صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل - ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل - ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۳

کارشناسان و رسانه‌های بین‌المللی همچنان از موفقیت حمله موشکی ایران به اسرائیل می‌گویند

یک عملیات با چند هدف

سه روز از حمله تنبیهی و بی‌سابقه جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی می‌گذرد. با این حال، عملیات موشکی و پهپادی سپاه به سرزمین‌های اشغالی همچنان در صدر اخبار رسانه‌های دنیا قرار دارد. تحلیلگران و کارشناسان بین‌المللی از دریچه‌های متفاوتی به ابعاد ماجرا نگاه می‌کنند. اما آنچه که به‌رغم تلاش‌های رسانه‌ای صهیونیست‌ها و حامیان آنها بیش از هر موضوعی درحال تکرار است، صحبت درباره موفقیت ایران است.

حمله ایران ضعف اسرائیل را آشکار کرد
در همین رابطه؛ پایگاه خبری «میدل ایست آی» که در لندن مستقر است و به صورت اختصاصی به پوشش اتفاقات و حوادث غرب آسیا می‌پردازد، در گزارش جدید خود نوشت: اختلاف نظرات میان نخست‌وزیر اسرائیل و رئیس جمهوری امریکا در حال حاضر علنی شده و او به سرعت در حال از دست دادن افکار جهانی است. اسرائیل تحت ریاست نتانیاهو مطرود به حساب می‌آید.
در ادامه این گزارش آمده است: یک بار دیگر اسرائیل نیاز داشت تا مظلوم‌نمایی کند و به این افسانه قدیمی که فرضاً در حال مبارزه برای موجودیتش است، چنگ بزند. این بار نتانیاهوی قمارباز زمان را مناسب‌تر دید و بعد از تاسی که ریخت، به کنسولگری ایران در دمشق حمله کرد. ایالات متحده هم می‌دانست نتانیاهو چه می‌کند و سعی دارد امریکا را به حمله‌ای علیه ایران بکشاند. به همین خاطر ایالات متحده مستقیماً به ایران گفت که ارتباطی با آن حمله ندارد.
این رسانه بین‌المللی همچنین به بررسی اهداف ایران از حمله اخیر به سرزمین‌های اشغالی اشاره کرد و نوشت: ایران با عملیات «وعده صادق» نشان داد که می‌تواند رژیم صهیونیستی را بدون یک درگیری تمام‌عیار هدف قرار دهد. ایران می‌خواست به رژیم صهیونیستی بگوید که قادر به هدف‌گیری اراضی اشغالی است. ایران همچنین می‌خواست به امریکا نشان دهد که قدرتی در خلیج فارس محسوب می‌شود و در نهایت ایران می‌خواست به تمام کشورهای عربی که به رژیم صهیونیستی سجده می‌کنند، بفهماند که اقدام مشابهی نیز می‌تواند علیه آنها رخ دهد.
میدل ایست آی در پایان تأکید کرد: ضعف اسرائیل با حمله ایران آشکار شد و احتمالاً احمقانه‌ترین کاری که اسرائیل روز یکشنبه انجام داد، این بود که علناً از همکاری‌اش با نیروی هوایی اردن پیرامون رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایرانی خبر داد.

واکنش فرانسوی‌ها
به توانمندی نظامی ایران
توانمندی بالای ایران در حوزه موشکی و پهپادی نیز موضوعی بود که مورد توجه یک روزنامه مطرح فرانسوی قرار گرفت.
روزنامه لوپوئن فرانسه در گزارشی متفاوت‌تر از گزارش‌های تحلیلی سایر رسانه‌های بین‌المللی به توانمندی نظامی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت: ۱۸۵ پهپاد، ۳۶ موشک کروز و ۱۱۰ موشک بالستیک. طوفانی از آتش و فناوری در طول شب شنبه تا یکشنبه به‌سوی اسرائیل شلیک شد. تهران برای پاسخ به حمله به کنسولگری‌اش در دمشق، از تسلیحاتی بسیار برتر از آن چه که از هفت اکتبر توسط حماس و جهاد اسلامی استفاده شده بود، بهره برد.
لوپوئن با اشاره به کمک‌های پدافندی همزمان امریکا و چند کشور دیگر به رژیم صهیونیستی اشاره کرد و نوشت: هدف حمله ایران فقط ایجاد خسارات انسانی و مادی نبوده است. تهران از حمله خود تجربیات ارزشمندی به دست خواهد آورد؛ به آن اجازه می‌دهد تا کیفیت تسلیحات خود و دفاع دشمن را بسنجد. زورآزمایی استراتژیک و نظامی تازه شروع شده است.
بنابر گزارش لوپوئن، ایران دارای زرادخانه قابل‌توجهی از پهپادهای مدل‌های مختلف است که چندین مورد از آنها می‌توانند به‌عنوان مهمات دوربرد مورداستفاده قرار گیرند؛ همانند «شاهد-۱۳۶» و «شاهد-۲۳۸» اما به نظر نمی‌رسد که ایران مدرن‌ترین سلاح‌های خود را در این حمله به کار گرفته باشد.
تهران می‌خواست واکنش اسرائیل به دسته‌های مختلف تسلیحات را ارزیابی کند و توانایی‌های خود را برای هماهنگ‌کردن مهمات مختلف در یک حمله همزمان بهبود بخشد.

مهم‌ترین پایگاه نیروی هوایی
هدف قرار گرفت
با‌وجود تلاش رژیم صهیونیستی برای سانسور ضربات وارد شده بر سرزمین‌های اشغالی، یک روزنامه عبری زبان از پایگاه نواتیم که مورد حمله موشکی سپاه قرار گرفت، به عنوان «مهم‌ترین پایگاه نیروی هوایی اسرائیل» تعبیر کرد.
روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» در این باره نوشت: پایگاه هوایی «نواتیم» که هدف موشک‌های ایرانی قرار گرفت، مهم‌ترین پایگاه نیروی هوایی در اسرائیل است.
همچنین روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هیوم» اذعان کرد: حمله ایران یادآور از دست رفتن بازدارندگی استراتژیک برای اسرائیل و امریکاست.

تعهد دفاعی روسیه به ایران
در این بین، امریکا و رژیم صهیونیستی از تقویت قدرت پدافندی و هوایی جمهوری اسلامی ایران توسط جنگنده‌‎ها و سامانه‌های پیشرفته اس 400 روسی نگرانند. این را می‌توان در گزارشی که اخیراً در روزنامه امریکایی واشنگتن پست منتشر شده مشاهده کرد. این روزنامه مطرح امریکایی با اشاره به همکاری‌های گسترده نظامی تهران-مسکو نوشت: روسیه متعهد به فروش جنگنده‌های پیشرفته سوخو35 و فناوری پدافند هوایی به ایران شده است. در این صورت ایران می‌تواند با استفاده از سوخو35 و سامانه‌های پیشرفته، پدافند دفاعی خود در برابر حملات احتمالی امریکا و رژیم صهیونیستی را تقویت کند.

دفاع دیپلمات انگلیسی از پاسخ ایران
در میان اظهارات مختلف اما اظهارنظر کرگ موری، دیپلمات کهنه‌کار انگلیسی در یک رشته توییت در شبکه اجتماعی ایکس به چشم بسیاری از رسانه‌ها آمد. وی در این مطلب با انتقاد از توجیه برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه کنسولگری ایران در دمشق میزبان مستشاران نظامی بوده و به همین دلیل یک هدف مشروع برای رژیم صهیونیستی بوده است، گفت: «به‌عنوان سفیر سابق انگلیس و یک دیپلمات کهنه‌کار با ۲۲ سال سابقه قسم می‌خورم که تقریباً در تمامی سفارت‌های امریکا یا انگلیس هم یک دفتر سازمان «سیا» یا «ام. آی. ۶» وجود دارد. همه (این سفارت‌ها) میزبان نیروهای نظامی هستند. بسیاری از آنها حتی نیروهای ویژه را در خود جای داده‌اند. اینکه بگویند ساختمان دیپلماتیک ایران (کنسولگری ایران در دمشق) متفاوت بوده، حرف مفت و چرت است.»

جستجو
آرشیو تاریخی