در مرکز مبادله ارز و طلا انجام شد

تأمین 1/8 میلیارد دلار ارز در ۲۵ روز نخست امسال

از ابتدای سال جدید یک میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار ارز برای مصارف چهارگانه (کالاهای اساسی، واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات، ارز اشخاص و ارزهای خدماتی) در مرکز مبادله ارز و طلا تأمین شده است. البته نوع ارزها متنوع بوده اما معادل دلاری آن حدود 8/1 میلیارد دلار می‌شود

 مبادی رسمی تأمین ارز در سال گذشته رکورد شکستند به طوری که وزرای صمت، کشاورزی و بهداشت از تأمین ارز مورد نیاز خود توسط بانک مرکزی قدردانی کردند. در کنار آن، مرکز مبادله ارز و طلای کشور نیز به عنوان بازوی جدید ارزی بانک مرکزی در دوره فعالیت خود نقش پررنگی در تأمین نیازهای ارزی کشور داشته است. براساس اعلام بانک مرکزی در این بازار نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار ارز با نرخ زیر ۴۰ هزار تومان برای واردات تمام کالا‌های قانونی تخصیص یافت و هر کس به طور قانونی قصد واردات کالا یا استفاده از خدمتی را داشت، می‌توانست از این ارز بهره ببرد. در همین راستا در یک ماه پایانی سال نیز، میزان ارز مسافرتی با نرخ مرکز مبادله دوبرابر شد، زیرا ارز لازم و کافی در اختیار بانک مرکزی بود. روندی که در سال‌جاری نیز ادامه دارد.
در همین ارتباط، روز گذشته مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا از تأمین نزدیک به ۱.۸ میلیارد دلار ارز برای مصارف مختلف در ۲۵ روز نخست امسال خبر داد.
علی سعیدی گفت: از ابتدای امسال تا ۲۵ فروردین ماه یک میلیارد و ۷۸۸ میلیون دلار ارز برای مصارف چهارگانه (کالاهای اساسی – واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات – ارز اشخاص – ارزهای خدماتی) در مرکز مبادله ارز و طلا تأمین شده است. البته نوع ارزها متنوع بوده اما معادل دلاری آن حدود ۱.۸ میلیارد دلار می‌شود.
وی اضافه کرد:‌ در این مدت ۳۹۳ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی شامل گندم، ذرت، دانه‌های روغنی و دارو تأمین شده که با نرخ حدود ۲۸۵۰۰ تومان بوده است.
مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا افزود: در ۲۵ روز نخست امسال برای نیازهای بازرگانی و واردات مواد اولیه، ابزارآلات و ماشین‌آلات ۹۲۰ میلیون دلار ارز با نرخ نیمایی تخصیص داده شد.
به گفته وی، ۳۹۶ میلیون دلار ارز اشخاص (واردات از محل صادرات) و ۷۶ میلیون دلار هم ارزهای خدماتی (سرفصل‌های ۶۳گانه همانند ارز دانشجویی و مسافری) در ۲۵ روز نخست امسال در مرکز مبادله ارز تأمین شد.
سعیدی درباره حراج سکه و شمش طلا هم گفت: طی سال گذشته ۱۶ جلسه حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلا انجام شده که از این طریق ۲۰۸۵ کیلوگرم عرضه شده است. همچنین در جریان حراج‌های سکه طلا در مجموع ۱۱۰ هزار قطعه سکه شامل ۸۰ هزار ربع سکه، ۱۶ هزار نیم‌سکه و ۱۴ هزار قطعه تمام سکه به مشتریان تحویل داده شده است.
بانک مرکزی سال گذشته سیاستی را با عنوان سیاست تثبیت اجرا کرد و در این راستا تأمین ارز مورد نیاز واردات کالا‌های اساسی با نرخ ۲۸۵۰۰ انجام شد. در این قالب از روز اول عید تا پایان ۲۹ اسفند ماه نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی بابت کالا‌های اساسی از این طریق تأمین شد که شامل دارو، کالا‌های کشاورزی اعم از جو، گندم، سم، کود، بذر و لوازم پزشکی است، پس نرخ ارز برای واردات این کالاها تثبیت شد و این سیاست امسال هم ادامه خواهد داشت و واردکننده به هیچ عنوان نگران نوسانات نرخ ارز نبوده و نیست.
در همین راستا بانک مرکزی در سال گذشته ۶۹ میلیارد دلار ارز تأمین کرد که این رقم تقریباً نزدیک به ۱.۸ برابر ارزی است که ابتدای دولت سیزدهم تأمین شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی