بازسازی خسارات ناشی از وقوع سیلاب با حضور میدانی اعضای هیأت دولت و گروه‌های امدادی آغاز شد

برق تمام روستاهای سیستان و بلوچستان وصل شد


بیش از 10 روز از بارش‌های سیل‌آسا در سیستان و بلوچستان و محاصره 2 هزار روستا در سیلاب می‌گذرد؛ ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که وقوع سیلاب حدود ۲ هزار میلیارد تومان به زیرساخت‌های استان خسارت وارد کرده و مناطق جنوبی استان از جمله چابهار، نیکشهر، قصرقند و دشتیاری را با چالش‌های بیشتری مواجه کرده است. با این حال پس از دستور ویژه رئیس‌جمهور برای امدادرسانی و رسیدگی به وضعیت مردم روستاها، به بیش از   19 هزار نفر در ۴۴۸ روستای متأثر از سیلاب سیستان و بلوچستان در قالب 4 هزار و ۱۵۳ خانوار امدادرسانی شده و تلاش‌های گروه‌های امدادی و هیأت دولت برای بهبود شرایط و رسیدن به وضعیت پایدار در استان همچنان ادامه دارد.

برق همه روستاها وصل شد
«محمد کرمی» استاندار سیستان و بلوچستان در بازدید از مناطق سیلزده جنوب استان خبر داد که تأمین برق همه روستاهای استان پایدار شده و تنها چند روستا در بحث آبرسانی مشکل دارند که آن نیز درحال رفع است. همچنین اگرچه همه راه‌ها بازگشایی شده‌ است اما باید اقداماتی در حوزه زیرساخت‌های جاده‌ای انجام شود.

پایداری شبکه آب شرب
طبق گفته «علیرضا قاسمی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان، بارش بی‌سابقه در سیستان و بلوچستان پس از چهار سال خشکسالی، ۱۲ شهرستان استان را درگیر سیلاب کرده و تعداد ۲۵۲ روستا را به دلیل آسیب‌های وارده به خطوط انتقال، شبکه‌های توزیع و تأسیسات تأمین و پمپاژ آب با مشکل قطعی آب مواجه کرده است. آن‌گونه که این مقام مسئول می‌گوید: در برخی از روستاها تا زمان فروکش کردن آب و باز شدن راه‌های دسترسی امکان اصلاح خطوط وجود نداشت و بجز ۹ روستا که در آنها در انتظار پایداری شرایط برای رفع آسیب‌ها هستیم، شبکه آب شرب ۲۴۳ روستا متصل و تعدادی از روستاها نیز دچار افت فشار هستند که به مرور زمان شبکه آب آنها نیز پایدار می‌شود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان افزود: تیم‌های کوچک و بزرگ در جنوب استان مستقر هستند تا ضمن تلاش برای رفع کامل مشکلات به وجود آمده، در صورت وقوع مجدد سیل و یا بروز حادثه نسبت به رفع آسیب‌ها و بروز اختلال در خدمات‌رسانی به مردم اقدام کنند.

توزیع مایحتاج ضروری به سیلزدگان
همزمان «منصور بیجار» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سیستان و بلوچستان نیز خبر داد که پیرو تأکیدات رهبر معظم انقلاب، امدادرسانی و توزیع اقلام ضروری به آسیب‌دیدگان از سیل ادامه داشته و اقدامات لازم درحال انجام است. وی افزود: با توجه به کاهش دما وسایل گرمایشی شامل پتو، والور و بخاری برقی بین آسیب‌دیدگان از سیل توزیع و دیگر مایحتاج ضروری شامل مواد غذایی گرم و بسته‌بندی شده، نان و آرد، چادرهای امدادی، نایلون، موکت، فانوس روشنایی، ست‌های بهداشتی و آب معدنی نیز به طور پیوسته بین سیلزدگان درحال توزیع است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: ساخت بندها و اجرای عملیات‌های آبخیزداری در مناطق سیل‌خیز سبب ذخیره بیش از ۲۷۷ میلیون مترمکعب آب حاصل از بارندگی سیل‌آسای اخیر شد؛ که از این میزان حدود ۱۹۰ میلیون متر مکعب آب در حوزه‌های ساحلی بوده است. وی اظهار کرد: با توجه به تمهیدات اندیشیده شده در سال‌های گذشته و ساخت سدها در این مناطق نه تنها سبب شد شدت میزان خسارات وارده به روستاها و شهرها کاهش یابد، بلکه بیش از ۳۴۵ میلیون مترمکعب آب حاصل از بارش‌های رگباری در سدهای پیشین، زیردان، خیرآباد، ماشکید علیا و کهیر ذخیره شده است.

بازسازی و ترمیم خسارات
در همین حال، امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به تأکید فرمانده معظم کل قوا (مدظله‌العالی)، به فرماندهان نیروهای چهارگانه ارتش دستور داد تا امداد‌رسانی در مناطق سیلزده را تقویت کرده و استمرار بخشند.
همزمان، سردار«احمد شفایی» جانشین فرمانده قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران نیز از ورود سپاه به مرحله بازسازی آسیب‌ها و خسارت‌های ناشی از سیلاب در جنوب استان سیستان و بلوچستان خبر داده و تأکید کرد: ۹ گروه مهندسی نیروی زمینی سپاه در کنار سایر بخش‌های دولتی و مردمی با بهره‌گیری از ماشین‌آلات و امکانات و تجهیزات فنی و مهندسی خود در مرحله بازسازی و ترمیم آسیب‌ها و خسارت‌های ناشی از سیلاب در منطقه سیلزده از جمله چابهار و دشتیاری شرکت دارند. وی افزود: به دلیل ابعاد گسترده حادثه و مشکلاتی که برای مردم در اثر سیلاب به‌ وجود آمد، اقدامات گوناگونی در سه مرحله با مشارکت قرارگاه قدس انجام شد. جانشین فرمانده قرارگاه منطقه‌ای قدس سپاه خاطر نشان کرد: در مرحله اول که اولویت ما امداد و نجات بود، تعداد قابل توجهی از ساکنان مناطق پرخطر به جاهای امن انتقال داده شدند و از سوی دیگر صدها رأس از دام و احشام سیلزدگان نجات داده شد. برای این کار، گروه‌های جهادی، نیروهای رزمی و قرارگاه‌های عملیاتی قدس نیروی زمینی سپاه در اولین ساعات حادثه در منطقه حضور یافتند و عملیات امداد و نجات را انجام دادند.

ارائه خدمات پزشکی رایگان
سرهنگ «محمد سارانی» فرمانده سپاه چابهار نیز درخصوص امدارسانی به مناطق سیلزده گفت: از ابتدای وقوع سیل درمنطقه، سپاه پاسداران با توزیع بسته‌های کمک معیشتی و کمک‌های امدادی در کنار مردم سیلزده بوده و با ارسال 100 تن مواد غذایی و پوشاک با ۲۵ دستگاه خودرو به مناطق سیلزده سیستان وبلوچستان، اقلام‌ اهدایی را به دست مردم رسانده است. وی افزود: گروه‌های جهادی برای بازگشایی مسیر روستاهایی که در محاصره سیل بودند در کنار مردم هستند و کار امدادرسانی همچنان با قوت در جریان است. فرمانده سپاه چابهار اظهار کرد: در کنار کمک‌های امدادی، ۱۰ تیم پزشکی با ۱۰ دستگاه آمبولانس جهت خدمات‌رسانی رایگان همراه با داروهای مورد نیاز به مناطق سیلزده اعزام شده است تا با ارائه بموقع خدمات پزشکی از بروز برخی بیماری‌های واگیردار جلوگیری شود.

جستجو
آرشیو تاریخی