صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

ضیافت سالانه خبرنگاران و بایدن زیر سایه تحریم مراسم و اعتراض علیه جنایات اسرائیل برگزار شد

شام با چاشنی خون

امیر فرشباف
خبرنگار


همزمان با سخنرانی بایدن در ضیافت سالانه انجمن خبرنگاران در کاخ سفید، گروه‌هایی از فعالان رسانه‌ای و حقوق بشری نسبت به حمایت دولت ایالات متحده از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، دست به اعتراض زدند. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی، درحالی که مراسم «شام» در جریان بود، صدها معترض در خارج از ساختمان این مراسم گرد هم آمدند تا خواستار آتش‌بس شوند و از مواضع بایدن و رسانه‌های دولتی به نسل‌کشی در غزه انتقاد کنند.
بایدن در این ضیافت که قدمتی 100 ساله دارد، حدوداً 10 دقیقه سخنرانی کرد که در آن هیچ اشاره‌ای به جنگ و نسل‌کشی جاری و بحران فزاینده انسانی در غزه نکرد. بنابر این گزارش، معترضان بنرهایی در دست داشتند که روی آنها شعارهایی مانند «شرم بر شما» و «به همدستی رسانه‌ها در نسل‌کشی پایان دهید» نوشته شده بود. علاوه‌بر این، وقتی مدعوین از کنار معترضان عبور می‌کردند تا وارد هتل شوند، جمعیت شعار می‌داد: «هر بار که رسانه‌ها دروغ می‌گویند، روزنامه‌نگاران در غزه می‌میرند.»
 
افزایش تدابیر امنیتی برای سخنرانی‌های بایدن
گفتنی است که این مراسم نسبت به ادوار پیشین، تحت تدابیر و پیشگیری‌های امنیتی مضاعفی برگزار شد. آنتونی گوگلیلمی، رئیس سرویس مخفی ایالات متحده، در بیانیه‌ای ضمن اشاره به افزایش لایه‌های حفاظتی، اعلام کرد: «مسیرها به‌طور متناوب در نزدیکی محل برگزاری مراسم بسته خواهند شد.»
گوگلیلمی با لحنی تهدیدآمیز افزود: «با توجه به درخواست برای تظاهرات عمومی، ما با اداره پلیس واشنگتن برای محافظت از حقوق افراد برای تجمع، در حال همکاری هستیم اما رفتارهای غیرقانونی را تحمل نخواهیم کرد.»
شایان ذکر است که تیم ریاست جمهوری، اخیراً برای مصون ماندن از رودررو شدن با معترضانی که در مراسم‌های مختلف سخنان بایدن را قطع می‌کنند، اقدام به کوچکتر کردن محیط تجمعات کرده و مکان‌های سخنرانی رئیس‌جمهور را به طور مشخص اعلام نمی‌کنند. حتی گفته می‌شود، بایدن برای سخنرانی در این ضیافت، به‌خاطر اینکه با معترضان خواهان آتش‌بس و پایان یافتن حمایت امریکا از اسرائیل روبه‌رو نشود، از ورودی پشتی وارد ساختمان محل برگزاری مراسم شد. با این حال، طبق گزارش سی‌ان‌بی‌سی، پس از پایان مراسم و هنگام خروج میهمانان، دو معترض که تابلوی «نسل‌کشی اسرائیل را متوقف کنید» در دست داشتند، وارد محوطه فرش قرمز هتل شدند ولی هر دو توسط نیروهای امنیتی دستگیر و از محوطه خارج شدند.
 
به نام آزادی بیان
براساس گزارش شبکه سی‌ان‌بی‌سی، در اوایل این ماه، روزنامه‌نگاران فلسطینی نامه‌ای سرگشاده نوشتند و در آن خواستار تحریم مراسم «شام خبرنگاران» به عنوان «اقدامی برای همبستگی با ما و میلیون‌ها فلسطینی» شدند.
در این نامه خطاب به خبرنگاران مدعو آمده است: «شما مسئولیت ویژه‌ای دارید که حقیقت را به سیاستمداران بگویید و از صداقت حرفه‌ای حمایت کنید. زمانی که روزنامه‌نگاران در غزه صرفاً به دلیل انجام وظیفه روزنامه‌نگاری خود دستگیر، شکنجه و کشته می‌شوند، سکوت شما از روی ترس یا مصالح‌کاری، پذیرفتنی نیست.»
همچنین به گزارش گاردین، یکی از معترضان در واکنش به حضور برخی خبرنگاران در این ضیافت گفت: شرم‌آور است؛ درحالی که بیش از 133 روزنامه‌نگار در طول هفت ماه گذشته توسط ارتش اسرائیل کشته شده‌اند، جز پوشش خبری، کار دیگری انجام نداده‌ایم.
یکی دیگر از تظاهرات‌کنندگان که نام خود را «یارا» 24 ساله اعلام کرد، ضمن اشاره به قتل ده‌ها خبرنگار توسط ارتش اسرائیل و ضرورت تحریم ضیافت کاخ سفید، گفت: «حضور در این مراسم، نشانه بی‌اهمیت انگاشتن قتل فعالان رسانه‌ای در غزه و تمسخر آزادی مطبوعات است.»
 
اذعان مقامات امریکایی به نقض قوانین بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی در غزه
براساس سندی که به دست رویترز رسیده، جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا در یک یادداشت داخلی امنیت ملی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه را موظف کرده تا 8 می‌ سال‌جاری میلادی گزارشی به کنگره ارائه دهد که در آن تضمین‌های اسرائیل مبنی بر اینکه استفاده از تسلیحات امریکایی در غزه، ناقض قوانین بین‌المللی نبوده را ارزیابی کند.
به گزارش رویترز، برخی از مقامات ارشد ایالات متحده به آنتونی بلینکن وزیر خارجه گفته‌اند که تضمین‌های اسرائیل در این زمینه را معتبر یا قابل اعتماد نمی‌دانند.
موارد نقض شامل حمله مکرر به مناطق حفاظت شده و زیرساخت‌های غیرنظامی، اقدام ناکافی برای بررسی تخلفات نظامیان، کشتار بی‌سابقه خبرنگاران و کارمندان بین‌المللی، محدودیت خودسرانه بر ورود کمک‌های بشردوستانه، ایجاد محدودیت‌های تصنعی در بازرسی‌ها و حملات مکرر به مراکز امدادرسانی بین‌المللی می‌شود.
همچنین در گزارش آژانس توسعه و امدادرسانی وزارت خارجه امریکا (USAID) که به دست رویترز رسیده، با لحنی ملایم و محتاطانه آمده است: «کشتن بیش از 32000 نفر، که طبق ارزیابی خود دولت اسرائیل، تقریباً دو سوم آنها را غیرنظامیان تشکیل می‌دهند، ممکن است به منزله نقض الزامات حقوق بشردوستانه بین‌المللی باشد.»
براساس این گزارش، اگر تضمین‌های اسرائیل نقض شوند، بایدن این امکان را خواهد داشت که از طریق اقداماتی مانند تعلیق یا مشروط کردن انتقال تسلیحات امریکایی به تل‌آویو، وضعیت را اصلاح کند.
با این حال، او تاکنون در برابر درخواست‌های مکرر سازمان‌ها و اصناف حقوق بشری برای انجام این کار مقاومت کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی