رئیس‌جمهور پس از بازدید از مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان تأکید کرد

با تمام توان کنار سیلزدگان ایستاده‌ایم


روز گذشته پس از پایان جلسه هیأت وزیران، رئیس جمهور به قصد بازدید از مناطق سیلزده و دیدار با مردم راهی سیستان و بلوچستان شد. این سفر درحالی انجام شد که از لحظه وقوع سیل، دولت همه امکانات و ظرفیت‌های خود را برای امدادرسانی بسیج کرده است. در همین رابطه بود که بلافاصله در پایان رأی‌گیری انتخابات، وزیر کشور وارد زاهدان شد. وزیر نیرو نیز که رئیس جمهور را در سفر به الجزایر همراهی می‌کرد، در بازگشت به سیستان و بلوچستان رفت تا از نزدیک فرایند امداد را بررسی و نیازهای استان را احصا کند. وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی هم در روزهای اخیر، بنا به نیاز مردم سیستان و بلوچستان در این استان حضور یافته است. به رغم همه اینها و با وجود اینکه دولت از هیچ تلاشی برای کمک به سیلزدگان و امدادرسانی‌ها کوتاهی نکرده است، آیت‌الله رئیسی به این استان سفر کرد تا مسائل را از نزدیک ببیند؛ مسائلی مانند میزان خسارت‌های وارد شده از ناحیه سیل، نحوه امدادرسانی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها، شناسایی نیازهای فوری یا نیازهای آتی و آمادگی برای بارندگی‌های دیگری که پیش‌بینی شده است. اما شاید بتوان مهم‌ترین برنامه آیت‌الله رئیسی در این سفر را دیدار و گفت‌و‌گو با مردم سیلزده استان سیستان و بلوچستان دانست. این دیدارها که از جمله با مردم بخش نگور شهرستان دشتیابی انجام شد، قوت قلبی برای مردم است و نشان می‌دهد که دولت در عالی‌ترین سطوح، هم با نیازها و رنج‌های مردم استان آشناست و هم اینکه رفع نیازها و امدادرسانی‌ها، در دستورکار عالی‌ترین سطوح دولت قرار دارد. در همین راستا، باید به این واقعیت اشاره کرد که بخش عمده جلسه روز گذشته هیأت وزیران هم به بررسی گزارش‌های وزرا از وضعیت سیستان و بلوچستان اختصاص داشت. آنچه تاکنون به آن اشاره شد، مؤید این واقعیت است که برخلاف جوسازی‌های خارجی یا داخلی که قصد موج سواری روی این رویداد طبیعی، یعنی سیل در سیستان و بلوچستان را داشته‌اند، دولت هیچ گاه و برای لحظه‌ای، مردم استان را تنها نگذاشته و با تمام توان و امکانات خود در کنار آنان ایستاده است. هرچند بعید به نظر می‌رسد که حتی این حضورها، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات گسترده و متنوع دولت برای مردم شرق ایران، مانع خلاف گویی‌های کسانی شود که صرفاً به خلاف گویی عادت کرده‌اند.

آغاز بازدیدها؛ بلافاصله پس از ورود
سفر روز گذشته رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان، بدون هیچ تشریفات خاصی صورت گرفت. آیت‌الله رئیسی بدون برگزاری مراسم معمول استقبال، بلافاصله بازدیدهای خود از مناطق سیلزده را آغاز کرد. به همین منظور، رئیس جمهور برای بررسی آخرین وضعیت سیلزدگان وارد شهر نگور، مرکز شهرستان دشتیاری شد. آیت‌الله رئیسی ضمن بازدید از وضعیت امدادرسانی به سیلزدگان این منطقه، با مردم محلی گفت‌و‌گو و دستورات لازم برای تسریع در روند امدادرسانی را صادر کرد.
برای پیشگیری‌های آتی
به استان آمده‌ام
به گزارش ایرنا، رئیس جمهور در جریان این سفر، با بیان اینکه بعد از جلسه‌ای که در هیأت دولت و مجلس خبرگان داشتم، بلافاصله به سمت چابهار حرکت کردم، اظهارکرد: سفر و حضورم در استان با این هدف است که هواشناسی هشدارهایی در زمینه بارش‌های بعدی داده و از احتمالاتی خبر داده است، برای همین از هم‌اکنون باید اقدامات و تدابیر لازم پیرامون پیشگیری، پیش‌بینی و برخورد مناسب در دستور کار قرار گیرد. وی برگزاری جلسه ستاد بحران را یکی از برنامه‌های این سفر برشمرد و افزود: در این جلسه تلاش خواهیم کرد نسبت به وضعیت ناشی از سیل و کارهایی که باید انجام شود، بویژه در حوزه جاده‌ای و مشکلاتی که رخ داده و امدادرسانی‌ها، تصمیم‌گیری کنیم. آیت‌الله رئسیی ادامه داد: اگر درست به این مسائل توجه نشود، سیل آتی نگران کننده خواهد بود، بنابراین از نزدیک در منطقه حاضر شدم تا در کنار سایر مسئولان برای اجرای کار بهتر اقدام کنیم.
بازدید هوایی از مناطق سیلزده
رئیس جمهور به همراه استاندار و برخی دیگر از اعضای دولت، با استفاده از یک بالگرد، از مناطق سیلزده به صورت هوایی بازدید کرد. آیت‌الله رئیسی در جریان این بازدید، با توضیحات استاندار و دیگر مقام‌ها، در جریان آخرین وضعیت استان، شدت سیل و خسارت‌های ناشی از آن قرار گرفت.

اولویت ساخت سد در جنوب استان
رئیس جمهور در جریان بازدید از مناطق سیلزده در جمع مردم جنوب سیستان و بلوچستان، با اشاره به اینکه اگر خانه‌های جنوب استان با نگاه مهندسی و درست ساخته نمی‌شد، شاهد تخریب گسترده و تلفات فراوان می‌بودیم، اظهارکرد: خدا را شاکریم که مردم و خانه‌هایشان آسیب ندیده‌اند، اما بهسازی جاده‌ها بسیار مهم است.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به پیگیری وزیر راه درباره جاده‌ها تصریح کرد: یک کار اساسی این است که باید با ایجاد سد در منطقه، آب‌ها و بارش‌ها را به نحوی مدیریت کنیم که از آب درست استفاده شود، از این رو ساخت سد یک کار زیربنایی و زیرساختی است که باید در این منطقه انجام شود و آن جزو برنامه دولت خواهد بود.رئیس جمهور ضمن تشکر از رهبرمعظم انقلاب بابت توجه دادن همه کشور به مسأله سیستان و بلوچستان، افزود: در الجزایر به بنده اطلاع دادند که کارهای اولیه برای امدادرسانی در آن منطقه انجام شده تا نگرانی رفع شود، اما بعد از چند روز احساس کردم باید خودم در این منطقه حضور داشته باشم که برای کارهای آتی برنامه‌ریزی صورت بگیرد.
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود، به اظهارات یکی از مولوی‌های منطقه اشاره کرد که به گفته او، مواد غذایی به وفور میان مردم توزیع می‌شود، به حدی که بخشی از این مواد غذایی اعطا شده به مردم، به کشور همسایه پاکستان که گرفتار سیل است ارسال می‌شود.

 

بــــرش

رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با تلویزیون ملی الجزایر پیرامون مذاکرات هسته‌ای:
میز مذاکره را ترک نکردیم؛ کسی که منطق دارد نگران مذاکره نیست
رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گویی با شبکه تلویزیونی «الاخباریه» تلویزیون ملی الجزایر در ارزیابی نتایج هفتمین نشست سران کشورهای صادرکننده گاز، اظهار داشت: همه باور دارند که باتوجه به نیازی که امروز منطقه و جهان به گاز دارد، کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز باید با هم همکاری بسیار نزدیکی داشته باشند. همچنین تعامل کشورهای مصرف‌کننده با تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز نیز بسیار حائزاهمیت است.
به گزارش ایسنا، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در این گفت‌و‌گو که در جریان سفر ابتدای هفته جاری به الجزایر انجام شد درباره آخرین وضعیت پرونده هسته‌ای و مذاکرات پیرامون آن با تأکید بر اینکه تا امروز آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای ۱۵ بار به شکل رسمی اعلام کرده که صنعت هسته‌ای در ایران صلح‌آمیز است و هیچ‌گونه انحرافی ندارد، یادآور شد: یک قرار و توافقی داشتیم که بزرگترین ناقض این قرار امریکایی‌ها بودند و اروپایی‌ها هم به قرار خودشان پشت پا زدند. وی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران در عین‌حال در راستای حسن نیت هیچ‌گاه میز مذاکره را ترک نکرد. هر زمان که میز مذاکره بین ما بوده و در چهارچوب مذاکرات «۱+۵»، «۱+۴» ما میز مذاکره را ترک نکردیم و سخن حق و منطقی‌مان را به اعضای جلسه و دنیا اعلام کرده‌ایم. در حال حاضر نیز میز مذاکره را ترک نکردیم چرا که ما منطق داریم و کسی که منطق دارد نگران مذاکره نیست.
رئیس‌جمهور با تأکید بر شکست دشمن در ایجاد ایران‌هراسی و دیگر تلاش برای نزدیک‌کردن کشورهای عربی و اسلامی به رژیم صهیونیستی یا عادی‌سازی روابط نیز افزود: امروز بحمدالله روابط خوبی با کشورهای عربی داریم. روابط سیاسی‌ ما با عربستان‌سعودی برقرار شده و رژیم صهیونیستی حتماً از این توسعه روابط بین کشورهای اسلامی ناراحت شده و از اتحاد کشورهای اسلامی رنج می‌برد.

جستجو
آرشیو تاریخی