صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

تجمع هنرمندان حامی فلسطین
محمد خراسانی‌زاده مدیرکل جدید دفتر هنرهای تجسمی با انتشار ویدیویی از تجمع هنردوستان و هنرمندان حامی فلسطین در مقابل پاویون رسمی رژیم صهیونیستی در شصتمین دوسالانه هنر ونیز خبر داد و نوشت: دست اندرکاران پاویون این رژیم جعلی اعلام کرده‌اند که تا زمان آتش‌بس غزه و آزادی گروگان‌های صهیونیست، غرفه خودشان را که با سه نیروی نظامی محافظت می‌کنند، باز نخواهند کرد. دوسالانه هنر ونیز که دارای دو بخش رقابتی و نمایشگاهی است، در واقع نمایشگاهی بزرگ، رویدادی بین‌المللی و بسیار مهم است که هر دو سال یک‌ بار در شهر ونیز ایتالیا برگزار می‌شود. این دوسالانه سال ۱۸۹۵، یعنی حدود ۱۲۹ سال قبل راه‌اندازی شد تا دستاوردهای هنری کشورهای دنیا را ارائه کند.
 
درباره زادگاه شیخ علاءالدوله سمنانی
میدیا فرج‌نژاد آهنگساز پروژه تار و تاریخ، ویدیویی از روستای صوفی شهرستان سرخه، زادگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به اشتراک گذاشت و نوشت: روستای صوفی آباد شهرستان سرخه، با فاصله‌ بیست و پنج کیلومتر از سمنان، آرامگاه مردی‌ را در سینه خود دارد که تأثیر شگرف و بسیاری در آبادی و پیشرفت سمنان داشته؛ مردی که ادیب، عارف، شاعر و نویسنده کتاب‌های بسیاری‌ است و پایه‌گذار مکانیزم تقسیم آب در سمنان شناخته می‌شود، آن هم در دوره ایلخانی!
هر بار که زندگینامه بزرگان این سرزمین را می‌خوانم و به پیشتازی‌مان در علوم و فنون مختلف فکر می‌کنم، هم لذت می‌برم و هم حسرت می‌خورم. طبیعتاً هم دلیل لذت مشخص است و هم چرایی حسرت!
مقبره شیخ علاءالدوله سمنانی واقع در روستای صوفی‌آباد سمنان، در آغاز بنایی رفیع و باعظمت بود که به دستور عمادالدین جمال‌الدین عبدالوهاب، وزیر سلطان محمد خدابنده از خشت خام ساخته شد. سپس خانقاهی برآن افزود و در آنجا به ریاضت پرداخت و پس از مرگ در آنجا به خاک سپرده شد.
امروزه بخشی از این بنا به جا مانده که کماکان مأمنی است برای عاشقان عرفان و طریقت. آنچه در این مکان متفاوت است، آرامش آنجاست؛ آرامشی که به عمق وجود آدمی رخنه می‌کند. او که به مدت 10 سال دارای مشاغل دیوانی و سیاسی مهم بود طی اتفاقی جذبه‌ای دریافت کرد و به گفته خودش حجاب از پیش چشمانش برداشته شد و به مجاهده با نفس روی آورد و آخرین سال‌های عمرش را در صوفی‌آباد، گذراند.
سرگذشت شیخ، شبیه این غزل سعدی است:
همه عمر برندارم سر از این خمار مستی
که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی
 
فروش 15 هزار بلیت برای تئاتر بهرام افشاری
بهرام افشاری در پستی از آغاز پیش‌فروش روزهای پایانی نمایش «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت؟» خبرداد و نوشت این نمایش با استقبال خوب مخاطبان، بیش از ۱۵هزار بلیت فروش داشته است. «چه کسی جوجه تیغی را کشت» به کارگردانی بهرام افشاری، تهیه‌کنندگی محمد قدس و بازی تینو صالحی و بهرام افشاری در سانس‌های ۱۸:۱۵ و۲۰ درپردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود. این نمایش از ۱۵ فروردین در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفته و تا ۱۵ اردیبهشت ادامه دارد.
 
نگرانی از سیلاب‌های سیل‌آسا در سیستان و بلوچستان
داریوش فرضیایی معروف به عمو پورنگ با انتشار ویدیویی از سیلاب‌های حاصل از باران در سیستان و بلوچستان نوشت: هموطنان عزیزم در استان سیستان و بلوچستان خیلی مراقب خودتون باشید. امیدوارم که با همت و تدابیر مسئولان منطقه اتفاقی برای هیچ عزیزی رخ ندهد، یکی دو اخبار تلخ در این رابطه تا به حال شنیدم که بشدت متأثر شدم.
 
«عشق الهی» سهیل اسعد چاپ شد
سهیل اسعد فعال فرهنگی در صفحه اینستاگرامش از انتشار اولین کتابش خبر داده است. او نوشته: «کتاب «عشق الهی» اولین اثر مکتوب بنده به همت دوستان انتشارات FANUS به زبان اسپانیایی به چاپ رسید. جملاتی از این کتاب که برای مخاطبین امریکای‌لاتین به چاپ رسیده است: - قلب انسان به مثابه عقربه قطب‌نما مدام در حال تحرک برای یافتن قطب مورد نظر خود است و تا قطب را پیدا نکند از حرکت باز نمی‌ایستد. گاهی عوامل خارجی مثل وجود میادین مغناطیسی و آهنربا و… یا عوامل داخلی مانند خرابی یا شکستگی عقربه باعث اختلال در قطب‌یابی می‌شود. پس باید برای یافتن مسیر درست، عوامل داخلی و خارجی مُخل را برطرف کرد. - از آفات بعضی از عشق‌ها، زوال پذیری معشوق، یا سردی پس از وصال است.
جستجو
آرشیو تاریخی