صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و سی و نه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و سی و نه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

سرعت لپ‌تاپ خود را بالا ببرید

امروزه بیشتر اطلاعات کاربران در لپ‌تاپ، گوشی و کامپیوترهای خانگی قرار دارد و امور بانکی، خرید، طراحی و بسیاری موارد دیگر هم از طریق همین دستگاه‌های پرکار انجام می‌شود. به همین دلیل هم اگر این سیستم‌ها کند شده یا عملکرد آنها همانند گذشته نباشد مشکلاتی برای کاربران ایجاد می‌شود. کاربران به محض مشاهده کند شدن سیستم‌های خود باید به یک موضوع کلیدی دیگر هم توجه کنند و آن هم امنیت سایبری است. گاه کند شدن سیستم با وجود بدافزارهای خطرناکی مرتبط است که می‌تواند بسیار دردسرساز باشد.

حذف فایل‌های غیرضروری
مهم‌ترین راهکار برای افزایش سرعت سیستم‌هایی همچون دستگاه‌های لپ‌تاپ و تلفن همراه پاک‌سازی و بهینه‌سازی آنهاست. برای پاک‌سازی لپ‌تاپ باید به حدف فایل‌های غیرضروری، فایل‌های موقت و تکراری از حافظه دستگاه اقدام کرد تا علاوه بر افزایش فضای ذخیره‌سازی دستگاه، سرعت آن بالا برود و اطلاعات شما از دست هکرها در امان بماند. این کار را می‌توانید با استفاده از برنامه‌های پاک‌سازی و بهینه‌سازی دستگاه انجام دهید یا فایل‌های غیرضروری را به‌صورت دستی حذف کنید.
همه ما در طول زمان اقدام به نصب اپلیکیشن‌ها و برنامه‌هایی کرده‌ایم که دیگر به آن نیازی نداریم. چنین برنامه‌هایی نه تنها فضای ذخیره‌سازی گوشی را اشغال می‌کنند بلکه باعث کندتر شدن دستگاه هم می‌شوند بنابراین برای بهبود عملکرد دستگاه بهتر است این برنامه‌ها را پاک یا unistall کنیم. تنها کافی است به تنظیمات دستگاه بروید و چنین اپ‌ها یا برنامه‌هایی را حذف کنید. با کاهش تعداد برنامه‌های نصب‌ شده، احتمال وقوع مشکلات امنیتی و حملات سایبری هم کاهش چشمگیری می‌یابد. علاوه بر اپلیکیشن‌ها، بهتر است به عکس‌های موجود در گالری گوشی خود هم سر و سامان دهید و با حذف عکس‌های تکراری و غیرضروری به دستگاه اجازه نفس کشیدن بدهید. پس از پاک‌سازی فایل‌های غیرضروری، حتماً سطل زباله دستگاه خود را هم خالی کنید تا فضای ذخیره‌سازی بهینه شود.

پاکسازی مرورگرها
 همه ما در طول روز به صفحات مختلف وب سر می‌زنیم و به مرور زمان تجمع کوکی‌ها و فایل‌های ذخیره‌ شده در مرورگرها باعث کاهش سیستم می‌شوند. با پاک‌سازی تاریخچه مرورگر، اطلاعات ذخیره‌ شده در آن همچون صفحات بازدید شده و دانلودها، ازبین می‌روند و سیستم سبک‌تر می‌شود. کوکی‌ها هم فایل‌های کوچکی هستند که توسط وب‌سایت‌ها روی دستگاه شما ذخیره می‌شوند و اطلاعاتی مانند نام کاربری، تنظیمات و غیره را نگهداری می‌کنند بنابراین پاک‌سازی آنها باعث بهبود عملکرد مرورگر می‌شود.

به روزرسانی
یکی از مواردی که می‌تواند هم به بهبود عملکرد دستگاه کمک کند و هم مانع حملات سایبری موفق هکرها شود، به روزرسانی سیستم عامل و همه برنامه‌های موجود در لپ‌تاپ یا گوشی شماست. همه شرکت‌ها در به روزرسانی‌های خود، عملاً حفره‌های امنیتی را شناسایی می‌کنند و با ارائه وصله‌های امنیتی، مانع نفوذ هکرها به سیستم شما می‌شوند. بنابراین همیشه باید اطمینان حاصل کنید که همه برنامه‌ها و سیستم‌عامل دستگاه شما به‌روزرسانی شده است.

پاک کردن حافظه پنهان اپلیکیشن‌ها
با استفاده طولانی مدت از یک اپلیکیشن، به مرور زمان اطلاعات و فایل‌های زیادی در حافظه دستگاه ذخیره می‌شوند که ممکن است باعث پر شدن فضای ذخیره‌سازی و کاهش سرعت عملکرد دستگاه شود؛ بنابراین، پاک‌سازی دوره‌ای اپ‌های پرکاربرد و همواره استفاده‌ شده، می‌تواند به بهینه‌سازی دستگاه کمک کند. برای انجام این کار، می‌توانید به تنظیمات دستگاه خود بروید، بخش برنامه‌ها یا برنامه‌های نصب‌ شده را باز کنید و اپلیکیشن‌های پرکاربرد را انتخاب کرده و از قسمت‌های حافظه و کش، اطلاعات مورد نیاز را پاک‌ کنید. این کار باعث بهبود عملکرد دستگاه و افزایش سرعت آن خواهد شد.

پاک‌سازی ایمیل‌ها
 شاید بسیاری از کاربران به میزان پر شدن صندوق ایمیل خود دقت نداشته باشند درحالی که همین موضوع می‌تواند سبب پر شدن حافظه دستگاه شما شود و ازسوی دیگر به دلیل وجود تعداد بالای ایمیل ممکن است سیستم شما نسبت به هک آسیب‌پذیرتر شود. بنابراین پاک‌سازی ایمیل‌های غیرضروری اهمیت زیادی دارد و می‌تواند امنیت سیستم شما را تضمین کند.

جستجو
آرشیو تاریخی