صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و پنج - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و پنج - ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۹

تجسمی

 ثبت تصاویر دیده نشده از کارهای خیردر جشنواره ملی عکس نیکوکاری

سعیده احسانی‌راد / خبرنگار  نخستین «جشنواره ملی عکس نیکوکاری» با شعار «هر ایرانی یک خیر ماندگار» با همکاری خانه هنرمندان و مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار «ایران»، مهدی توسلی مدیر مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار در نشست خبری درباره اهداف برگزاری این جشنواره گفت: مرکز فرهنگ نیکوکاری خیر ماندگار از سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرده است و این جشنواره را با هدف گسترش توجه عمومی به فرهنگ نیکوکاری و ترویج نگرش به فرهنگ نیکوکاری در رویدادها و جریان هنری کشور و همچنین گسترش دغدغه و همبستگی اجتماعی در سطح نخبگان، انجمن‌ها و نهادها با فرهنگ نیکوکاری برگزار خواهد کرد.
توسلی درباره بخش رویدادهای نیکوکارانه این بنیاد اظهار کرد: در برنامه‌های قبلی خیریه، جشنواره شعر نیکوکاری برگزار شد و در سال گذشته در بخش تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر به فیلم سینمایی «دروغ‌های زیبا» که مفهوم نیکوکاری و انسان‌دوستی را ترویج می‌کرد، جایزه دادیم و امسال قرار است جشنواره عکس نیکوکاری برگزار شود.
وی درباره موضوعاتی که در این جشنواره به آن پرداخته خواهد شد، گفت: آثار باید در بردارنده مصادیقی چون وقف، اردوهای جهادی، مدرسه سازی، فرهنگ اهدای عضو، تکریم سالمندان، کمک به بیماران خاص، حفظ محیط‌ زیست و حیات‌ وحش، فعالیت‌های داوطلبانه، حمایت از سرپرستان خانوار، توانمندافزایی توان‌یابان و مدیریت بحران آب باشد.
بخش‌های مختلف جشنواره
حسن غفاری دبیر جشنواره عکس خیر ماندگار نیز در سخنانی درباره این جشنواره گفت: در ادبیات و تاریخ ما به موضوع نیکوکاری توجه جدی شده است و اشعار فردوسی، حافظ، سعدی و مولانا سرشار از این مضامین است.
وی درباره بخش‌های مختلف این جشنواره گفت: بخش‌هایی که برای جشنواره در نظر گرفته شد شامل مستند؛ عینیت‌گرایی، واقع‌گرایی و بازنمودی، عکاسی هنری معاصر؛ تولید تصویر مفهومی با رویکرد عکاسی مستند یا تولیدی از عکس دست‌کاری و کارگردانی‌ شده است، بخش ویژه جشنواره موضوعی آزاد دارد.
غفاری درباره شرایط شرکت‌کنندگان گفت: شرکت در این جشنواره عکس برای همه عکاسان و هنرمندان آزاد است و آثار ارسالی باید از ۱۳۹۰ به بعد در جغرافیای ایران عکاسی شده باشد و محدودیتی در زمان و جغرافیای تولید اثر در بخش عکاسی هنری معاصر وجود ندارد. عکس‌های ارسالی می‌تواند با دوربین عکاسی یا تلفن همراه ثبت شده باشد اما باید کیفیتی مناسب برای چاپ داشته باشد.
دبیر جشنواره ملی عکس نیکوکاری با تأکید بر اینکه این جشنواره فراتر از نگاه‌های جناحی و سیاسی است، تصریح کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که همواره در دل خودش اتفاقات زیادی را تجربه می‌کند و باید به فرهنگ نیکوکاری دامن بزنیم لذا این جشنواره تلاش دارد نیکوکاری ایرانیان را در دیوارها و خیابان‌های شهرها نمایش دهد و ثبت تصاویر نادیده که منجر به زندگی بهتر برای افراد جامعه شود، هدف جشنواره ملی عکس نیکوکاری است که باید عکاسان به آن توجه کنند. جشنواره و مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ملی عکس نیکوکاری شهریور ماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی