صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و شش - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و شش - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

عزم راسخ پاکستان برای واردات گاز ایران

جواد اوجی، وزیر نفت، با بیان اینکه طرف پاکستانی مشتاق است هرچه زودتر تزریق گاز به خط لوله آی‌پی انجام شود، گفته است که پاکستان برای تسریع دراین کاردر حال تنظیم قرارداد با شرکت‌های مختلف بوده و با اقدام‌هایی که انجام خواهد شد، امیدواریم طبق قرارداد بین‌المللی که بین ایران و پاکستان امضا شده، در دوران فعالیت دولت سیزدهم شاهد صادرات گاز به پاکستان باشیم.
براساس توافقنامه‌ای که در سال ۲۰۰۹ میلادی بین ایران و پاکستان امضا شد، دو کشور ملزم شدند تا خط لوله این پروژه را درخاک خود احداث کنند.
اجرای این پروژه که ۱۰ سال به تأخیر افتاده، قرار بود در دسامبر ۲۰۱۵ تکمیل شود و در ژانویه ۲۰۱۵ به بهره‌برداری برسد.
هم‌اکنون خط لوله لازم برای صادرات گاز ایران به پاکستان احداث شده و با ساخت این خط در سمت پاکستان، امکان صادرات گاز فراهم خواهد شد.
از قرار معلوم، پاکستان با موافقت کمیته انرژی دولت این کشور ساخت خط لوله انتقال گاز طبیعی از ایران را پس از ۱۰ سال وقفه آغاز خواهد کرد.
پاکستان در نظر دارد این پروژه خط لوله گاز را در دو فاز تکمیل کند؛ براین اساس قرار است در فاز نخست ۸۱ کیلومتر از این خط لوله را از بندر گوادر تا خاک ایران احداث کند که در مراحل بعد به نوابشاه متصل می‌شود.
تحول تازه در پروژه مشترک گازی ایران و پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که امریکا بار دیگر مخالفت صریح خود را با این طرح ابراز کرده و درباره احتمال اعمال تحریم‌ها هشدار داده است.
گفته می‌شود که وزارت نفت پاکستان در بودجه سال مالی جاری مبلغ قابل‌توجهی را برای این پروژه درخواست خواهد کرد.
 هزینه اجرای این پروژه حدود ۴۴ میلیارد روپیه پاکستانی برآورد شده و روند تکمیل آن دو سال زمان می‌برد.
دونالد لو، دستیار وزیر خارجه امریکا در امور جنوب آسیا و آسیای مرکزی، گفته که تلاش می‌کند از ساخت خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان جلوگیری کند.
با اینکه اجرای این پروژه سبب نگرانی متحدان غربی اسلام‌آباد خواهد شد، اما دولت پاکستان اعلام کرده که برای ساخت خط لوله واردات گاز طبیعی از ایران به معافیت تحریمی و مجوز امریکا نیازی ندارد.
در این بین، احمد امیرآبادی فراهانی رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان به اهمیت سفر رئیس‌جمهور به پاکستان اشاره کرد و گفته است که تعیین تکلیف خط لوله انتقال گاز به پاکستان در این سفر اهمیت دارد، زیرا ایران به تعهدهای خود در این زمینه عمل کرده است.
وی تصریح کرد: پیشنهادهایی برای عملیاتی‌کردن این خط لوله وجود دارد، اما بعضی از کشورهای ثالث خارج از منطقه با ایجاد موانع، دخالت‌هایی در این زمینه دارند که دولت پاکستان باید بدون توجه به آنها منافع مشترک دو ملت را مدنظر قرار دهد.

 

برش

گامی در راستای آسایش مردم پاکستان
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و پاکستان گفت: اگر پاکستان گاز طبیعی را از طریق ایران به مصرف‌کنندگان کشورش برساند، بی‌شک رضایتمندی مطلوبی در داخل و به نفع دولت این کشور شکل خواهد گرفت؛ زیرا تأمین گاز آنها از طریق گازمایع (ال‌پی‌جی) است که بسیار گران تمام می‌شود و این خط لوله می‌تواند در اقتصاد، رشد صنعت و آسایش مردم پاکستان مفید واقع شود.

جستجو
آرشیو تاریخی