صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

برپایی نشست همزمان کشورهای عربی و مقاومت فلسطین با هدف پایان جنگ در غزه

چشم‌اندازی برای آتش‌بس

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

 
کشورهای منطقه و برخی از اعراب که بعد از جنگ‌های متوالی گذشته و به‌خصوص جنگ ناکام در سوریه، با صرف هزینه‌های گزاف به اهداف باطنی و آشکار خود نائل نشدند، امروزه رویکرد منفعت طلبی اقتصادی و سیاسی و همچنین ایجاد ثبات در منطقه را در اولویت سیاستگذاری‌های خود قرار داده و از این رو، توقف جنگ در غزه را محور رایزنی‌های دیپلماتیک کرده‌اند. از سوی دیگر، گروه مقاومت فلسطین، ‌حماس نیز همزمان با پیشبرد اهداف نظامی، از تمام ظرفیت‌های موجود برای ایجاد آتش بس دائم در نوار غزه برای احقاق حقوق مردم، استفاده می‌کند و در مذاکرات آتش بس بر شروط واقع گرایانه خود تأکید دارد.
بر همین اساس، روز گذشته نشست 6 جانبه‌ای با حضور وزیران خارجه عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، مصر، اردن و دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در شهر ریاض پایتخت عربستان سعودی درباره تحولات غزه برگزار شد. آنها در این نشست بر ضرورت پایان دادن به جنگ در غزه و رفع تمامی محدودیت‌ها برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و همچنین بر مخالفت قاطع خود با همه تحرکات در راستای آوارگی مردم فلسطین و کوچاندن آنها، تأکید کردند. این مقامات عربی در ادامه نیز بر اهمیت انجام اقدامات برگشت ناپذیر در راستای اجرای راه‌حل دو دولتی و به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در مرز‌های تعیین شده در ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی طبق قطعنامه‌های بین‌المللی مربوطه تأکید کردند.
از طرف دیگر طبق بیانیه‌ای که وزارت خارجه مصر و اردن صادر کردند این گروه متشکل از مقامات عربی در ریاض با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا طی سفر دو روزه، نیز دیدار خواهند کرد.
به گفته منابع امریکایی، بلینکن که برای شرکت در کنفرانس مجمع جهانی اقتصاد و دیدار با وزرای خارجه عرب به ریاض سفرکرده، بر اهمیت جلوگیری از گسترش درگیری تأکید خواهد کرد و در مورد تلاش‌های جاری برای دستیابی به صلح و امنیت پایدار در منطقه، از جمله از طریق راهیابی به یک کشور مستقل فلسطینی با تضمین‌های امنیتی برای اسرائیل، گفت‌و‌گو خواهد کرد. منابع امریکایی در این رابطه گزارش دادند، مقامات کاخ سفید امیدوارند به توافقی دوجانبه با سعودی‌ها برسند تا به نتانیاهو ارائه کنند. این توافق شامل تعهد به مسیری است که به راهکار دو دولتی منتهی می‌شود. در همین راستا، یکی از مقامات وزارت خارجه اسرائیل می‌گوید بلینکن روز سه‌شنبه از اسرائیل بازدید خواهد کرد؛ توقفی که در اطلاعیه وزارت امور خارجه امریکا درباره برنامه سفر بلینکن ذکر نشده است.
همزمان نیز گروه‌های فلسطینی برای تقویت جبهه متحد فلسطینی در برابر صهیونیست‌ها و متحدان منطقه‌ای آن، نشست مشترکی را با حضور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، جمیل مزهر، معاون دبیرکل جبهه مردمی برای آزادی فلسطین، محمد الهندی، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی و تعداد دیگری از رهبران این گروه‌ها برگزار کرده و درباره مسائل مختلف موجود در غزه و کرانه باختری صحبت کردند. رهبران گروه‌های فلسطینی در این نشست عملکرد تمام گردان‌های مقاومت و وحدت میدانی آنها از جمله گردان‌های القسام، سرایا القدس، گردان‌های شهید ابوعلی مصطفی و سایر گردان‌های مقاومت را که الگوی جدیدی را در اداره نزاع به جهان ارائه کرده، ستودند. این نشست در صدد است که پیام روشنی را به کاخ سفید ارسال کند که در فردای جنگ غزه، مقاومت به همراه همه گروه‌ها حضور خواهد داشت و این یک خواسته جمعی از سوی همه فلسطینیان است.زیرا امریکا تلاش دارد که با ارائه طرح موهوم دوکشوری و ادعای تشکیل کشور فلسطینی که چهارچوب مشخصی برای آن وجود ندارد، فرایندهایی را برای حذف حماس از کنترل آینده جنگ در غزه اجرایی کند، چرا که خلع مقاومت از چهره فلسطین مسیر اشغالگرایی را در دراز مدت هموار کرده و تهدیدات داخلی را از تل آویو را برخواهد چید.

