وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جشنواره فیلم و جشنواره هنرهای تجسمی فجر تأکید کرد
عزم دولت بر حمایت از اقتصاد هنر
گروه فرهنگی: هفتمین روز جشنواره فیلم فجر با بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از خانه جشنواره همراه بود. در این دیدار محمدمهدی اسماعیلی ضمن بازدید از فعالیت اهالی رسانه به تماشای فیلم «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازیفر نشست. همچنین محمد خزایی، رئیس سازمان سینمایی و محمود سالاری، معاون هنری نیز او را همراهی کردند.
در این روز و همزمان با سومین روز برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این رویداد هنری نیز بازدید کرد. در بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از جشنواره هنرهای تجسمی، محمود سالاری (معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، هادی مظفری (مدیر کل هنرهای تجسمی) و امیر راد (دبیر هنری جشنواره) نیز او را همراهی کردند. آنطور که در بخشی از گزارش ایسنا آمده، نگاهی به فضای مجازی و همچنین اظهارات بازدیدکنندگان و برگزارکنندگان، دیدگاههای متفاوتی را متوجه کیفیت آثار این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر کرده است. محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در همین رابطه گفت: «کارهای جشنوارهای همه در یک سطح نیست. اگر در یک سطح بودند که اصلاً داوری اتفاق نمیافتاد. من فکر میکنم که خود اهالی هنر بهتر میتوانند کیفیتها را تشخیص دهند. چیزی که من از همکارانم در بخش داوری و همچنین اساتید این بخش، در جلساتی که با آنان داشتم دریافت کردم، این بوده که در این دوره هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی شاهد ارتقای خوبی در آثار هستیم.» وزیر ارشاد همچنین درباره رویکرد دولت سیزدهم در برپایی این نمایشگاه و حمایت از هنرمندان مرتبط با هنرهای تجسمی هم گفت: «یکی از برنامههای مهم ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم، توجه ویژه به هنرهای تجسمی بود.» اسماعیلی در ادامه گفت: «بنای ما این بود که هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی کار گسترش پیدا کند و در عین حال این کار متضمن آن گزارههای اصلی باشد که ما احساس میکنیم در حوزه هنر باید بیشتر ببینیم؛ مقولاتی نظیر امید، ایثار، توجه به مسائل اجتماعی کشور. در همین زمان هنرمندان کارهای بسیار خوبی را آماده کردند. کارهایی که اینجا عرضه شد، به لحاظ ارزش هنری ارزش بالایی دارند.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان یکی دیگر از اهداف دولت در جشنواره را حمایت از اقتصاد هنر دانست.
در پی شیوع گسترده اُمیکرون رونق می گیرد
تماشای اجراهای بخش صحنهای در تلویزیون تئاتر ایران
گروه فرهنگی: تلویزیون تئاتر ایران چندسالی هست کارش را آغاز کرده اما به صورت بسیار جدی سال گذشته و با شروع جشنواره تئاتر فجر آن هم در وضعیتی که کرونا بهشدت در کشور جولان میداد، معرفی شد و در این فاز تازه، پس از ارائه بخشهای تخصصی، آموزشی و... تمام ایران را به تماشای آثار صحنهای حاضر در جشنواره از طریق این پلتفرم دعوت کرد. کمی بعدتر عرضه فیلم تئاتر در این سامانه هم آغاز شد و تمامی نمایشهای صحنهای اعم از رقابتی و غیررقابتی سی و نهمین دوره جشنواره تئاتر فجر به نمایش گذاشته شدند و بستر مناسبی برای ایجاد سهولت در دسترسی علاقهمندان به نمایشهای شرکتکننده در مهمترین رخداد تئاتری کشور فراهم آمد. این آثار طبق جدول روزانه جشنواره بافاصله سه روز از اجرای صحنهای از 14 بهمنماه در خروجی تلویزیون تئاتر ایران قرار گرفت و طبق جدول یک روز در دسترس علاقهمندان بود. عرضه فیلم تئاتر 48 نمایش از 16 شهر این امکان را فراهم کرد تا دورترین نقاط کشور هم همزمان با پایتختنشینان آثار را تماشا کنند. امسال هم قرار است ویدیو اجراهای بخش صحنهای (رقابتی و غیررقابتی) از تلویزیون تئاتر ایران و سایت تیوال بخش شوند. به گزارش ایران تئاتر، وحید لک مدیر روابط عمومی، اطلاعرسانی و تبلیغات جشنواره تئاتر فجر با اعلام این خبر گفت: «به دلیل بالا رفتن تعداد مبتلایان به سویه جدید کرونا، طبق پیشبینیهایی که برای پخش ویدیو نمایشهای جشنواره صورت گرفته بود، تصویربرداری همزمان با اجرای تمامی نمایشهای بخش صحنهای (رقابتی و غیررقابتی) انجام میشود و ویدیو نمایشها بعد از ۴۸ ساعت آمادهسازی و طبق جدول ویژه نمایشهای ویدیویی از ساعت ۲۰ هر شب در تلویزیون تئاتر ایران و سایت تیوال قرار خواهند گرفت.» مدیر روابط عمومی جشنواره تأکید کرد: «طبق جدول پخش، تمامی آثار بخش صحنهای تنها به مدت ۲۴ ساعت از زمان پخش در دسترس تماشاگران قرار خواهند داشت.» به گفته لک از سهشنبه ۱۹ بهمنماه ویدیو اولین اجراهای صحنهای چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در دسترس علاقهمندان به تماشای آثار قرار خواهد گرفت.
در نشست رسانهای سیوهفتمین جشنواره موسیقی فجر مطرح شد
برنامه ریزی برای رقابتی شدن جشنواره موسیقی
ندا سیجانی / «سیوهفتمین جشنواره موسیقی فجربا ظرفیت 30درصد سالنهای منتخب برگزار میشود» خبری که سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگوارشاد اسلامی اعلام کرد. این خبر درحالی رسانهای شده که تا آغاز جشنواره موسیقی فجر تنها 5 روز باقی است (22بهمن) و این امکان وجود دارد با توجه به شرایط ناشی از بیماری، تغییراتی صورت بگیرد. به گفته محمد اللهیاری «فروش بلیت جشنواره را دیرتر آغاز کردیم تا شاید تصمیمگیری جدیدی درستاد کرونا صورت گیرد و از همین حالا هم مشغول رایزنی هستیم که اگر بنا است جشنواره در چهارچوب دیگری هدایت شود، بتوانیم برنامهریزی را درراستای تصمیمات ستاد کرونا انجام دهیم.»
او در ادامه این صحبتها در نشست رسانهای سیوهفتمین جشنواره موسیقی فجر که روز گذشته در تالار رودکی برگزار شد، بیان داشت: «سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا امکان حضور مردم در جشنواره میسر نبود، اما در سالجاری با توجه به کاهش پیکهای قبلی امیدوار بودیم اجراهای صحنهای برقرارشود و در این زمینه ظرفیت ۵۰ درصدی سالنها مدنظر بود اما با توجه به توصیههای ستاد کرونا، دراین دوره با ظرفیت ۳۰درصد، میزبان مخاطبان خواهیم بود. براساس این میزان، حجم گزارش آماری سالنها اعلام خواهد شد؛ چراکه موضوع بسیار مهمی برای ما است و میتواند به دستاندرکاران موسیقی هم کمک کند.»
رئیس سیوهفتمین جشنواره موسیقی فجر در ادامه گفت: «تمام تلاش ما در دفتر موسیقی این است که جشنواره موسیقی فجربا ایجاد و احیای دوباره بخش رقابتی، درسالهای آینده بتواند هویت ثابتی برای جشنواره ایجاد کند تا براین اساس هنرمندان مایل باشند بواسطه یک جایزه معتبر، درجشنواره حضور پیدا کنند.»
حسن ریاحی دبیرسیوهفتمین جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: «در این دوره از جشنواره با وجود تمام اتفاقات بدی که درخصوص بیماری کرونا شاهد هستیم، اما باعث افتخارماست که شاهد برگزاری جشنوارهای هستیم که میتواند دربرگیرنده اتفاقات خوبی برای موسیقی کشورمان باشد، چراکه به اعتقاد من این دوره از جشنواره با توجه به کرونا، میتواند یکی از بهترین رویدادهای مرتبط با جشنواره موسیقی فجرباشد.»
امیرعباس ستایشگر عضو هیأت انتخاب و مشاوراجرایی سیوهفتمین جشنواره موسیقی فجر نیز اظهار کرد: «در جشنواره امسال دو نگاه مدنظراست؛ نگاه ویژه به موسیقی دستگاهی ودیگری تنوع فرمها از نظر سازبندی در حوزه موسیقی کلاسیک. همچنین بخش جایزه آهنگسازی به این دوره از جشنواره افزوده شده که جدا از بخشهای جایزه ترانه و باربد است. بخش دیگرهم آهنگسازی روی اشعار نظامی گنجوی است و راسپودی برای ساز سولو ارکسترسمفونیک هم از بخشهای مورد توجه ما بودهاند.»
او در ادامه به ارائه آماری پرداخت و گفت: در چهارچوب جدول اجرای صحنهای، در تهران با ۶۳ گروه و ۶۹ اجرا کار خود را آغاز میکنیم. در تقسیمبندی ژانر 6 اجرای ارکسترال، ۱۷ اجرای موسیقی دستگاهی، ۱۴ اجرا موسیقی نواحی، ۳ اجرا موسیقی بانوان، ۴ اجرای خارجی، ۷ اجرای موسیقی کلاسیک غربی، ۱۶ اجرای پاپ و دو اجرای موسیقی تلفیقی مربوط به اجراهای استان تهران میشوند و تا امروز در ۱۱ استان دیگر جشنواره موسیقی فجر برگزار خواهد شد. بخش سرود هم برای دومین سال پیاپی آغازگر جشنواره موسیقی فجر است و در این رویداد بخش ویژهای را به تجلیل از مقام سردار شهید حاجقاسم سلیمانی اختصاص دادهایم که دراین چهارچوب، ارکستر سمفونیک صداوسیما و گروه نوای سیمره برنامههایی را اجرا خواهند کرد. در بخش پژوهشی جشنواره هم همزمان با آغاز جشنواره نشستهایی در خانه هنرمندان ایران به دبیری بابک خضرایی برگزار میشود.»
اردوان جعفریان مدیربخش بینالملل نیز بیان داشت: «بخش بینالملل را از تابستان شروع کردیم. موارد مدنظرمان توازن اجرا و سبک اجرایی بود که درنهایت هفت گروه نهایی شدند و متأسفانه سه گروه بهدلیل سویه جدید بیماری کووید19 در جشنواره حضور ندارند. به دلیل پاسداشت هنرمندان ایران و افغانستان، گروه قوالی نجمالدین افغانستان در جشنواره حضور دارد. یک هنرمند پیانیست هلندی و یک گروه عود و سازهای کوبهای از کشور مصر و یک گروه از ایتالیا را داریم که در تالار وحدت اجرای خود را برگزار میکنند.»
سیوهفتمین جشنواره موسیقی فجر با دبیری حسن ریاحی از 22 تا 26 بهمن در تهران و یازده استان برگزار میشود.
درگذشت دو تهیهکننده سرشناس سینما
گروه فرهنگی: دیروز ظهر روحالله سجادپور فرزند علیرضا سجادپور در صفحه شخصی خود نوشت که پدرش به دلیل وخامت وضعیت جسمانی دار فانی را وداع گفته است. سجادپور که به تازگی فیلم سینمایی «مستطیل قرمز» به کارگردانی حسن و حسین صیدخانی را تهیه کرده بود فعالیت سینماییاش را سال 1363 با تهیه کنندگی و نگارش فیلمنامه «سرباز کوچک» آغاز کرد. از فعالیتهای او میتوان به مدیریت واحد سناریوی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی (1366-1370)، مدیر کل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (1374-1376)، مدیریت طرح و برنامه سیمای شاهد (1370-1372)، تهیهکنندگی فیلم سینمایی و سریالهای تلویزیونی، مدیر کل اداره فیلم و تلویزیون سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران، مدیر فرهنگسرای هنر (ارسباران) و مؤسس و مدیر اجرایی هیأت اسلامی هنرمندان اشاره کرد. این تهیهکننده سینما که همیشه علاقه داشت با جوانترها کار کند در آخرین گفتوگویش با ایسنا باز روی این نکته تأکید کرد که «در مدتی که درگیر بیماری بودم کارهایی را انجام دادهام و طبق روال قبلی هم بیشتر با کارگردانهای جوان کار میکنم چون با توجه به شرایط اقتصادی سینما و نیز اکران و هزینه تولید فیلم، طبیعتاً کارهایی که با بودجه کمتری بتوان آنها را ساخت، اولویت دارند تا شانس برگشت هزینه هم بیشتر باشد. در حال حاضرساخت فیلم «بلوط» که با شرایط بسیار سختی هم همراه بود تمام شده است.»
حبیبالله صحرانورد تهیهکننده قدیمی سینما هم که 20 آذرماه دچار سکته مغزی شد و مدتی در کمای مصنوعی ماند، صبح دیروز از دنیا رفت. صحرانورد از سال 69 وارد سینما شد و کار خود را با فیلم دفاع مقدسی «عشق من شهر من» شروع کرد. او تلاش خود را بر ساخت فیلمهایی که کارگردانهای اول دارند متمرکز کرد، چرا که هدف اصلیاش فراهم کردن بستری برای ورود جوانها به سینما بود و در همین مسیر تهیهکنندگی فیلمهای «ضربه طوفان»، «توطئه»، «تنها»، «یک روز، یک زندگی، یک مرد»، «میم مثل معلم»، «هشتمین روز»، «بیخوابی» و چند فیلم کوتاه را برعهده گرفت. حبیبالله صحرانورد سالهای اخیر درصدد تهیهکنندگی پروژهای با نام «ریما» به کارگردانی علیرضا اکبرپور بود.