ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
به دنبال شیوع کرونا و در سال ۲۰۲۱
سرمایه گذاری در «آی تی» به 3/9 تریلیون دلار میرسد
میترا جلیلی
خبرنگار
سال ۲۰۲۰ با ظهور کووید۱۹ آغاز شد و اقتصاد جهان در کشاکش نبرد با یک غول کوچک و ناشناخته با دردسرهای زیادی مواجه شد. اما با ساخت و ارائه چندین نمونه واکسن کرونا در چند ماه اخیر، امیدها برای توانمندی بشر به منظور مقابله با این پاندمی قوت گرفته و اقتصاد جهان نیز به سطحی از آرامش رسیده است. کمپانیهای فناوری هم در کنار سایر صنایع، با امید به رشد درآمدزایی، گامهایی برای سرمایهگذاری در صنعت آی تی برداشتهاند تاجایی که مؤسسه پژوهشی و تحقیقاتی گارتنر پیشبینی کرده است میزان این سرمایهگذاری در سال ۲۰۲۱ به ۳.۹ تریلیون دلار خواهد رسید.
گام بلند صنعت آیتی
تازهترین گزارش مؤسسه گاتنر نشان میدهد که بهدنبال بازگشت اقتصاد به سطحی از اطمینان، مدیران حوزه فناوری در سال ۲۰۲۱ بین توسعه آی تی و درآمدزایی توازن ایجاد خواهند کرد و با سرمایهگذاری در این صنعت، همه بخشهای آیتی رشد خواهند یافت. این گزارش همچنین نگاهی به میزان هزینه جهانی در صنعت آی تی در سال ۲۰۲۰ داشته و یادآور شده است که این رقم رشدی ۶.۲درصدی در سال ۲۰۲۱ خواهد داشت و به ۳.۹ تریلیون دلار میرسد درحالی که در سال گذشته و بهدلیل شیوع کرونا، کاهشی ۳.۲درصدی داشته است و میزان سرمایهگذاری در صنعت آی تی به حدود ۳.۶ تریلیون دلار رسید.
بنا بر این گزارش، کمپانیهای کوچک و بزرگ صنعت فناوری در سال گذشته فضای چندانی برای سرمایهگذاری در تکنولوژیهای جدید و متنوع نداشتند چراکه بهدلیل پاندمی کرونا مجبور بودند همه توان خود را تنها در مأموریتهای ویژه و مهم قرار دهند و فعالیت تجاری خود را تا حد امکان در زمینههای مختلف کاهش داده و فقط در ابعاد مرتبط با کووید۱۹ سرمایهگذاری انجام دهند. موضوعی که با افزایش امیدها به کشف واکسن کرونا تا حدود زیادی فضا را عوض کرده وحالا دیگر انتظار میرود که این کمپانیهای فناوری به سمت تکنولوژیهای دیگری بجز موارد مرتبط با کرونا حرکت کنند و میزان سرمایهگذاری در این صنعت بسیار بالاتر از سال ۲۰۲۰ برود.
البته این مؤسسه همچنین هشدار داده است که این شتاب در همه نقاط جهان یکسان نخواهد بود. با اینکه برخی کشورها بسرعت تلاش دارند تا مشکلات و عقب ماندگیهای سرمایهگذاری مربوط به سال ۲۰۲۰ خود را در حوزه صنعت آی تی جبران کنند اما دراین میان مناطق و کشورهای مختلفی در جهان دیده میشوند که بهدلیل مشکلات فراوان ناشی از شیوع کووید۱۹ که با آن دست به گریبان هستند توان چندانی برای خروج از این رکود ندارند و احتمالاً مدت زمان بیشتری طول میکشد تا بتوانند دوباره به دوران طلایی خود در عصر پیش از کووید۱۹بازگردند.
محققان مؤسسه پژوهشی گارتنر پیشبینی کردهاند که حالا دیگر مدیران کمپانیهای کوچک و بزرگ فناوری فرصت مناسبی دارند تا فراتر از تأمین نیازها و تقاضای ناگهانی دورکاری یا تأمین نیازهای مرتبط با ایجاد فاصله اجتماعی فناورانه فکر کنند و گامهای بلندتری را در حوزه رشد و بهبود وضعیت صنعت آی تی در جهان بردارند که این، خبر بسیار خوبی محسوب میشود. این محققان البته هرگز کرونا را در افق دید ۲۰۲۱ خود محو نکردهاند و انتظار دارند که همچنان جهان در سال ۲۰۲۱ با این بیماری همراه باشد و با وجود کسب موفقیتهای علمی برای مهار کووید۱۹ بخشی از صنعت فناوری با مشکلات ناشی از آن همراه خواهد بود.
«جان دیوید لاولاک» از محققان ارشد مؤسسه پژوهشی گارتنر دراین باره میگوید: کووید۱۹عملاً تعادل بسیاری از صنایع و همچنین کمپانیهای فناوری را در جهان تغییر داده است. سطح بالاتری از دیجیتالسازی فرآیندهای داخلی، زنجیره تأمین، تعاملات با مشتریان و ارائه خدمات، از تغییراتی است که انتظار میرود صنعت آی تی در سال۲۰۲۱ با آن مواجه باشد و البته به نظر میرسد که این موضوعها صنعت آی تی را قادر میسازد تا بار دیگر روند عصر پیش از کرونا را در پیش بگیرد. همچنین باید گفت که به اعتقاد محققان مؤسسه گارتنر، بزرگترین تغییر در سالجاری، نحوه تأمین مالی فناوری اطلاعات و نه لزوماً میزان تأمین مالی و سرمایهگذاری در حوزه آی تی خواهد بود.
نرم افزارهای سازمانی در صدر سرمایهگذاری
طبق نمودار ارائه شده توسط محققان گارتنر، حوزه نرم افزارهای سازمانی بیشترین رشد سرمایهگذاری را در سال ۲۰۲۱خواهند داشت. گزارش مؤسسه گارتنر نشان میدهد که با توجه به نیاز ادامه دار جوامع بشری به دورکاری در سال ۲۰۲۱، کمپانیهای کوچک و بزرگ حوزه فناوری و صنعت آیتی در نرم افزارهای مرتبط با این بخش همچنان سرمایه گذاریهای لازم را انجام خواهند داد. با اینکه در سال ۲۰۲۰ شاهد رشد منفی ۲.۴درصدی میزان هزینه و سرمایهگذاری در این بخش در سراسر جهان بودهایم با این حال محققان گارتنر انتظار دارند این حوزه در سال ۲۰۲۱ با رشد ۸.۸ درصدی مواجه شود که این، بالاترین رقم رشد در جدول و نمودار گارتنر محسوب میشود. طبق این گزارش، اگر شرایط به همین منوال پیش برود این حوزه در سال ۲۰۲۲ هم شاهد رشد ۱۰.۲درصدی خواهد بود که رقم جالب توجهی است.
یکی دیگر از بخشهایی که مؤسسه گارتنر انتظار دارد صنعت آی تی در سال ۲۰۲۱ در آن سرمایه گذاریهای مناسبی انجام دهد، دستگاههای دیجیتال و الکترونیک است. طبق گزارش گارتنر میزان هزینه جهانی برای دستگاههای مختلف حوزه آی تی در سال ۲۰۲۰ کاهشی ۸.۲ درصدی داشته است درحالی که با توجه به تغییر و تحولات گسترده در حوزه صنعت آی تی، انتظار میرود این بخش در سال ۲۰۲۱ رشد ۸ درصدی را به خود اختصاص بدهد و عملاً جایگاه دوم رشد سرمایهگذاری در صنعت آی تی در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص خواهد داد.
پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۱ میزان سرمایهگذاری در این بخش به ۷۰۵.۴ میلیارد دلار برسد. دلیل این رشد نیز به فاکتورهایی بازمیگردد که بازار این وسایل دیجیتال را داغ میکنند. در سال ۲۰۲۱ میزان تقاضا برای در اختیار گرفتن ابزارها و وسایل مرتبط با دورکاری کارمندان سراسر جهان ازجمله لپ تاپها و دوربینها همچنان ادامه دار خواهد بود و بخش عمدهای از جهان همچون دانشآموزان از کلاسهای درس سنتی محروم هستند. ازآنجا که کرونا به آنها اجازه نمیدهد ارتباطاتی همچون گذشته داشته باشند بههمین دلیل بازهم فناوری و صنعت آی تی در این بخشها، حرفهای زیادی برای گفتن دارد. ازآنجا که کشورها همچنان در سال ۲۰۲۱ آموزش از راه دور را تجربه خواهند کرد میزان تقاضا برای تبلت و لپتاپهای دانشآموزی بالا خواهد ماند. این مؤسسه همچنین پیشبینی کرده است که میزان سرمایهگذاری صنعت آی تی برای دورکاری در سال ۲۰۲۱ به ۳۳۲.۹میلیارد دلار میرسد که نشان از رشد ۴.۹درصدی دارد.
طبق گزارش گارتنر، میزان هزینه کمپانیهای کوچک و بزرگ فناوری در حوزه دیتاسنترها هم در سال ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ هیچ رشدی نداشته اما انتظار میرود که با تغییر شرایط جهان، این بخش در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد ۶.۲درصدی باشد و حدود ۲۳۰میلیارد دلار در آن سرمایهگذاری انجام شود.
این گزارش نشان میدهد که درمجموع در سال ۲۰۲۰ میزان سرمایهگذاری برای صنعت آی تی در دنیا حدود ۳.۶ تریلیون دلار بود درحالی که این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۳.۹ تریلیون دلار میرسد. این مؤسسه پژوهشی همچنین پا را فراتر گذاشته و برای سالهای بعد نیز پیشبینیهایی ارائه داده و یادآور شده است که اگر اوضاع با همین منوال پیش برود و مشکل تازهای جهان را درگیر خود نکند، در سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش میزان هزینه در صنعت آی تی با حدود ۴.۱ تریلیون دلار در سراسر دنیا خواهیم بود که رقمی بسیار چشمگیر و جالب توجه است. البته گفتنی است که پیش از این مؤسسه پژوهشی گارتنر رشد کمتری برای میزان هزینه در صنعت آیتی در سال ۲۰۲۱ پیشبینی کرده و در گزارشهای تحقیقی خود یادآور شده بود که در این سال، کمپانیهای فعال در صنعت آی تی رقمی معادل ۳.۸ تریلیون دلار در این بخش هزینه خواهند کرد. حال باید منتظر ماند و دید تا پایان ۲۰۲۱ در صنعت آی تی جهان چه میزان سرمایهگذاری انجام خواهد شد.
خبرنگار
سال ۲۰۲۰ با ظهور کووید۱۹ آغاز شد و اقتصاد جهان در کشاکش نبرد با یک غول کوچک و ناشناخته با دردسرهای زیادی مواجه شد. اما با ساخت و ارائه چندین نمونه واکسن کرونا در چند ماه اخیر، امیدها برای توانمندی بشر به منظور مقابله با این پاندمی قوت گرفته و اقتصاد جهان نیز به سطحی از آرامش رسیده است. کمپانیهای فناوری هم در کنار سایر صنایع، با امید به رشد درآمدزایی، گامهایی برای سرمایهگذاری در صنعت آی تی برداشتهاند تاجایی که مؤسسه پژوهشی و تحقیقاتی گارتنر پیشبینی کرده است میزان این سرمایهگذاری در سال ۲۰۲۱ به ۳.۹ تریلیون دلار خواهد رسید.
گام بلند صنعت آیتی
تازهترین گزارش مؤسسه گاتنر نشان میدهد که بهدنبال بازگشت اقتصاد به سطحی از اطمینان، مدیران حوزه فناوری در سال ۲۰۲۱ بین توسعه آی تی و درآمدزایی توازن ایجاد خواهند کرد و با سرمایهگذاری در این صنعت، همه بخشهای آیتی رشد خواهند یافت. این گزارش همچنین نگاهی به میزان هزینه جهانی در صنعت آی تی در سال ۲۰۲۰ داشته و یادآور شده است که این رقم رشدی ۶.۲درصدی در سال ۲۰۲۱ خواهد داشت و به ۳.۹ تریلیون دلار میرسد درحالی که در سال گذشته و بهدلیل شیوع کرونا، کاهشی ۳.۲درصدی داشته است و میزان سرمایهگذاری در صنعت آی تی به حدود ۳.۶ تریلیون دلار رسید.
بنا بر این گزارش، کمپانیهای کوچک و بزرگ صنعت فناوری در سال گذشته فضای چندانی برای سرمایهگذاری در تکنولوژیهای جدید و متنوع نداشتند چراکه بهدلیل پاندمی کرونا مجبور بودند همه توان خود را تنها در مأموریتهای ویژه و مهم قرار دهند و فعالیت تجاری خود را تا حد امکان در زمینههای مختلف کاهش داده و فقط در ابعاد مرتبط با کووید۱۹ سرمایهگذاری انجام دهند. موضوعی که با افزایش امیدها به کشف واکسن کرونا تا حدود زیادی فضا را عوض کرده وحالا دیگر انتظار میرود که این کمپانیهای فناوری به سمت تکنولوژیهای دیگری بجز موارد مرتبط با کرونا حرکت کنند و میزان سرمایهگذاری در این صنعت بسیار بالاتر از سال ۲۰۲۰ برود.
البته این مؤسسه همچنین هشدار داده است که این شتاب در همه نقاط جهان یکسان نخواهد بود. با اینکه برخی کشورها بسرعت تلاش دارند تا مشکلات و عقب ماندگیهای سرمایهگذاری مربوط به سال ۲۰۲۰ خود را در حوزه صنعت آی تی جبران کنند اما دراین میان مناطق و کشورهای مختلفی در جهان دیده میشوند که بهدلیل مشکلات فراوان ناشی از شیوع کووید۱۹ که با آن دست به گریبان هستند توان چندانی برای خروج از این رکود ندارند و احتمالاً مدت زمان بیشتری طول میکشد تا بتوانند دوباره به دوران طلایی خود در عصر پیش از کووید۱۹بازگردند.
محققان مؤسسه پژوهشی گارتنر پیشبینی کردهاند که حالا دیگر مدیران کمپانیهای کوچک و بزرگ فناوری فرصت مناسبی دارند تا فراتر از تأمین نیازها و تقاضای ناگهانی دورکاری یا تأمین نیازهای مرتبط با ایجاد فاصله اجتماعی فناورانه فکر کنند و گامهای بلندتری را در حوزه رشد و بهبود وضعیت صنعت آی تی در جهان بردارند که این، خبر بسیار خوبی محسوب میشود. این محققان البته هرگز کرونا را در افق دید ۲۰۲۱ خود محو نکردهاند و انتظار دارند که همچنان جهان در سال ۲۰۲۱ با این بیماری همراه باشد و با وجود کسب موفقیتهای علمی برای مهار کووید۱۹ بخشی از صنعت فناوری با مشکلات ناشی از آن همراه خواهد بود.
«جان دیوید لاولاک» از محققان ارشد مؤسسه پژوهشی گارتنر دراین باره میگوید: کووید۱۹عملاً تعادل بسیاری از صنایع و همچنین کمپانیهای فناوری را در جهان تغییر داده است. سطح بالاتری از دیجیتالسازی فرآیندهای داخلی، زنجیره تأمین، تعاملات با مشتریان و ارائه خدمات، از تغییراتی است که انتظار میرود صنعت آی تی در سال۲۰۲۱ با آن مواجه باشد و البته به نظر میرسد که این موضوعها صنعت آی تی را قادر میسازد تا بار دیگر روند عصر پیش از کرونا را در پیش بگیرد. همچنین باید گفت که به اعتقاد محققان مؤسسه گارتنر، بزرگترین تغییر در سالجاری، نحوه تأمین مالی فناوری اطلاعات و نه لزوماً میزان تأمین مالی و سرمایهگذاری در حوزه آی تی خواهد بود.
نرم افزارهای سازمانی در صدر سرمایهگذاری
طبق نمودار ارائه شده توسط محققان گارتنر، حوزه نرم افزارهای سازمانی بیشترین رشد سرمایهگذاری را در سال ۲۰۲۱خواهند داشت. گزارش مؤسسه گارتنر نشان میدهد که با توجه به نیاز ادامه دار جوامع بشری به دورکاری در سال ۲۰۲۱، کمپانیهای کوچک و بزرگ حوزه فناوری و صنعت آیتی در نرم افزارهای مرتبط با این بخش همچنان سرمایه گذاریهای لازم را انجام خواهند داد. با اینکه در سال ۲۰۲۰ شاهد رشد منفی ۲.۴درصدی میزان هزینه و سرمایهگذاری در این بخش در سراسر جهان بودهایم با این حال محققان گارتنر انتظار دارند این حوزه در سال ۲۰۲۱ با رشد ۸.۸ درصدی مواجه شود که این، بالاترین رقم رشد در جدول و نمودار گارتنر محسوب میشود. طبق این گزارش، اگر شرایط به همین منوال پیش برود این حوزه در سال ۲۰۲۲ هم شاهد رشد ۱۰.۲درصدی خواهد بود که رقم جالب توجهی است.
یکی دیگر از بخشهایی که مؤسسه گارتنر انتظار دارد صنعت آی تی در سال ۲۰۲۱ در آن سرمایه گذاریهای مناسبی انجام دهد، دستگاههای دیجیتال و الکترونیک است. طبق گزارش گارتنر میزان هزینه جهانی برای دستگاههای مختلف حوزه آی تی در سال ۲۰۲۰ کاهشی ۸.۲ درصدی داشته است درحالی که با توجه به تغییر و تحولات گسترده در حوزه صنعت آی تی، انتظار میرود این بخش در سال ۲۰۲۱ رشد ۸ درصدی را به خود اختصاص بدهد و عملاً جایگاه دوم رشد سرمایهگذاری در صنعت آی تی در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص خواهد داد.
پیشبینی میشود در سال ۲۰۲۱ میزان سرمایهگذاری در این بخش به ۷۰۵.۴ میلیارد دلار برسد. دلیل این رشد نیز به فاکتورهایی بازمیگردد که بازار این وسایل دیجیتال را داغ میکنند. در سال ۲۰۲۱ میزان تقاضا برای در اختیار گرفتن ابزارها و وسایل مرتبط با دورکاری کارمندان سراسر جهان ازجمله لپ تاپها و دوربینها همچنان ادامه دار خواهد بود و بخش عمدهای از جهان همچون دانشآموزان از کلاسهای درس سنتی محروم هستند. ازآنجا که کرونا به آنها اجازه نمیدهد ارتباطاتی همچون گذشته داشته باشند بههمین دلیل بازهم فناوری و صنعت آی تی در این بخشها، حرفهای زیادی برای گفتن دارد. ازآنجا که کشورها همچنان در سال ۲۰۲۱ آموزش از راه دور را تجربه خواهند کرد میزان تقاضا برای تبلت و لپتاپهای دانشآموزی بالا خواهد ماند. این مؤسسه همچنین پیشبینی کرده است که میزان سرمایهگذاری صنعت آی تی برای دورکاری در سال ۲۰۲۱ به ۳۳۲.۹میلیارد دلار میرسد که نشان از رشد ۴.۹درصدی دارد.
طبق گزارش گارتنر، میزان هزینه کمپانیهای کوچک و بزرگ فناوری در حوزه دیتاسنترها هم در سال ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۱۹ هیچ رشدی نداشته اما انتظار میرود که با تغییر شرایط جهان، این بخش در سال ۲۰۲۱ شاهد رشد ۶.۲درصدی باشد و حدود ۲۳۰میلیارد دلار در آن سرمایهگذاری انجام شود.
این گزارش نشان میدهد که درمجموع در سال ۲۰۲۰ میزان سرمایهگذاری برای صنعت آی تی در دنیا حدود ۳.۶ تریلیون دلار بود درحالی که این رقم در سال ۲۰۲۱ به ۳.۹ تریلیون دلار میرسد. این مؤسسه پژوهشی همچنین پا را فراتر گذاشته و برای سالهای بعد نیز پیشبینیهایی ارائه داده و یادآور شده است که اگر اوضاع با همین منوال پیش برود و مشکل تازهای جهان را درگیر خود نکند، در سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش میزان هزینه در صنعت آی تی با حدود ۴.۱ تریلیون دلار در سراسر دنیا خواهیم بود که رقمی بسیار چشمگیر و جالب توجه است. البته گفتنی است که پیش از این مؤسسه پژوهشی گارتنر رشد کمتری برای میزان هزینه در صنعت آیتی در سال ۲۰۲۱ پیشبینی کرده و در گزارشهای تحقیقی خود یادآور شده بود که در این سال، کمپانیهای فعال در صنعت آی تی رقمی معادل ۳.۸ تریلیون دلار در این بخش هزینه خواهند کرد. حال باید منتظر ماند و دید تا پایان ۲۰۲۱ در صنعت آی تی جهان چه میزان سرمایهگذاری انجام خواهد شد.
آیا روزگار پست تمام شده است؟
امیر ناظمی
رئیس سازمان فناوری اطلاعات
نخستین تمبرهای ایرانی بازمیگردد به ۱۲۴۷ شمسی یعنی حتی پیش از سفر ناصرالدینشاه به اروپا. سفرهای ناصرالدینشاه مبدأ ورود بسیاری از فناوریها مانند عکاسی یا حتی تشکیل نمایشخانهها در ایران است؛ اما تمبر پیش از این سفر در ایران منتشر شده بود.اما پس از این سفر بود که تمبر رسمی با تحریک مشیرالدوله و با ارزش رسمی
۱، ۲، ۴ و ۸ شاهی در چاپخانهای در فرانسه منتشر شد. پست ایران یکی از قدیمیترین نهادهای مدرن ایران است؛ قانون پست نتیجه مجلس سوم شورای ملی و مربوط به ۱۲۹۴ شمسی است. در حقیقت پست اصلیترین ابزار ارتباط میان انسانها با همدیگر بوده است؛ تا پیش از سیر فناورانه تلگراف، تلفن و نهایتاً شبکههای اجتماعی. با آمدن فناوریها اغلب فناوری پیشین یا حذف یا دچار تغییراتی کلیدی می شد و پست نیز در روزگار شبکههای اجتماعی و اقتصاد دیجیتال دچار چنین سرنوشتی شد در حقیقت باید گفت پست دو دوره مأموریتی را پشت سر گذاشته است و اکنون در حالگذار به دوره سوم است:
ارتباطات انسان-انسان: نخستین کارکرد پست و اولین خاطرهای که از پست در ذهن ماست.
ارتباط سازمان-انسان/سازمان: اما با آمدن تلفن کارکرد شرکتهای پست تبدیل شده بود به توزیع ابلاغیههای دولتی، قبوض، مکاتبات اداری و نهایتاً توزیع تبلیغات. در حقیقت یک سوی هر مرسوله پستی سازمانی بود؛ یا دولتی برای توزیع مکاتبات و ابلاغ و قبض یا سازمانی خصوصی برای توزیع تبلیغ و قبض و...
دوره دوم نیز با گسترش ابزارهای دیجیتال بسرعت تمام شد. در حقیقت ایمیلها، سامانههای اداری و اپلیکیشنها جایگزین پستچیها شدند.
اما دوره سوم در این سالها آغاز شده است:
پست زیرساخت اقتصاد دیجیتال
واقعیت آماری نشان میدهد که در این چند سال با گسترش خریدهای آنلاین و فروشگاههای دیجیتالی، از ۲۵ تا ۷۵ درصد از کل مرسولات پستی در کشور، ناشی از «اقتصاد دیجیتال» است. گزارش ۶ماهه نخست تجارت الکترونیک نشان میدهد ۶۷ درصد از کل تجارت الکترونیک توسط شرکتهای پستی انجام میشود؛ که سهم شرکت ملی پست ۴۳درصد از کل است. تنها ۱۹درصد از توزیع کالا توسط خود شرکتها و استارتاپهای فروشگاه دیجیتال انجام میشود. از سوی دیگر حجم تجارت الکترونیک نسبت به زمان مشابه سال قبل (۱۳۹۸) بیش از ۲۸۴ درصد رشد داشته است؛ چیزی نزدیک به ۳برابر. در حقیقت پست در حال تبدیل شدن به زیرساخت کلیدی تجارت الکترونیک است؛ و به اندازه زیرساخت ارتباطی در توسعه تجارت الکترونیک تأثیرگذار شده است. اینکه این روزها نام پست را بیشتر از یک دهه قبل میشنوید و این که دوباره سر و کار شما با پست و پستچی گره خورده است؛ جای تعجب ندارد.
گذار به آینده
به این ترتیب پست که در دو دهه گذشته سرگرم توزیع انبوه «کارتهای هوشمند» در ایران بود و هر روز تلاش داشت تا قبوض بیشتر توزیع کند به نوعی باید گفت در حال یک پوستاندازی است و این شرکت در این پوستاندازی بیش از گذشته نیاز به ابزارهای الکترونیکی و ایجاد زیرساخت ارتباطاتی (مانند دادن API برای خدمات خود به فروشگاههای دیجیتال) دارد. پست در این تغییر ماهیت میتواند بلندپروازانه فراتر از توزیع تبدیل به زیرساخت لجستیک شود. فردایی که در آن «انبار بهعنوان خدمت» (WaaS) و مدیریت ارسال کالا را بر عهده دارد. اما این تغییر راهبرد، تغییری کلیدی همراه با تغییر چارچوبهای پیشین است. حتی می تواندتغییر نگاه به پست در چشم مخاطبان و مردم نیز پر از چالش باشد. پست در این خدمات باید کاملاً رویکرد هزینه-منفعت داشته باشد. در حقیقت دیگر پست یک وظیفه حاکمیتی نیست و باید هزینه توزیع خود را از مشتری دریافت کند؛ در حالی که باید همزمان بهرهوری لازم برای کاهش هزینهها را نیز داشته باشد. این شروع یک راه است؛ مفهوم پست در حال پوستاندازی است و در سالهای آینده این بازیگر بیش از چند دهه پیش بازیگر کلیدی خواهد بود.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات
نخستین تمبرهای ایرانی بازمیگردد به ۱۲۴۷ شمسی یعنی حتی پیش از سفر ناصرالدینشاه به اروپا. سفرهای ناصرالدینشاه مبدأ ورود بسیاری از فناوریها مانند عکاسی یا حتی تشکیل نمایشخانهها در ایران است؛ اما تمبر پیش از این سفر در ایران منتشر شده بود.اما پس از این سفر بود که تمبر رسمی با تحریک مشیرالدوله و با ارزش رسمی
۱، ۲، ۴ و ۸ شاهی در چاپخانهای در فرانسه منتشر شد. پست ایران یکی از قدیمیترین نهادهای مدرن ایران است؛ قانون پست نتیجه مجلس سوم شورای ملی و مربوط به ۱۲۹۴ شمسی است. در حقیقت پست اصلیترین ابزار ارتباط میان انسانها با همدیگر بوده است؛ تا پیش از سیر فناورانه تلگراف، تلفن و نهایتاً شبکههای اجتماعی. با آمدن فناوریها اغلب فناوری پیشین یا حذف یا دچار تغییراتی کلیدی می شد و پست نیز در روزگار شبکههای اجتماعی و اقتصاد دیجیتال دچار چنین سرنوشتی شد در حقیقت باید گفت پست دو دوره مأموریتی را پشت سر گذاشته است و اکنون در حالگذار به دوره سوم است:
ارتباطات انسان-انسان: نخستین کارکرد پست و اولین خاطرهای که از پست در ذهن ماست.
ارتباط سازمان-انسان/سازمان: اما با آمدن تلفن کارکرد شرکتهای پست تبدیل شده بود به توزیع ابلاغیههای دولتی، قبوض، مکاتبات اداری و نهایتاً توزیع تبلیغات. در حقیقت یک سوی هر مرسوله پستی سازمانی بود؛ یا دولتی برای توزیع مکاتبات و ابلاغ و قبض یا سازمانی خصوصی برای توزیع تبلیغ و قبض و...
دوره دوم نیز با گسترش ابزارهای دیجیتال بسرعت تمام شد. در حقیقت ایمیلها، سامانههای اداری و اپلیکیشنها جایگزین پستچیها شدند.
اما دوره سوم در این سالها آغاز شده است:
پست زیرساخت اقتصاد دیجیتال
واقعیت آماری نشان میدهد که در این چند سال با گسترش خریدهای آنلاین و فروشگاههای دیجیتالی، از ۲۵ تا ۷۵ درصد از کل مرسولات پستی در کشور، ناشی از «اقتصاد دیجیتال» است. گزارش ۶ماهه نخست تجارت الکترونیک نشان میدهد ۶۷ درصد از کل تجارت الکترونیک توسط شرکتهای پستی انجام میشود؛ که سهم شرکت ملی پست ۴۳درصد از کل است. تنها ۱۹درصد از توزیع کالا توسط خود شرکتها و استارتاپهای فروشگاه دیجیتال انجام میشود. از سوی دیگر حجم تجارت الکترونیک نسبت به زمان مشابه سال قبل (۱۳۹۸) بیش از ۲۸۴ درصد رشد داشته است؛ چیزی نزدیک به ۳برابر. در حقیقت پست در حال تبدیل شدن به زیرساخت کلیدی تجارت الکترونیک است؛ و به اندازه زیرساخت ارتباطی در توسعه تجارت الکترونیک تأثیرگذار شده است. اینکه این روزها نام پست را بیشتر از یک دهه قبل میشنوید و این که دوباره سر و کار شما با پست و پستچی گره خورده است؛ جای تعجب ندارد.
گذار به آینده
به این ترتیب پست که در دو دهه گذشته سرگرم توزیع انبوه «کارتهای هوشمند» در ایران بود و هر روز تلاش داشت تا قبوض بیشتر توزیع کند به نوعی باید گفت در حال یک پوستاندازی است و این شرکت در این پوستاندازی بیش از گذشته نیاز به ابزارهای الکترونیکی و ایجاد زیرساخت ارتباطاتی (مانند دادن API برای خدمات خود به فروشگاههای دیجیتال) دارد. پست در این تغییر ماهیت میتواند بلندپروازانه فراتر از توزیع تبدیل به زیرساخت لجستیک شود. فردایی که در آن «انبار بهعنوان خدمت» (WaaS) و مدیریت ارسال کالا را بر عهده دارد. اما این تغییر راهبرد، تغییری کلیدی همراه با تغییر چارچوبهای پیشین است. حتی می تواندتغییر نگاه به پست در چشم مخاطبان و مردم نیز پر از چالش باشد. پست در این خدمات باید کاملاً رویکرد هزینه-منفعت داشته باشد. در حقیقت دیگر پست یک وظیفه حاکمیتی نیست و باید هزینه توزیع خود را از مشتری دریافت کند؛ در حالی که باید همزمان بهرهوری لازم برای کاهش هزینهها را نیز داشته باشد. این شروع یک راه است؛ مفهوم پست در حال پوستاندازی است و در سالهای آینده این بازیگر بیش از چند دهه پیش بازیگر کلیدی خواهد بود.
سواد برای نوشتن؛ پهنباند برای معیشت و اقتصاد
بازار کامل و ایدهآل با ویژگیهایی مانند «رفتار عقلایی»، «دسترسی به اطلاعات» (یا همان «عدم تقارن اطلاعات» به زبان اقتصاد) یا «جابهجایی سریع عوامل تولید» در متون اقتصادی یاد میشود؛ اما بازار است که با ابزار دیجیتال میتواند از همیشه بازارتر شود. پلتفرمهای دیجیتال یعنی جایی که مشتریان اطلاعات کاملی دارند از قیمتهای سایر عرضهکنندگان و ویژگیهای متمایزکننده آن کالا یا خدمت؛ فناوری اطلاعات است که امکان جابهجایی عوامل تولید را سریعتر فراهم میکند. اما این ویژگیهای بازار در هیچ بازار فیزیکی به پای بازارهای مجازی و پلتفرمها نمیرسد؛ جایی که مقایسهها امکانپذیرتر میشود. پهنباند به این معنا الفبای اصلی بازار است. دولتها اگر میخواهند بازار را شکل دهند و از آن محافظت کنند چارهای ندارند جز آنکه دسترسی پهنباند را تضمین کنند.
وقتی از پهنباند صحبت میشود؛ از زیرساخت دسترسی مردم و فراگیرشدن بهرهگیری از ابزارهای دیجیتال و نهایتاً پلتفرمهایی صحبت میشود که در دنیای امروز جزء حیاتی بازارها هستند.
مطالعات بانک جهانی نشان میدهد که توسعه پهنباند یکی از عوامل تأثیرگذار بر رشد اقتصادی است. مطالعات انجام شده روی کشورهای OECD نشان میدهد رشد ۱۰درصد در نرخ نفوذ اینترنت میتواند رشد اقتصادی نیروی کار را ۰.۰۳۵درصد افزایش دهد. این در حالی است که رشد ۱۰درصد پهنباند در این کشورها توانسته است بین ۰.۹ تا ۱.۵درصد درآمد سرانه را افزایش دهد. بررسی اقتصادی کشورهای با درآمد بالا در سال ۲۰۰۹ نشان داد به ازای هر ۱۰درصد رشد در پهنباند، ۱.۱۲درصد رشد در تولید ناخالص داخلی کشورها مشاهده شده است؛ در حالی که همین امر در کشورهای با درآمد متوسط و پایین تا حد ۱.۳۸درصد رشد در GDP را نیز نشان میدهد. مطالعات اخیر (۲۰۱۷) در امریکای لاتین نشان میدهد به ازای افزایش هر ۱۰درصد نرخ نفوذ پهنباند، رشد اقتصادی (تولید ناخالص داخلی) بین ۱.۲ تا ۱.۹درصد افزایش یافته است.
بهعبارتی در دنیای امروز همانطور که سواد برای نوشتن ضروری است؛ پهنباند هم برای رشد اقتصادی پیشنیاز است! کسی که با پهنباند مخالفت میکند؛ در حقیقت در حال مخالفت با رشد اقتصادی و معیشت مردم است.
در سال ۹۲ زمانی که دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد نرخ نفوذ اینترنت در حدود ۲۲درصد بود (دادههای جهانی ITU)؛ در حالی که کشورهای توسعهیافته بالاتر از ۷۰درصد و کشورهای در حال توسعه نیز بسیار بالاتر از ایران در سطح ۴۵درصد دسترسی قرار داشتند، مانند ترکیه آن روزها. تعداد کل مشترکین پهنباند ثابت در آن روزها در حدود ۵ میلیون و موبایل در حدود ۳۰۰هزار مورد بود. هرچند در آن زمان معنای پهنباند متفاوت از امروز بود و با رشد فناوری مدام معنای پهنباند (و سرعتی که پهنباند نامیده میشود) نیز ارتقا مییابد. اما امروز تعداد مشترکین پهنباند در ایران از مرز ۸۷ میلیون گذر کرده است. نرخ نفوذ بالاتر از متوسط جهانی و کشورهای همسطح شده است (مثلاً آن تفاوت ۵۰درصد با ترکیه برطرف شده است). به عبارتی ما نه تنها باید به اندازه کشورهای دیگر توسعه پیدا میکردیم؛ بلکه باید جبران این شکاف، که با تحلیلهای نادرست به کشور تحمیل شده بود، نیز انجام میشد. جبران عقبماندگی نیاز به توسعه سریع داشت و تحریمها نیز بر این سنگینی میافزود. این رشد عجیب منجر به آن شده است که امسال برای سومین سال متوالی ایران بهعنوان یکی از دو کشور پررشد جهانی در حوزه دسترسی پهنباند، بنا به محاسبات سازمان جهانی مخابرات (ITU) قرار گرفته است. فاصله اندک ایران با کشورهای توسعهیافته جهانی نشاندهنده رشد مناسبی است؛ رشدی که اگر پیش از کرونا محقق نشده بود؛ قطعاً سختیهای این دوره را چندین برابر میکرد.
رشد اقتصادی دیجیتال در ایران وابسته به گسترش سطح دسترسی پهنباند امکانپذیر است. اقتصاد دیجیتال که تا زمان رشد نسل سوم و چهارم اینترنت همراه در سال ۹۵ سهمی نزدیک به ۲درصد داشت در سال ۹۷ به سهم ۶.۴درصد از تولید ناخالص داخلی کشور رسید.
پلتفرمهای گسترده اقتصاد دیجیتال در کشور در سالهای اخیر نه تنها سهم خوبی از اقتصاد کشور را در اختیار گرفتهاند؛ بلکه یکی از مهمترین میزبانان نیروهای نخبه و تحصیلکرده کشور نیز هستند. این شرکتها اغلب بهترین میزبانان و جذبکنندگان جوانان تحصیلکرده و خلاق کشور بودهاند و یکی از مهمترین نیروهایی که توانسته گاهی تا حدی در برابر جذابیتهای مهاجرت این نیروها وضعیت را بهبود بخشد. هرچند ارزش پلتفرمهای اقتصاد دیجیتال در سهم اشتغال نیروهای کار با مهارت پایین و متوسط نیز بسیار بالا بوده است.
بررسیهای جهانی بخوبی نشان میدهد پهنباند زیربنای رشد اقتصادی است؛ به همین دلیل اگر کسی در مورد معیشت و اقتصاد صحبت میکند، اما با رشد دسترسی پهنباند مخالف است، نماد تناقضگویی است.اگر معیشت مهم است؛ یعنی باید دسترسی پهنباند را گسترش داد و به عکس؛ اگر کسی با دسترسی پهنباند مخالفت کرد؛ او بدون تردید معیشت مردم را نشانه گرفته است.
به او که دوست دارد داستان خودش را بنویسد؛ باید از «الف» آغاز کنیم؛ اما او حتی «الف» را نمیگوید تا مباد «ی» را بیاموزد!
اخـــــــــبار
وزیر ارتباطات خبر داد
۵۹ هزار روستایی به اینترنت متصل شدند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال بیش از ۵۹ هزار روستایی به اینترنت طی کمتر از دو ماه خبر داد.
به گزارش ایرنا، «محمدجواد آذریجهرمی» و تیم توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات از اوایل آذرماه برای اتصال روستاهای سیستان و بلوچستان به اینترنت برنامهریزی کردند. اوایل دیماه وزیر ارتباطات همراه با معاونان خود به مدت ۱۰ روز در استان سیستان و بلوچستان مستقر شد تا به صورت میدانی پیگیر اتصال روستاهای این استان به اینترنت شود.
جهرمی در اینستاگرام خود گزارشی از آخرین وضعیت اتصال روستاهای استان سیستان و بلوچستان به اینترنت ارائه کرد. او نوشت: عملیات اتصال روستاهای محروم سیستان و بلوچستان به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پیشرفت خوبی دارد. وی افزود: برخی اپراتورها عالی عمل کردند و برخی هم خوب بودند. همه در حال تلاش هستند تا اینترنت در تمام نقاط سیستان و بلوچستان در دسترس باشد. وزیر ارتباطات تصریح کرد: به برخی از دلایل که بزودی توضیح خواهم داد کمی از برنامه عقب هستیم. بزودی مجدداً به این استان سفر خواهم کرد تا برخی برنامهها را تغییر بدهیم تا این عقبماندگی جبران شود. از تاریخ ۲۰ آذر تا ۸ بهمن ۱۳ سایت همراه اول، ۴۲ سایت ایرانسل، ۱۶ سایتهای وب در روستاهای سیستان و بلوچستان نصب و راهاندازی شد که بواسطه آن اکنون ۵۹ هزار و ۱۷۴ نفر میتوانند براحتی از اینترنت استفاده کنند. اپراتورها در حال تجهیز ۳۴ سایت دیگر هستند تا از این طریق ۱۱ هزار و ۹۵۰ نفر دیگر در روستاهای سیستان و بلوچستان به اینترنت متصل شوند.
با دعوت کتابخانه ملی از فناوران صورت می گیرد
رفع چالش فهرستنویسی تحلیلی با هوش مصنوعی
مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نظر دارد، با برگزاری رویدادی فناورانه، تیمهای فناور را به رقابت در چالش مسأله فهرستنویسی تحلیلی با کمک هوش مصنوعی دعوت کرد و قرار است برای بهترین ایده زمینه برای عقد قرارداد با این سازمان فراهم شود. به گزارش ایسنا، رویداد نوآورانه «لیبتک ۲» از سوی مرکز نوآوری و توسعه کسب و کارهای داده محور سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با موضوع چالش تشخیص موضوع (Topic Detection)، در حوزه فناوریهای کتابخانهای و استفاده از هوش مصنوعی به منظور پردازش داده و شناسایی موضوع آن، در دو مرحله برگزار میشود.
در مرحله اول از تمامی افراد، تیمها و شرکتها دعوت میشود در این رویداد ثبت نام کنند و پس از ثبت نام، دسترسی به دادههای لازم جهت شرکت در چالش در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت و رقابت آغاز میشود. این مرکز نوآوری به هر یک از شرکت کنندگان فضای پردازش رایگان ارائه میدهد و شرکت کنندگان باید تا تاریخ تعیین شده، مدل خود را ارتقا داده و در روز آزمون ارائه دهند. آزمون دقت سنجی مدل در تاریخ ۱۲ اسفندماه برگزار خواهد شد. در مرحله دوم پس از بررسی مدلهای آموزش داده شده، ۵ شرکت کننده برتر انتخاب میشوند و از این ۵ تیم به منظور ارائه حضوری مدل خود دعوت به عمل میآید و در نهایت، پس از داوری و بررسی نهایی تیمهای برتر معرفی خواهند شد. برای تیمهای برتر علاوه بر اعطای جایزه نقدی معادل ۵۰ میلیون تومان، امکان عقد قرارداد با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نظر گرفته شده است.
در شهر شنژن
ناوگان تاکسیهای خودران در چین راهاندازی شد
شرکت اتوایکس سرویس ناوگان تاکسیهای خودران را برای عموم مردم در شهر «شنژن» چین ارائه کرده است.
به گزارش مهر، یک شرکت چینی به نام «اتو ایکس» سال گذشته با همکاری «علی بابا»تاکسیهای روباتیک را آزمایش کرد. ماه گذشته نیز این شرکت نخستین پروژه پایلوت خودروی بدون راننده را در شهر شنژن اجرا کرد. اکنون اتو ایکس این طرح را برای عموم مردم ارائه کرده است.
ساکنان شنژن که خواهان استفاده از «ربوتاکسی» هستند، میتوانند در این طرح پایلوت ثبت نام و در این شهر شلوغ تردد کنند؛ در این طرح پایلوت هیچ رانندهای پشت فرمان حضور ندارد. اتو ایکس برای پشتیبانی از سرویس جدید یک مرکز پشتیبانی راهاندازی کرده که مجهزتر از مراکز شانگهای و شهرهای دیگر است و به چند تأمین کننده اینترنت متصل است. ربوتاکسی کاملاً خودران مذکور در حقیقت یک مینی ون کرایسلر پاسیفیکا است که ترکیبی از دوربینهای وضوح بالا، لیدار و رادارهای دوربرد را در خود دارد و مجهز به سطح ۴و۵ قابلیتهای خودران است. مسافران این تاکسیهای روباتیک میتوانند در هر نقطه از سفر با پرسنل پشتیبانی صحبت کنند.
جایگاه برتر بازار تلفن همراه در دستان اپل
فروش کم سابقه آیفون، شرکت اپل را به جایگاه شماره یک بازار تلفن هوشمند جهان رساند و سامسونگ و هواوی پایینتر از این شرکت ایستادند.
به گزارش ایسنا، شرکتهای تحقیقات بازار کانالایز و کانترپوینت برآورد کردند فروش آیفون در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ به حدود ۸۲ میلیون دستگاه رسید که رکورد بالای جدیدی برای اپل بود و این شرکت را فروشنده شماره یک بازار تلفن هوشمند ساخت.
فروش سامسونگ در طی همین مدت بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت و به بیش از ۶۲ میلیون دستگاه رسید. شرکتهای شیائومی، اوپو و ویوو در جایگاههای سوم، چهارم و پنجم ایستادند در حالی که فروش هواوی پس از تحریمهای امریکا و محروم شدن این شرکت از دسترسی به قطعات کلیدی امریکایی، ۴۱ درصد کاهش یافت. امبر لیو، تحلیلگر شرکت کانالایز گفت: هواوی در نتیجه تحریمهای امریکا، در بیشتر بازارها پسروی داشت. تصمیم این شرکت برای فروش برند Honor ممکن است تصمیم مهمی باشد زیرا این برند تحت محدودیتهای مشابه هواوی قرار نمیگیرد. هواوی این برند را در اواخر سال گذشته فروخت و به این برند ارزان قیمت فرصت داد بتواند دوباره قادر به تأمین قطعات مورد نیازش باشد. هواوی در ایمیلی اعلام کرد طی سال گذشته کسب و کار تلفن هوشمند این شرکت رشد قوی داشت و تبلت، رایانه شخصی و دستگاههای پوشیدنی رشد قابل ملاحظهای داشتند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، آیفون جدید درآمد اپل را برای نخستین بار به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رساند و تیم کوک، مدیرعامل اپل به خبرنگاران اعلام کرد پاسخ مصرف کنندگان به مدلهای جدید آیفون با وجود ادامه همهگیری کووید۱۹ مشتاقانه بوده است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سرمایه گذاری در «آی تی» به 3/9 تریلیون دلار میرسد
-
آیا روزگار پست تمام شده است؟
-
سواد برای نوشتن؛ پهنباند برای معیشت و اقتصاد
-
اخـــــــــبار
اخبارایران آنلاین