یک کشتی باری صهیونیستی در دریای عمان توقیف شد

پیام معنادار از تنگه استراتژیک

ترس برادر مرگ است و شهرک‌نشینان سرزمین‌های اشغالی در حالی که این هفته را در هراسی بیشتر از همه ده روز گذشته گذرانده بودند، شنبه تعطیل خود را با خبر توقیف یک کشتی باری‌ صهیونیستی سپری کردند.
خبری که نه تنها نشان داد وجود شمشیر داموکلس وحشت از مجازات توسط ایران همچنان بر سر رژیم صهیونیستی برقرار است که با تأکید بر اشراف اطلاعاتی ایران بر حوزه دریایی جنوب حاوی این پیام آشکار بود که هرگونه اقدام ایذایی احتمالی اسرائیل و امریکا علیه ایران نتیجه‌ای جز ناامن شدن مسیر دریایی برای کشتی‌های تجاری همپیمان با اسرائیل نخواهد داشت.
روز گذشته ساعتی پس از آنکه سازمان عملیات تجارت دریایی انگلیس به نقل از منابع خود وقوع یک حادثه امنیتی در ۵۰ مایلی شمال شرق بندر «الفجیره» امارات در دریای عمان را گزارش کرد، خبرگزاری تسنیم از توقیف یک کشتی باری مرتبط با رژیم صهیونیستی توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گزارش داد. کشتی ای که منابع خبری درباره آن نوشتند: این کشتی باری با نام «ام‌اس‌سی‌آریز» (MSC Aries)و با پرچم پرتغال فعالیت می‌کند و مرتبط با شرکت «زودیاک مریتایم» مستقر در لندن است که مالک آن یک میلیاردر اسرائیلی به‌نام «ایال اوفر» است و پس از توقیف به سمت آب‌های سرزمینی ایران هدایت شده است.
در عین حال خبرگزاری امریکایی آسوشیتدپرس هم با انتشار فیلمی از عملیات هلی‌برن و ورود کماندوهای نیروی دریایی سپاه به عرشه کشتی نوشت: «تعدادی کماندو با هلیکوپتر به یک کشتی در دریای عمان، نزدیکی تنگه هرمز و مجاورت بندر فجیره امارات حمله کردند و این کشتی کانتینربر به تصرفشان درآمد.» آسوشیتدپرس در گزارش خود تعلق این کشتی به شرکت زودیاک مریتایم را که متعلق به ایال اوفر میلیاردر اسرائیلی است تأیید کرد. العربیه هم به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که کشتی توقیف شده 20 خدمه فیلیپینی داشت و شامل کانتینرهایی به مقصد هند بود.

واکنش فرافکنانه رژیم صهیونیستی
اگر چه توقیف کشتی باری صهیونیستی در قیاس با مجازاتی که مقرر است در ازای اقدام جنایتکارانه اسرائیل در حمله به کنسولگری ایران و به شهادت رساندن فرماندهان و افسران مستشار ایرانی در حکم یک تلنگر به حساب می‌آمد با این حال اجزای این رژیم جنایتکار را به واکنش‌هایی فرافکنانه با نوعی از قلدرمأبی واداشت. چنانکه به گزارش ایرنا، ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای با نادیده گرفتن جنگ افروزی این رژیم در منطقه و تشدید تنش و برهم زدن صلح و ثبات آن و تجاوزگری وحشیانه علیه مردم نوار غزه مدعی شد: ایران عواقب تشدید اوضاع را متحمل خواهد شد. ارتش رژیم صهیونیستی همچنین در فراموشی این واقعیت که در روزهای اخیر این رژیم در وحشت از انتقام ایران از تمام کانال‌های دیپلماتیک برای انتقال درخواست صرف‌نظر کردن جمهوری اسلامی ایران از مجازات اسرائیل استفاده کرده است و با نزدیک شدن به زمان احتمالی پاسخ ایران، ساکنان سرزمین‌های اشغالی و شهرک نشینان صهیونیست با وحشتی فزاینده‌ مواجه بوده‌اند، ادعا کرد: ما برای همه سناریوها آماده هستیم و برای محافظت از اسرائیلی‌ها اقدامات لازم را با متحدان خود انجام خواهیم داد» .«دانیل هگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی هم در اظهاراتی خصمانه، نیروهای مقاومت در منطقه را «تروریستی» خواند و مدعی شد که «ایران از نمایندگان خود در تمام مناطق خاورمیانه و خارج از آن حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند و به آنها آموزش می‌دهد». یسرایٔیل کاتس، وزیر خارجه اسرایٔیل هم در واکنشی مضحک به عنوان وزیر خارجه رژیمی سراسر ناقض حقوق و قوانین بین‌الملل و جنایتکار مدعی شد «ایران با نقض قوانین بین‌الملل، دزدی دریایی انجام می‌دهد».
این اظهارات مقامات رژیم اسرائیل در حالی است که رسانه‌های عبری در سرزمین‌های اشغالی با واقع‌نگری به مقامات این رژیم درباره تغییر چهره جنگ در پی تغییر قواعد آن توسط جمهوری اسلامی ایران هشدار دادند. چنانکه روزنامه هاآرتص نیاز رژیم اسرائیل به حمایت امریکا در مقابله با ایران را نشان دهنده فرسایش بازدارندگی اسرائیل دانست و با اشاره به پاسخ تلافی‌جویانه ایران علیه رژیم صهیونیستی نوشت: برای دومین بار در ۶ ماه گذشته، اسرائیل برای مقابله با تهدیدی که ممکن است بیش از ظرفیتش باشد به حمایت امریکا نیاز دارد.
پیام مستتر در توقیف «ام‌اس‌سی‌آریز»
توقیف کشتی باری رژیم صهیونیستی اگر چه از سوی نیروی دریایی سپاه ایران در راستای اعمال قانون و اثبات سیطره اقتدار ایران بر آبراه مهم خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان انجام شده با این حال در متن رویدادهای پس از جنگ غزه دارای معنا و پیام ویژه‌ای است.
با آغاز جنگ غزه و در راستای حمایت جریان مقاومت از مردم فلسطین یکی از چالش‌های جدی که پیش روی رژیم صهیونیستی قرار گرفت تأمین نیازهای خود از مسیر حمل و نقل دریایی بود. چه آنکه انصارالله یمن با جدیت موشک‌ها و پهپادهای انتحاری خود را به سمت کشتی‌های صهیونیستی و نیز کشتی‌هایی که محموله‌های این رژیم را جابه‌جا می‌کردند نشانه گرفت. کار به آنجا رسید که به خواست برخی شرکت‌های حمل‌و‌نقل دریایی کریدور زمینی از طریق امارات متحده عربی و عربستان سعودی برای دور زدن تنگه باب‌المندب ایجاد شد. کریدوری که بر اساس اعلام برخی منابع آگاه به نحو مخفیانه در اختیار رژیم صهیونیستی نیز قرار گرفته است. از این حیث توقیف کشتی باری که با پرچم پرتغال برای یک میلیاردر صهیونیست کار می‌کرد در فاصله 50 مایلی بندر الفجیره امارات حاوی این هشدار و پیام همزمان بود که جمهوری اسلامی نه تنها از انتفاع رژیم جنایتکار صهیونیستی از خلیج فارس و تنگه هرمز جلوگیری می‌کند که نسبت به هرگونه مماشات در این آبراه استراتژیک به این رژیم هشدار نیز می‌دهد به این ترتیب توقیف کشتی باری مذکور خواب و خیال صهیونیست‌ها که گمان می‌کردند می‌توانند بسته شدن مسیر دریای سرخ را با استفاده از دو آبراه خلیج فارس و جبل الطارق جبران کنند نیز بر باد داد.

 

بــــرش

 واکنش دولت پرتغال به توقیف کشتی
پس از توقیف کشتی «ام‌اس‌سی‌آریز» (MSC Aries)، دولت پرتغال در بیانیه‌ای اعلام کرد که در زمینه توقیف یک کشتی با پرچم این کشور و مرتبط با رژیم صهیونیستی در خلیج فارس توسط سپاه پاسداران با مقامات ایران در ارتباط است. به گزارش ایسنا، شبکه سی‌ان‌ان در این باره گزارش داد که این کشتی «تحت مالکیت شرکتی به نام زودیاک مریتایم مستقر در لندن» است که مالک این شرکت نیز یک میلیاردر اسرائیلی به نام «ایال اوفر» است. در بیانیه دولت پرتغال در این باره آمده است: گزارشی از حضور شهروندان پرتغالی بر عرشه این کشتی، چه در میان خدمه و چه فرماندهی آن دریافت نشده است. همچنین به گزارش فارس به نقل از یک منبع آگاه، دستگاه‌های اعلام موقعیت‌ این کشتی خاموش بوده و به سؤالات لازم پاسخ نداده است.

جستجو
آرشیو تاریخی