رؤسای اتحادیه‌های اصناف پس از جلسه با معاون اول رئیس‌جمهور مطرح کردند

کنترل بازار با همت دولت و اصناف

معاون اول رئیس‌جمهور، روز سه‌شنبه با رؤسای اتحادیه‌های تحت پوشش اتاق اصناف جلسه‌ای صمیمانه داشت. در این جلسه، دکتر مخبر با تأکید بر اینکه امروز حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور جز با همراهی و مشارکت بازار و بخش خصوصی میسر نیست، نکته بسیار مهمی را بیان کرد و گفت: «نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌ها صرفاً با اقدامات دولتی و برخورد‌های تعزیراتی ساماندهی نمی‌شود، بلکه این خود بازاریان و اصناف هستند که با هماهنگی می‌توانند به نحو مطلوب بر بازار نظارت کنند و انتظار دولت از بازاریان این است که بویژه برای عید نوروز و ماه مبارک رمضان نسبت به نظارت و کنترل قیمت‌ها، توجه جدی داشته باشند.»
بعد از برگزاری این جلسه، با تعدادی از شرکت‌کنندگان گفت‌و‌گو کردیم و از آنها درباره چگونگی نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌ها از سوی اتحادیه‌ای که ریاست آن را برعهده دارند، پرسیدیم.
 
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم فلزی آشپزخانه: به‌دقت کنترل می‌کنیم، اگر گران بود شکایت کنید
حسن حسنی سفید‌آبادی فراهانی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم فلزی آشپزخانه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما درباره چگونگی کنترل قیمت‌های شب عید توسط این اتحادیه می‌گوید: در اتحادیه فروشندگان لوازم فلزی آشپزخانه‌، نظارت‌های دقیقی بر اعضای صنف داریم و بازرسان اتحادیه و اتاق اصناف، به‌صورت روزانه قیمت‌ها را بازرسی می‌کنند، اما واقعیت این است که در صنف ما، وضعیت به صورتی است که امکان گرانفروشی وجود ندارد، چرا که عرضه و تقاضا، قیمت نهایی بازار را تعیین می‌کند.
وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه اصناف چگونه می‌توانند به دولت برای کنترل قیمت‌ها کمک کنند، می‌گوید: اصناف توان کنترل قیمت‌ها را دارند و این امر با کنترل قیمت ارز در بازار نتیجه‌بخش‌تر خواهد بود، چرا که اگر نرخ ارز ثابت باشد کنترل کردن بازار مشکل نیست.
فراهانی می‌افزاید: اجناس لوازم فلزی آشپزخانه‌، لیست قیمت دارند و بهای هر جنس نیز باید روی آن نصب شده باشد، علاوه بر این نظارت‌های دقیق، ما در نمایشگاه‌های بهاره حدود 15 تا 20 درصد تخفیف برای خریداران در نظر گرفته‌ایم. ما در صنف لوازم خانگی، کالاهای داخلی را به فروش می‌رسانیم و خوشبختانه هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم فلزی آشپزخانه درباره اینکه مردم چگونه می‌توانند شکایت خود را درباره گرانفروشی ثبت کنند، می‌گوید: اگر فروشگاهی که از آن شکایت شده است، جواز داشته باشد، مردم می‌توانند به اتحادیه مراجعه کرده و شکایت خود را به ثبت برسانند تا رسیدگی‌های لازم انجام شود، البته ما با موضوع گرانفروشی به تعداد بسیار کمی در این صنف مواجه هستیم، چرا که بخش بزرگی از فروشگاه‌های فعال در صنف ما که شامل سه هزار فروشگاه است در میدان شوش و به صورت دیوار به دیوار با یکدیگر رقابت دارند و ما هم ناظر بر فعالیت آنها هستیم.
فراهانی درباره جلسه سه‌شنبه اصناف با معاون اول رئیس‌جمهور هم می‌گوید: جلسه بسیار مطلوبی بود، خصوصاً اینکه در این جلسه، درباره بازسازی و نوسازی بازار، وعده‌های بسیار خوبی داده شد.
 
رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران: کنترل می‌کنیم، اما خریداران فاکتور بگیرند
رسول شجری، رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران نیز که در این جلسه حضور داشت، درباره کنترل قیمت‌های شب عید توسط این اتحادیه می‌گوید: قیمت کالاها در معرض دید مشتریان قرار دارد و توصیه ما به آنها این است که به قیمت‌های مندرج توجه داشته باشند و بعد از خرید هم حتماً فاکتور بگیرند.
او ادامه می‌دهد: بیش از 25 تا 30 درصد محصولات ما با تخفیف در نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های فوق‌العاده در سطح شهر عرضه می‌شود، اگر کسی در نمایشگاه تخلف کند، بازرسان حضور دارند و در صورت گزارش تخلف و شکایت مشتریان، فوراً غرفه را می‌بندند.
شجری می‌افزاید: مردم حتماً باید از فروشندگان فاکتور دریافت کنند و در صورت مشاهده تخلف، آن را گزارش دهند تا ما شکایت را به‌سرعت بررسی کنیم. علاوه بر این، بازرسان ما به صورت روزانه در سطح شهر مشغول نظارت بر قیمت‌ها هستند و درصورت مشاهده تخلف با آن برخورد جدی می‌کنند.
 
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک: آرامش بازار، وظیفه اتاق اصناف و اتحادیه‌هاست
حسین آقا‌حسین‌شیرازی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک از دیگر حاضران در این جلسه، از آرامش بازار پوشاک در آستانه فرارسیدن سال نو خبر می‌دهد و می‌گوید: این آرامش در سایه نظارت‌های همه‌جانبه اتاق اصناف و اتحادیه پوشاک از دهه فجر تاکنون حاصل شده و این نظارت‌ها تا پایان سال ادامه دارد.
وی با اشاره به نقش «اتاق اصناف» و «اتحادیه‌» در کنترل قیمت‌های بازار شب عید، می‌افزاید: این مسئولیت امروز و دیروز این نهادها در کنترل قیمت‌های بازار شب عید نیست، بلکه از قبل از انقلاب هم این مسئولیت برعهده اتاق اصناف و اتحادیه بوده و هست، اقدام درست دولت، عدم دخالت در کنترل قیمت‌ها با اقدامات مختلف و واگذاری این نظارت‌ها به اتحادیه و بخش خصوصی است.
او با اشاره به اقدامات نظارتی اتاق اصناف و اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در بازار یادآور می‌شود: با اینکه امسال بر خلاف سال‌های گذشته، هنوز بازار شب عید جان نگرفته، اما نظارت بر قیمت از دهه فجر از سوی اتحادیه و اتاق اصناف آغاز شده و ما شاهد عرضه پوشاک شب عید حداکثر با20 درصد افزایش قیمت نسبت به سال قبل هستیم، این در حالی است که پوشاک زمستانه به فروش نرفته در سال‌جاری، با 30 درصد کاهش قیمت نسبت به قیمت تمام‌شده، در واحدهای صنفی در حال عرضه است.
به گفته رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، به منظور کنترل بازار شب عید پوشاک، این اتحادیه در آستانه سال نو، با برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در 5 نقطه پایتخت، فعالیت خود را همراه با 2 هزار فروشگاه پوشاک با عنوان فروش فوق‌العاده آغاز کرده است و این طرح به افزایش قدرت خرید مردم کمک خواهد کرد.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک در بخشی از صحبت‌های خود از دولت خواست تا از رسمی شدن شغل دستفروشی در شهر تهران جلوگیری کند، چرا که در صورت رسمی شدن این شغل، کاسبان برای رهایی از مالیات و اجاره مغازه، به دستفروشی و بساط‌گستری روی خواهند آورد که نتیجه‌ای جز آشفتگی سیمای شهری نخواهد داشت: «در حال حاضر 20 هزار واحد صنفی پوشاک در تهران فعالیت دارند که همه ملزم به پرداخت مالیات، بیمه و... هستند، اگر بساط‌گستری و دستفروشی در تهران مورد حمایت دولت قرار گیرد، تمامی این واحدهای صنفی به حاشیه پیاده‌راه‌ها گسیل خواهند شد.»

جستجو
آرشیو تاریخی