صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و هشت - ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و هشت - ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

تالاب جازموریان زنده شد

زیست بوم- بارش‌های اخیر، جان دوباره به تالاب جازموریان بخشید. مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان از آبگیری بخشی از تالاب جازموریان محدوده این استان در پی بارندگی‌های اخیر خبر داد. محمدرضا علیمرادی تأکید کرد که پیرو بارندگی‌های سیل‌آسای چند روز اخیر جنوب شرق کشور، پس از دو سال خشکسالی، هم‌اکنون این تالاب جان دوباره گرفته است.
مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بارش‌های فرا نرمال جنوب استان سیستان و بلوچستان توانست حدود ۴۰ هزار هکتار از پهنه آبگیر تالاب هامون جازموریان را از طریق رودخانه بمپور آبگیری کند. این درحالی بود که پیش از این، جازموریان به طور کامل خشک شده و مشکلات زیادی را برای ساکنان این منطقه از جمله تشدید ریزگردها به وجود آورده بود.
 علیمرادی از بهبود وضعیت گرد و غبار با آبگیری این تالاب خبر داد و تأکید کرد: تالاب جازموریان با ۱۰۸ هزار هکتار مساحت از طریق آورد سالانه رودخانه‌های هلیل‌رود استان کرمان و بمپور استان سیستان و بلوچستان آبگیری می‌شود. این تالاب سال‌هاست که به عنوان یکی از کانون‌های اصلی گرد و غبار جنوب شرق کشور شناخته شده است.
خشکی این تالاب در چند سال اخیر مشکلات زیادی را برای ساکنان اطراف آن بویژه ساربانان و عشایری که اقدام به چرای دام در بستر جازموریان می‌کردند، فراهم کرده بود، چراکه به خاطر بی‌آبی و خشک شدن علوفه و گیاهان اطراف تالاب نمی‌توانستند به امرار معاش بپردازند. پرآب شدن این تالاب می‌تواند به مرور باعث احیای پوشش گیاهی این منطقه شود که پیش از این به خاطر وجود ریزگردها و بی‌آبی از بین رفته بود، همچنین می‌تواند از تبدیل این منطقه به کانون ریزگرد جلوگیری کند تا مردم کرمان و جنوب شرق سیستان و بلوچستان با وزش هر بادی شاهد تشدید ریزگردها نباشند.
جستجو
آرشیو تاریخی