ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
امام سجاد (ع):
همنشینى با صالحان انسان را به سوى صلاح و خیر مىکشاند؛ و معاشرت و هم صحبت شدن با علما، سبب افزایش شعور و بینش مىشود.
بحارالانوار، ج 1، ص 141، ضمن ح 30، و ج 75، ص 304
همنشینى با صالحان انسان را به سوى صلاح و خیر مىکشاند؛ و معاشرت و هم صحبت شدن با علما، سبب افزایش شعور و بینش مىشود.
بحارالانوار، ج 1، ص 141، ضمن ح 30، و ج 75، ص 304
تحقق وعده مسئولان کارخانه کاغذ مازندران اتفاق بزرگی را رقم میزند
یاسر احمدوند: عزم جدی برای حل مسأله کاغذ در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد، همه ظرفیتهای داخلی تأمین کاغذ را در نظر داریم که در نشستهای مختلف از جمله با مدیران جدید کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران در حال پیگیری است.در حال حاضر، مشغول رایزنی و حصول توافق با مسئولان این کارخانه هستیم تا هر ماه مقداری کاغذ دریافت و در اختیار ناشران قرار دهیم. فعالیت خط تولید کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران آغاز شده، مسئولان این کارخانه اعلام آمادگی کردند تا پایان سال مقداری کاغذ در اختیار قرار دهند. امیدواریم از ابتدای سال آینده (1401) بتوانیم اندک اندک کاغذ مورد نیاز را تحویل بگیریم، مسئولان صنایع چوب و کاغذ مازندران مدعیاند میتوانند سالانه 250 هزار تن کاغذ را تحویل دهند. اگر این ادعا محقق شود، بیتردید اتفاق بزرگی را شاهد خواهیم بود. درباره همکاری 25 ساله ایران و چین در حوزه فناوریهای چاپ و نشر هم میتوان گفت فناوریهای چاپ و نشر ازجمله محورهای گفتوگوی فرهنگی با طرفهای چینی بود. با توجه به اینکه در آغاز این گفتوگوها قرار داریم، نمیتوان بهطور دقیق درباره نتایج گفتوگو اظهار نظر کرد.
گفته های معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ایبنا
گفته های معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ایبنا
هنر اصیل، سهم امروز مردم ایران اسلامی
مهدی توکلیان
فعال فرهنگی
هنر در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از طی کردن چهار دهه فراز و فرودهای فرهنگی و براساس شرایط امروز جهان در مسیر رشد و تحولی جدی قرار گرفته است. دارا بودن چشمانداز و برنامه بلندمدت و پرهیز از حرکت زیگزاگی در عرصه فرهنگ از دستاوردهای توجه ویژه به اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور برشمرده میشود و نباید در برنامهریزی کلان فرهنگی به چالشهای آینده نزدیک ایران و جهان بیتوجه بود. آیندهای که در همین چند سال پیش رو که فعالیتهای فرهنگی و هنری ایران اسلامی طی آن قرار است اجرا شود، با آن مواجه خواهد شد. چالشهای فرهنگی پیش رو، چالشهای سخت و غیرقابل انکاری است. برای مقابله با استحاله فرهنگی نمیتوان به «صدور مجوز»، «مرمت آثار تاریخی»، «حق پخش تلویزیونی» و مواردی از این دست اکتفا کرد که اگر چنین اندیشیده شود، نوعی سادهلوحی در برنامهریزی فرهنگی است. در عصر «جهانی شدن» و بخصوص پروژه «جهانیسازی» که قدرتهای رسانهای جهان قصد اجرای آن را دارند، بسنده کردن به شعار «مقاومسازی فرهنگی» و غفلت از آن در اقدام و عمل میتواند عواقب خطرناکی داشته باشد؛ عواقبی که با تغییر سریع سبک زندگی مردم، بنیانهای فرهنگی کشور را دگرگون کند. استفاده از قالب هنر و رسانه برای ارائه ادعاها در خصوص رویدادهای سیاسی و تبلیغ ضدجمهوری اسلامی از برنامههای مؤکد افراد و جریانهای ضد انقلاب بوده است زیرا از این طریق محتوای مذکور ماندگاری بیشتری در اذهان مخاطبان و مصرفکنندگان این آثار دارد و به علاوه، نیازمند ارائه شواهد و مستندات و استدلال منطقی و عقلانی هم نیست و براحتی احساسات مخاطب را بر عقلانیت او غالب کرده و بتدریج به موضعگیری علیه نظام و منافع ملی سوق میدهد.
یکی دیگر از چالشهای اساسی و مهم فرهنگی پیش رو، چگونگی مواجهه با رسانههای نوین است. رسانههایی که بهشدت میان تمامی اقشار مردم در سراسر دنیا محبوبیت یافتهاند و در حال تغییر سبک زندگی مردم هستند. جمهوری اسلامی ایران قرار نبوده و نیست که یک کشور منفعل در جهان باشد. بحث در رسانههای نوین، فقط چگونگی دفع خطر تهاجم فرهنگی در جنگ نرم نبوده و نیست بلکه استفاده از فرصت رسانههای نوین برای پراکندن رایحه انقلاب اسلامی در سراسر جهان است. رایحهای که باید آنقدر خوشایند باشد تا مستضعفین جهان به میل و رغبت خود، زنجیرهای اسارت را پاره کنند و به مقابله با استکبار بپردازند که اگر این اتفاق نیفتد، مأموریت انقلاب اسلامی که همان زمینهسازی ظهور حضرت ولیعصر(عج) است، محقق نمیشود. هرگونه ارتباط سازمانیافته با اعضای جامعه برای شکل دادن به «افکار عمومی» نیازمند طراحی و پیاده کردن «ساختارهای اطلاعرسانی» است. این ساختارها در هر جامعهای براساس مختصات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... آن جامعه طراحی و پیاده میشوند تا کارایی لازم را داشته باشند. این ساختارها براساس دایره نفوذ و تأثیرشان میتوانند محلی، ملی یا فراملی باشند. ساختارهای اطلاعرسانی جنبههای مختلفی دارند و به این دلیل به «جریان»های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وابستهاند. این وابستگی مبنای موضعگیریها، گرایشها و قبض و بسط روند اطلاعرسانی است. به بیان دیگر، وابستگیهای ساختارهای اطلاعرسانی به جریانهای فعال در هر جامعه، بهعنوان فیلتر روند اطلاعرسانی عمل میکند و از این طریق افکار عمومی را در جهت منافع جریانهای متبوع شکل میدهد. این موضوع در مباحث حوزه رسانه بدیهی است اما اغلب مخاطبان رسانهها بهدلیل غرق بودن در اقیانوس اطلاعات نسبت به آن آگاهی لازم را ندارند. عدم آگاهی مخاطبان رسانهها از این موضوع بدیهی، فضای ذهنی مطلوبی را برای جریانهای فعال در جامعه فراهم میکند تا مخلوطی از کذب و حقیقت، یا واقعیت و تخیل را بهعنوان حقیقت صرف یا واقعیت کامل به خورد مخاطبان خود بدهند. ضرورت امروز توسعه فرهنگی در مرحله سوم از پنجگانه «انقلاب اسلامی»، «حکومت اسلامی»، «دولت اسلامی»، «جامعه اسلامی» و «تمدن اسلامی» که دولت اسلامی است، آثاری از ماهیت انقلاب اسلامی در برنامهریزیهای پیش رو باید مد نظر جدی قرار گیرد. توجه به پیوست فرهنگی برای طرحهای مهم میتواند از بیاعتنایی به این حوزه مهم و اثرگذار جلوگیری کند.
به هرگونه سیاستگذاری از سوی جمهوری اسلامی در زمینه فرهنگ، هنر و رسانه در ایران اسلامی با حساسیت زیادی از سوی معاندان و معارضان واکنش نشان داده میشود. این حساسیت بیانگر اهمیت موضوع است و باید در نظر داشت که کماهمیت گذاشتن فضای فرهنگ و هنر و رسانه به طور کلی خسارات و صدمات جبرانناپذیری در پی میآورد. بسیاری از کشورها مدتهاست که برای فضای فعالیتهای فرهنگی مانند فضای مجازی و رسانهای محدودیتهایی را اعمال میکنند. روش اغلب آنها و بویژه کشورهای غربی در اعمال محدودیت بسیار پیچیده و مخفی است به طوری که کاربران متوجه نمیشوند یا مجبور میشوند خود محدودیتهایی را بر کاربری خودشان اعمال کنند.
فعال فرهنگی
هنر در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از طی کردن چهار دهه فراز و فرودهای فرهنگی و براساس شرایط امروز جهان در مسیر رشد و تحولی جدی قرار گرفته است. دارا بودن چشمانداز و برنامه بلندمدت و پرهیز از حرکت زیگزاگی در عرصه فرهنگ از دستاوردهای توجه ویژه به اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور برشمرده میشود و نباید در برنامهریزی کلان فرهنگی به چالشهای آینده نزدیک ایران و جهان بیتوجه بود. آیندهای که در همین چند سال پیش رو که فعالیتهای فرهنگی و هنری ایران اسلامی طی آن قرار است اجرا شود، با آن مواجه خواهد شد. چالشهای فرهنگی پیش رو، چالشهای سخت و غیرقابل انکاری است. برای مقابله با استحاله فرهنگی نمیتوان به «صدور مجوز»، «مرمت آثار تاریخی»، «حق پخش تلویزیونی» و مواردی از این دست اکتفا کرد که اگر چنین اندیشیده شود، نوعی سادهلوحی در برنامهریزی فرهنگی است. در عصر «جهانی شدن» و بخصوص پروژه «جهانیسازی» که قدرتهای رسانهای جهان قصد اجرای آن را دارند، بسنده کردن به شعار «مقاومسازی فرهنگی» و غفلت از آن در اقدام و عمل میتواند عواقب خطرناکی داشته باشد؛ عواقبی که با تغییر سریع سبک زندگی مردم، بنیانهای فرهنگی کشور را دگرگون کند. استفاده از قالب هنر و رسانه برای ارائه ادعاها در خصوص رویدادهای سیاسی و تبلیغ ضدجمهوری اسلامی از برنامههای مؤکد افراد و جریانهای ضد انقلاب بوده است زیرا از این طریق محتوای مذکور ماندگاری بیشتری در اذهان مخاطبان و مصرفکنندگان این آثار دارد و به علاوه، نیازمند ارائه شواهد و مستندات و استدلال منطقی و عقلانی هم نیست و براحتی احساسات مخاطب را بر عقلانیت او غالب کرده و بتدریج به موضعگیری علیه نظام و منافع ملی سوق میدهد.
یکی دیگر از چالشهای اساسی و مهم فرهنگی پیش رو، چگونگی مواجهه با رسانههای نوین است. رسانههایی که بهشدت میان تمامی اقشار مردم در سراسر دنیا محبوبیت یافتهاند و در حال تغییر سبک زندگی مردم هستند. جمهوری اسلامی ایران قرار نبوده و نیست که یک کشور منفعل در جهان باشد. بحث در رسانههای نوین، فقط چگونگی دفع خطر تهاجم فرهنگی در جنگ نرم نبوده و نیست بلکه استفاده از فرصت رسانههای نوین برای پراکندن رایحه انقلاب اسلامی در سراسر جهان است. رایحهای که باید آنقدر خوشایند باشد تا مستضعفین جهان به میل و رغبت خود، زنجیرهای اسارت را پاره کنند و به مقابله با استکبار بپردازند که اگر این اتفاق نیفتد، مأموریت انقلاب اسلامی که همان زمینهسازی ظهور حضرت ولیعصر(عج) است، محقق نمیشود. هرگونه ارتباط سازمانیافته با اعضای جامعه برای شکل دادن به «افکار عمومی» نیازمند طراحی و پیاده کردن «ساختارهای اطلاعرسانی» است. این ساختارها در هر جامعهای براساس مختصات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... آن جامعه طراحی و پیاده میشوند تا کارایی لازم را داشته باشند. این ساختارها براساس دایره نفوذ و تأثیرشان میتوانند محلی، ملی یا فراملی باشند. ساختارهای اطلاعرسانی جنبههای مختلفی دارند و به این دلیل به «جریان»های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وابستهاند. این وابستگی مبنای موضعگیریها، گرایشها و قبض و بسط روند اطلاعرسانی است. به بیان دیگر، وابستگیهای ساختارهای اطلاعرسانی به جریانهای فعال در هر جامعه، بهعنوان فیلتر روند اطلاعرسانی عمل میکند و از این طریق افکار عمومی را در جهت منافع جریانهای متبوع شکل میدهد. این موضوع در مباحث حوزه رسانه بدیهی است اما اغلب مخاطبان رسانهها بهدلیل غرق بودن در اقیانوس اطلاعات نسبت به آن آگاهی لازم را ندارند. عدم آگاهی مخاطبان رسانهها از این موضوع بدیهی، فضای ذهنی مطلوبی را برای جریانهای فعال در جامعه فراهم میکند تا مخلوطی از کذب و حقیقت، یا واقعیت و تخیل را بهعنوان حقیقت صرف یا واقعیت کامل به خورد مخاطبان خود بدهند. ضرورت امروز توسعه فرهنگی در مرحله سوم از پنجگانه «انقلاب اسلامی»، «حکومت اسلامی»، «دولت اسلامی»، «جامعه اسلامی» و «تمدن اسلامی» که دولت اسلامی است، آثاری از ماهیت انقلاب اسلامی در برنامهریزیهای پیش رو باید مد نظر جدی قرار گیرد. توجه به پیوست فرهنگی برای طرحهای مهم میتواند از بیاعتنایی به این حوزه مهم و اثرگذار جلوگیری کند.
به هرگونه سیاستگذاری از سوی جمهوری اسلامی در زمینه فرهنگ، هنر و رسانه در ایران اسلامی با حساسیت زیادی از سوی معاندان و معارضان واکنش نشان داده میشود. این حساسیت بیانگر اهمیت موضوع است و باید در نظر داشت که کماهمیت گذاشتن فضای فرهنگ و هنر و رسانه به طور کلی خسارات و صدمات جبرانناپذیری در پی میآورد. بسیاری از کشورها مدتهاست که برای فضای فعالیتهای فرهنگی مانند فضای مجازی و رسانهای محدودیتهایی را اعمال میکنند. روش اغلب آنها و بویژه کشورهای غربی در اعمال محدودیت بسیار پیچیده و مخفی است به طوری که کاربران متوجه نمیشوند یا مجبور میشوند خود محدودیتهایی را بر کاربری خودشان اعمال کنند.
چقدر درباره بلوغ جسمی و روانی میدانیم؟!
زهره نیلی
روزنامهنگار
بلوغ، یکی از باشکوهترین و در عین حال پیچیدهترین مراحل تکاملی در زندگی هر آدمی است. مرحلهای که در آن شخص از دنیای کودکی، ضعف و خیال خارج شده و پا به دنیای واقعیتها میگذارد و در خود احساس قدرت و توانایی کرده و حسهای تازهای را تجربه میکند. گاهی گذر از مرز کودکی و رسیدن به مرحله بلوغ با مشکلات فراوانی همراه است. در این دوره، فرد نه کودک است نه بدرستی بالغ شده؛ اصلاً بدی روزگار نوجوانی همین است که تعریف خاصی برایش وجود ندارد و مرز میان بچگی و بزرگسالی است به همینخاطر بسیاری از نوجوانها در یک حالت روحی مبهم بسر میبرند و هنوز نمیدانند چه باید بکنند.خود نوجوانها با رسیدن به دوره بلوغ، سرگرم هستند؛ به جز این برخورد خانوادهها هم به این سردرگمی دامن میزند؛ مثلاً وقتی نوجوانی میخواهد دست به کاری بزند پدر و مادرش به او میگویند «تو هنوز بچهای» و همین پدر و مادر در مکان و زمان دیگری او را سرزنش میکنند که تو بزرگ شدهای و نباید اینگونه رفتار میکردی.حالا «بلوغ» را چگونه تعریف میکنند و در این دوران چه اتفاقاتی در بدن دختران و پسران نوجوان رخ میدهد؟ در واقع به مجموعه تغییرات جسمانی که شخص را شبیه یک آدم بالغ میکند و قدرت بچهدار شدن یا بارور کردن به او میدهد، بلوغ گفته میشود که این دوران برای دخترها از 9 تا 19 و برای پسرها از 13 تا 19 سالگی متغیر است. البته بلوغ جسمی با بلوغ روحی و روانی تفاوت دارد و بسیار اتفاق میافتد که نوجوانها به لحاظ جسمانی بالغ شدهاند اما از لحاظ روانی هنوز به بلوغ کافی نرسیدهاند.
«بلوغ جسمی و روانی در دختران»، عنوان کتابی است که انتشارات «ما و شما» منتشر کرده و در آن به تغییرات و خصوصیات اساسی و مهم دوران بلوغ در دختران و راهحل مشکلات شایع آنها پرداخته و تلاش کرده به پرسشهای اساسی آنها درخصوص دوران بلوغ پاسخ دهد. بگذریم از اینکه این کتاب به کمک پدر و مادرها و معلمها و در کل بزرگترها هم میآید تا بدانند با دخترانی که به بلوغ رسیدهاند چه کنند.
این کتاب که به چاپ دوازدهم رسیده را دکتر ماهیار آذر، سیداصغر ساداتیان، مرتضی حاج بابایی و محسن رئوفسعید تألیف کردهاند. «بلوغ جسمی و روانی در پسران» هم، عنوان دیگری از این مجموعه است که به ویژگیها و تغییرات دوره بلوغ در پسرها پرداخته.
در این دو کتاب فصلی به «نکات کلیدی برای نوجوانان» و بخشی دیگر به «نکات کلیدی برای والدین و مربیان» پرداخته شده تا هر دو بدانند چگونه رفتار کنند و به چه مسائلی توجه داشته باشند.
«بلوغ جسمی و روانی در دختران» و «بلوغ جسمی و روانی در پسران» را انتشارات ما و شما منتشر کرده و در اختیار علاقهمندان گذاشته است.
روزنامهنگار
بلوغ، یکی از باشکوهترین و در عین حال پیچیدهترین مراحل تکاملی در زندگی هر آدمی است. مرحلهای که در آن شخص از دنیای کودکی، ضعف و خیال خارج شده و پا به دنیای واقعیتها میگذارد و در خود احساس قدرت و توانایی کرده و حسهای تازهای را تجربه میکند. گاهی گذر از مرز کودکی و رسیدن به مرحله بلوغ با مشکلات فراوانی همراه است. در این دوره، فرد نه کودک است نه بدرستی بالغ شده؛ اصلاً بدی روزگار نوجوانی همین است که تعریف خاصی برایش وجود ندارد و مرز میان بچگی و بزرگسالی است به همینخاطر بسیاری از نوجوانها در یک حالت روحی مبهم بسر میبرند و هنوز نمیدانند چه باید بکنند.خود نوجوانها با رسیدن به دوره بلوغ، سرگرم هستند؛ به جز این برخورد خانوادهها هم به این سردرگمی دامن میزند؛ مثلاً وقتی نوجوانی میخواهد دست به کاری بزند پدر و مادرش به او میگویند «تو هنوز بچهای» و همین پدر و مادر در مکان و زمان دیگری او را سرزنش میکنند که تو بزرگ شدهای و نباید اینگونه رفتار میکردی.حالا «بلوغ» را چگونه تعریف میکنند و در این دوران چه اتفاقاتی در بدن دختران و پسران نوجوان رخ میدهد؟ در واقع به مجموعه تغییرات جسمانی که شخص را شبیه یک آدم بالغ میکند و قدرت بچهدار شدن یا بارور کردن به او میدهد، بلوغ گفته میشود که این دوران برای دخترها از 9 تا 19 و برای پسرها از 13 تا 19 سالگی متغیر است. البته بلوغ جسمی با بلوغ روحی و روانی تفاوت دارد و بسیار اتفاق میافتد که نوجوانها به لحاظ جسمانی بالغ شدهاند اما از لحاظ روانی هنوز به بلوغ کافی نرسیدهاند.
«بلوغ جسمی و روانی در دختران»، عنوان کتابی است که انتشارات «ما و شما» منتشر کرده و در آن به تغییرات و خصوصیات اساسی و مهم دوران بلوغ در دختران و راهحل مشکلات شایع آنها پرداخته و تلاش کرده به پرسشهای اساسی آنها درخصوص دوران بلوغ پاسخ دهد. بگذریم از اینکه این کتاب به کمک پدر و مادرها و معلمها و در کل بزرگترها هم میآید تا بدانند با دخترانی که به بلوغ رسیدهاند چه کنند.
این کتاب که به چاپ دوازدهم رسیده را دکتر ماهیار آذر، سیداصغر ساداتیان، مرتضی حاج بابایی و محسن رئوفسعید تألیف کردهاند. «بلوغ جسمی و روانی در پسران» هم، عنوان دیگری از این مجموعه است که به ویژگیها و تغییرات دوره بلوغ در پسرها پرداخته.
در این دو کتاب فصلی به «نکات کلیدی برای نوجوانان» و بخشی دیگر به «نکات کلیدی برای والدین و مربیان» پرداخته شده تا هر دو بدانند چگونه رفتار کنند و به چه مسائلی توجه داشته باشند.
«بلوغ جسمی و روانی در دختران» و «بلوغ جسمی و روانی در پسران» را انتشارات ما و شما منتشر کرده و در اختیار علاقهمندان گذاشته است.
واکنشها نسبت به فیلم «موقعیت مهدی»
«محمدتقی فهیم» منتقد پیشکسوت سینما: «موقعیت مهدی» فیلم خیلی خوب جشنواره است. آفرین به حجازیفر. جنگ میسازد. حس میسازد. آدم میسازد. اشک میگیرد. خنده میگیرد. هیجان میآفریند. حماسه خلق میکند.
امیر قادری، منتقد سینما: «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی فر، یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است.
مسعود فراستی، منتقد سینما پس از تماشای فیلم «موقعیت مهدی» در خانه جشنواره گفت: من این فیلم را دوست داشتم و حالم با فیلم خوب بود، قابهای فیلم خیلی خوب بود، کارگردان در «موقعیت مهدی» لحظههایی خلق کرد که ورای تصور من بود.
در فیلم همه چیز به اندازه و دقیق بود و شخصیت مهدی باکری هم خیلی خوب درآمده بود که نشان میدهد کارگردان کارش را بلد بوده است. بچههای فیلم خیلی خوب بودند و ما خیلی با آنها حس پیدا میکنیم.
محمدمهدی همت فرزند شهید همت درباره فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر که روز گذشته (۱۷ بهمن) در خانه جشنواره برج میلاد به نمایش درآمد، گفت: فیلم بسیار خوب بود. جایی که همه مخاطبین سکوت کردند ما گریستیم، جایی که دیگران خندیدند ما گریه کردیم و در جایی که مخاطب گریه کرد ما زار زدیم. تمام لحظات فیلم تأثیرگذار و بسیار خوب ساخته شده بود، همه چیز در فیلم یکدست بود، هیچکجا زیادهگویی نداشت و بازیها بسیار خوب بود اصلاً شعارزدگی در فیلم دیده نمیشود که از نکات مهم و بارز فیلم به شمار میآید.
فیلم بسیار تأثیرگذار و خوبی است و مخاطب با آن بهخوبی همراهی میکند. همذات پنداری خوبی با این فیلم داشتم و میدانم چقدر در ساخت فیلم سختی و مرارت وجود داشته است که البته شهدا غریب و مظلوم هستند و کار کردن برای آنها نیز سختیهای خود را دارد. به عقیده من فیلم خیلی خوب از کار درآمده است.
امیر قادری، منتقد سینما: «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی فر، یکی از بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است.
مسعود فراستی، منتقد سینما پس از تماشای فیلم «موقعیت مهدی» در خانه جشنواره گفت: من این فیلم را دوست داشتم و حالم با فیلم خوب بود، قابهای فیلم خیلی خوب بود، کارگردان در «موقعیت مهدی» لحظههایی خلق کرد که ورای تصور من بود.
در فیلم همه چیز به اندازه و دقیق بود و شخصیت مهدی باکری هم خیلی خوب درآمده بود که نشان میدهد کارگردان کارش را بلد بوده است. بچههای فیلم خیلی خوب بودند و ما خیلی با آنها حس پیدا میکنیم.
محمدمهدی همت فرزند شهید همت درباره فیلم «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازیفر که روز گذشته (۱۷ بهمن) در خانه جشنواره برج میلاد به نمایش درآمد، گفت: فیلم بسیار خوب بود. جایی که همه مخاطبین سکوت کردند ما گریستیم، جایی که دیگران خندیدند ما گریه کردیم و در جایی که مخاطب گریه کرد ما زار زدیم. تمام لحظات فیلم تأثیرگذار و بسیار خوب ساخته شده بود، همه چیز در فیلم یکدست بود، هیچکجا زیادهگویی نداشت و بازیها بسیار خوب بود اصلاً شعارزدگی در فیلم دیده نمیشود که از نکات مهم و بارز فیلم به شمار میآید.
فیلم بسیار تأثیرگذار و خوبی است و مخاطب با آن بهخوبی همراهی میکند. همذات پنداری خوبی با این فیلم داشتم و میدانم چقدر در ساخت فیلم سختی و مرارت وجود داشته است که البته شهدا غریب و مظلوم هستند و کار کردن برای آنها نیز سختیهای خود را دارد. به عقیده من فیلم خیلی خوب از کار درآمده است.
چک لیستهای زندگی مشترک/3
گروکشی فرزندان ممنوع!
آزاده سهرابی
روانشناس
میگفت: من با خانواده همسرم هیچ مشکلی ندارم اما از پسرم هم بپرسید تأیید میکند که مادر همسرم اصلاً از من خوشش نمیآید. میدانستم حتی در مشکلاتی که با همسرش دارد هم مدام از پسر 11 سالهاش مثال میزند که «تأیید میکند حق با من است». میدانستم اگر دارد پسرش را با خود در یک تیم میگذارد از این احساس ریشهای عمیق میآید که خود را در حل مشکلاتش ناتوان میبیند.
مرد اما نظرش چه بود؟ میگفت: من کلاً در این زندگی تک افتادهام. حتی پسرمان جدیداً مقابل من میایستد. همسرم مشکلات ما را برای فرزندمان بازگو میکند و این همیشه محل جدی بحث ماست.
حس مرد این داستان فقط تنها بودن نیست، در عمق وجودش کم کم دارد از پسرش هم خشمگین میشود. با اینکه میدانستم پسرشان عاشق پدر است و از او یک الگو برای زندگی ساخته اما احساس میکند «نباید» مادرش را در مشاجرهها تنها بگذارد. او دوست نداشت طرف کسی را بگیرد، اما انگار مجبور بود!
خطر یارکشی و مثلثسازی را در زندگی با همسرتان جدی بگیرید! چون اگر فرزند یا فرزندان خود را وارد چالشهای زندگی مشترک و تعاملات بزرگسالانه خود کنید، دامنهاش تا تمام عمر فرزندانتان را هم میگیرد. برخی از والدین ناخودآگاه حتی از فرزندان خود یک سپر در مقابل چالشهای زندگی با همسر میسازند بدون آنکه متوجه باشند این میان پای یک کودک و نوجوانی در میان است که مهمترین نیازش احساس امنیت در درون خانواده است نه احساس بودن وسط جنگی دو سویه!
فرزند شما عضو یک خانواده است، فرزند یک پدر و فرزند یک مادر است، در خانواده هر یک از بستگان مادری و پدری خود نقشی دارد و هر کدام از این تعلقها برای او معنایی دارد. مرزهایی برای هر کدام از این روابط وجود دارد و گاه قواعدی برای منع تداخل نقشها وجود دارد که یکی از منعهای جدی ورود یک مادر به رابطه پدر –فرزندی و یک پدر به رابطه مادر-فرزندی است. البته این مرزها بسیار منعطف هستند اما روانشناسان معتقدند وقتی پای فرزندان به زندگی مشترک باز میشود، زوجهایی خوشبخت هستند و همچنان از پس حل مشکلات میان خود بر میآیند که نقش والد بودن را با همسر بودن مخدوش نمیکنند.
مرزها باید برای هر زوجی و فرزند یا فرزندانش واضح باشد و تنها در این صورت است که تداخل نقش ایجاد نمیشود. البته شکلگیری اتحادها یعنی شیوه توافق و یا مخالفت اعضای خانواده با یکدیگر برای یک فعالیت خانوادگی از این بحث جداست. اگر فرزند شما به اختیار خودش موافق یا مخالف نظر یکی از شما باشد، متوجه میشوید گروکشی صورت نگرفته؛ چون برای یک فعالیت فرزند شما طرف شما و برای فعالیتی دیگر طرف دیگری است. اما مشکل از جایی شروع میشود که در طول زندگی یکی از طرفین بخواهد برای قدرت مطلق بودن فرزندان را به سمت خود بکشد یا برای گرفتن امتیاز از همسر این کار را بکند و گاهی یکی از زوجین بهدلیل احساس عمیق تنهایی یا احساس مظلوم واقع شدن یا نداشتن اعتماد به نفس کافی و حتی فرار از مسئولیتپذیری چنین میکند.
مثلثسازی کاری است که متأسفانه بسیار در میان زوجین رواج دارد. اینکه هر کدام از والدین میخواهند بر ضد دیگری با کودک متحد شوند. همین مثالی که در بالا زدیم. در این صورت وقتی فرزند طرف یکی از والدین را میگیرد اول از همه اینکه اصل مشکل به حاشیه میرود و مشکل جدید ایجاد میشود و طبیعتاً فرد خارج از این اتحاد احساس خیانت میکند و تنها بازنده واقعی این ماجرا فرزند شماست. پس اگر در زندگی مشترک خودآگاه یا ناخودآگاه در هنگام حل اختلاف با همسرتان پای فرزندتان را وسط میکشید، بدانید این رفتار یک خانواده سالم نیست.
روانشناس
میگفت: من با خانواده همسرم هیچ مشکلی ندارم اما از پسرم هم بپرسید تأیید میکند که مادر همسرم اصلاً از من خوشش نمیآید. میدانستم حتی در مشکلاتی که با همسرش دارد هم مدام از پسر 11 سالهاش مثال میزند که «تأیید میکند حق با من است». میدانستم اگر دارد پسرش را با خود در یک تیم میگذارد از این احساس ریشهای عمیق میآید که خود را در حل مشکلاتش ناتوان میبیند.
مرد اما نظرش چه بود؟ میگفت: من کلاً در این زندگی تک افتادهام. حتی پسرمان جدیداً مقابل من میایستد. همسرم مشکلات ما را برای فرزندمان بازگو میکند و این همیشه محل جدی بحث ماست.
حس مرد این داستان فقط تنها بودن نیست، در عمق وجودش کم کم دارد از پسرش هم خشمگین میشود. با اینکه میدانستم پسرشان عاشق پدر است و از او یک الگو برای زندگی ساخته اما احساس میکند «نباید» مادرش را در مشاجرهها تنها بگذارد. او دوست نداشت طرف کسی را بگیرد، اما انگار مجبور بود!
خطر یارکشی و مثلثسازی را در زندگی با همسرتان جدی بگیرید! چون اگر فرزند یا فرزندان خود را وارد چالشهای زندگی مشترک و تعاملات بزرگسالانه خود کنید، دامنهاش تا تمام عمر فرزندانتان را هم میگیرد. برخی از والدین ناخودآگاه حتی از فرزندان خود یک سپر در مقابل چالشهای زندگی با همسر میسازند بدون آنکه متوجه باشند این میان پای یک کودک و نوجوانی در میان است که مهمترین نیازش احساس امنیت در درون خانواده است نه احساس بودن وسط جنگی دو سویه!
فرزند شما عضو یک خانواده است، فرزند یک پدر و فرزند یک مادر است، در خانواده هر یک از بستگان مادری و پدری خود نقشی دارد و هر کدام از این تعلقها برای او معنایی دارد. مرزهایی برای هر کدام از این روابط وجود دارد و گاه قواعدی برای منع تداخل نقشها وجود دارد که یکی از منعهای جدی ورود یک مادر به رابطه پدر –فرزندی و یک پدر به رابطه مادر-فرزندی است. البته این مرزها بسیار منعطف هستند اما روانشناسان معتقدند وقتی پای فرزندان به زندگی مشترک باز میشود، زوجهایی خوشبخت هستند و همچنان از پس حل مشکلات میان خود بر میآیند که نقش والد بودن را با همسر بودن مخدوش نمیکنند.
مرزها باید برای هر زوجی و فرزند یا فرزندانش واضح باشد و تنها در این صورت است که تداخل نقش ایجاد نمیشود. البته شکلگیری اتحادها یعنی شیوه توافق و یا مخالفت اعضای خانواده با یکدیگر برای یک فعالیت خانوادگی از این بحث جداست. اگر فرزند شما به اختیار خودش موافق یا مخالف نظر یکی از شما باشد، متوجه میشوید گروکشی صورت نگرفته؛ چون برای یک فعالیت فرزند شما طرف شما و برای فعالیتی دیگر طرف دیگری است. اما مشکل از جایی شروع میشود که در طول زندگی یکی از طرفین بخواهد برای قدرت مطلق بودن فرزندان را به سمت خود بکشد یا برای گرفتن امتیاز از همسر این کار را بکند و گاهی یکی از زوجین بهدلیل احساس عمیق تنهایی یا احساس مظلوم واقع شدن یا نداشتن اعتماد به نفس کافی و حتی فرار از مسئولیتپذیری چنین میکند.
مثلثسازی کاری است که متأسفانه بسیار در میان زوجین رواج دارد. اینکه هر کدام از والدین میخواهند بر ضد دیگری با کودک متحد شوند. همین مثالی که در بالا زدیم. در این صورت وقتی فرزند طرف یکی از والدین را میگیرد اول از همه اینکه اصل مشکل به حاشیه میرود و مشکل جدید ایجاد میشود و طبیعتاً فرد خارج از این اتحاد احساس خیانت میکند و تنها بازنده واقعی این ماجرا فرزند شماست. پس اگر در زندگی مشترک خودآگاه یا ناخودآگاه در هنگام حل اختلاف با همسرتان پای فرزندتان را وسط میکشید، بدانید این رفتار یک خانواده سالم نیست.
عکس نوشت
این روزها فضای شهری هم میزبانی تصاویر و پوسترهایی درباره چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان را دارد وهم پلاکاردهایی که هشدارهایی درباره پروتکلهای بهداشتی به روی آنها جاخوش کرده، از پیامهای متخصصان درباره ضرورت حفظ فاصله اجتماعی گرفته تا تشویق به تزریق واکسن برای آنهایی که هنوز خطرات این پاندمی را جدی نگرفتهاند./ خبرگزاری مهر
هنرمندان در فضای مجازی
جشنواره فیلم فجر به نیمه خود رسیده است و جشنواره تئاتر فجر هم روزهای آغازین خود را میگذراند. هنرمندان از جشنوار میگویند و برخی از هنرمندان هم از کارهای جدید خود
روایت رفاقت در هفت پرده
سید محمود رضوی عکس دو نفره خود با هادی حجازیفر را منتشر کرده است. او در یادداشتی بلند مرور داستان دوستی خود را با این بازیگر و کارگردان مرور کرده است. تهیهکننده سابق سینما و مشاور فرهنگی هنری رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در پرده ششم این روایت نوشت: «موقعیت مهدی اعجاز هادیست بر پرده سینما، نقاشیای زیبا از عشق و آتش و خون و کجاست، سید_مرتضی_آوینی که برای هادی هم قلم بزند و از او بخواهد که «ای بلبل عشق»، درست است که دیر آمدی اما تو هم «جز برای شقایق ها مخوان»، امشب به او گفتم فلان سکانست برای دنیا و آخرتت کافیست، امشب دوست داشتم بارها هادی را در آغوش بگیرم و دست و پایش را ببوسم، مهم نیست که دیگران بگویند فلانی زیادی ذوق زده شده اما هادی به تصویر کشید دستاورد ما از دفاع مقدس را «بزرگترین دستاورد ما انسانهایی بودهاند به نام بسیجی» و مهم نیست دیگران چه خواهند گفت مهم این است که هادی به هر راهی برود، روزی آن مرغان دریایی برایش خواهند خواند.»
چهره ها
علیرضا قربانی در صفحه خود همزمان با زادروزش خبر از کار جدید خود یعنی «راز آواز» با محوریت آواز ایرانی و همراهی آنسامبل موسیقی غربی داده است: «این مجموعه شامل ۳ قطعه و به پیشنهاد دوست هنرمندم حسام ناصری شروع و در واقع تجربه و تلاشی با رویکرد نگاهی نو و با دغدغه نزدیکی بیشتر گوش و جان مخاطبان با آواز اصیل ایرانی و گسترش امکان اجرای آواز اصیل در قالبهای بینالمللی است بهطوری که بتوان براحتی با هر آنسامبل و ارکستر کلاسیک بینالمللی آن را اجرا و به روی صحنه برد و بدین گونه گوش و روح طیف مختلف مخاطبین در هر جای دنیا را علاوه بر فرم اصلی، آشنا و کهن آواز ایرانی که غالباً همراه با یک یا چند ساز و بهصورت ساز و آواز اجرا میشود را با شکل دیگری از آواز اصیل ایرانی همراه با ارکستر غربی آشنا ساخت. همانگونه که از نام «رازآواز» برداشت میگردد سرشت آواز ایرانی آمیخته و ممزوج با هزاران راز و رمز است که دست پیدا کردن به آن علاوه بر استعداد و فرهنگ درونی نیازمند سالها ممارست، تجربه کردن و ریاضت و پالایش روح و روان هنرمند است و کاریست بس دشوار و امیدوارم صاحبنظران بضاعت کم ما را به دیده اغماض بنگرند.»
شهرام اقبالزاده نویسنده، مترجم و منتقد ادبیات کودکان و نوجوانان هم طی پستی اینستاگرامی خبر از نشست «ادبیات کودک و نوجوان و مسأله آموزش» داده است. به گفته این نویسنده و مترجم و منتقد ادبیات کودک و نوجوان این نشست هفته آینده برگزار میشود. در این نشست علاوه بر اقبالزاده دکتر سعید حسامپور، عضو هیأت علمی بخش زبان و ادبیات فارسی و رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز حضور دارد.
اشکان خطیبی بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر خبر از طراحی و کارگردانی تئاتر «چخوفخوانی زیر نظر نماینده فدراسیون روسیه» داده است. او در متنی به شرایط کرونا و توقف کار به امید اشاره کرد: «ما خسته نشدیم. ناامید نشدیم. تمرین کردیم و حالا آمادهتر به صحنه نمایش که نه به صحنه آرزوهامون برگشتیم. ما یاد گرفتیم اتفاق منتظر اجازه ما نیست و آرزوها گوشهگیرتر از این هستند که سراغمونو بگیرند.» او در ادامه هم مردم را به دیدن این نمایش دعوت کرد: «شما هم به تماشای نمایش ما دعوتید نه به خاطر ما که خیلی دوست داریم لحظه زندگی کردن آرزومون رو ببینید، نمایش ما رو ببینید به خاطر همه آرزوهایی که فراموششون کردید و متولد نشدند.»
علی عسگری کارگردان سینما پوستر فیلم جدید خود یعنی «تا فردا» که در جشنواره برلین به نمایش درمیآید را منتشر کرده است. او ضمن گلایه از شرایط نامناسب جشنوارههای ایرانی که تاکید بر اجرای اول در جشنواره دارد به اولین نمایش ملی و عدم اجرای آن در ایران اشاره کرد: «تمام تلاشمان را کردیم فیلم «تا فردا» در اولین نمایش ملی اش در جشنواره فجر باشد که نشد اما خوشحالم که اولین نمایش جهانی این فیلم در روز چهارشنبه ساعت ده شب در سالن زیبای زو پالاست در شهر برلین خواهد بود و به این خاطر تصمیم گرفتیم پوستر فیلم را منتشر کنیم.»
چه خبر؟
نمایش فیلم «دسته دختران» ساخته منیر قیدی در جشنواره فیلم فجر بازتابهای متفاوتی را بهدنبال داشته است. نیکی کریمی در صفحه خود عکسی از این فیلم که مربوط به آذر 1399 است منتشر کرده و نوشت: «تمرین هاى تیراندازى براى «دسته دختران»
آمار پرفروشهای جشنواره فیلم فجر و آمار فیلمهای مردمی را بامداد افشار آهنگساز در صفحه خود منتشر کرده است. طبق این آمار «ملاقات خصوصی»، «موقعیت مهدی»، «علفزار»، «شادروان» و «مرد بازنده» به ترتیب فیلمهای منتخب مردم هستند و فیلمهای «ملاقات خصوصی»، «مرد بازنده»، «خائن کشی»، «علفزار» و «شادروان» به ترتیب فیلمهای پرفروش چهلمین جشنواره فیلم فجر هستند.
در سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر از آذرنوش صدرسالک نوازنده هارپ تقدیر میشود. این خبر را مجید انتظامی آهنگساز در صفحه خود منتشر کرده است. انتظامی نوشت: «بزرگداشت همسر عزیزم، استاد آذرنوش صدرسالک در اختتامیه سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر. مهربانم! امیدوارم تا ابد در آسمان موسیقی، بهزیبایی بدرخشی و همیشه سلامت و موفق باشی.»
روایت رفاقت در هفت پرده
سید محمود رضوی عکس دو نفره خود با هادی حجازیفر را منتشر کرده است. او در یادداشتی بلند مرور داستان دوستی خود را با این بازیگر و کارگردان مرور کرده است. تهیهکننده سابق سینما و مشاور فرهنگی هنری رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در پرده ششم این روایت نوشت: «موقعیت مهدی اعجاز هادیست بر پرده سینما، نقاشیای زیبا از عشق و آتش و خون و کجاست، سید_مرتضی_آوینی که برای هادی هم قلم بزند و از او بخواهد که «ای بلبل عشق»، درست است که دیر آمدی اما تو هم «جز برای شقایق ها مخوان»، امشب به او گفتم فلان سکانست برای دنیا و آخرتت کافیست، امشب دوست داشتم بارها هادی را در آغوش بگیرم و دست و پایش را ببوسم، مهم نیست که دیگران بگویند فلانی زیادی ذوق زده شده اما هادی به تصویر کشید دستاورد ما از دفاع مقدس را «بزرگترین دستاورد ما انسانهایی بودهاند به نام بسیجی» و مهم نیست دیگران چه خواهند گفت مهم این است که هادی به هر راهی برود، روزی آن مرغان دریایی برایش خواهند خواند.»
چهره ها
علیرضا قربانی در صفحه خود همزمان با زادروزش خبر از کار جدید خود یعنی «راز آواز» با محوریت آواز ایرانی و همراهی آنسامبل موسیقی غربی داده است: «این مجموعه شامل ۳ قطعه و به پیشنهاد دوست هنرمندم حسام ناصری شروع و در واقع تجربه و تلاشی با رویکرد نگاهی نو و با دغدغه نزدیکی بیشتر گوش و جان مخاطبان با آواز اصیل ایرانی و گسترش امکان اجرای آواز اصیل در قالبهای بینالمللی است بهطوری که بتوان براحتی با هر آنسامبل و ارکستر کلاسیک بینالمللی آن را اجرا و به روی صحنه برد و بدین گونه گوش و روح طیف مختلف مخاطبین در هر جای دنیا را علاوه بر فرم اصلی، آشنا و کهن آواز ایرانی که غالباً همراه با یک یا چند ساز و بهصورت ساز و آواز اجرا میشود را با شکل دیگری از آواز اصیل ایرانی همراه با ارکستر غربی آشنا ساخت. همانگونه که از نام «رازآواز» برداشت میگردد سرشت آواز ایرانی آمیخته و ممزوج با هزاران راز و رمز است که دست پیدا کردن به آن علاوه بر استعداد و فرهنگ درونی نیازمند سالها ممارست، تجربه کردن و ریاضت و پالایش روح و روان هنرمند است و کاریست بس دشوار و امیدوارم صاحبنظران بضاعت کم ما را به دیده اغماض بنگرند.»
شهرام اقبالزاده نویسنده، مترجم و منتقد ادبیات کودکان و نوجوانان هم طی پستی اینستاگرامی خبر از نشست «ادبیات کودک و نوجوان و مسأله آموزش» داده است. به گفته این نویسنده و مترجم و منتقد ادبیات کودک و نوجوان این نشست هفته آینده برگزار میشود. در این نشست علاوه بر اقبالزاده دکتر سعید حسامپور، عضو هیأت علمی بخش زبان و ادبیات فارسی و رئیس مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز حضور دارد.
اشکان خطیبی بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر خبر از طراحی و کارگردانی تئاتر «چخوفخوانی زیر نظر نماینده فدراسیون روسیه» داده است. او در متنی به شرایط کرونا و توقف کار به امید اشاره کرد: «ما خسته نشدیم. ناامید نشدیم. تمرین کردیم و حالا آمادهتر به صحنه نمایش که نه به صحنه آرزوهامون برگشتیم. ما یاد گرفتیم اتفاق منتظر اجازه ما نیست و آرزوها گوشهگیرتر از این هستند که سراغمونو بگیرند.» او در ادامه هم مردم را به دیدن این نمایش دعوت کرد: «شما هم به تماشای نمایش ما دعوتید نه به خاطر ما که خیلی دوست داریم لحظه زندگی کردن آرزومون رو ببینید، نمایش ما رو ببینید به خاطر همه آرزوهایی که فراموششون کردید و متولد نشدند.»
علی عسگری کارگردان سینما پوستر فیلم جدید خود یعنی «تا فردا» که در جشنواره برلین به نمایش درمیآید را منتشر کرده است. او ضمن گلایه از شرایط نامناسب جشنوارههای ایرانی که تاکید بر اجرای اول در جشنواره دارد به اولین نمایش ملی و عدم اجرای آن در ایران اشاره کرد: «تمام تلاشمان را کردیم فیلم «تا فردا» در اولین نمایش ملی اش در جشنواره فجر باشد که نشد اما خوشحالم که اولین نمایش جهانی این فیلم در روز چهارشنبه ساعت ده شب در سالن زیبای زو پالاست در شهر برلین خواهد بود و به این خاطر تصمیم گرفتیم پوستر فیلم را منتشر کنیم.»
چه خبر؟
نمایش فیلم «دسته دختران» ساخته منیر قیدی در جشنواره فیلم فجر بازتابهای متفاوتی را بهدنبال داشته است. نیکی کریمی در صفحه خود عکسی از این فیلم که مربوط به آذر 1399 است منتشر کرده و نوشت: «تمرین هاى تیراندازى براى «دسته دختران»
آمار پرفروشهای جشنواره فیلم فجر و آمار فیلمهای مردمی را بامداد افشار آهنگساز در صفحه خود منتشر کرده است. طبق این آمار «ملاقات خصوصی»، «موقعیت مهدی»، «علفزار»، «شادروان» و «مرد بازنده» به ترتیب فیلمهای منتخب مردم هستند و فیلمهای «ملاقات خصوصی»، «مرد بازنده»، «خائن کشی»، «علفزار» و «شادروان» به ترتیب فیلمهای پرفروش چهلمین جشنواره فیلم فجر هستند.
در سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر از آذرنوش صدرسالک نوازنده هارپ تقدیر میشود. این خبر را مجید انتظامی آهنگساز در صفحه خود منتشر کرده است. انتظامی نوشت: «بزرگداشت همسر عزیزم، استاد آذرنوش صدرسالک در اختتامیه سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر. مهربانم! امیدوارم تا ابد در آسمان موسیقی، بهزیبایی بدرخشی و همیشه سلامت و موفق باشی.»
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
تحقق وعده مسئولان کارخانه کاغذ مازندران اتفاق بزرگی را رقم میزند
-
هنر اصیل، سهم امروز مردم ایران اسلامی
-
چقدر درباره بلوغ جسمی و روانی میدانیم؟!
-
واکنشها نسبت به فیلم «موقعیت مهدی»
-
گروکشی فرزندان ممنوع!
-
عکس نوشت
-
هنرمندان در فضای مجازی
اخبارایران آنلاین