وزیر خارجه دیروز دو کارت زرد از مجلس گرفت
هشدار انتخاباتی اصولگرایان به ظریف
گروه سیاسی/ مجلس یازدهم باز هم در میزبانی از محمد جواد ظریف به سبک و سیاق خودش سنگ تمام گذاشت؛ این بار اگرچه خبری از جار و جنجال و توهین نبود- همچون جلسه 15 تیرماه امسال- اما دو کارت زرد یا اخطار را نصیب او کرد. اخطارهایی که به نظر میرسد بالاخره پیروزی نماینده سرشناس در مخالفت با دولت و دیپلماسی را رقم زده که در جلسه دیروز ادعا کرد «برجام مُرد و بوی گند آن مردم را آزرده کرد و این مجلس انقلابی آن را دفن کرد.» جواد کریمی قدوسی از مجلس نهم که همزمان بود با روی کارآمدن دولت روحانی یک پای ثابت طرح سؤال از وزیر خارجه و کشاندن او به صحن علنی بوده و البته بجز روز گذشته در هیچ کدام از این احضارها موفق به جلب نظر نمایندگان مجلس در دادن اخطار به ظریف نبوده است.
این تحقق آرزوی نماینده اصولگرای مشهد در مجلس در حالی صورت گرفت که ظریف در دفاع از خود بارها به صحبتهای رهبری انقلاب استناد کرد که برخلاف اظهارات کریمی قدوسی نه معتقدند که برجام بوی گند میدهد و نه دفن شدن آن را پذیرفتهاند.
ظریف اگر چه در بابت هر دو سؤال طرح شده از سوی کریمی قدوسی نماینده مشهد و بشیری نماینده پاکدشت کارت زرد گرفت، اما در بیان توضیحات خود و پاسخ به سؤالات نمایندگان کم نگذاشت و از ترس گرفتن اخطار محافظهکاری پیشه نکرد. پاسخهای قاطع و منطقی او و تأکیدش بر اینکه مأمور به انجام وظایف قانونی خود است اگر چه به مذاق اکثریت نمایندگان مجلس خوش نیامد، اما ادامه همان مواضع همیشگی او بود. در تحلیل این دو کارت زرد و قابل پیشبینی بودن واکنش مجلس، همین بس که در دو سؤال جداگانه وزیر امور خارجه از یک سو متهم شده که چرا یک جا از مذاکره دفاع کرده و همزمان در سؤال دیگر متهم شده که چرا برای تأمین منافع کشور مذاکره نکرده و از ظرفیت دیپلماسی استفاده نبرده است!
سؤال جواد کریمی قدوسی از وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص اینکه چرا سه هفته بعد از شهادت سردار سلیمانی در گفتوگو با مجله اشپیگل کد مذاکره با امریکا را میدهید؟ سرآمد جلسه علنی دیروز مجلس بود. او در توضیح سؤال خود گفت: آقای ظریف بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی مصاحبهای داشتید مبنی بر اینکه همچنان آماده مذاکره با امریکا هستیم. یک هفته قبل از آن هم در دوحه با برگمن، افسر سابق رژیم صهیونیستی ملاقاتی داشتید.
کریمی قدوسی که عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم هست و همچنان بر طبل مخالفت خود با هر نوع مذاکرهای میکوبد، با اشاره به خطبههای مقام معظم رهبری در نماز جمعه بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: در آن خطبه رهبر انقلاب فرمودند جنتلمنهای پشت میز مذاکره همان تروریستهای فرودگاه بغداد هستند. بعد از آن رهبر انقلاب فرمودند کدام فرد عاقلی است که دوباره با کشوری مذاکره کند که زیر تمام توافقات زده است. او در ادامه ابایی هم از این نداشت که بگوید روحانی و ظریف از جمله همان جنتلمنهایی هستند که رهبری انقلاب اشاره کرده است!
ابزار ما مذاکره است
نوبت به پاسخ دادن ظریف که رسید او به دور از ترس از اخطار نمایندگان و بدون هیچ محافظهکاری به صراحت به دفاع از اقدامات خود پرداخت و خود را مأمور به انجام وظایف قانونی دانست. او گفت: سیاست خارجی در واقع وظیفه و هدفش جلوگیری از موفقیت سیاستهای امریکا، رقبا و دیگران است. ابزار سیاست خارجی هم ابزار مشخصی است. ابزار ما مذاکره، مصاحبه و ائتلاف سازی است و ابزار دیگری نداریم. خدا را شاکریم امروز که روز آخر ریاست جمهوری منحوس دونالد ترامپ است با پشتوانه مردم ایران توانستیم ترامپ را در سیاست خارجی شکست دهیم. به گزارش ایسنا، ظریف در دفاع از گفتوگوی خود با مجله آلمانی هم گفت: من مصاحبه محکمی با اشپیگل داشتم و چیزی نگفتم جز فرمایش رهبری که گفتند اگر امریکا به ۱+۵ بازگردد، ما مذاکره میکنیم. علت گفتن این جمله این بود که مانع شوم امریکاییها ادعا کنند ایران به دنبال دیپلماسی نیست، ابزار من در حوزه دیپلماسی هم کاملاً مشخص است. من وظیفه دارم از آن ابزار استفاده کنم و امیدوارم که مورد قبول واقع شویم.
ظریف یادآور شد: ما در واقع در خط مقام معظم رهبری حرکت میکنیم. ایشان هفته گذشته در سخنرانیشان فرمودند که عجلهای به بازگشت امریکا به برجام نداریم. از نظر ایشان نه برجام بوی گند میدهد و نه دفن شده است. مجلس هم قانونی که تصویب کرد برای اجرای برجام است نه دفن آن. لااقل ریاست مجلس شورای اسلامی اینطور به ما گفت. آقا هم گفتند ما عجله نداریم، اگر امریکا تعهدات خود را اجرا کند و تحریمها را بردارد، میتواند برگردد و در ۱+۵ بنشیند. مبنای سیاست ما هم همین است و ریاست مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه بود. وزیر امور خارجه یادآور شد: ملاقات بنده نه یک هفته قبل از شهادت سردار بزرگ سلیمانی بلکه یک سال و نیم قبل از آن و برای آزاد کردن مسعود سلیمانی، دانشمند بزرگ کشورمان بود که یک سال در بدترین شرایط اسیر امریکا بود. فردی که از طرف امریکا میخواست مذاکره کند، آقایی را همراه آورد که بعداً معلوم شد او ۱۰ سال در رژیم صهیونیستی بود. ما او را نمیشناختیم. او در جلسه یادداشت برمیداشت و بعد هم با من عکس گرفت. مسعود سلیمانی دانشمند ماست که در بند امریکاییها بود. او در هواپیما هم به من گفت که چه اتفاقاتی در امریکا برایش افتاده است. گناه من هم این بود که برای آزادیاش باید با کسانی گفتوگو میکردم که از آنها هیچ خوشم نمیآید. اگر هم پشت میز مذاکره لبخند میزنم، برای این است که مقاومت مردم ایران را در برابر زورگویی آنها نشان دهم.
وزیر امور خارجه همچنین گفت: من جلوی کری نماز خواندم. آن هم وسط مذاکره و به او گفتم میخواهم به خودم یادآوری کنم که قَدَرقدرت خداست نه شما، من با صدام هم مذاکره کردم خیال میکنید از اینکه روبهروی صدام نشستم، لذت بردم؟ کار من این بود. من ناگزیر بودم. این را به عنوان گناه من ثبت نکنید. ان شاءالله اینها کفاره گناهانمان خواهد بود.
وی بخشی از مصاحبه خود با مجله اشپیگل را برای نمایندگان خواند و گفت: عین مصاحبه من با اشپیگل موجود است و این از محکمترین مصاحبههایم است. آقا هم بارها گفتند فلانی محکم حرف میزند. من معتقد هستم ایالات متحده امریکا از مردم ایران میترسد. مردم ایران مایه عزت و اقتدار ما هستند و آنچه ایالات متحده را شکست داده موشکهای ما نیست- اگرچه آن هم مهم است- بلکه فرهنگ ایثار و شهادت این ملت است.
بعد از این توضیحات کریمی قدوسی اعلام کرد که از سخنان ظریف قانع نشده و کار به رأیگیری کشید. در نهایت 173 نفر با رأی خود اعلام کردند از صحبتهای وزیر خارجه قانع نشدهاند، 55 نفر هم قانع شدند و رأی 18 نماینده هم ممتنع بود تا ظریف اولین کارت زرد خود را بگیرد.
