صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و یک - ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱

بومرنگ تحریم نفتی در برابر بایدن

رویترز در گزارشی تصریح کرد که امریکا نمی‌تواند بیش از این تحریم‌‌های نفتی ایران را تشدید کند

رفتار آتی ایالات متحده در حمایت از اسرائیل در پی اقدام نظامی ایران ناظر به فشارهایی قابل پیش‌بینی است که کاخ سفید ذیل سیاست تحریم بیشتر علیه ایران مد نظر قرار داده است. مفروض چنین دیدگاهی نیز این است که مقام‌های اسرائیلی با وقوف بر قرار گرفتن در یک جدال نابرابر در عرصه میدان، چاره را برای ترغیب واشنگتن به منظور در تنگنا قرار دادن روند صادرات نفتی و تحریم‌های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی دیده‌اند؛ تلاشی که در پی انتشار اخباری مبنی بر تصمیم احتمالی خزانه‌داری امریکا برای تحریم‌های بیشتر ضدایرانی از منظر تحلیلگران و ناظران بین‌الملل محکوم به شکست است. این را خبرگزاری رویترز در گزارشی مورد توجه قرار داده و یادآور شده که پاسخ موشکی و پهپادی ایران به رژیم صهیونیستی احتمالاً باعث نمی‌شود دولت بایدن تحریم‌های شدیدتری علیه صادرات نفت این کشور وضع کند و دلیل آن نگرانی نسبت به بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است. بنابراین، این پرسش برای سیاستمداران امریکایی پیش آمده است که امریکا چطور می‌تواند مانع تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه بدون بالا رفتن قیمت نفت و عصبانی کردن چین به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران شود؟
 
لایحه‌ای دو سر باخت
مجلس نمایندگان امریکا دو روز پیش لایحه‌ای موسوم به قانون تحریم‌های انرژی ایران و چین به تصویب رساند که طبق این لایحه، تحریم‌ها علیه ایران گسترش می‌یابد و گزارش‌های سالانه‌ای باید برای مشخص شدن مداخله مؤسسات مالی چین در نقل و انتقال نفت ایران ارائه شود. به موجب این قانون، هیچ مؤسسه مالی در امریکا نمی‌تواند برای هیچ نهاد چینی درگیر معامله نفت ایران حساب باز کند. اگرچه این لایحه در سنا که تحت کنترل دموکرات‌های حامی بایدن قرار دارد تعیین تکلیف نشده، اما از همین حالا معلوم است که دولت بایدن مخالف بالا رفتن قیمت نفت است. پیش‌بینی پیامدهای برآمده از اجرای این قانون احتمالی کافی است تا بسیاری از تحلیلگران بر این باور باشند که کاخ سفید اقدام قابل ‌توجهی برای تشدید تحریم‌های فعلی علیه صادرات نفت ایران انجام نمی‌دهد. به اعتقاد «اسکات مدل»، افسر پیشین سیا و رئیس کنونی شرکت «راپیدان انرژی» حتی اگر این لایحه تصویب شود، دولت بایدن تلاش معناداری برای اجرای تحریم‌های فعلی یا اعمال تحریم‌های جدید به منظور محدود کردن صادرات نفت ایران نخواهد کرد.
 
ماه‌های سرنوشت‌ساز بایدن
اینها در حالی است که به نظر می‌رسد نگاه ساده‌اندیشانه ایران‌ستیزان که قادر به درک درستی از روند تحولات جاری نیستند، البته در ضمیر ناخودآگاه خود می‌دانند آن گره‌ای که می‌خواهند با تحریم‌های بیشتر و تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفتی ایران به وجود بیاورند، همان چیزی است که در چهارراه سرگردانی، هم خود و هم متحدان‌شان را در معرض مشکلات و محدودیت‌های جدی قرار می‌دهد. «بایدن» که همین حالا هم در گردابی از بحران‌های فرسایشی سیاست خارجی فرورفته و پرونده‌های ناتمامی همچون جنگ اوکراین و اقدامات نظامی تل‌آویو در روند جنگ غزه را پیش روی خود می‌بیند، قادر نیست در ماه‌های سرنوشت‌ساز نزدیک به انتخابات ریاست‌جمهوری دست به کاری بزند که از یک سو رفتاری معنادار در ضدیت با چین تلقی می‌شود و از سوی دیگر تأثیر فاحشی بر قیمت انرژی و در نتیجه فراهم کردن زمینه نارضایتی‌های داخلی در امریکا می‌گذارد. در چنین شرایطی است که ناظران، یکصدا معتقدند تلاش برای تشدید تحریم صادرات نفت ایران، چالشی غیرقابل جبران در دو سطح داخلی و خارجی پدیدار می‌کند و می‌تواند عاملی برای متزلزل شدن بیش از پیش وضعیت «بایدن» در انتخابات پیش رو باشد. از این رو ناظران این پرسش را مطرح کرده‌اند که با چنین مقدمه‌ای آیا دولت ایالات متحده در روند ضدیت با جمهوری اسلامی قصد ‌دارد کاری را انجام دهد که حتی دولت ترامپ هم قادر به انجام تمام و کمال آن نبود؟
جستجو
آرشیو تاریخی