صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفده - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفده - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۱۹

اخبار

 معافیت مشروط مالیاتی
 برای شرکت‌های خصوصی
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد: در کمیسیون دولت موضوع مالیات مطرح و مصوب شد در صورتی که شرکت‌های بزرگ با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند، مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند.
به گزارش ایسنا، محمدصادق خیاطیان در رویداد تبادل فناوری در صنعت دریایی گفت: این رویکرد خوبی است، چرا که موجب می‌شود سرمایه‌های بخش خصوصی به سمت حوزه‌های دانش‌بنیان هدایت شوند.
وی با اشاره به اجرایی نشدن برخی از قوانین، اظهار کرد: با تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، اجرایی شدن آن با تأخیر مواجه شد که ما برای اجرایی‌شدن آن اقدام به اعطای اولین تأییدیه دانش‌بنیان برای یکی از این شرکت‌ها کردیم و این اقدام، زمینه‌ای را برای تدوین آیین‌نامه و اساسنامه این قانون فراهم کرد؛ از این رو می‌توان با راهکارها و ترفندهایی قوانین را اجرا کرد.
خیاطیان با تأکید بر ضرورت تقویت صندوق پژوهش و فناوری وزارت دفاع، اظهار کرد: سرمایه این صندوق‌ محدود است و در صورتی که سرمایه آن افزایش یابد، ما می‌توانیم تعاملات بیشتری با این صندوق ایجاد کنیم. وی رویکرد دولت سیزدهم را بر تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و گفت: قانون جهش تولید دانش‌بنیان در دولت قبل به دلیل بار مالی که داشته است، به تصویب نرسید، ولی دولت سیزدهم با نامه رئیس‌جمهور کشور به معاون اول، بار مالی آن را پذیرفت و زمینه تصویب آن را فراهم کرد.

 افزایش شناسایی فناورانه
 تخلفات حوزه زمین
براساس اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران با تلاش تیم فنی سامانه پنجره واحد زمین، شاهد بهبود پردازش تصاویر ماهواره‌ای و شناسایی تخلفات نسبت به ابتدای سال‌جاری بوده‌ایم.
به گزارش مهر، مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی با بیان این مطلب گفت: در تغییراتی که در حوزه فناوری‌های حوزه ICT اتفاق افتاده رویکردمان را از نگاه سنتی و تهیه مدارک کاغذی تغییر داده‌ایم و به سمت دیجیتالی شدن پیش رفته‌ایم. ابزارهای‌ آی‌سی‌تی می‌خواهند پدیده زمین‌خواری در کشور را حل کنند و ما با یک رویکرد پلتفرمی، تلاش کردیم این مسأله را حل کنیم.
مازیار مباشری افزود: سکویی برای این کار طراحی شد که بتواند دو موضوع را حل کند. مردم با تعامل با دستگاه‌های اجرایی نیاز دارند استعلام متعددی دریافت کنند، حدود ۲۵ دستگاه در این فرایند درگیر هستند و این فرایند بعضاً دو سال زمان می‌برد ولی با ایجاد این سکو، مدت زمان به کمتر از ۹۰ روز رسیده است و البته باید این زمان را کمتر کنیم. در حوزه دوم که از نظر فناوری‌ جذاب‌تر است، تلاش کردیم با پایش مستمر، اراضی کشور را از اراضی کشاورزی یا ملی تمایز دهیم. به همین منظور تصاویر هوایی را با الگوریتم هوش مصنوعی طراحی کردیم که بتوانیم تصاویر قبل و بعد یک منطقه را دریافت و بررسی کنیم.
مباشری تصریح کرد: باتوجه به اینکه تصاویر ماهواره به صورت رایگان وجود داشت و سایر پلتفرم‌ها به این داده‌ها کمک می‌کند، الگوریتم هوش مصنوعی طراحی کردیم که تصاویر قبل و بعد را دریافت کنیم و تخلفات احتمالی را بر اساس آن بتوانیم تشخیص دهیم و به ۵ دستگاهی که متولی حفاظت از اراضی هستند این پرونده‌ها را به صورت الکترونیک ارجاع می‌دهیم و در صورت احراز تخلف این مسأله به قوه قضائیه می‌رود.
وی گفت: برای پایش تصاویر با هوش مصنوعی در حال حاضر با چند شرکت دانش‌بنیان کار می‌کنیم که یکی از آنها ۸۷ درصد و دیگری ۸۳ درصد الگوریتم‌های هوش مصنوعی را پایش کرده‌اند. همچنین امیدواریم این میزان در سال آینده به بالای ۹۰ درصد برسد.
 
افزایش ایمنی اماکن با سامانه‌های حفاظتی دانش‌بنیان‌ها
فناوران یک شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه الکترونیک موفق شدند علاوه بر طراحی و تولید انواع بردهای کنترلی الکترونیکی مبتنی بر نیاز مخاطبان، چشم‌های الکترونیکی مورد استفاده در سامانه‌های حفاظتی را تجاری‌سازی کنند.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پالاد الکترونیک گفت: در حال حاضر انواع چشم الکترونیک توسط این شرکت دانش‌بنیان در حال ورود به بازار است که یکی از این تولیدات، مشابه داخلی و خارجی نداشته و برای نخستین بار است که به بازار امنیت اماکن عرضه می‌شود. علیرضا کریمی افزود: چشم الکترونیک تشخیص حرکت انسان در چهار مدل عرضه می‌شود که هر کدام دارای ویژگی‌های خاصی هستند. به گفته وی، طراحی و ساخت سامانه هوشمند ایمنی اماکن که نمونه مشابه خارجی ندارد در این شرکت طراحی و ساخته شده است. این سامانه از طریق تلفن همراه و از فواصل بسیار دور، قابل کنترل است و امکان نظارت و کنترل تمامی تجهیزات الکتریکی منزل را فراهم می‌کند. سامانه کدگذاری این محصول از ساختار و الگویی منحصر به فرد برخوردار است که باوجود رقبای متعدد، همچنان غیر قابل شکستن و دارای سطح بالایی از امنیت است. تقریباً تمام دزدگیرهای متداول در بازار به لحاظ سهولت از پروتکل‌های کدگذاری شناخته شده استفاده می‌کنند و همین امر، باعث پایین بودن ایمنی آنها می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی