صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و هشت - ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و هشت - ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

خبر در خبر

باشگاه خبرنگاران

   سعید شهند، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی در بازدید از تالاب‌های حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه در شهرستان نقده گفت: ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه ۱۱ تالاب حاشیه پارک ملی دریاچه ارومیه در سال آبی جاری رهاسازی شده که این میزان ۱۳ میلیون مترمکعب بیشتر از حقابه مصوب این تالاب‌ها بوده است. امسال پس از ۲۰ سال تالاب‌های طالقان، قوپی باباعلی و گرده قیط و ممیند آبگیری شده و شاهد جریان یافتن حیات و بازگشت پرندگان به این تالاب‌ها هستیم. امسال همانند سال گذشته وضعیت محیط زیستی تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه مطلوب است و با شرایط موجود این تالاب‌ها در زمره زنده‌ترین اکوسیستم‌های طبیعی کشور شاهد تنوع زیستی و گونه‌ای در این تالاب‌ها هستیم. طبق برنامه‌ریزی انجام شده و بر اساس مصوبه کارگروه مدیریت زیست بومی تالاب‌های استان، تابستان امسال نیز حقابه محیط زیستی سه تالاب شورگل حسنلو، سولدوز و کانی‌برازان تأمین و رهاسازی خواهد شد.

 

ایرنا

  محیط‌‌زیست همدان رتبه نخست کشور شد. اقدامات شاخص اداره کل محیط زیست استان همدان در حوزه محیط زیست انسانی از جمله محقق شدن مصوبات زیست محیطی سفر رئیس‌جمهور به استان، بهره‌برداری و شروع به ساخت ۳۰ تصفیه‌خانه، پایش و نظارت بر مدیریت پسماند موجب کسب این رتبه برای همدان شد.

 

ایسنا

  سرهنگ جمشید محبت خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در پی ممانعت محیطبانان میانکاله از ورود مصالح ساختمانی به این منطقه گفت: قرار شد اداره میراث فرهنگی استان گلستان پس از اخذ مجوز نسبت به ورود به میانکاله اقدام کند. یک اثر باستانی در منطقه حفاظت شده میانکاله قرار دارد که وظیفه حفظ و نگهداری آن بر عهده میراث فرهنگی است، اما نیاز است از قبل، مجوزی برای ورود به منطقه گرفته شود. محیطبانان هم وظیفه کنترل مجوز را دارند. مسئولان میراث فرهنگی مجوز ارائه نداده بودند، بنابراین محیطبانان میانکاله از ورود مصالح به منطقه ممانعت به عمل آوردند.

 

پاد

   شهنام اشتری، مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان شرقی گفت: موزه فسیل مهره‌داران ایران در مراغه، گنجینه‌ ارزشمندی از فسیل حیوانات دوره سوم زمین شناسی را در خود جای داده است. بیش از ۷۰۰ قطعه فسیل انواع مهره‌دار از جمله نمونه‌هایی منحصربه فرد از فسیل‌های انواع فیل، زرافه، ببر دندان شمشیری، انواع گاو‌ها، آهو، کرگدن و اسب در این موزه به نمایش درآمده است. این موزه تنها موزه فسیل مهره‌داران در کشور است و قدمت فسیل‌های این مجموعه ۹ میلیون سال است.

 

پاد

   علیرضا مزینانی، مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: شرکت پارس‌خودرو اقدام به بررسی روش‌ها و جایگزینی راهکارهای مناسب برای کاهش مصرف آب بویژه استفاده مجدد از پساب کرده است. بر همین اساس پروژه برگشت پساب تصفیه خانه به سالن رنگ و خطوط تولید را تعریف و اجرا کرده است. این پروژه در راستای اجرای برنامه‌های محیط زیستی و تعهد این شرکت نسبت به حفظ و مراقبت از محیط زیست و تعهد در زمینه کمبود و محدودیت‌های تأمین آب مصرفی صنایع انجام گرفته است.

 

ایسنا

   امیر عبدوس، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اجرای طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در هفته زمین پاک (۳تا ۹ اردیبهشت) از تداوم تشویق مردم برای کاهش استفاده از این کیسه‌ها در سال‌جاری خبر داد و گفت: یکی از موضوعات مهم در این زمینه اهمیت تفکیک پسماند از مبدأ و تحویل آن به مراکز مجازی است که در ماه‌های اخیر از طریق برنامک‌های کاربردی اقدام به خرید پسماندهای قابل بازیافت شهروندان می‌کنند. این کار به مراتب هزینه‌های کمتری نسبت به تفکیک آنها در مقصد دارد.

 

صدا و سیما

   آرش خبیر، مردی که دوستدار محیط زیست است، طی ۱۲ سال گذشته پرندگان زیادی را از بازار پرنده‌فروشان در شیراز خریداری و در محیط زیست رهاسازی کرده است. او می‌گوید: سال‌هاست با طبیعت مأنوس است و آزاد کردن پرندگان نشانه دوستی و مهربانی او با طبیعت است.

جستجو
آرشیو تاریخی