موفقیت ورزش ما در بازی‌های المپیک، مدیون مربیان ایرانی است

کیومرث هاشمی: ورزشکاران قلب تپنده وزارت‌ورزش‌هستند


جلسه نمایندگان کمیسیون ورزشکاران فدراسیون‌ها، دیروز با حضور کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان برگزار شد و آنها دغدغه‌ها و مشکلات خود را مطرح کردند. هاشمی در این جلسه گفت: «بحث تشکیل کمیسیون ورزشکاران در انتخابات فدراسیون‌ها خیلی قدمت زیادی ندارد ولی براساس جنبش المپیک تشکیل شد و جایگاه پراهمیتی دارد. کمیسیون ورزشکاران هم در مجامع عمومی، مجامع انتخاباتی و هم در مجامع کمیته ملی المپیک و پارالمپیک نقش دارند ولی نباید جایگاه کمیسیون ورزشکاران تنها به حضور در این مجامع به صورت سالیانه ختم شود و باید این نقش و جایگاه پررنگ باشد.»
او خطاب به نمایندگان کمیسیون ورزشکاران عنوان کرد: «شما به شکل واقعی نماینده رشته‌های تخصصی خود هستید ولی باید این موضوع را درنظر بگیرید که چقدر با ورزشکاران رشته‌های خود به واسطه حضور در این کمیسیون توانسته‌اید ارتباط بگیرید. تا چه اندازه توانسته‌اید نیازهای ورزشکاران در چهارچوب قانون را انتقال دهید. این سؤال‌هایی است که شاید درخصوص عملکرد کمیسیون ورزشکاران وجود دارد. بهتر است انتخابات کمیسیون ورزشکاران همچون انتخابات رؤسای فدراسیون‌ها چهار سال یک بار باشد تا بتوان برنامه‌ها را پیاده کرد.»
وزیر ورزش با اشاره به نقش ورزشکاران یادآور شد: «شأن حضور ما در مدیریت ورزش کشور به خاطر شأن حضور ورزشکاران است و ورزشکاران قلب تپنده این مجموعه هستند. هدف ما این است که شأن کمیسیون ورزشکاران و دیگر کمیسیون‌ها به بهترین شکل حفظ شود و جایگاه واقعی خود را پیدا کنند. این قول را می‌دهیم جلسه بعد باحضور همه اعضای کمیسیون برگزار شود تا بتوانیم به شکل جامع‌تر در جریان همه موضوعات قرار بگیریم. پیشنهاد ما این است که یک کمیته تخصصی از دل خود این کمیسیون تشکیل شود که موضوعات و مشکلات را بتوانند طبقه‌بندی کنند.»
هاشمی تصریح کرد: «شرح وظایف کمیسیون ورزشکاران در آیین‌نامه نیامده ولی خود ورزشکاران می‌توانند موضوعات مرتبط خود را به ما انتقال دهند که بتوانیم در آیین‌نامه اعمال کنیم. یکی از وظایف کمیسیون‌ها موضوع مشورتی با فدراسیون‌ها است که این نظرات باید در هیأت رئیسه مطرح شود و بعد از اینکه مطرح شد و به تصویب رسید قابلیت اجرا پیدا می‌کند. ورزشکاران می‌توانند با ما ارتباط و مکاتبه داشته باشند و مشکلات خود را مطرح کنند. در شرح وظایفی که برای کمیسیون ورزشکاران تدوین می‌شود می‌توان ارتباط با وزیر را قانونمند کنیم. همچنین از اینکه یکی از اعضای کمیسیون ورزشکاران در هیأت رئیسه باشد استقبال می‌کنیم.»
او خاطرنشان کرد: «به مدیران کل ابلاغ کردیم در واگذاری سالن‌های ورزشی در استان‌ها باید ورزشکاران در اولویت باشند. یکی از دغدغه‌های ما پروژه‌های نیمه‌تمام و محدودیت منابع مالی است و هدف ما این است که پروژه‌هایی که ظرفیت درآمدزایی دارند را به صورت نیمه‌تمام واگذار کنیم و این آمادگی را داریم با اولویت ورزشکاران این اماکن را واگذار کنیم. بحث توجه به مشکلات معیشتی جزو رسالت ذاتی ما است و وظیفه داریم که رسیدگی کنیم. صحبت‌ها اگر توسط ما مسئولین شنیده شود منجر به این مسأله خواهد شد که مشکلات در درون خانواده بماند.»
وزیر ورزش و جوانان همچنین گفت: «براساس مسئولیت‌های اجتماعی که همه ورزشکاران در تمام دنیا دارند، باید کمک کنند اخلاق‌مداری به ورزش برگردد. مرحوم تختی به خاطر مرام پهلوانی که داشت ماندگار شد. صحبت‌های شما قهرمانان برای سایر ورزشکاران و عموم مردم می‌تواند الگو باشد. اخلاق یکی از گمشده‌های ورزش است و شما ورزشکاران می‌توانید راوی پیشرفت باشید و اتفاقات خوبی که می‌افتد. تلاش ما این است که شأن و جایگاه کمیسیون ورزشکاران را بالا ببریم و اینکه تنها وظیفه این کمیسیون به سالی یک‌بار حضور در مجامع ختم نشود.»
هاشمی همچنین در اولین نشست کمیسیون مربیان فدراسیون‌های ورزشی گفت: «اگر بهترین ورزشکاران را هم داشته باشیم، اما مربیان‌مان خوب نباشند، ضربه می‌خوریم. بنا این است که از ظرفیت مربی داخلی استفاده کنیم و سیاست ما در رابطه با مربیان خارجی هم اولویت این است که در رده‌های پایه از آنها بهره ببریم. البته این یک مسأله مطلقی نیست و در برخی شرایط تغییراتی وجود خواهد داشت.»
هاشمی درخصوص تدوین دستورالعمل حق رشد در دنیای ورزش عنوان کرد: «قانونی است به نام حق رشد و این در فوتبال پیگیری می‌شود. ما این را در کشور خودمان می‌توانیم‌ پیگیری کنیم و ما مواردی در فوتبال داشتیم که فیفا برای بازیکنان ما حق رشد در نظر گرفتند. مربیان بازیکن‌ساز ما باید دیده شوند و این اتفاق یک روز باید عملیاتی شود. ارزش مربیان ایرانی با قراردادشان مشخص می‌شود و کم‌ترین قراردادها برای مربیان ایرانی است. موفقیت ورزش کشور ما در بازی‌های المپیک، مدیون مربیان ایرانی است و یکی از وظایف ورزش کشور، تقویت خودباوری میان مربیان است. پیشنهاد می‌کنم فیلم «پرویز خان» را تماشا کنید و این فیلم، فیلم وزارت ورزش است و خروجی این فیلم این است که ما با مربی ایرانی می‌توانیم.»
هاشمی درباره ایجاد شبکه ارتباطی میان مربیان گفت: «باید بهترین مربیان ما در رده‌های پایه و دیگر رده‌ها حضور داشته باشد و این مسأله را امور باشگاه‌ها باید در نظر بگیرد. یک شبکه ارتباطی برای مشکلات و دغدغه مربیان باید شکل بگیرد. شبکه ارتباطی مربیان در وزارتخانه باید شکل بگیرد و این هم‌افزایی می‌تواند راهگشا باشد. »

 

جستجو
آرشیو تاریخی