صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

جزئیات نهایی برای آغاز مجلس جدید

 بر اساس نتایج نهایی مرحله نخست انتخابات در سراسر کشور اصولگرایان با به دست آوردن مجموع 161 کرسی اکثریت یافتند. 47 منتخب دور اول انتخابات در زمره مستقل‌ها و 32 منتخب نیز اصلاح‌طلب بودند.
 نمایندگان منتخب اقلیت‌های مذهبی نیز برای حضور در 5 کرسی نمایندگی شان مشخص شدند.
 در حالی‌که مرحله اول انتخابات مجلس تنها در چهار حوزه انتخابیه قم، رشت و خمام، آبادان و ملایر به صورت الکترونیکی برگزار شد اما بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور و با موافقت شورای نگهبان انتخابات مرحله دوم در 8 حوزه انتخابیه از جمله حوزه انتخابیه «تهران، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس» به صورت تمام الکترونیکی برگزار خواهد شد و آموزش‌های لازم در این خصوص به مردم از طریق صدا و سیما و سایر مراکز اطلاع رسانی، داده می‌شود.
  باوجود راه یافتن تعدادی از نامزدهای موسوم به میانه‌رو و اصلاح‌طلب به دور دوم رقابت غالب در این مرحله میان نامزدهای اصولگرا جریان دارد.
 در دور دوم انتخابات در استان تهران ۳۲ نامزد در حوزه انتخابیه تهران برای تصاحب ۱۶ کرسی و در حوزه انتخابیه ورامین ۲ نامزد برای یک کرسی مجلس با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
 در حوزه انتخابیه تهران از میان 14 منتخبی که در دور اول انتخابات به مجلس راه یافتند 5 منتخب به فهرست اختصاصی «شانا» شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی تعلق داشتند. 7 منتخب دیگر تهران در مرحله اول مورد حمایت مشترک دو فهرست امنا و صبح ایران قرار داشتند. از فهرست صبح ایران در اشتراک با هر یک از فهرست‌های شانا و شورای وحدت اصولگرایان نیز یک نامزد به مجلس راه یافت. به نحوی که می‌توان گفت در مرحله اول انتخابات مجلس در تهران این فهرست صبح ایران بود که بیشترین عدد کرسی‌ها را به منتخبان مورد حمایت خود اختصاص داد.
 از میان ۳۲ نامزد حاضر در دور دوم ۱۳ نامزد به فهرست شانا، ۱۱ نامزد به فهرست مشترک امنا و صبح ایران تعلق دارند و ۷ نامزد هم اختصاصی فهرست صبح ایران هستند. شورای وحدت در این مرحله با تنها یک نامزد حضور دارد. به نظر می‌رسد رقابت انتخاباتی دور دوم در تهران میان چهار فهرست شانا، اُمَنا، صبح ایران و شورای وحدت شکل بگیرد و هر یک برای تکمیل و رساندن نامزدها به عدد 16 با طیفی از دیگر نامزدهای حاضر در رقابت مذاکره و توافق کنند.
 با اعلام دو تشکل سیاسی جبهه ایران اسلامی و  جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی مبنی بر اعلام فهرست برای مرحله دوم انتخابات به نظر می‌رسد که در حوزه انتخابیه تهران تعدد قابل توجه لیست‌های انتخاباتی را شاهد باشیم. لیست‌هایی که یقیناً تعداد قابل توجهی نامزد مشترک خواهند داشت.
 برمبنای آنچه برخی منتخبان گفته‌اند محمدباقر قالیباف، منوچهر متکی، مجتبی ذوالنوری، مرتضی آقاتهرانی، حمید رسایی و حمیدرضا حاجی‌بابایی از جمله منتخبانی هستند که برای رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس مطرح شده‌اند. از این جهت دور دوم انتخابات با مشخص کردن وزن نهایی جریان‌های حامی هر یک از این چهره‌ها می‌تواند مرحله تعیین کننده‌ای در شکل‌گیری هیأت رئیسه مجلس و رویکرد و سمت و سوی آتی آن باشد.
جستجو
آرشیو تاریخی