آشوب، جاده صاف‌کن ترور


یادداشت

کمیل نقی‌پور
 سردبیر

«ایجاد آشوب و ترور» معادله قدیمی دشمن در مواجهه با جمهوری اسلامی بوده که تا کنون بیش‌از 17 هزار شهید ترور محصول همین معادله بوده است. دشمن از همین شیوه بارها استفاده کرده، سال‌های ابتدایی انقلاب و در نتیجه آشوب‌های صورت گرفته به دلیل فعالیت گروه‌های معاند و گروه‌های تجزیه‌طلب، عملیات ترور با هدف آنچه «زدن سرپنجه‌ها» و «حذف سران رژیم» خوانده می‌شد، در دستور کار قرار گرفت. شدت فعالیت‌های تروریستی در آن سال‌ها چنان گسترش یافت که همزمان با مرحله جدید اغتشاشات و ورود سازمان مجاهدین خلق به فاز مسلحانه، عملیات تروریستی نیز افزایش پیدا کرد به گونه‌ای که دو رئیس قوه طی دو ماه هدف ترور قرار گرفتند و به شهادت رسیدند.
در سال‌های اخیر نیز با وقوع آشوب‌ها و اغتشاشات و بروز ناامنی‌ها،«پیوست ترور» نیز به اجرا در می‌آمد که در آخرین آنها، شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده در نتیجه آشوب‌های سال 98 به شهادت رسیدند.
درواقع  در زمان بروز آشوب ها  تمرکز نیروهای امنیتی به مقابله با پشت پرده جریان اغتشاشات معطوف شده و همین امر سبب می‌شود سرویس‌های امنیتی دشمن، شرایط را برای ایجاد عملیات تروریستی در ایران مهیا ببینند.در جریان آشوب ها و اغتشاشات اخیر نیز با توجه به تجارب گذشته  این انتظار وجود داشت  که معادله  آشوب - ترور بار دیگر تکرار شود. البته طی یک ماه گذشته دستگاه امنیتی کشور چند عملیات‌ تروریستی برنامه‌ریزی شده را خنثی کرد که برخی از آنها در رسانه‌ها نیز منعکس شد، با این حال و با توجه به فراخوان گسترده ضدانقلاب برای روز چهارشنبه، دشمن نیز عملیات تروریستی را برای این روز برنامه‌ریزی کرده بود که در نهایت حادثه تلخ شیراز و شهادت 15 نفر از هموطنان  را رقم‌زد. به بیان دیگر جریان آشوب و اغتشاش همانند گذشته جاده صاف کن سرویس‌های بیگانه برای به نتیجه رساندن اهداف آنان و ریخته شدن خون هموطنان شد.  
اما آنچه که الان مهم است قطع چرخه آشوب - ترور با از بین بردن سرمنشأ و پیاده نظام آشوب هاست . در چنین شرایطی، ادامه یافتن اغتشاشات حتی به صورت پراکنده، بستر را برای اقدامات ضد‌امنیتی بیشتر علیه کشور و هموطنان فراهم می‌آورد. این انتظار از دستگاه امنیتی و انتظامی وجود دارد که  قاطعانه و مقتدرانه با آشوبگران و اغتشاشگران برخورد کند. نمی‌توان افرادی  را که روز گذشته با فراخوان ضدانقلاب به خیابان‌ها ریختند و ایجاد اغتشاش و راه‌بندان کردند فریب‌خورده رسانه‌های بیگانه خواند، پس از 40 روز و با توجه به انتشار گزارش‌های مستند درباره علت فوت مهسا امینی گرفته تا اسناد دست داشتن دشمن در اغتشاشات اخیر نمی‌توان گفت این افراد از پشت پرده اغتشاشات خبر نداشتند و صرفاً بر اساس هیجانات اقدام به آتش‌سوزی و ایجاد بلوا کردند. آنچه که در کف خیابان‌های برخی از شهرهای کشور هر چند به شکل محدود اتفاق می‌افتد شرایط لازم را برای تحریک دشمنان به منظور ایجاد اقدامات ضدامنیتی قرار می‌دهد.  جمع کردن حداکثری آشوب‌طلبان کف خیابان باید در دستورکار نیروهای انتظامی و امنیتی باشد. علاوه بر این از قوه‌قضائیه انتظار می‌رود با علنی کردن دادگاه عوامل دستگیرشده اغتشاشات، جزئیات بیشتری از آشوب‌های اخیر در کشور را برای مردم عیان کند.
نکته قابل تأمل دیگر درباره حادثه شب گذشته شیراز، فتنه‌انگیزی برخی از جریانات و افراد شناخته شده در جنوب شرق کشور بوده است. طی چند روز گذشته این افراد و جریان‌ها دراظهارات گوناگون با حمله به نیروهای انتظامی و امنیتی تأثیر مهمی در ایجاد جو روانی منفی علیه نیروهای حافظ امنیت داشته‌اند. در جریان همین فضاسازی‌ها یک نیروی سپاهی و یک نیروی بسیجی دوشنبه شب در استان سیستان و بلوچستان مورد هدف حمله تروریست‌ها قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. حادثه تروریستی در حرم شاهچراغ نیز توسط عامل تفکیری رقم‌خورد هر چند که گفته می‌شود عامل تروریستی از اتباع خارجی بوده اما کاملاً هم سو  و هم راستا با فضاسازی‌های صورت گرفته در روزهای اخیر توسط همین افراد و جریانات این عملیات را انجام داده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8037/1/631305/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها