صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

همزمان با اعتراض‌های مردمی، نتانیاهو در چالش لاینحل آتش‌بس و تبادل اسرا به سر می‌برد

«نتانیاهو» در هزارتوی بحران‌ها

گروه جهان/ وضعیت پیچیده و متناقض نتانیاهو زمانی بحرانی‌تر می‌شود که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با احتمال صدور حکم بازداشت توسط دیوان دادگستری بین‌المللی به دلیل عملیات نظامی در نوار غزه مواجه است؛ اتفاقی که به گزارش رسانه‌ای عبری، نگرانی جدی در بی‌بی به وجود آورده است، کما اینکه ایسنا، به نقل از روزنامه عبری زبان معاریو گزارش داد نتانیاهو در روزهای اخیر تلاش زیادی برای جلوگیری از چنین تحولی انجام داده است. بویژه، گفته می‌شود که او مکالمات تلفنی متعددی در تلاش برای دستیابی به هر گونه نتیجه مثبت در مورد این موضوع، از جمله فشار غیرمستقیم بر جو بایدن، داشته است.

حسین فاطمی
خبرنگار

 
با وجود گذشت ۸ ماه از آغاز کشتار و جنایت رژیم صهیونیستی در غزه، اکنون این رژیم در یک هزارتوی سیاسی، دیپلماتیک، امنیتی، اجتماعی و نظامی قرار دارد؛ وضعیتی پیچیده و متناقض که امکان تصمیم‌گیری و اتخاذ یک راهبرد درست را از نتانیاهو و دیگر مقامات کابینه‌اش گرفته است. از یک سو؛ شاهد تداوم و تشدید اعتراضات مردمی به دلیل تعلل نتانیاهو در تبادل اسرا و به نتیجه رساندن مذاکرات با حماس هستیم که این موضوع، خود مهم‌ترین عامل در خودداری ارتش رژیم صهیونیستی در حمله به رفح شده است. همزمان برخی از مقامات تندروی کابینه نتانیاهو هم هشدار داده‌ و تهدید کرده‌اند که در صورت عدم حمله به رفع، از دولت کناره‌گیری خواهند کرد. از سویی دیگر نتانیاهو با تبعات ناشی از جنایت و کشتار در غزه در محافل حقوقی بین‌المللی مواجه شده است؛ آن هم در شرایطی که بسیاری از ناظران معتقدند، بی‌بی در آستانه محاکمه داخلی به واسطه پرونده‌های فسادش نیز قرار دارد که یک وضعیت بی‌سابقه را برای رژیم صهیونیستی به وجود آورده است. یعنی نخست‌وزیر این رژیم، هم در داخل سرزمین‌های اشغالی و هم در بیرون از آن با امکان تعقیب و محاکمه قضایی روبه‌رو است.
با این حال اکنون نقطه کانونی این بحران تودرتو و هزار لایه، ناظر به اعتراضات شهرک‌نشینان است که شنبه شب نیز مجدداً در تل‌آویو علیه کابینه نتانیاهو دست به تظاهرات زده و خواستار دستیابی به توافقی برای مبادله اسرا و توقف جنگ در غزه شدند. در همین زمینه کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که اسرائیلی‌ها شنبه شب در خیابان کاپلان تل‌آویو علیه کابینه نتانیاهو تظاهرات برگزار کرده و خواستار انتخابات زودهنگام و رسیدن به توافق برای آزادی اسرای صهیونیست در غزه شدند. خانواده‌های اسرای صهیونیست تأکید کردند، نتانیاهو عمداً مانع رسیدن به توافق برای مبادله اسرا می‌شود و اسرای اسرائیلی در اسارت، در غزه کشته می‌شوند. همزمان القسام شاخه نظامی حماس، ساعاتی قبل از اعتراضات شنبه شب طی پیامی ویدیویی از کشته شدن ده‌ها نفر از اسرای صهیونیست در اثر حملات رژیم صهیونیستی به غزه خبر داد و اعلام کرد: «حمله نظامی، منجر به کشته شدن ده‌ها اسیر اسرائیلی در دستان ما شد و بقیه اسرا را هم از جشن گرفتن عید پسح همراه با عزیزان‌شان محروم ساخت.» به دنبال این پیام ویدیویی قسام، خانواده‌های اسرای صهیونیست عنوان کردند، «باید جنگ را متوقف کرد و بهای آن را پرداخت و حمله به رفح صرفاً هزینه‌ای اضافی خواهد بود.»
 
دست بسته بی‌بی
معادلات مربوط به تبادل اسرا و تأثیر آن بر روند جنگ غزه و تحولات سیاسی و اجتماعی سرزمین‌های اشغالی زمانی پیچیده‌تر می‌شود که پای مواضع اپوزیسیون هم به میان می‌آید و رادیوی رژیم صهیونیستی دیروز (یکشنبه) به نقل از یائیر لاپید (رئیس اپوزیسیون این رژیم) اعلام کرد، «آغاز عملیات ساماندهی جامعه اسرائیلی بدون بازگشت ربوده‌شدگان غیرممکن است.» لاپید در ادامه اظهار کرد که هر روز منتظر مرگ تعداد بیشتری از ربوده‌شدگان یکی پس از دیگری هستیم و با این گفته خود، بر این موضع هم تأکید داشت که اگر نخست‌وزیر بود، با عملیات در رفح در ازای بازگرداندن اسیران صهیونیست مخالفت می‌کرد؛ این جملات که رنگ و بوی انتخاباتی دارد از این حکایت می‌کند که رقابت‌های سیاسی تا چه حد متأثر از تبادل اسرا است تا جایی که لاپید در همین سخنان دست به افشاگری می‌زند و فاش می‌کند که در ماه دسامبر اگر کابینه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر موضع‌گیری خود اصرار نکرده بود، امکان امضای قرارداد تبادل اسرا وجود داشت.
همزمان رسانه‌های رژیم صهیونیستی هم گزارش دادند که «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی این رژیم، تهدید کرده‌اند که در صورت تعلیق عملیات نظامی احتمالی در شهر رفح در جنوب نوار غزه از کابینه خارج خواهند شد. براساس گزارش خبرگزاری فلسطینی «سما»، رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که در سایه افزایش احتمال توقف عملیات نظامی در شهر رفح در صورت انعقاد قرارداد تبادل اسرا با جنبش حماس، این ۲ وزیر تهدید به استعفا کرده‌اند. این وزیران تندرو، هیأت مذاکره‌کننده رژیم صهیونیستی را به این مورد متهم کردند که مسئولیت خود را در قبال امنیت اسرائیل بویژه در صورت حصول توافقی که ممکن است منجر به عدم انجام عملیات نظامی در شهر رفح در زمان کنونی شود، برعهده نمی‌گیرند. پیش‌تر شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی گزارش داده بود که وزیر امنیت داخلی و وزیر دارایی این رژیم تهدید کرده‌اند، در صورتی‌که توافق احتمالی با جنبش حماس شامل آزادی ده‌ها اسیر فلسطینی محکوم باشد، از کابینه رژیم صهیونیستی خارج خواهند شد. یسرائیل کاتس، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هم روز شنبه در حساب کاربری خود در ایکس گفت، اگر دستیابی به توافق تبادل اسرا صورت بگیرد، حمله نظامی این رژیم به رفح به تعویق می‌افتد.
با توجه به همین شرایط مبهم و متناقض، نتانیاهو اکنون در یک فشار بی‌سابقه قرار دارد که نه می‌تواند اعتراضات شهرک‌نشینان و خانواده‌های اسرا را نادیده بگیرد و به همین دلیل در حمله به رفح دچار سردرگمی است و از سوی دیگر هرگونه تصمیمی برای عدم حمله به رفح از سوی بی‌بی می‌تواند به قیمت فروپاشی کابینه‌اش تمام شود. البته این معادله بحرانی یک سر دیگر هم دارد که بخش امنیتی رژیم صهیونیستی به منظور آمادگی برای حکم بازداشت دادگاه لاهه علیه مقامات صهیونیستی، خواهان دستیابی سریع‌تر به توافقی درباره تبادل اسرا است. در این خصوص، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی دیروز (یکشنبه) گزارش داد، نهاد امنیتی این رژیم برای توافق درباره تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی فشار می‌آورد و آن را مهم‌تر از عملیات نظامی در شهر رفح، واقع در جنوبی‌ترین بخش غزه می‌داند.

 

برش

بحران جدید در کابینه تل‌آویو
چنان که گفته شد، وضعیت پیچیده و متناقض نتانیاهو زمانی بحرانی‌تر می‌شود که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با احتمال صدور حکم بازداشت توسط دیوان دادگستری بین‌المللی به دلیل عملیات نظامی در نوار غزه مواجه است؛ اتفاقی که به گزارش رسانه‌ای عبری، نگرانی جدی در بی‌بی به وجود آورده است، کما اینکه ایسنا، به نقل از روزنامه عبری زبان معاریو گزارش داد که نتانیاهو در روزهای اخیر تلاش زیادی برای جلوگیری از چنین تحولی انجام داده است. بویژه، گفته می‌شود که او مکالمات تلفنی متعددی در تلاش برای دستیابی به هر گونه نتیجه مثبت در مورد این موضوع، از جمله فشار غیرمستقیم بر جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا داشته است. براساس آنچه این روزنامه گزارش داده است، احتمالاً مسأله مهم در صدور حکم بازداشت از سوی دیوان دادگستری بین‌المللی علیه نتانیاهو فقط موضوع زمان باشد. علاوه‌بر این، براساس فرض این روزنامه، با توجه به ادامه اقدامات نظامی در نوار غزه، دادگاه لاهه ممکن است یوآو گالانت، وزیر جنگ و هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش اشغالگران را نیز در فهرست افراد تحت تعقیب قرار دهد. براساس برآوردها، قرار است حکم دیوان دادگستری بین‌المللی در مورد رژیم صهیونیستی به اتهام انجام عملیات نظامی در نوار غزه ظرف چند هفته آینده صادر شود.
نتانیاهو پنجشنبه گذشته، در بیانیه‌ای رسمی در خصوص اقدامات احتمالی دیوان دادگستری بین‌المللی علیه اسرائیل تأکید کرد که اجازه نمی‌دهد این نهاد برای «تضعیف حق مسلم اسرائیل برای دفاع از خود» اقدام کند. اما روزنامه عبری زبان «هاآرتص» با انتقاد از نتانیاهو، او را «استاد شکست در عرصه‌های مختلف» توصیف و به شکست او در سطوح امنیتی، دیپلماسی و اقتصادی اشاره کرده است. این روزنامه نوشته است، پس از این روزهای طولانی نبرد، اولویت دولت باید بازگشت اسرای اسرائیلی از غزه باشد، حتی به قیمت آتش‌بس، یا آزادی هزاران اسیر فلسطینی یا رها کردن رؤیای «براندازی حماس».
داستان احتمال محاکمه بی‌بی در لاهه زمانی پیچیده‌تر می‌شود که پیام نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شبکه اجتماعی «ایکس» درباره دیوان دادگستری بین‌المللی خشم مقامات رژیم صهیونیستی را برانگیخت‌ و در همین باره رسانه‌های صهیونیستی دیروز (یکشنبه) به نقل از منابعی گزارش کردند، پیام «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شبکه اجتماعی ایکس در این زمان و شرایطی که رژیم صهیونیستی دارد، اشتباه است و هرگونه اظهارنظری ممکن است این وضعیت پیچیده را پیچیده‌تر کند.

جستجو
آرشیو تاریخی