صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه - ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

سراشیبی قیمت ها در بازار ارز و طلا

دلار آزاد به ۵۹ هزار تومان رسید

با فروکش کردن التهابات سیاسی و نظامی درمنطقه همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، نرخ ارز در بازار غیررسمی به سرعت تمام در حال ریزش است. همین چند هفته پیش بود که نرخ دلار به صورت هیجانی به 70 هزارتومان نزدیک شد اما آرام‌شدن شرایط سیاسی و اقدامات بموقع بازارساز باعث شد تا دیروز دلار غیررسمی به زیر 60 هزارتومان سقوط کند. روندی که نه‌تنها کارشناسان بلکه دلالان هم از تداوم آن خبر می‌دهند. بدین‌ترتیب مانند همیشه این خریداران هیجانی ارز و طلا هستند که دوباره زیان دیدند.
براساس این گزارش، در ادامه روند کاهشی قیمت ارز در معاملات غیررسمی طی دو هفته اخیر، دیروز قیمت دلار در بازار آزاد به ۵۹ هزار تومان کاهش یافت. پس از حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در سوریه در فروردین‌ماه، به‌علت بالا گرفتن تنش‌های سیاسی در منطقه و اثرگذاری آن بر بازار ارز، قیمت دلار در معاملات غیررسمی بالا رفت. رئیس‌کل بانک‌مرکزی در همان زمان اعلام کرد که افزایش قیمت دلار در معاملات غیررسمی زودگذر است و بانک‌مرکزی در تأمین ارز واردات مشکلی ندارد.
با پاسخ سپاه پاسداران به رژیم صهیونیستی از یک‌سو و کنترل بانک‌مرکزی بر بازار ارز و تأمین تمامی نیازهای ارزی رسمی از طریق مرکز مبادله، به‌تدریج قیمت دلار در معاملات غیررسمی هم نزولی شد.
بدین‌ترتیب قیمت دلار در بازار آزاد که چند هفته قبل رشد زیادی پیدا کرده بود، در دومین روز هفته از ۶۰ هزار تومان هم پایین‌تر آمد و اواسط روز به 59 هزار و 600 تا 59 هزار و 800 تومان رسید.
خبر‌های رسیده از سبزه‌میدان و خیابان منوچهری از حوالی ظهر دیروز حاکی از ورود دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان است و مشاهدات میدانی از چهارراه استانبول هم این موضوع را تأیید می‌کند. دلالانی که گفته می‌شود برخی از آنها واسطه‌های برخی صرافان هستند، کانال‌های قیمتی را یکی پس از دیگری پایین آورده و نرخ‌های کمتر و کمتری روی میز قرار می‌دهند که شاید یک مشتری پیدا شود.
شروع لفظ در این بازار در ساعات ابتدایی معاملات حوالی ۶۰ هزار تومان بود اما بازهم برای آب‌کردن دلارهایشان، ۵۹ هزار و ۵۰۰ اعلام می کردند که همان هم خریداری نداشت.
این دلالان می‌گویند «هر کس توانست هفته گذشته دلارهایش را با نرخ ۶۲ و ۶۳ آب کند که هیچ وگرنه از این هفته باید با نرخ‌های دامنه ۵۰ کنار بیاییم.» آنها با زبان شوخی و خنده می‌گویند «دیگر باید با «دلار شصتی» خداحافظی کنیم.»
سفته‌بازان خیابان استانبول که حالا تعدادشان از مشتری‌ها بیشتر شده، در یک دستشان موبایل است و از پشت گوشی خط می‌گیرند و همزمان نیم‌نگاهی به خبر‌های اقتصادی و سیاسی دارند. زمزمه آنها درباره افزایش عرضه درهم در بازار دبی شنیده می‌شود و هر از گاهی از نتیجه مذاکرات ارزی در سفر فرزین به عربستان سراغ می‌گیرند.
 
دلایل ریزش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه
ریزش متوالی در بازار طلا و ارز که از ابتدای هفته گذشته شروع شده است در هفته جاری نیز ادامه دارد. قیمت دلار و سکه در روز شنبه با کاهش به مرز‌های مهمی رسیدند که در آن نقاط اشباع خرید شکل گرفته است. بر این اساس گروهی از معامله‌گران معتقدند در این ناحیه قیمت دلار و سکه می‌تواند با افزایش عرضه روبه‌رو شده و کاهش بیشتری را تجربه کند.
بسیاری از افرادی که برخلاف توصیه کارشناسان در قیمت‌های بالا اقدام به خرید دلار و سکه کرده بودند این روز‌ها با کاهش التهابات، نقره‌داغ شده و به دلیل اشباع خرید در بازار نمی‌توانند دلار و سکه خود را آب کنند اما از آن طرف در بازار رسمی همچنان شاهد روند معکوس با بازار آزاد هستیم که به‌نظر رفتار منطقی بازارساز در زمینه کنترل نوسانات قیمت‌ها را نشان می‌دهد.
به عقیده معامله‌گران با کاهش تنش در منطقه، قیمت‌ها از روند صعودی دست کشیدند و ریزش بازار را به ۴ دلیل اشباع خرید در بازار، از دست‌رفتن حمایت‌های مهم نرخ دلار و سکه، دیپلماسی فعال اقتصادی دولت با سفر وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک‌مرکزی به عربستان و تذکر مجلس به بازارساز جهت حضور فعالانه‌تر در بازار می‌دانند.
طی معاملات روز شنبه، قیمت تتر و قیمت دلار دو کانال از دست دادند. قیمت دلار در هرات طی یک هفته گذشته چهار کانال عقب نشست و در روز شنبه به ۶۰ هزار تومان رسید.
 
نمای بازار رسمی ارز
روزگذشته در بازار رسمی ارز یعنی مرکز مبادله ارز و طلای کشور، هر اسکناس دلار امریکا به ۴۴ هزار و ۳۵۹ تومان و حواله دلار نیز به ۴۱ هزار و ۴۱۸ تومان رسید. قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران به ۴۷ هزار و ۴۵۴ تومان و نرخ حواله یورو نیز به ۴۴ هزار و ۳۰۸ تومان رسید. از سوی دیگر اسکناس درهم امارات ۱۲ هزار و ۷۸ تومان ارزش‌گذاری شده و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۲۷۸ تومان است.
 
تأمین ارز ۴.۲ میلیارد دلاری واردات در ۳۸روز
با وجود تمام نوسانات و هیجاناتی که طی هفته‌های گذشته در بازار ارز بروز کرد، بانک‌مرکزی با دست پر نسبت به تأمین ارز نیازهای وارداتی کشور اقدام کرد. براین اساس، از اول فروردین‌ماه تا هفتم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، ۴ میلیارد و ۲۱۶ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو، کالا‌های تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تأمین شده است.

 

بــــرش

نزول قیمت‌ها در بازار ارز و سکه ادامه دارد
محمد بیات، کارشناس اقتصاد می‌گوید: با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، پیش‌بینی می‌شود این نزول ادامه داشته باشد. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در صورتی که همین روند فعلی تداوم داشته باشد و تنش جدیدی در منطقه رخ ندهد باید منتظر کاهش بیشتر قیمت دلار باشیم. وی افزود: در روز‌هایی که دلار در حال افزایش قیمت بود، بار‌ها تأکید شد مردم از ورود به بازار خودداری کنند. افزایش قیمت‌ها به دلیل افزایش ریسک بوده و ماندگار نخواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی