ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مسلمانان و آزادگان جهان همراه با مردم شهرهای مختلف ایران در حمایت از آرمان فلسطین به خیابانها آمدند
طنین پرخروش همآوازی برای آزادی قدس
روایت صهیونیستها از روز قدس و تأثیر آن بر زندگیشان در سرزمینهای اشغالی
یاسین شاهمرادی
خبرنگار
شهرکنشینان صهیونیستی که اکثراً مهاجرنشین اروپایی و امریکایی هستند، با وعدهها و تاریخسازی کاذب به سمت فلسطین گسیل شدند. آنان گمان میکردند، وارد سرزمینی خواهند شد که دیگر برای آنان است و در این پندار خام بودند که صاحب دولت و سرزمینی برای خود خواهند شد. سرزمینی که فکر میکردند با قدم گذاشتن در آن، همان وعده آرماگدونی آنها محقق خواهد شد.
این گونه بود که با حمایت انگلیس و جنگها و ویرانیهای فراوان، بخشهایی از فلسطین اشغال شد و در سال 1948 رژیم اسرائیل اعلام موجودیت کرد و توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شد، اما این آغاز نبردی جدید در جهان بود؛ نبردی که تا پایان اشغالگری ادامه خواهد یافت. در همین راستا بود که جهان عرب و مسلمانان و کشورهای دیگر در همان آغاز اشغالگری به مخالفت با این رژیم جعلی برخاستند. نتیجه این مخالفت 4 دور جنگ بین اعراب و رژیم صهیونیستی بود که به شکست اعراب و حاکمیت صهیونیسم بر اکثر مناطق سرزمین اشغالی منجر شد. بعد از آن با کمپ دیوید، عادیسازی روابط با صهیونیستها صورت گرفت و پذیرش روند دو دولت در سرزمینهای اشغالی آغاز شد.
صهیونیستها میگویند: در کمپ دیوید ما گمان کردیم که دیگر جنگی با اعراب و مسلمانان نخواهیم داشت و کمکم آرزوی ما در کشوری برای صهیونیسم در حال محقق شدن است. سرزمینهایی که با جنگ و زور به دست آمده تا ابد، متعلق به ما خواهد بود. اما ناگهان فریادهایی از تهران بلند شد. در ایران انقلاب شد و نظام جدید، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخت. رادیوهای اسرائیل از آغاز یک انقلاب جدید در ایران میگفتند که به دنبال نابودی رژیم صهیونیستی است. با وجود سانسور اخبار در داخل سرزمینهای اشغالی، اما شهرکنشینان و مهاجران اروپایی و امریکایی با واقعیت جدیدی مواجه شده بودند. واقعیتی که برای فلسطینیها روزنه امید و برای صهیونیستها همانند پتکی محکم که بر سر فرود میآید، بود. درهمین ایام، پیام جدیدی از سوی رهبر انقلاب ایران به سرزمینهای اشغالی رسید و بسرعت در سراسر جهان منتشر شد. عنوان پیام حاکی از ایجاد وضعیت جدیدی در سرزمینهای اشغالی بود. این پیام که ۱۶ مرداد ۱۳۵۸، مطابق با 13 رمضان 1399 پس از بمباران جنوب لبنان توسط نیروهای دفاعی اسرائیل خطاب به مسلمانان ایران و جهان صادر شد، از همه آنان میخواست، آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» انتخاب کنند و در این روز همبستگی خود را در حمایت از «حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین» به نمایش بگذارند.در گزارشی که یکی از رسانههای صهیونیستی درباره پیام روز قدس منتشر کرده است، صهیونیستها اذعان داشتهاند، ایران با این پیام، فلسطین را به عنوان محور مسلمانان قرار داده و از یک سو به دنبال ایجاد اتحاد برای مسلمانان و از سویی دیگر به دنبال نابودی اسرائیل است. در همین ارتباط مرکز مطالعات اورشلیم (بیتالمقدس) در دهه 1990 یک نظرسنجی با جامعه آماری 1200 نفر تهیه کرد و در خلال آن از جامعه آماری خود، درباره روز قدس و تأثیر روانی آن بر شهرکنشینان سؤال کرد. حدود 52 درصد گفته بودند، ایران با نامگذاری روز قدس باعث شد بار دیگر نزاع اسرائیل با مسلمانان به کانون تحولات برگردد و حدود 85 درصد نیز انتخاب روز قدس را باعث افزایش عملیات علیه صهیونیستها دانسته و حدود 75 درصد نیز معتقد بودند، ایران با نامگذاری این روز به دنبال این است که مسأله فلسطین را مسأله جهانی عنوان کند. این نظرسنجی در زمانی انجام شد که حدود 15 سال از انقلاب ایران گذشته بود و مقاومت مسلحانه چندانی نیز علیه رژیم صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی دیده نمیشد.
