صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و نه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و نه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

اخبار

بررسی سند نقشه راه 
دانش‌بنیان شدن اقتصاد 
پیش‌نویس سند «نقشه راه دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور» با حضور دبیران ستادهای توسعه فناوری و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، در این نشست سیدسعید منجم‌زاده، مدیرکل دفتر سیاستگذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری بااشاره به چهار لایه نقشه‌ راه دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور گفت: از مهم‌ترین اثرات نقشه‌ راه دانش‌بنیان شدن اقتصاد کشور، کاهش وابستگی از طریق ارتقای داخلی‌سازی محصولات دانش‌بنیان، کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای نخبگان و صیانت از سرمایه انسانی کشور، افزایش بهره‌وری و ارتقای ارزش افزوده در زنجیره‌های صنعتی و معدنی، افزایش رقابت‌پذیری بین‌المللی، توسعه صادرات و کسب مرجعیت در فناوری‌های محوری است. 
محمدحسین متألهی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری هم تأکید کرد: نیاز امروز ما انجام اصلاحاتی است تا از رهگذر آن دانش به برگ برنده بازیگران عرصه اقتصادی بدل شود. مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم نیز به ضرورت هویت‌سازی از مفهوم اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد و با ارجاع به تجربه کشور عربستان گفت: این کشور چنین الگوسازی را انجام داد و با استفاده از لایه تصویرسازی، توانست چشم‌انداز و افق پیش روی کشورش را برای مردم به امری هویتی بدل کند و این نکته‌ای است که ما از آن غفلت کرده‌ایم و هیچ چشم اندازی از مفهوم اقتصاد دانش‌بنیان در جامعه ایرانی و اسلامی مان به مردم ارائه نکرده‌ایم.

دو ماهواره سنجشی و مخابراتی آبان ماه پرتاب می‌شوند
مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فضایی گفت: امسال یک ماهواره سنجشی به نام کوثر و یک ماهواره مخابراتی باریک باند به نام هدهد در آبان ماه پرتاب می‌شوند.
به گزارش مهر، حسین شهرابی مدیرعامل شرکت دانش بنیان امید فضا افزود: ماهواره‌های سنجشی در سال جاری طبق برنامه پیش می‌رود و منتظر هستیم پرتاب‌کننده تاریخ دقیق پرتاب را مشخص کند. اما با توجه به تعاملاتی که داریم ممکن است این ماهواره‌ها که قرار بود در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ پرتاب شوند، با تأخیر توسط پرتابگر روسی پرتاب ‌شوند.
وی با بیان اینکه تاریخ دقیق پرتاب هنوز اعلام نشده است، عنوان کرد: احتمال می‌رود پرتاب این دو ماهواره در آبان ماه سال جاری صورت گیرد.
شهرابی درباره علت تأخیر در پرتاب این دو ماهواره گفت: هر موشک ماهواره‌بر، بسته به ظرفیت آن می‌تواند چندین ماهواره را حمل کند. مدیر این شرکت دانش بنیان ادامه داد: پرتابگرهای داخلی در حال توسعه هستند و به دنبال بازار بین‌المللی هستیم. ازآنجا که پرتاب بین‌المللی برای نفوذ ما در بازار بین‌المللی اولویت دارد، ماهواره‌های ایرانی کوثر و هدهد در حوزه سنجش و اینترنت اشیا (IOT) توسط پرتابگر روسی انجام می‌شود. دو ماهواره کوثر و هدهد اولین بار قرار بود در آذرماه سال ۱۴۰۲ پرتاب شوند که این پرتاب به سال جاری موکول شد.

کنترل هوشمند ساختمان 
با سامانه ایرانی
سامانه مدیریت هوشمند ساختمان که به دست متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان طراحی و تجاری‌سازی شده است، امکان کنترل و نظارت بر تمامی بخش‌های ساختمان را به صورت هوشمند و از راه دور فراهم می‌کند.
به گزارش ایرنا، محمدعلی فراقیان مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان ابزار صنعت موج‌ساز گفت: این محصول علاوه بر بهینه‌سازی مصرف انرژی، از امکان کنترل توسط رایانه و تلفن همراه هوشمند برخوردار است و با توجه به طراحی و ساخت دستگاه در داخل کشور، امکان ارائه قابلیت‌های مختلف و سفارشی، متناسب با درخواست کارفرما و بر اساس معماری ساختمان فراهم شده است.وی یادآور شد: استفاده از سامانه هوشمند مدیریت ساختمان، باعث کاهش مصرف حامل‌های انرژی در ساختمان می‌شود.

تشخیص نارسایی قلبی از حجم پا
یک برنامه هوش مصنوعی جدید قادر است نارسایی قلبی را از طریق حجم پا تشخیص دهد.
به گزارش ایسنا، استارتاپ Heartfelt Technologies یک برنامه هوش مصنوعی نظارتی را معرفی کرده است که بیماران قلبی مرخص شده از بیمارستان را از نظر علائم نارسایی قلبی تحت نظر می‌گیرد.این برنامه از یک دوربین سه‌بعدی مادون قرمزبرای اسکن خودکار پای برهنه به منظور تشخیص «ورم پیرامونی» استفاده می‌کند که یک علامت بالقوه از وجود نارسایی قلبی است.این دستگاه را می‌توان به راحتی در خانه بیمار نصب کرد تا هر زمان که بیمار از کنار آن رد می‌شود، حجم پای بیمار در طول زمان ردیابی شود.

جستجو
آرشیو تاریخی