رد پای صهیونیست‌ها!
به گزارش منابع فلسطینی، سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی مدعی شد که هواپیمای مخصوص رئیس موساد شنبه شب و تنها دو روز مانده به سفر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا به عربستان سعودی در ریاض به زمین نشسته است. بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، این هواپیما که پیش از این مقامات موساد و شاباک را برای رایزنی درباره آتش‌بس غزه به مصر و قطر منتقل کرده بود، از فرودگاه بن‌گوریون تل آویو پرواز خود را آغاز کرده و سپس در فرودگاه امان پایتخت اردن توقف داشته و ازآنجا به مقصد ریاض پرواز کرده است. برخی اخبار حکایت از آن دارد که در حاشیه این نشست، امریکا قصد دارد که گفت‌و‌گوهایی را برای به جریان انداختن طرح عادی‌سازی به انجام رساند، چرا که یکی از شروط عربستان برای این امر، ایجاد یک کشور فلسطینی و تضامین امنیتی و کمک‌های نظامی ایالات متحده است.
 
مذاکرات آتش بس
طبق آخرین گزارشات، هیأتی از حماس امروز برای گفت‌و‌گو در مورد پیشنهاد آتش بس جدید عازم قاهره شده تا نظر خود را راجع به آخرین پیشنهادات رژیم اعلام نماید.
به گزارش العالم، اکسیوس به نقل از دو مقام اسرائیلی نوشت: «پیشنهاد جدید به طور مشترک توسط هیأت اطلاعاتی مصر و تیم مذاکره کننده اسرائیل با در نظر گرفتن مواضع مطرح شده از سوی حماس و آنچه اسرائیل و مصر معتقدند جنبش حماس ممکن است با آن موافقت کند، تهیه شده است.»
این دو مقام افزودند که پیشنهاد جدید اسرائیل «شامل برآورده کردن بسیاری از خواسته‌های حماس از جمله آمادگی برای بازگشت کامل آوارگان فلسطینی به خانه‌های خود در شمال غزه و خروج ارتش اسرائیل از کریدوری است که باریکه را تقسیم می‌کند و از آزادی حرکت جلوگیری می‌کند.» به گفته این دو مسئول صهیونیست، این پیشنهاد همچنین شامل تمایل برای بحث در مورد آتش بس پایدار به عنوان بخشی از اجرای مرحله دوم توافق، پس از آزادی گروگان‌ها به دلایل بشردوستانه است. روز گذشته منابع عبری از قول یک مقام صهیونیستی گزارش دادند که اسرائیل قصد دارد ده روز تا دو هفته را برای تلاش مجدد برای دستیابی به توافق با حماس برای آزادی برخی از ربوده شدگان اختصاص دهد.
اکنون کابینه جنگ رژیم صهیونیستی دو گزینه بیشتر مقابل خود نمی‌بیند یا به رفح حمله کند و یا با آتش‌بس موافقت کند. حمله به رفح با پس زمینه عدم دستیابی رژیم به اهداف اعلامی می‌تواند به تکمیل کارنامه ناکامی و شکست پذیری رژیم صهیونیستی کمک کند و از طرف دیگر تهدیدات مقاومت را علیه خود تشدید کند. با وجود این اما، حمله به رفح، برای نتانیاهو به مثابه هشداری برای فشار به حماس در مذاکرات آتش بس است که ذیل آن رژیم، آزادی اسرای خود را تضمین کند.

جستجو
آرشیو تاریخی