آغاز فاز جدید معادلات امنیتی با عملیات «وعده صادق»

ابوالفضل ظهره وند
کارشناس مسائل بین الملل

عملیات موفقیت‌آمیز ایران در تنبیه رژیم جنایتکار صهیونیستی از چند جنبه دارای اهمیت فراوان است. عملیات موسوم به «وعده صادق» معادلات امنیتی در منطقه را وارد فاز جدیدی به نفع ایران و محور مقاومت کرد؛ رژیم اسرائیل که با گنبد آهنین معروف خود، در برابر همه نیروهای بالقوه ایستاده بود، در پی حمله نظامی اخیر تسلیم پهپادها و موشک‌های ایرانی شد. این عملیات، نتانیاهو و دولت افراطی او را در فضایی حاکی از سردرگمی فرو برد؛ او از یک سو موضوع غزه را کاملاً از دست رفته می‌بیند و از سوی دیگر در رابطه با ایران هم با بن‌بست روبه‌رو شده است و نمی‌داند چگونه، کی و کجا از پس پاسخ به حمله نظامی اخیر ایران برآید.
اما مقام‌های اسرائیل با مواضعی که در پی حمله ایران اتخاذ کرده و اعلام کرده‌اند که می‌خواهند این حمله را با حمله به گروه‌های نیابتی او پاسخ دهند، نشان دادند که به این نتیجه رسیده‌اند، پاسخ نظامی مستقیم به ایران مستوجب خساراتی ویرانگر و غیرقابل جبران برای این رژیم خواهد بود. این مواضع نشان می‌دهد اسرائیل در پی وقوف به واقعیت جنگ احتمالی نابرابر با ایران، همچنان به تنش‌افروزی در بستر محدوده خاکستری اکتفا می‌کند. جدای از قدرت پهپادی و موشکی ایران، دلیل دیگری که اسرائیل را به چنین استیصالی رسانده، این است که امریکایی‌ها و کشورهای عضو ناتو اراده‌ای به بازی در زمین بنیامین نتانیاهو ندارند.
در این میان اظهارات مقامات سایر کشورها به‌ خصوص امریکا که همواره به عنوان یکی از حامیان رژیم صهیونیستی از آن نام برده می‌شود هم قابل توجه است. جو بایدن هرگونه همکاری با اسرائیل در جنگ با ایران را رد می‌کند. هرچند نمی‌توان از حمایت همیشگی رؤسای جمهور امریکا از نخست‌وزیر اسرائیل به راحتی عبور کرد اما بایدن به‌خوبی می‌داند که هزینه اصلی در صورت مشارکت با اسرائیل در حمله علیه ایران را خود متقبل خواهد شد.
بنابراین دولت امریکا سعی کرده به انحای مختلف به ایران نشان دهد راه آن از اسرائیل جداست تا جلوی ضربات احتمالی در صورت بالا گرفتن تنش نظامی را بگیرد. این مهم را دیگر کشورهای اروپایی متحد اسرائیل هم مورد توجه قرار داده‌اند و نسبت به عواقب احتمالی هر گونه مشارکت در زمین جنگ با ایران آگاهی دارند. از سوی دیگر در پی حمله ایران، صهیونیست‌ها ضربه مهلکی از جنبه حیثیتی و اعتباری خورده‌اند و این تنبیه، هم نقاط ضعف و هم  قدرت آنها را به ایران نشان داد. مقامات اسرائیل نشان داده‌اند که قادر نیستند بدون کمک متحدانشان بقای خود را در نبرد با بازیگری همچون ایران حفظ کنند.
امروز رژیم صهیونیستی در وضعیت نامتعادلی قرار دارد و کشورهای حامی آن برای فرار از رویارویی با ایران، تلاش‌های دیپلماتیک را بکارگرفته‌اند؛ تلاش‌هایی که بخشی از ادبیات سیاسی و متداول این کشورهاست. چنانکه به هر مانعی که در برابر منافع نامشروع آنها بایستد، نام تروریسم می‌گذارند و آن را تهدید می‌دانند و هر عامل نامشروعی را که در خدمت آنها باشد، همراه خود می‌نامند. اما مشروعیت جمهوری اسلامی در آنجا تعریف می‌شود که قدرت نظامی و تسلیحاتی‌اش وامدار هیچ کشور خارجی‌ نیست. واقعیت این است که امروز سطح بازدارندگی ایران در مقابل امریکا تعریف شده و ارتقا پیدا کرده و ایران در جایگاه یک قدرت بلامنازع در منطقه نشسته است.
امریکایی‌ها اگر می‌خواهند به نوعی در منطقه حضور داشته باشند باید شکل بازی خود را با شرایط موجود تطبیق دهند. جمهوری اسلامی هم باید با اقتدار مواضع خود را اعلام کند و اگر خطایی صورت گیرد به شدیدترین وجه به آن پاسخ دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی