صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و شش - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و شش - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

سخنگوی دولت اعلام کرد

تأمین بدون محدودیت ارز دارو

بهادری جهرمی: با پیگیری‌های دولت، بخشی از حقابه ایران از سوی افغانستان پرداخت شد

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه براساس اعلام بانک مرکزی هیچ محدودیتی برای تأمین ارز مورد نیاز دارو وجود ندارد، اظهارکرد: پیش‌بینی می‌شود از این میزان ۱.۲ میلیارد دلار به صورت ارز ۴۲۰۰ تومانی به تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی، برخی داروهای بیماران صعب‌العلاج، شیرخشک رژیمی و واکسن‌ها تخصیص داده شود. مابقی نیز به میزان ۲.۶ میلیارد دلار ارز ۲۸۵۰۰ تومانی بابت دارو و مواد اولیه دارویی، سایر تجهیزات و شیرخشک رگولار از طریق سازمان‌های بیمه‌گر پایه در قالب طرح دارویار در زمان مصرف این محصولات، به مصرف‌کننده نهایی پرداخت می‌شود.
علی بهادری جهرمی در نشست خبری روز گذشته خود، میزان اعتبار اختصاص یافته به طرح دارویار در قانون بودجه را ۷۴.۹ همت اعلام کرد.
وی همچنین با بیان اینکه برای تأمین کالاهای اساسی نیز ارز ۲۸هزار و ۵۰۰ تومانی اختصاص می‌یابد، تأکید کرد: افزایش قیمت این کالاها، مصداق تخلف گرانفروشی است و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تعزیرات باید با این تخلفات برخورد قانونی کنند.سخنگوی دولت با بیان اینکه قیمت خرید تضمینی گندم در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۲۵۰۰ تومان بود که در سال ۱۴۰۳ به ۱۷۵۰۰ تومان رسید، اضافه کرد: باتوجه به افزایش تولید برنج در کشور، میزان واردات این محصول در سال‌جاری کمتر از سال گذشته خواهد بود، چرا که اولویت دولت حمایت از کشاورزان داخلی به منظور خرید تضمینی است.

پرداخت حقابه ایران در هیرمند
بهادری جهرمی ادامه داد: متعاقب بارندگی‌های اخیر در افغانستان، بخشی از حقابه ایران با پیگیری‌های دولت طی روزهای اخیر، از سوی افغانستان پرداخت و وارد خاک ایران در منطقه جریکه سیستان شد.

دهک‌های پایین‌تر صاحب مسکن می‌شوند
سخنگوی دولت با اشاره به همکاری‌های دولت و نیروهای مسلح در زمینه ساخت مسکن اظهار کرد: شاهد افتتاح ۱۰ هزار واحد مسکن برای نیروهای مسلح در یک ماه گذشته بودیم.بهادری جهرمی درباره ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها بیان کرد: با آخرین افتتاحی که در حوزه مسکن انجام شد، به عددهای قابل قبولی در ساخت مسکن رسیده‌ایم و امیدواریم دهک‌های پایین‌تر را صاحب مسکن کنیم. در بخش مسکن اقدامات خوبی شده است. طرح ساماندهی اجاره بها با لایحه دولت در این زمینه ادغام شد که با همکاری نزدیک وزارت راه با کمیسیون عمران مجلس بود.
وی تأکید کرد: این مصوبه ابزارهای خوبی برای دولت در راستای نظارت بر سقف اجاره بها قرار می‌دهد. با کاهش نرخ تورم‌تولید مسکن در سال گذشته هم امیدواریم کمک حال دیگری برای ممانعت از افزایش اجاره بها باشد. حذف املاکی‌های غیر قانونی و مالیات بر خانه‌های خالی و سامانه خودنویس برای ثبت رایگان اجاره‌نامه‌ها از دیگر اقدامات دولت بوده است.افزایش عرضه زمین و ساخت مسکن ذیل نهضت ملی مسکن هم به این هدف کمک می‌کند.

رشد ۲۰ درصدی واردات خودرو در سال ۱۴۰۲
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه پس از 6 سال ممنوعیت، دولت سیزدهم برای آزادسازی واردات خودرو پیشقدم شد، گفت: سال گذشته ۱۴ هزار خودروی نو به ارزش بیش از ۲۲۲ میلیون دلار وارد شد که رشد ۲۰ برابری نسبت به ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد. بهادری جهرمی اولویت دوم دولت در این باره را واردات خودروهای عمومی، اتوبوس و مینی بوس اعلام کرد و افزود: در مرحله آخر خودروهای سواری کارکرده در اولویت دولت قرار گرفت. دولت کارگروهی برای بررسی جنبه‌های فنی و ارزی تشکیل داد، پیشنهاد کارگروه در دولت تصویب شد که اولویت با واردات کارکرده‌ها از مناطق آزاد بود اما هیأت تطبیق مصوبات مجلس آن را خلاف قانون تشخیص داد که این رفت و برگشت‌ها زمان‌بندی‌ها را با تأخیر مواجه کرد هر میزانی که از سایر روش‌های واردات انواع خودروهای نو و کارکره نیاز باشد با نگاه به همه جوانب خودرو از منظر استاندارد فنی، آلایندگی و... در دستور کار دولت است و بررسی می‌شود.
 
سود خودرو وارد جیب مافیا می‌شود
 سخنگوی دولت در واکنش به اظهارنظرها درباره اصلاح خودروسازی یا مواردی از این دست، اظهارکرد: اصلاح خودروسازی، اعم از قطعه سازان، خودروسازان و واردات، مافیای گسترده‌ای دارد، از این رو مراقب باشیم جوسازی مافیا حاکم نشود، چرا که سود خودرو بعضاً وارد جیب این مافیا می‌شود. باید این مسیر را بتدریج هموار کنیم تا سود آن در جیب مصرف کننده نهایی برود.  سخنگوی دولت با بیان اینکه ۸۰۰ میلیون دلار نیز برای کشنده و کامیون اختصاص داده شده‌است، خاطر نشان کرد: ۱۵۰ میلیون دلار برای اتوبوس و مینی بوس و آمبولانس تخصیص داده شده‌است. حدود ۸.۴ میلیارد دلار برای واردات قطعات خودرو و موتور اختصاص داده شده که افزایش ۳۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است.
 
انتخاب روز دوم تعطیلی با کارشناسان
سخنگوی دولت درباره وضعیت روز دوم تعطیلی هفته بیان کرد: موضوعی که در دستور کار مجلس است لایحه دولت است، دولت با بررسی کارشناسی که انجام داد لایحه‌ای را سال گذشته تقدیم مجلس کرد.پیشنهاد دولت افزایش تعطیلی‌های انتهای هفته از یک روز به دو روز بود که در لایحه آمده است و نسبت به روز هم پیشنهاد دولت در لایحه روشن است.
وی خاطر نشان کرد: نگاه دولت این است که درباره این موضوع تصمیم‌گیری منعطف‌تری داشته باشیم و متناسب با اقتضائات زمانی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بتوانیم دست بازتری در انتخاب روز داشته باشیم. پیشنهاد دولت این است که ضمن افزایش تعطیلات هفته به دو روز انتخاب این روزها در اختیار نظرات کارشناسی بخش‌های مختلف قرار گیرد.

۹۰۰ هزار معلم رتبه‌بندی شدند
بهادری جهرمی پیرامون رتبه‌بندی معلمان گفت: این دولت رتبه‌بندی معلمان را بعد از ۱۲ سال اجرا کرد. قریب به ۹۰۰ هزار معلم یعنی بیش از یک سوم کل کارمندان دولت رتبه‌بندی شدند. وی اضافه کرد: بار مالی ناشی از اجرای این طرح را هیچ دولتی نپذیرفته بود اما این دولت آن را پذیرفت چون اولویت دولت آموزش نوجوانان است. دولت اولویت جدی برای آموزش و پرورش قائل است.

 

بــــرش

افتتاح یک ابر پروژه چند منظوره در سریلانکا
بهادری جهرمی در بخشی از نشست خبری خود یکی از محورهای صادراتی را خدمات فنی مهندسی دانست و خاطر نشان کرد: دکتر رئیسی به دعوت رسمی رئیس‌جمهور سریلانکا، روز چهارشنبه سفری یک روزه به این کشور در جنوب شرق آسیا دارند. در سفر سریلانکا نیز علاوه بر امضای تفاهماتی در حوزه‌های کشاورزی، اقتصادی و تجاری، از ابر پروژه چندمنظوره ۲ سد و نیروگاه و انتقال آب که از سوی پیمانکاران ایرانی احداث شده است، افتتاح و بهره‌برداری خواهد شد. پیشتر هم شاهد صادرات محصولات دانش‌بنیان‌ها و محصولات فناور پایه بوده‌ایم که پهپادهای کشاورزی، ربات‌های جراحی و... از این دست است. در سفرهای خارجی هم برای تحقق شعار سال یعنی جهش تولید اقداماتی در دستور کار قرار می‌گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی