صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

حافظ...حافظ...حافظِ دوست‌داشتنی

سعید اسلام‌زاده
روزنامه نگار

هنوز نمی‌دانم یک نفر آدم چه کار باید بکند که از 700 سال پیش به‌ این‌ طرف، این‌طور دل خلقی را بلرزاند، بگریاند و به چنگ بیاورد و عارف، عامی، باسواد و بی‌سواد، دست به دامنش شوند و خودش هم خم به ابرو نیاورد و همان‌جا بایستد و به ریش عالم و عالمیان بخندد.
حافظ آگاه از اسرار، که نه پیش از خودش همتا دارد و نه پس از خود، عصاره و چکیده هنر بشری است.
جایی چنان به بندگی می‌نوازدت که مطرب مجلس، همان‌دم که مضراب بر سیم سنتور می‌رقصاند در کوچه‌ پس‌کوچه‌های ماهور، باید پرده بگرداند و راه عراق بزند. جایی هم با پشت دست به دهان اهل عقلی می‌کوبد که در خامی جوانی می‌گفت: این چه شامورتی بازی ‌است راه انداخته‌اید؛ هی فال حافظ و فال حافظ می‌کنید الان جهان فرق کرده است و حضرتش در آمد که: رموز عشق مکن فاش پیش اهل عقول. این حافظ که دربه‌در دنبال ترک شیرازی بود تا جهان را به نامش سند بزند، گاهی هم دل به دلت نمی‌دهد و تو از عشق می‌خواهی بشنوی و این پیر خرابات، مشتی پند و نصیحت حواله‌ات می‌کند تا البته دست خالی از درگاهش نروی به ناامیدی و آنجاست که با پتک به کله‌ات می‌کوبد که: مدعی خواست که‌آید به تماشاگه‌راز / دست غیب آمد و بر سینه نامحرم زد.
لسان‌الغیب که می‌داند چرخ همیشه و همواره بر مدار نامرادی و نامردمی چرخیده و دیروز، امروز و فردا فرقی با هم ندارند، گفت: مزاج دهر تبه شد در این بلا حافظ... که حواست باشد اگر الان هم دست به دیوان می‌بری و با سلام و صلوات، صفحه‌ای را باز می‌کنی، جهان تو همچنان همان جهان حافظ است و این رسم لایتغیر پابرجاست که برایت گفته: زیرکی را گفتم این احوال بین، خندید و گفت: / صعب‌روزی بوالعجب‌کاری پریشان‌عالمی.
الغرض! این آقایی که دوست دارم همیشه او را با یک دست لباس شیک و خنده‌ای بر صورت و پیپی با توتون مک‌بارن بر لب و عطر ادکلن هرمس که در خیابان‌های شیراز پیچیده در خیال بیاورم، فارغ از هر آنچه درباره‌اش گفته‌اند و گاهی بعضی دُرّ سفته‌اند و بعضی هم از گل خام، خشت ساخته‌اند، برای من، یگانه‌ای است که در همه خستگی‌ها و دلتنگی‌ها و زندگی کسالت‌بار مدرن، اوج زیبایی در فرم وُ زبان وُ بیان است و ازاین‌روست که دوستش دارم.

جستجو
آرشیو تاریخی