اما در یک نظرسنجی دیگر که بعد از سال 2002 توسط یکی از مراکز معتبر مهاجرتی صهیونیستی درباره روز قدس و نقش آن در افزایش تنشها در فلسطین اشغالی انجام شد، حدود 61 درصد از جامعه آماری 1321 نفری این نظرسنجی اعتقاد داشتند روز قدس باعث افزایش تنشها در سرزمینهای اشغالی شده است. حدود 65 درصد نیز اعلام کردند ایران به دنبال جهانی کردن روز قدس است و 51 درصد اعتقاد داشتند بابت روز قدس نگران هستند. آمارها نشان میدهد در بین شهرکنشینان صهیونیست حساسیت و نگرانی با گذر بیش از یک دهه افزایش پیدا کرده است به گونهای که روز قدس برای صهیونیستها به مثابه یک روز عزا محسوب میشود و در این روز نسبت ترس و نگرانی بین صهیونیستها افزایش مییابد. از سوی دیگر دیدگاههای ضد صهیونیست هم با نامگذاری روز قدس افزایش پیدا کرده است. در نظرسنجیهای مختلفی که از آن زمان تا کنون صورت گرفته نیز شاهد آمار مشابهی هستیم. اخیراً نیز اندیشکده میوکم رژیم صهیونیستی یک نظرسنجی با جامعه آماری 1100 نفر انجام داد. حدود 63 درصد از شرکتکنندگان در این نظرسنجی گفته بودند، روز قدس موجب ترس و نگرانی آنها و باعث موج امیدواری در بین فلسطینیان شده است. آنان تأکید کرده بودند، در 40 سالی که از نامگذاری روز قدس میگذرد، عملیات فلسطینیان علیه شهرکنشینان افزایش یافته و صهیونیستهای بسیاری کشته شدند.
سخن پایانی
روز جهانی قدس همان طور که موجی از امید در بین فلسطینیان بر پا کرده و باعث محوریت قدس شریف شده است، برای صهیونیستها نگرانی و اضطراب نسبت به آینده را به ارمغان آورده است. در تمامی نظرسنجیهای صورت گرفته طی 30 سال گذشته در بین شهرکنشینان صهیونیست این مسأله بخوبی خود را نشان داده است. صهیونیستها زمانی گمان میکردند که بعد از صلح کمپ دیوید و آغاز روند عادیسازی، در یک امنیت نسبی قرار خواهند گرفت اما 4 دور جنگ با مردم غزه، جنگ 33 روزه و آغاز انتفاضه در کرانه باختری، همه و همه خروجی محور قرار گرفتن روز قدس برای فلسطینیان و مسلمانان و تمامی آزادیخواهان جهان شده است.
خبرنگار
شهرکنشینان صهیونیستی که اکثراً مهاجرنشین اروپایی و امریکایی هستند، با وعدهها و تاریخسازی کاذب به سمت فلسطین گسیل شدند. آنان گمان میکردند، وارد سرزمینی خواهند شد که دیگر برای آنان است و در این پندار خام بودند که صاحب دولت و سرزمینی برای خود خواهند شد. سرزمینی که فکر میکردند با قدم گذاشتن در آن، همان وعده آرماگدونی آنها محقق خواهد شد.
این گونه بود که با حمایت انگلیس و جنگها و ویرانیهای فراوان، بخشهایی از فلسطین اشغال شد و در سال 1948 رژیم اسرائیل اعلام موجودیت کرد و توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شد، اما این آغاز نبردی جدید در جهان بود؛ نبردی که تا پایان اشغالگری ادامه خواهد یافت. در همین راستا بود که جهان عرب و مسلمانان و کشورهای دیگر در همان آغاز اشغالگری به مخالفت با این رژیم جعلی برخاستند. نتیجه این مخالفت 4 دور جنگ بین اعراب و رژیم صهیونیستی بود که به شکست اعراب و حاکمیت صهیونیسم بر اکثر مناطق سرزمین اشغالی منجر شد. بعد از آن با کمپ دیوید، عادیسازی روابط با صهیونیستها صورت گرفت و پذیرش روند دو دولت در سرزمینهای اشغالی آغاز شد.
صهیونیستها میگویند: در کمپ دیوید ما گمان کردیم که دیگر جنگی با اعراب و مسلمانان نخواهیم داشت و کمکم آرزوی ما در کشوری برای صهیونیسم در حال محقق شدن است. سرزمینهایی که با جنگ و زور به دست آمده تا ابد، متعلق به ما خواهد بود. اما ناگهان فریادهایی از تهران بلند شد. در ایران انقلاب شد و نظام جدید، رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخت. رادیوهای اسرائیل از آغاز یک انقلاب جدید در ایران میگفتند که به دنبال نابودی رژیم صهیونیستی است. با وجود سانسور اخبار در داخل سرزمینهای اشغالی، اما شهرکنشینان و مهاجران اروپایی و امریکایی با واقعیت جدیدی مواجه شده بودند. واقعیتی که برای فلسطینیها روزنه امید و برای صهیونیستها همانند پتکی محکم که بر سر فرود میآید، بود. درهمین ایام، پیام جدیدی از سوی رهبر انقلاب ایران به سرزمینهای اشغالی رسید و بسرعت در سراسر جهان منتشر شد. عنوان پیام حاکی از ایجاد وضعیت جدیدی در سرزمینهای اشغالی بود. این پیام که ۱۶ مرداد ۱۳۵۸، مطابق با 13 رمضان 1399 پس از بمباران جنوب لبنان توسط نیروهای دفاعی اسرائیل خطاب به مسلمانان ایران و جهان صادر شد، از همه آنان میخواست، آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان «روز قدس» انتخاب کنند و در این روز همبستگی خود را در حمایت از «حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین» به نمایش بگذارند.در گزارشی که یکی از رسانههای صهیونیستی درباره پیام روز قدس منتشر کرده است، صهیونیستها اذعان داشتهاند، ایران با این پیام، فلسطین را به عنوان محور مسلمانان قرار داده و از یک سو به دنبال ایجاد اتحاد برای مسلمانان و از سویی دیگر به دنبال نابودی اسرائیل است. در همین ارتباط مرکز مطالعات اورشلیم (بیتالمقدس) در دهه 1990 یک نظرسنجی با جامعه آماری 1200 نفر تهیه کرد و در خلال آن از جامعه آماری خود، درباره روز قدس و تأثیر روانی آن بر شهرکنشینان سؤال کرد. حدود 52 درصد گفته بودند، ایران با نامگذاری روز قدس باعث شد بار دیگر نزاع اسرائیل با مسلمانان به کانون تحولات برگردد و حدود 85 درصد نیز انتخاب روز قدس را باعث افزایش عملیات علیه صهیونیستها دانسته و حدود 75 درصد نیز معتقد بودند، ایران با نامگذاری این روز به دنبال این است که مسأله فلسطین را مسأله جهانی عنوان کند. این نظرسنجی در زمانی انجام شد که حدود 15 سال از انقلاب ایران گذشته بود و مقاومت مسلحانه چندانی نیز علیه رژیم صهیونیستی در سرزمینهای اشغالی دیده نمیشد.
اما در یک نظرسنجی دیگر که بعد از سال 2002 توسط یکی از مراکز معتبر مهاجرتی صهیونیستی درباره روز قدس و نقش آن در افزایش تنشها در فلسطین اشغالی انجام شد، حدود 61 درصد از جامعه آماری 1321 نفری این نظرسنجی اعتقاد داشتند روز قدس باعث افزایش تنشها در سرزمینهای اشغالی شده است. حدود 65 درصد نیز اعلام کردند ایران به دنبال جهانی کردن روز قدس است و 51 درصد اعتقاد داشتند بابت روز قدس نگران هستند. آمارها نشان میدهد در بین شهرکنشینان صهیونیست حساسیت و نگرانی با گذر بیش از یک دهه افزایش پیدا کرده است به گونهای که روز قدس برای صهیونیستها به مثابه یک روز عزا محسوب میشود و در این روز نسبت ترس و نگرانی بین صهیونیستها افزایش مییابد. از سوی دیگر دیدگاههای ضد صهیونیست هم با نامگذاری روز قدس افزایش پیدا کرده است. در نظرسنجیهای مختلفی که از آن زمان تا کنون صورت گرفته نیز شاهد آمار مشابهی هستیم. اخیراً نیز اندیشکده میوکم رژیم صهیونیستی یک نظرسنجی با جامعه آماری 1100 نفر انجام داد. حدود 63 درصد از شرکتکنندگان در این نظرسنجی گفته بودند، روز قدس موجب ترس و نگرانی آنها و باعث موج امیدواری در بین فلسطینیان شده است. آنان تأکید کرده بودند، در 40 سالی که از نامگذاری روز قدس میگذرد، عملیات فلسطینیان علیه شهرکنشینان افزایش یافته و صهیونیستهای بسیاری کشته شدند.
سخن پایانی
روز جهانی قدس همان طور که موجی از امید در بین فلسطینیان بر پا کرده و باعث محوریت قدس شریف شده است، برای صهیونیستها نگرانی و اضطراب نسبت به آینده را به ارمغان آورده است. در تمامی نظرسنجیهای صورت گرفته طی 30 سال گذشته در بین شهرکنشینان صهیونیست این مسأله بخوبی خود را نشان داده است. صهیونیستها زمانی گمان میکردند که بعد از صلح کمپ دیوید و آغاز روند عادیسازی، در یک امنیت نسبی قرار خواهند گرفت اما 4 دور جنگ با مردم غزه، جنگ 33 روزه و آغاز انتفاضه در کرانه باختری، همه و همه خروجی محور قرار گرفتن روز قدس برای فلسطینیان و مسلمانان و تمامی آزادیخواهان جهان شده است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
طنین پرخروش همآوازی برای آزادی قدس
-
روایت صهیونیستها از روز قدس و تأثیر آن بر زندگیشان در سرزمینهای اشغالی
اخبارایران آنلاین