برای درخواست کمک به مجلس آمدهام
بررسی سؤال فرهاد بشیری، نماینده پاکدشت از وزیر امور خارجه درخصوص اینکه چرا دیپلماسی اقتصادی جدی گرفته نمیشود، از دیگر مواردی بود که محمد جواد ظریف پس از پاسخگویی به آن هم کارت زرد گرفت. ظریف گفت: بحث دیپلماسی اقتصادی مسأله پیچیدهای است که نیازمند همکاری همه ارکان کشور بویژه دولت و مجلس میباشد. بنده امروز برای توضیح به مجلس نیامدهام بلکه برای درخواست کمک به مجلس آمدهام، ساختار وزارت خارجه از سال ۱۳۶۶ به ساختار منطقهای تبدیل شد. در ساختار منطقهای معاونت اقتصادی وزارت خارجه که در کنار معاونت سیاسی قرار داشت کنار گذاشته شد. هدف این بود تا روابط با کشورها در یک معاونت متمرکز شود که این فلسفه درست بود اما واقعیت این است به خاطر حجم فشارهای سیاسی و امنیتی که روی وزارت خارجه بود، طبیعتاً دستگاه دیپلماسی و معاونت منطقهای به مسائل سیاسی و امنیتی گرایش پیدا کرد. او ادامه داد: در دوران بنده نیز بر اساس پیشنهاد مجلس و همفکری که با کمیسیون اقتصادی مجلس شکل گرفت قرار شد تا معاونت اقتصادی مجددا احیا شود و ما بر همین اساس کل ساختار وزارت خارجه را به هم ریختیم تا از ساختار منطقهای به ساختار موضوعی بازگشته و یک معاونت اقتصادی و یک معاونت سیاسی را ایجاد کرده تا اقتصاد نیز همسطح مسائل سیاسی و امنیتی قرار گیرد. بنده معتقد هستم که نباید تمام روابط اقتصادی خارجی هم به وزارت خارجه سپرده شود. چرا که مسئولیت سنگینی است بلکه وزارت خارجه باید اختیاراتی داشته باشد تا بتواند روابط اقتصادی خارجی را هماهنگ کند. اکنون ما این اختیار را نداریم و فقط میتوانیم گروکشی کنیم که بنده با این اصل مخالف هستم. پس از توضیحات نماینده سؤالکننده و اظهارات وزیر امور خارجه، بشیری گفت که از پاسخهای وزیر امور خارجه قانع نشده است و این سؤال هم به رأی مجلس گذاشته شد. نمایندگان براساس رأیگیری انجام شده از توضیحات وزیر امور خارجه قانع نشدند و این گونه بود که محمدجواد ظریف در یک روز دو کارت زرد از نمایندگان مجلس یازدهم دریافت کرد. دو کارت زردی که چه بسا در حکم هشدار و خط و نشان اصولگرایان بود برای ظریف که فکر نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را از سر بهدر کند. ظریف البته تاکنون چندین بار اعلام کرده که قصدی برای ورود به عرصه رقابت انتخابات 1400 ندارد.
هجمه نابهنگام مجلس به دیپلماسی
حشمتالله فلاحتپیشه
استاد دانشگاه و نماینده سابق مجلس
تردیدی در این نیست که سؤال از وزرا حق طبیعی مجلس و از جمله ابزارهای نظارتی است که این نهاد در اختیار دارد. مجلس حق دارد که بسته به وظایف وزرا از آنها سؤال بپرسد و اگر از پاسخ قانع نشد کارت زرد بدهد تا در صورت رسیدن این کارت زردها به عدد سه فرآیند استیضاح وزیر مربوطه در دستور کار قرار گیرد. اما همه این حقها و فرآیندها برای نظارت مجلس بر عملکرد اجرایی دولت وقتی قابل دفاع است که ماحصل به سود منافع ملی تمام شود. حال آنکه آنچه روز گذشته در مجلس شاهد بودیم از این حیث قابل انتقاد بود و نه تنها در راستای منافع ملی قرار نداشت بلکه اقدامی بود در جهت تضعیف قدرت دیپلماسی کشور. با این حال به عنوان یک ناظر معتقدم باید هم به رفتار مجلس انتقاد کرد و هم به عملکرد کلی دولت که زمینه بروز چنین رفتاری را فراهم کرده است.
با ابتنا به نظریه دولتهای سست «جوئل میگدال» باید گفت که متأسفانه ما در کشورمان همواره به اشکال مختلف با این نظریه روبهرو بودهایم. بر همین اساس میتوان گفت که آقای روحانی نتوانسته از اختیارات خودش چنان که باید دفاع کند. به همین دلیل در حالیکه نتایج مثبت اقدامات به اسم دولت نوشته نمیشود، اگر کاری عواقب منفی داشته باشد یا نتیجه ندهد کاسه و کوزه بر سر دولت شکسته میشود؛ چنانکه شده است. متأسفانه وزارت امور خارجه هم از این قاعده مستثنی نمانده است.
در حوزه سیاست خارجی بسیاری چون من حتی قبل از انتخابات ریاست جمهوری 92 معتقد بودیم که اگر چه مقوله هستهای مقوله کلان است و تصمیمگیری درباره آن در شورای عالی امنیت ملی انجام میشود اما باید پرونده هستهای در حوزه اجرا به وزارت امور خارجه سپرده شود که در این کار حرفهایتر از دبیرخانه شورای عالی امنیت عمل میکند. خوشبختانه این کار در دولت آقای روحانی صورت گرفت و در نتیجه عملکرد مطلوب تیم مذاکراتی به تصویب برجام به عنوان یک ماحصل قابل دفاع انجامید. منتها بعد از آن شرایطی شکل گرفت که برجام مورد هجمه انتقادات قرار گرفت و ظریف هم نتوانست از اختیارات وزارت امور خارجه و از میزان مسئولیت خودش در برجام دفاع کند. این باعث شد که عملاً او به عنوان متهم اصلی شکست برجام قلمداد شود. در حالی که این شکست توسط ترامپ به برجام تحمیل شده بود.
در چنین شرایطی فراموش شد که برجام یک دستاورد بود و سبب شد 915 تحریم از مجموع 1048 تحریم برداشته شود و برای اولین بار یک کشور از قطعنامههای ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد که تبعاتی مانند جنگهای داخلی، بیثباتی و شکست جدی را به دولتها تحمیل میکرد جان سالم به در ببرد. بنابراین به واسطه برجام در موضوع هستهای ایران یک بدعت تازهای گذاشته شد. برای اولینبار یک کشور خارج از باشگاه قدرتهای روز دنیا با تعهد متقابل به یک بحران پایان داد و این زمانی بود که دستگاه دیپلماسی کشور ایران را به عنوان یک قدرت به جهان شناساند.
اما به هیچوجه از این دستاوردها دفاع نشد و نظریات غیرکارشناسی متعدد به مثابه شلاقهایی به بدنه دیپلماسی ایران وارد شد و الان به گونهای عمل میشود که گویی توان دیپلماسی و پیشبرد مذاکره به عنوان حافظ منافع کشورها در دنیا، در کشور ما به عنوان یک ضعف به حساب میآید. آن هم در وضعیت کنونی که دنیا به دیپلماسی روی خوش نشان داده و امکان احیای برجام وجود دارد و در این شرایط تضعیف وزیر امور خارجه یعنی تضعیف دیپلماسی کشور.
در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شاهد آن هستیم که دولت ملزم به پایان دادن به تحریمها شده است و رئیس مجلس این موضع را مطرح میکند که لازم است وزارت خارجه و تجارت بینالملل تشکیل بدهیم. اما در همین مجلس وزیر امور خارجه را به خاطر اینکه دیپلماسی را پیش برده مورد هجمه قرار میدهد. چنین رویهای یعنی ضربه زدن به مسئولین دیپلماسی و به اصل دیپلماسی. متأسفانه باید گفت که برخی گروههای سیاسی در ایران از اینکه دنیا دارد چراغ سبز دیپلماسی به ایران نشان میدهد ناراحتاند. این در شرایطی است که مخالفان بایدن مثل عربستان و رژیم صهیونیستی برای ارتباط با تیم جدید سیاست خارجی امریکا به دنبال روزنهای هرچند کوچک میگردند. در مقابل در مجلس ایران عدهای به دنبال بهانه هستند تا به نقاط چالش جدید با دولت جدید امریکا شکل بدهند. زیرا بعضی محافظه کاران در ایران در قالب یک اصل منفی محافظه کاری عمل میکنند که اگر دشمن نداریم باید دشمن بسازیم و حتی دشمن بخریم!
معتقدم کاری که در جلسه دیروز مجلس صورت گرفت صرفاً تخریب ظریف نبود؛ تخریب دیپلماسی کشور بود. آن هم در شرایطی که دنیا دارد دیپلماسی خودش را فعال میکند و کسانی مانند وندی شرمن در امریکا در مقام کلیدی قرار میگیرند تا دیپلماسی را فعال کنند آن وقت همتاهای آنها در ایران تحقیر میشوند.
این درست کاری است که آقای احمدینژاد در ابتدای دولتاش انجام داد. در شرایطی که اوباما میخواست دیپلماسی را فعال کند ایشان با طرح یک سری ادعاهای بیفایده که هیچگونه نتیجه عملی برای منافع ملی کشور نداشت عملاً فرصت دیپلماسی ایران را کشت. معتقدم برجام میتوانست در دوره اول دولت اوباما تصویب شود و اگر این کار صورت میگرفت برجام به حدی ریشه دوانده بود که امثال آقای ترامپ نمیتوانستند آن را از بین ببرند. ولی متأسفانه فرصت سوزی شد. کار مجلس هم کاملاً شبیه به کار دولت آقای احمدینژاد در کشتن فرصتهای دیپلماسی بود. در شرایطی که دنیا چراغ سبز دیپلماسی نشان میدهد در ایران عدهای تمایل دارند با اهداف سیاسی و جناحی چراغهای قرمز روشن شود و این نشان میدهد که مثل گذشته در ایران عدهای به دنبال قربانی کردن منافع ملی هستند.
نامه دبیرکل سازمان ملل در مورد بدهی ایران
خبر اول اینکه، «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد مدعی شده ایران و ۹ کشور آفریقایی حق عضویتشان را پرداخت نکردهاند و رأی خودشان در مجمع عمومی را از دست خواهند داد. به گزارش ایسنا، بر اساس نامه گوترش به «ولکان بوزکر» رئیس هفتاد و پنجمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ایران بیش از ۱۶ میلیون دلار به این سازمان بابت حق عضویت بدهکار است.سعید خطیبزاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفته: «جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر با وجود محدودیتهای ناشی از تحریمهای یکجانبه ایالات متحده، همواره با استفاده از معدود کانالهای انتقال مالی، حق عضویت خود به سازمان ملل را پرداخته و در سالجاری نیز با توجه به مسدود شدن کانالهای انتقال منابع مالی توسط امریکا، از مدتها پیش با خزانهداری سازمان ملل در مورد معرفی یک کانال امن توسط سازمان مذکور در حال مذاکره بوده است. به گفته وی، آخرین پیشنهاد کشورمان در این خصوص تأدیه این بدهی از طریق استفاده از منابع مسدود شده در کره جنوبی توسط سازمان ملل با مجوز بانک مرکزی بوده است که توسط دبیرخانه سازمان ملل در حال مذاکره و هماهنگیهای لازم میباشد.»
توضیح صداو سیما درباره انتقاد نمایندگان کرد
خبر دیگر اینکه، انتقادات نمایندگان کرد مجلس از آنچه توهین به لباس کردی در شبکه دو سیما خواندند، با توضیح سازمان صداو سیما به مجلس همراه شد. به گزارش خانه ملت، دیروز هم جلال محمودزاده رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس در همین باره نطق انتقادی ایراد کرد و علی نیکزاد که ریاست جلسه را بر عهده داشت توضیح داد: روز دوشنبه مسئولان صداوسیما با اینجانب تماس گرفتند و گفتند که ویدیوی شبکه ۲ سیما برای دو سال پیش است و محتوای آن را نیز قبول نداریم. بین اقوام در ایران هیچ فرقی نیست. کردها افتخار ایران و اسلام هستند.
عیادت کروبی از قدرتالله علیخانی
شنیدیم که، حجتالاسلام مهدی کروبی با حضور در منزل شیخ قدرتالله علیخانی، از او عیادت کرد.به گزارش ایلنا، یکی از نزدیکان شیخ قدرتالله علیخانی درباره این دیدار گفت: این دیدار روز دوشنبه انجام شد و حجتالاسلام مهدی کروبی با حضور در منزل علیخانی از نزدیک جویای حال وی شد.کروبی ضمن عیادت از حجتالاسلام قدرتالله علیخانی، بهبود ایشان را از خداوند متعال مسألت کرد.
تکذیب یک شایعه در مورد علت فوت آیتالله مصباح
با خبر شدیم که، فرزند آیتالله مصباح یزدی شایعه مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر درگذشت مرحوم آیتالله مصباح یزدی بعد از تزریق واکسن فایزر به ایشان را شایعهای دروغین خواند. به گزارش ایلنا، حجتالاسلام علی مصباح یزدی در پاسخ به این پرسش که شایعهای در برخی از صفحات فضای مجازی منتشر شده، مبنی بر این که مرحوم آیتالله مصباح یزدی بعد از تزریق واکسن فایزر از دنیا رفتهاند، صحت دارد؟ اظهار داشت: نخیر؛ این شایعهای است که تصویر آن را با ترفندهای فتوشاپ و امثال آن درست کردهاند.
آخرین فرمان تحریم ترامپ در واپسین روز
دست آخر اینکه، ترامپ در آخرین روزهای حضورش در کاخ سفید قانون ممنوعیت خرید پهپاد از ایران و سه کشور دیگر را اعلام کرد. به گزارش ایلنا به نقل از تاس، دونالد ترامپ خرید سیستمهای هواپیماهای بدون سرنشین از روسیه، چین، ایران و کره شمالی را ممنوع اعلام کرد. در بیانیه کاخ سفید آمده است: استفاده از این سیستمها و اجزای آن که توسط رقیبهای ما تولید شدهاند، امنیت ملی و اقتصادی امریکا را تهدید میکند.
رئیس جمهوری: واکسیناسیون مقابله با کرونا در هفتههای آینده آغاز میشود
رئیس جمهوری اعلام کرد دولت مصمم است ظرف هفتههای آینده و با ورود اولین محموله واکسن خریداری شده که مورد تأیید وزارت بهداشت است، عملیات واکسیناسیون را در کشور مطابق جدول طراحی شده از جامعه هدف آغاز کند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، حجتالاسلام حسن روحانی عصر دیروز در جلسه رؤسای کمیتههای تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا، پس از دریافت گزارشهای دستگاههای ذیربط درباره آخرین اقدمات صورت گرفته برای تأمین ارز و منابع مورد نیاز برای ساخت، تأمین و واردات واکسن کرونا، گفت: تأمین واکسن کرونا جزو اولویتهای کشور است و باید در کنار سایر احتیاجات دارویی و تجهیزات پزشکی، واکسن کرونا با اولویت تولید و تأمین شود.
او اظهار کرد: اگر تحریمها، مانعتراشیها و ایجاد محدودیتها در تأمین منابع خرید واکسن از سوی دولت تروریست ترامپ نبود، قطعاً واکسیناسیون را خیلی زودتر میتوانستیم آغاز کنیم و این نیز این جنایتی بود که امریکاییها در حق ملت ایران انجام دادند.
روحانی تصریح کرد که به رغم همه این مانعتراشیها و ایجاد محدودیتها، اقدامات لازم برای خرید واکسن انجام شده و اولین محموله آن که مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان است ظرف هفتههای آتی وارد کشور میشود و بلافاصله نیز درچارچوب سند ملی تدوین شده، واکسیناسیون آغاز میشود.
در این جلسه همچنین قرارگاه عملیاتی، گزارش تکمیلی از احتمال شیوع موج چهارم کرونا و مخاطرات آن و نقش عامل رعایت نکردن دقیق دستورالعملهای بهداشتی از جمله در سفرها و اجتماعات مذهبی، ملی و خانوادگی ارائه و تصمیمات لازم در این باره اتخاذ شد.
رئیس جمهوری در همین ارتباط به قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا و کمیته بهداشتی و درمانی برای تشدید نظارتها مأموریت داد و گفت که باید تکلیف هر دستگاه نظارتی در زمینه اجرای دقیق دستورالعملهای بهداشتی مشخص شود و در قبال آن پاسخگو باشد.
روحانی اظهار کرد: هر یک از دستگاههای نظارتی نیز باید گزارشهای خود را درباره نحوه اجرای پروتکلها به سرعت تنظیم و ارسال کنند و با متخلفان و کسانی که این دستورالعملها را به طور دقیق اجرا نمیکنند، برخورد قانونی شود.
رئیس جمهوری تأکید کرد که میباید نظارت کیفی لازم برای تولید واکسنهای داخلی انجام شود و همه حمایتهای لازم صورت پذیرد.