصله بعد از این نامه علیرضا پیمان پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با رد هر گونه اعطای رانتی به واردکنندگان اعلام کرد شرکت واردکننده بدون ثبت سفارش اقدام به واردات ذرت کرده است.  وی در این باره تصریح کرد: به دلیل طی روند غیرقانونی برای واردات، وزارت جهاد کشاورزی هیچ مجوزی برای ترخیص و تخلیه آن صادر نکرده است و طبق قانون در صورت تخلیه این کالا در بنادر کشور، ذرت وارداتی مصداق کالای قاچاق بوده و با آن بر اساس ضوابط برخورد می‌شود.
پیمان پاک افزود: به رغم فشارهای فراوان به وزارت جهاد کشاورزی برای سرپوش گذاشتن این امر و صدور مجوزها برای واردات و ترخیص این ذرت‌ها، خوشبختانه بخشی از دولت و مدیران وزارت جهاد کشاورزی با مقاومت زیاد مانع عملی شدن این تخلف و دادن رانت شده‌اند.
وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد به همه نهاده‌های محصولات پروتئینی و به همه واردکنندگان، ارز 28 هزار و 500 تومانی تخصیص داده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. به طوری که در همین خصوص علیرضا پیمان پاک می‌گوید: امسال با بحرانی در زمینه تأمین نهاده روبه‌رو نیستیم و نهاده‌ها به‌موقع تأمین خواهد شد که در این صورت تولیدکننده هم اطمینان خاطر خواهد داشت.
 طی سال گذشته نزدیک به 17 میلیون تن یا به عبارت دیگر 77 درصد از نهاده‌های وارداتی مورد نیاز کشور وارد شد و 5 میلیون تن دیگر نیز از طریق تولید داخلی این محصولات محقق شد.
به طوری که همین امر نیز اثر خود را در بازار گذاشته و تولید محصولاتی همچون مرغ، تخم مرغ، گوشت قرمز و لبنیات که بیشترین تأثیرپذیری را از تأمین نهاده دامی در بازار می‌گیرند افزایش یافته که این امر ثبات نسبی را به این بازارها آورده است.

جستجو
آرشیو تاریخی