کارگردان بجنوردی از چالشها و مشکلات تئاتر استانها میگوید
کرونا فرصتی است برای آموزش
محسن بوالحسنی
خبرنگار
حسن عابدی کارگردان تئاتر که امسال در جشنواره تئاتر فجر با نمایش «پاشوره» از بجنورد در بخش غیررقابتی حاضر شده بود سالهاست در تهران زندگی میکند اما به گفته خودش هنوز دغدغه تئاتر شهرستان، علیالخصوص تئاتر بجنورد را دارد. او در گفتوگو با «ایران» درباره شرایط زیستی تئاتر استانها میگوید: «از دیرباز تئاتر در استانها به دلیل فراگیر بودنش نقطه تلاقی هنرمندان شهر بوده و گروههای تئاتری گعدههایی همدل برای تحقق هدفی مشترک، صمیمیت،همدلی، دستگیری و از همه مهمتر دانشطلبی و احساس نیاز به آموزش بوده که از ویژگیهای برجسته گروههای تئاتر شهرستانهاست و خود جذبه و انگیزه و امتیاز برجسته محسوب میشود.» او درباره شرایط این گروهها در دوران کرونا هم میگوید: «شرایط ویژه دوران کرونا تئاتر را به تعطیلی کشاند؛ چه در پایتخت چه در شهرستانها و جبران آسیبی که به این دلیل به تئاتر وارد شد شاید ماهها و سالها طول بکشد. اولین سؤال این است که اساساً استراتژی ما در این بحران چه بود؟ مسأله مشخص من تئاتر استانهاست. چه باید میکردیم و نکردیم. آیا توانستیم این بحران را به فرصتی برای جبران بخشی از مغفول ماندههای حوزه تئاتر تبدیل کنیم؟ همیشه اولین نیاز تئاتر شهرستان آموزش است. به روز بودن، معلم خوب، اینکه چگونه بنویسند، چگونه استاندارد بازی کنند، چگونه کارگردانی کنند و با متد روز پیش بروند و... از جمله موضوعات مهمی است که میتوان در قالب آموزش به آنها پرداخت. فکر میکنم بهراحتی میشد از این فرصت تعطیلی اجراها برای آموختن استفاده کرد و آموزشی که بهراحتی در فضای مجازی میسر بود، بویژه در حوزه نمایشنامهنویسی که یک نیاز اساسی گروههای تئاتری است.» او اضافه میکند: «تلویزیون تئاتر ایران ابداع خوبی بود. یک امکان عالی که باید به طراحان آن دستمریزاد گفت. این رسانه داخلی میتواند تریبون تئاتر استانها باشد. بهعنوان نمونه ارائه آموزشهای مجازی توسط اساتید برجسته، معرفی گروههای نمایشی و بیان دیدگاهها و گزارش تولیدات و فعالیتهایشان، امکانی برای بیان تجربیات پیشکسوتهای تئاتر استانها، سخنرانیهای علمی درخصوص مباحث مورد نیاز گروههای تئاتری، پخش اجراهای منتخب تئاتر استانها و همچنین آثار برجسته جهانی میتواند بخشی از این امکان باشد.»
کارگردان بجنوردی از حسرتها و امیدهای گذشته و آینده نیز میگوید. او به این مسأله اشاره میکند که «کاش میشد حرکت جهادی «نهضت آموزش نمایشنامه نویسی» را آغاز میکردیم و با تعریف دورهای یکساله صدها نفر از مشتاقان نوشتن را زیر چتر حمایت علمی خود، آنهم در بستر مجازی میگرفتیم تا مدام این جمله را نشنویم که نویسنده خوب کم داریم و نمایشنامه ملی کمتر. از این فرصت استفاده نکردیم. تلویزیون تئاتر ایران را تلویزیون تئاتر استانها کنیم، این پل ارتباطی را به آنها اختصاص دهیم و فراموش نکنیم اگر تئاتر استانها کمرنگ شود، تئاتر ملی ما کمرنگ میشود. حال که بسیاری از رویدادهای تئاتر تعطیل شدهاند توجه به آموزش را جایگزین کنیم که بهواقع هم اینک زمان این کار است.»
محمدمهدی عسگرپور به سؤالات و انتقادات از جشنواره جهانی فیلم فجر پاسخ گفت
از بودجه نیم فیلم تا دلیل اعلام نشدن اسامی فیلمها
گروه فرهنگی/ یکشنبه 19 اردیبهشتماه نشست خبری سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد. نمایندگان رسانههای خبری در فضای مجازی این نشست حاضر شدند تا سئوالات شان را درباره این رویداد بپرسند و مهمتر از همه فلسفه برگزاری جشنواره را در شرایط پاندمی کرونا جویا شوند. محمدمهدی عسگرپور، دبیر این دوره از جشنواره به محل برگزاری نشست آمد تا از تصمیمات تیم برگزارکننده جشنواره دفاع کند و جواب پرسشها و انتقادات را با صراحت بدهد. او در این نشست به چرایی اصرار به برگزاری جشنواره، میزان بودجه، امکان حضور فیلم اصغر فرهادی و وحید جلیلوند، ملاک و معیارها برای انتخاب آثار و... پاسخ داد و درباره کم و کیف برگزاری جشنواره امسال صحبت کرد. به گفته او، «نمایش فیلمها در سالن روباز پردیس چارسو و سینماکانون خواهد بود. جشنواره امسال میهمان خارجی نخواهد داشت و برای بخش بازار فیلم که به شکل مجازی برگزار میشود، از پلتفرم امن «سیناندو» که در بازار فیلم کن آزمون پس داده، استفاده خواهد شد. نحوه استفاده از این پلتفرم تخصصی است و مخاطب عادی نمیتواند به آن ورود کند.» طبق اطلاعات ارائه شده در این نشست، امسال در بخش نمایش فیلمهای کلاسیک مرمت شده ۱۰ فیلم خارجی و ۴ فیلم ایرانی نمایش داده میشود. در بخش سینمای ژانر هم که روی فیلمهایی در ژانرهای خاص تمرکز دارد، ۵ فیلم خارجی و یک فیلم ایرانی به نمایش درمیآید.
جشنواره، نه میهمانی و دورهمی
جشنواره جهانی فیلم فجر تنها رویداد سینمایی است که در سال 99 لغو شد و با یک سال تأخیر قرار است خردادماه امسال برگزار شود. با وجود این برگزای جشنواره در پیک چهارم کرونا، با انتقادات جدی همراه است. عسگرپور درباره اصرار به برگزاری جشنواره و اینکه چرا بودجه جشنواره به اقشار نیازمند سینما اختصاص نیافته است، توضیح داد: «یکی از مشکلات تاریخی کشور این است که اکوسیستم یک موضوع را متوجه نمیشویم. باید به این اکوسیستم فکر کنیم، باید بدانیم با حذف چه چیزی به کجا لطمه میخورد. نمیتوانیم بگوییم به دلیل فقر اهالی خانه سینما جشنواره را تعطیل کنیم.» او با اشاره به اینکه بودجه اختصاص یافته به جشنواره را نمیشود در بخش دیگری هزینه کرد، در توضیحات تکمیلی افزود: «هر موضوعی یک اکوسیستمی دارد. اکوسیستم یک جشنواره موارد مختلفی را دربر میگیرد. بخشی نمایش فیلم است بخشی بازار است و... باید همه اینها را کامل دید. برخی جشنواره را میهمانی و دورهمی میدانند که انگار عدهای با هم مینوشند، میرقصند و جوایزی هم میدهند! این تفکر روزنامههای زرد است. میگویید کرونا به سینما آسیب جدی زده من هم قبول دارم سینماها تعطیل بودهاند اما در همین شرایط چند فیلم سینمایی تولید شده و در صف اکران است؟ یکی از راههای نمایش فیلمها همین جشنوارههای سینمایی است.» او در بخش دیگری از صحبتهایش در این نشست گفت که اگر در همین ایام یک سریال میساخت، 10 برابر جشنواره برایش عایدی داشت.
به اندازه نیم فیلم
یکی از موضوعاتی که در این نشست از آن سؤال شد، بودجه اختصاص یافته به جشنواره بود. دبیر این رویداد به پیشرو بودن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شفافسازی هزینهها اشاره کرد و گفت که بودجه معمول جشنواره در سالهای قبل به اندازه ساخت یک یا دو فیلم معمولی بود و امسال بودجه به اندازه ساخت نیم فیلم است.
چرا فهرست فیلمها اعلام نمیشود؟
در بخش دیگر این نشست از امکان حضور فیلم وحید جلیلوند و احتمال یک سانس نمایش فیلم اصغر فرهادی سؤال شد و عسگرپور اطلاعرسانی در این باره را به آینده موکول کرد. او با اعلام این خبر که در حال مذاکره با صاحبان فیلمها هستیم، دلیل اعلام نشدن آثار حاضر در جشنواره جهانی فجر را اینگونه تشریح کرد: «بارها رخ داده که اسامی آثار و میهمانان منتشر شده است، بعد عدهای که ممکن است از من یا همکاران دیگر من خوششان نیاید آدرس فیسبوک یا ایمیل آن کارگردان را پیدا کردهاند و او را از حضور در جشنواره منصرف کردهاند.»
توجه به هویت ملی
محمدمهدی عسگرپور در بخشی از صحبتهایش جشنواره جهانی را سکوی خوبی برای معرفی فیملسازان جوان ایرانی عنوان کرد و در پاسخ به سؤال «ایران» در باره رویکرد انتخاب فیلمها در این دوره از جشنواره بیان کرد: «از جمله پارامترها این است که فیلمها از جهات مختلف قابل رقابت با مشابه خارجی خود باشند. البته پارامترهای اضافهتر هم داشتیم که از آن جمله معرفی فیلم و فیلمساز جدید است. از جهت مضامین هم سراغ آثاری میرویم که هویت ملی ما در آن دیده شود.»
دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفته پایانی فروردین و هفته اول اردیبهشت، مجوز ۱۳۱ تکآهنگ و هشت آلبوم را صادر کرد. البته برای این آثار تنها مجوز انتشار صادر شده و زمان انتشار آن در اختیار مالک اثر است. /ایلنا
برگزیدگان مرحله اول پنجمین مسابقه فیلمنامه و نمایشنامه کودک و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۳ تا ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ فرصت دارند تا نسخه اصلی آثار خود را ارسال کنند. /ایلنا
«ادبیات و تاریخنگاری آن» نوشته طه حسین با ترجمه موسی اسوار و از سوی نشر هرمس منتشر شد./ایسنا
علی رهبری، رهبر ارکستر بینالمللی و آهنگسازی که پیشتر آلبوم «مادرم ایران» را ساخته بود، اکنون قصد دارد در ادامه اجرای آثار این آلبوم، دو قطعه جدید را ضبط کند. او این کار را در شهر خملینسکی اوکراین شروع کرده است./ایسنا
سیوهفتمین کنگره جهانی ادبیات کودکان IBBY در تاریخ ۱۹ تا ۲۱ شهریور (۱۰ تا ۱۲ سپتامبر) به میزبانی مسکو برگزار میشود./ایرنا
دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، بیستونهمین دوره این جایزه را با هدف شناسایی و معرفی کتابهای ارزشمند در دو حوزه مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی در بهمن ۱۴۰۰ برگزار میکند./ایرنا
تالارهای تخصصی کتابخانه ملی از روز گذشته، ۱۹ اردیبهشت، باز شدند و براساس دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا و مساعدتر شدن شرایط فراگیری این ویروس در تهران، اعضای کتابخانه ملی از امروز میتوانند از تالارهای تخصصی استفاده کنند./ایرنا